Fire

1988 - 'a' Studio

ügyességi

Enterprise

A Fire című játék talán nem olyan ismert az Enterprise tábor számára. Megvásárolt (GRATIS SOFTWARE címkés) programkazetták B oldalán találkozhattunk vele, persze saját másolásvédett magnóformátumban. (Így már azért fel kellet törni, hogy floppyról is menjen...) A játék érdekessége, hogy ez eredetileg az 1988-ban megrendezett Tűzkereső című tévé-vetélkedőhöz készült, a versenyző gyerekcsapatok többek közt ezen program pályáin mérkőztek meg egymással.
A program egy 6 "jelenetet" tartalmazó ügyességi játék, melyeket vagy ketten egymás ellen, vagy a gép ellen játszhatjuk. (A jelenetek közös jellemzője, hogy a tűzoltással kapcsolatos.) A 6 jelenetben összetett feladatokra ne számítsunk, viszont pörgős, izgalmas játékban lehet részünk. A gép ellen annyira nem élvezetes a dolog, mivel számítógép csúnyán elver minket...
Az egyes "jeleneteket csak" egymás után betöltve tudjuk játszani. Minden jelenetet az F1 vagy F2 megnyomásával indíthatjuk (1 vagy két játékos módban), az F3 megnyomásával tölthetjük a következő "jelenetet". A két játékos irányítása EXT1, EXT2 külső botkormányokkal történik.

1. szint:
Egy kézzel hajtott létrát kell megadott idő alatt a magasba emelnünk, hogy feljussunk a lángokban álló homlokzatra. A kurblit a botkormány (óramutató járásával megegyező irányban) körkörös mozgatásával lehet tekerni. Lazsálni nem lehet, mert ha lassítunk a létra visszacsúszik. (Mindenki elképzelheti, milyen vandál jelenetek játszódhattak le a tv-stúdióban...) A képernyő tetején folyamatosan láthatjuk, milyen magasra emeltük a létrát (HEIGHT). Az 1. játékos a bal oldali tűzoltót irányítja. Sok értelmes nem fog kisülni ebből a részből...

2. szint:
Egy lángokban álló házat kell eloltanunk. (A Cauldron-ból megismert boszorkány a tűzön felejtette a békalevest...) "Slaggal" a kezünkben biztos távolból kell a tüzet locsolni. A cső vége le-fel jár a kezünkben, nekünk csak a tűz-gombot kell a kívánt időben megnyomnunk A tűz-billentyű megnyomására egy adag vízfröccsöt lövünk ki a ház irányába. Dolgunkat a szél nehezíti, ha túl magasan locsolunk, könnyen célt téveszthetünk. Egyszerre csak egy adag "vízfröccs" lehet a levegőben. Az a tűzoltó nyer, aki a megadott idő alatt több vizet juttat a lángoló házra.
A képernyő tetején a következő infokat láthatjuk: ANG - a locsolócső milyen szögben áll a kezünkben, WIND - szélsebesség, TEMPERATURE - hőmérséklet a lángoló házban (minden adag víztől csökken).

3. szint:
Egy erdőtűzhöz kell sietnünk. Sajnos a tűz nehezen megközelíthető helyen pattant ki, így fák, bokrok és egyéb terepakadályok között kell száguldoznunk. Ha akadályhoz érünk, lelassulunk. Az a sofőr nyer, aki a megadott idő alatt hosszabb utat tesz meg.

4. szint:
Tűzoltóautónk kiürült víztartályát kell feltöltenünk egy kézi-pumpával. Az első szinthez hasonló konstruktív feladatok állnak előttünk: a botkormányt kell az óramutató járásával megegyező irányban tekernünk. A hátralévő időt alatt a képernyő alján látható csík jelzi, itt láthatunk még a kocsiba pumpált víz mennyiségét.

5. szint:
Egy műemlék jellegű épületben (Wilfred Ivanhoe XI században épült vára lásd Defender of the Crown. Sajnos nem a Spectrum változat néz ki így...) keletkezett tüzet kell eloltanunk. Az oltásban a híres helikopter: az Airwolf segédkezik. Feladatunk a vár melletti tóból vételezett vizet a tűzre szórni.
A helikopterrel tetszőlegesen navigálhatunk jobbra-balra, le-fel, nem kell attól tartanunk, hogy a vízbe zuhanunk, vagy túl közel kerülünk a tűzhöz. A víztartályt is automatikusan vesszük fel, a tartály kioldásához a kívánt időpontban a tűz-gombot kell megnyomnunk. Pontosan célozzunk, a lángok mozognak! A tűz fölé érve a helikopterünk a meleg levegő hatására vad emelkedésbe kezd, de ez ne zavarjon senkit.
A két játékos képernyője között itt is láthatjuk a tűzfészekben uralkodó hőmérsékletet, és a hátralévő időnket.

6. szint:
Akadályfutással egybekötött tűzoltás. Egy tűzhöz kell sietnünk gyalogszerrel, hogy eloltsuk azt. Emberkénket a jobbra-balra irányok használatával tudjuk gyorsítani-lassítani. A járdás meglehetősen sok akadály látható, ezeket a tűz megnyomásával átugorhatjuk. Ha nem sikerül az ugrás, nem esünk el az akadályokban, de sebességünk a minimumra csökken.
Ez a szint nem időre megy, az a tűzoltó lesz a nyertes, aki előbb elér a tűzhöz.

A játékról beszélve pozitívumként kell megemlíteni a grafika és a hangok "Enterprise-os" hangulatát (még ha a zene nem is túl változatos). A játékok sem rosszak, akkor érdemes betölteni, ha ketten vagyunk, és egy pár perc "ökörködésre" vágyunk kedvenc masinánk előtt.