Adventureland

1985 - Adventure International

Kaland, szöveges

Spectrum (48k)

A legelső kereskedelmi forgalomba került kalandjáték a floridai születésű Scott Adams Adventureland-ja. A BASIC nyelven írt játék 1978-ban jelent meg, TRS-80-ra, majd Apple II gépekre. Bár a játék története, kivitelezése és így a szövegértelmező rutinja nagyon primitív volt, a játék unikumnak számított a maga nemében, így sikeres lett. Scott Adams a sikernek köszönhetően hamarosan létrehozta feleségével, Alexisszel saját cégét az Adventure Internationalt. Az Adventureland-et a következő években - 1978 és 1982 között - további 12 kalandjáték követte, melyek majdnem mind klasszikussokká váltak.

  • A Pirate Adventure-ben pl. egy hajót kell építeni, hogy eljussunk a legendás kincses szigetre.
  • A Secret Mission-ben egy atomerőmű felrobbantását kell megakadályozni.
  • A Voodoo Castle helyszíne egy mágikus kastély, ahol Cristo grófot kell egy átok alól feloldozni.
  • A Strange Odyssey című sci-fi játékban egy kihalt civilizáció kincseit kutatjuk fel.
  • A Sorcerer of Claymorgue Castle című játékban két, varázscsillagok fölötti hatalomért küzdő varázsló harcába csöppenünk.
  • A The Count, Mystery Fun House, Pyramid of Doom, Ghost Town, The Golden Voyage című játékokból az Adventure International csődje miatt sajnos már nem készült el a Spectrum verzió.

A korai kalandjátékok fejlődésében fontos szerepe volt a különböző számítógépes újságokban leközölt, otthon begépelhető programoknak. Az Adventureland eredeti BASIC változatát 1980-ban a Softside magazin is leközölte. Az otthoni mikrogépek elterjedése után pedig Adams játékainak egy része a Mysterious Adventures-sorozatot készítő Brian Howarth - igen jó minőségű (nem BASIC) - átirataiban is megjelentek, többségük grafikát is kapott. A Mysterious Adventures-sorozathoz képest jelentős fejlesztés, hogy a kevesebb helyszínnek köszönhetően ezek a programok már szépen kidolgozott, tárolt grafikákat jelenítenek meg villámgyorsan, és a szókészletet is sikerült (némileg) bővíteni.
Scott Adams a Marvel Comics képregények jogainak megszerzése után kezdett neki a Questprobe sorozatnak, amely azonban a hagyományos szöveges kalandjátékok iránti érdeklődés csökkenése és az Adventure International csődje miatt befejezetlen maradt.

Az Adventureland egy az egyben az Adventure receptjét utánozza: kalandorunknak 13 mitológiai kincset (Blue Ox, Jeweled Fruit, Pot of Rubies, Diamond Ring, Diamond Bracelet, Magic Mirror, Gold Crown, Thick Persian Rug, Firestone, Golden Net, Golden Fish, Royal Honey, Dragon Eggs) kell összegyűjtenie - így megszerezve a maximálisan elérhető 100 pontot -, miközben logikai feladványokat kell megoldania, tárgyakat használnia, szereplőket kell kicseleznie (tehát ebben a játékban sem a harc dominál). Az Adventure-hoz hasonlóan itt sem bírunk el akármennyi tárgyat, így a megszerzendő kincseket itt is egy helyre kell gyűjtenünk.
Mozogni az alábbi parancsokkal tudunk:

  • GO NORTH, NORTH, N
  • GO WEST, WEST, W
  • GO SOUTH, SOUTH, S
  • GO EAST, EAST, E
  • GO DOWN, DOWN, D
  • GO UP, UP, U

A játék kezelését segítő parancsok:

  • SAVE GAME - játékállás kimentése,
  • QUIT (rövidítve: Q) - Kilépés a játékból. Vigyázzunk, nem kér megerősítést! A program megkérdezi, hogy akarunk-e új játékot kezdeni. Minden új játék indításakor - így a program betöltése után is - a program megkérdezi, kívánunk-e játékállást betölteni. Korábban elmentett játékállás betöltésére nincs is más mód (nincs LOAD GAME).
  • INVENTORY (rövidítve: I): a játékosnál lévő tárgyak listája.
  • SCORE: kijelzi eddigi teljesítményünket százalékos formában.

Az ENTER megnyomásával ki-be kapcsolhatjuk a grafikát. Kikapcsolt grafikával szöveges leírást kapunk a helyszínről, illetve az ott lévő tárgyakról. Igazság szerint praktikusabb így játszani, mert a kép nem csak a helyszín leírását takarja le, hanem a lehetséges továbbhaladási irányokat és a helyszínen lévő tárgyak felsorolását. Tehát folyamatosan váltogatnunk kell a kép és a leírás között.
A program további szókészlete:

A EAST LAVA SOMEONE
ABOVE ENTER LEDGE SOMETHING
ADVENTURE EXAMINE LIGHT STEEL
AGAIN FAR LOOK STUMP
ALADIN FASTER LOSE SWAMP
AND FILL MAD TEMPER
ANOTHER FIND MAGIC THAT
AT FIRE MAIN THE
AWAY FLINT MAKE THEN
AX FOR MANY THERE
BE FOREST MIRROR THINGS
BEAR FROM MOIST THIS
BEE GAS MUD THRONE
BEES GET NEAR THROW
BELONG GO NEED TOO
BETTER GOOD NET TOOL
BLADDER GOTTEN NOT TRANSPORTATION
BLOW GREEDY NOW TREE
BOTTLE GROUND OBJECT TRY
BOTTOMLESS GROVE OF TWICE
BRICKS HANDY ON UNTIL
BUNYON HAVE ONE UP
BUT HE OR USE
BY HELP OUT VERY
CAN HIS OX WAIT
CARRY HIVE PAUL'S WALL
CHOP HOLDING PITS WAS
CLIMB HOLE PROTECTION WATER
CLUE HOW PUNCH WAY
CLUES HUNGRY REALLY WHAT
CROWN IN REMEMBER WHERE
CYPRESS IS RIGHT WHILE
DAM IT ROOM WILL
DO JUMP RUB WITH
DOES KEEP RUG WORD
DOWN LAMP SAY YELL
DRAGON LAST SEARCH YOU
DROP LATER SO YOUR

A szavak rövidíthetők, elég az első négy karakterüket begépelni.
Egy teljes megoldás:

(Egy erdőben vagyunk, először innen érdemes kikeveredni) E, E, (egy tóparthoz értünk, a tóban úszkáló aranyhalat nem tudjuk kifogni, de egy baltát azért találunk, rajta a "BONYON" mágikus szóval) GET AXE, N, GET OX, SAY BUNYON (a mágikus szó kimondásával teleportálunk), SWIM, S, GO HOLE, GET FLINT, U, W, W, GET OX, GET AXE, GET FRUIT, E, CLIMB TREE, GET KEYS, D, CHOP TREE, DROP AXE, GO STUMP (ide gyűjtjük kincseinket), DROP FRUIT, DROP OX, GET LAMP, (egy régi réz olajlámpa csakis mágikus lehet... a teendő "egyértelmű'!) RUB LAMP, RUB LAMP, GET BOTTLE, D, GET RUBIES, U, DROP RUBIES, D, (egy nagy lyukat találunk) GO HOLE, UNLOCK DOOR (a kulccsal), DROP KEYS, GO HALLWAY (itt bizony sötét van), LIGHT LAMP, D, S (egy csarnokba jutottunk), GET BLADDER, N, D, D, W, N, GET RUG, D (egy mély verembe jutottunk, egy táblán az 'AWAY' mágikus szó olvasható), GET NET, U, SAY AWAY, UNLIGHT LAMP, S, DROP BLADDER, N, E, GET FISH (a hálóval már kifoghatjuk az aranyhalat és berakjuk a vizesüvegbe), S, W, GO STUMP, DROP FISH, DROP NET, U, GET BLADDER, GET GAS, GO STUMP, D, GO HOLE, GO HALLWAY, LIGHT LAMP, D, S, U, DROP BLADDER, LIGHT GAS (egy hatalmas robbanás az eredmény, ami kirepíti az ablakot), GO LEDGE, JUMP, YELL (a medve megijed és lezuhan), GET MIRROR, GO THRONE ROOM, GET CROWN, W, JUMP, W, D, N, U, U, U, U, DROP CROWN, D, GO HOLE, GO HALLWAY, D, S, U, GET BRICK, D, N, D, D, W, N, D, DAM LAVA (a téglákkal), POUR WATER, DROP BRICKS, GET FIRESTONE, U, SAY AWAY, UNLIGHT LAMP, E, GET WATER, W, S, GO STUMP, DROP FIRESTONE, DROP RUG, DROP MIRROR, U, GET MUD, GO STUMP, D, GO HOLE, GO HALLWAY, LIGHT LAMP, D, N, N (a sár megvéd a darazsaktól), GET HONEY, DRINK WATER, GET BEES (az üvegbe), S, DROP MUD, S, U, U, U, U, U, N, DROP BEES (a darazsak elkergetik a sárkányt), GET EGGS, S, GO STUMP, DROP EGGS, DROP HONEY, SCORE

A fekélybolhák (véletlenszerű) csípését a sár gyógyítja. Ha nem kezeljük, a csípés egy idő után elfertőződik.