Demók

A Novotrade Részvénytársaságot 1983. januárjában alapította 4 bank és 93 vállalat, (alapítók: Rényi Gábor, Szilágyi József). Eredetileg számítástechnikai import és forgalmazás, méréstechnikai szoftverfejlesztés, nyomdai tevékenység volt a profilja. A home computer piac éppen csak szárnyát bontogatta Nyugaton, Rényi Gábor fejébe vette, hogy játék software-ekkel fog kereskedni. Ekkor már ismerte az 1956-ben emigrált Stein Róbert-et, az Andromeda software-kiadó vezetőjét. A Novotrade így hamar kapcsolatba került nyugati software-kiadókkal, akik megrendelésére több C64, Spectrum, később MSX, CPC játékok készítettek idehaza. A játékokat külsős fiatal - gyakran egyetemista - programozók készítették, Rényi által meghirdetett pályázatokra, néha saját ötleteik, máskor a megrendelő tervei alapján. A játékok egy részét - például a Caesar the Cat-et az angol Mirrosrsoft, a Daily Mirror napilap software-kiadó jelentette meg, de adott ki Novotrade játékokat a Quicksilva, Ocean, Mastertronic, Commodore, Virgin, Activision is. Később a magányos, vagy párban, bozótharcosként dolgozó programozókból Kiss Donát szervezett csapatokat. Commodore-os és Z80-as csapatok alakultak. Bár a Novotrade már korábban is kapcsolatba került az Enterprise céggel (az Eggs of Death és a Mirror World készült megrendelésre), a kimondottan Enterprise programokért felelős csapat 1987-ben - az Enterprise hazánkba érkezése után - alakult meg 'a' Studio név alatt, többek között Apor György, Szenttornyai László, Kopácsy Vilmos, Tilesch Ferenc részételével, akik már korábban is elég sikeres játékokat készítettek a Novotrade-nek.
A csapat első munkái az itt bemutatásra kerülő demók. Valószínűleg kísérletezésképpen készültek 1987-1988 körül. Viszonylag hamar megjelentek a hosszabb szalagot tartalmazó programkazetták B oldalán. A demókban semmilyen utalás nincs évszámra, vagy a szerzőkre, annyit tudunk, hogy az egyik szerző Kopácsy Vilmos volt. A demók készítésénél az elv "a gyorsan csináljunk valami látványosat" lehetett, a legtöbb effekt innen-onnan származik.
Nem tudjuk azt sem, milyen sorrendben készültek, a sorszámozás teljesen önkényes. Ami biztos: az első demók csak kazettás rendszert tételeztek fel, a START nevű betöltő a következő megtalált file-t próbálta tölteni a kazettáról. Amikor módosították a betöltőt, hogy lemezes rendszerben is működjön, akkor kapták a további file-ok az egykarakteres A, B, C, ... file-neveket. Külföldi EP-sek, akik kapcsolatban álltak anno Kopácsyékkal, lemezen kapták meg ezeket, és itt a könyvtár nevekből kiderül, hogy mi volt az adott demó eredeti neve. Ezek szerepelnek a Demók sorszámozott nevei után.

Nasa Guy 1 (Háló)

Vélhetően BASIC programmal generált hullámzó szőnyeget animál. Az egyes fázisokat nem számolja, a programban tárolja, ebből adódik a file-méret. Az aláfestő zene az Impossible Mission 2 zenéje, meglehetősen avantgárd feldolgozásban. Az eredetileg SID-re "hangszerelt" zene ugyanis Atari The Music Studio Song zeneszerkeszővel készült feldolgozásban szólal meg. Mivel az ST-ben lévő Yamaha 2149-es hangchip szoros rokonságban van a Spectrum 128-ban lévő AY-val, nem elvetemült ötlet Atari-s zenelejátszót írni EP-re, a jelek szerint az 'a' Studio megtette. A lejátszó univerzális, viszont a Dave-en megvalósított MIDI hangszerkészlet egyedileg van a programokban használt zenéhez belőve. Később több játékban (Bulldozer, Cross Road, Tili-Toli és a Fire, Up&Down) is felcsendülnek ilyen zenék.
Megemlítendő, hogy az animáció LPT-ből megy, azt a DAVE-chip "intézi", a processzor egyáltalán nem foglakozik vele: Miután egy képkocka fel van építve (kép+szinkron), nincs lezárva (RELOAD bit), hanem újabb képkockák következnek, és csak a végén van lezárás. Elméletileg akárhány képkocka lehetséges, egyedül a 64K videó memória szab határt: el kell férnie az extra hosszú LPT-nek, és a képkockák grafikus adatainak.

Nasa Guy 2 (Space)

A recept azonos mit az előbbi demóban. Bár az animált kép nagy, olyan az alakzat, hogy pár fáziskép után már önmagába fordul, így lehetséges, hogy egészen nagy méretű az animáció.
A zene a The Music Studio Song zeneszerkesztő könyvtárból való: ACC1.SNG.

Nasa Guy 3 (Sinus)

A Spectrum Világ-ban megjelent SZINUSZ.BAS programmal rajzolt szőnyeg kiszínezve hullámzik a képen, miközben egy Madonna számból (Live to Tell) szól egy rövid digitalizált részlet. Az animáció már betöltés közben elindul, mivel azt tölti be először a program és teljes egészében a Dave foglalkozik vele.

Nasa Guy 4

Talán ez a leglátványosabb animáció. C64-ről származik, egymás alatt két különböző fázist jelenít meg a program. Ez is LPT-ből van megoldva, itt még azzal trükköztek, hogy felül meg alul más sorrendben játsszák le a képkockákat, így téve látványosabbá a dolgot.
A digitalizált zene ezúttal egy Mike Oldfield számból van: Foreign Affair.

Nasa Guy 5 (Atari)

Itt nincs se animáció, se zene: három konvertált képet nézhetünk meg sorban, kétszínű - igencsak villogó - interlace módban. Az LPT-ből történő animáláshoz hasonló elven működik az Interlace is. Ott két képkocka van az LPT-ben, és a szinkronjellel is van játék, hogy egymáshoz képest el legyenek csúszva, vagyis az egyik kép sorai a másik soraival felváltva keveredjen a képernyőn. Valószínűleg ez a csúsztatás itt kimaradt, azért villog annyira.

Nasa Guy 6 (Madár)

Egy sematikus, de gondosan animált madár "repked" a képernyőn. A digitalizált zene ezúttal Jean Michel Jarre: Equinoxe 5. Legalább 192K memória esetén játssza le a teljes zenét. Ennek F4-FFh szegmenseknek folytonosan kell lenni, emiatt másfajta bővítéssel, pl. 128-as gép + MICROTEAM kártya, csak a zene felét játszotta, aztán sok csönd. 128K-s gépeken a SAMPLE.COM-ot indítva hallgathatjuk meg az egész zenét. A SAMPLE könyvtárban volt egy, a NASA Demo-kban fel nem használt digi zene is. Ez valahogy eljutott egy Joe nevű úriemberhez, és a Miami Music-ban hangzik fel.

Nasa Guy 7 (Newton)

Az animáció a BoxSoft-féle Newton's Demo-ból származik, a digitalizált zene Jean Michel Jarre, Oxygene 4 feldolgozás, egyedi hangszerelésben.

Nasa Guy 8 (Turn)

A legösszetettebb demó a sorozatban! Egy hengerre felcsavart szfinx fejet (ez van CPC-re és C64-re is) forgat, alatta - a későbbi demók "elengedhetetlen" kelléke - rasztercsíkok mozognak. A zene Atari-ról származik: CALYPSO.SNG. Szipucsu változata vélhetően közelebb áll az eredeti hangzásvilághoz.

Nasa Guy 9 (Rotate)

A látványos animáció egy Hollandiában, még 1985-ben készült BASIC programból (Hidden Surf, megtalálható a BASIC Demó programcsokorban) való. A digitalizált zene: Kraftwek - Techno Pop. Ez később feltűnik a Kraftwerk Sound Machine demóban is.

Nasa Guy 10 (Cső 1)

Az Atari-ról származó zene hangszerelése itt is meglehetősen avantgárd...

Nasa Guy 11 (Mandel)

7 különböző paraméterekkel előre lerenderelt Mandelbrot-ábrát mutogat, az eddigieknél felejthetőbb Atari-zenével (TANGO.SNG) kísérve.

Nasa Guy 12 (Border)

Mozgó rasztercsíkok. Keret nincs - legalábbis vízszintesen...

Nasa Guy 13 (Fáraó)

A 8. részben megismert szfinx "portré" két színes interlace módban. Zene nincs, ahogy keret sem marad a képernyőn, legalábbis függőlegesen.