1984 - Adventure International kaland, szöveges |
Spectrum (48k) Enterprise |
Scott Adams, az első kereskedelmi forgalomba kerülő kalandjáték (az Adventureland) szerzője a Marvel képregények jogainak megszerzése után készítette a Questprobe című kalandjáték-sorozatát (The Hulk, Spider-Man, Fantastic Four). Az eredetileg 12 részesre tervezett Questprobe sorozat az Adventure International 1985-ös csődje miatt csonka maradt (így a programok teljesítésekor kapott jelszavak nem érnek semmit). A képregényhősök szereplése kalandjátékban újfajta játékélmény megteremtésére nyitott lehetőséget, mely leginkább sorozatban az első - Hulk - című epizódban tetten érhető: az szinte "természetes", hogy minden helyszínt megmutat a program képen, de egyes eseményeket is képregény-szerű képsorozatban nézhetünk meg. Az már nem újdonság, hogy a képek kirajzolása villámgyors, a Sorcerer of Claymorgue Castle c. játékhoz hasonlóan viszont a képek már "interaktívak", azaz ténykedéseink eredménye azonnal megjelenik rajtuk. Igaz ennek ára is van: kevés helyszín van, melyekről csak egészen rövid leírást kapunk. A program kijelzi, hogy mely irányokba tudunk továbbhaladni, továbbá felsorolja a helyszínen látható tárgyakat, személyeket. A program szókészlete - ettől függetlenül - kellően bő:
AGAIN | EMPTY | LITTLE | SEE |
ALL | ENTER | LOOK | SELF |
ALONE | EVEN | MAD | SOLVE |
ALOT | EVERYTHING | MADDER | SOME |
ALTER | EXAMINE | MATERIAL | SOMETHING |
AN | EYES | MESH | STRANGE |
AND | FAN | MIRROR | STRENGTH |
ANT-MAN | FIELDS | NAME | STRONGER |
ANTS | FOR | NON | TALK |
AREA | FRIENDLY | NORTH | TELLING |
AROUND | FRIENDS | NOSE | THAT |
ASK | FROM | NOT | THE |
ASTRAL | FUZZY | NOW | THEM |
AT | GEM | OF | THEN |
BECOME | GEMS | ON | THEY |
BEES | GET | OTHER | THING |
BIO | GETS | OUT | THINGS |
BITE | GETTING | OUTLET | THINK |
BUTTON | GIVE | OUTSIDE | THIS |
CAGE | GO | PAIN | TO |
CLOSE | GOOD | PLACE | TOP |
COME | HAND | PLAY | TREASURE |
COMPUTER | HE | PLUG | TRYING |
COVER | HELP | POINT | TYPE |
CRACK | HERE | POINTS | ULTRON |
DEEP | HIM | POSITION | UNDER |
DESK | HOLD | PROTECT | UNTIL |
DIG | HOLE | PULL | UP |
DO | HOLES | PUSH | USE |
DOES | HOW | QUERY | VERY |
DOME | HULK | REMEMBER | WAIT |
DOMES | IN | RETURN | WALL |
DOOR | INSIDE | RIGHT | WATCH |
DOWN | IS | RING | WAVE |
DROP | IT | ROOM | WAX |
EACH | KEEP | ROCK | WEST |
EARLY | LAST | SAID | WHAT |
EARS | LATER | SAME | WHENEVER |
EAST | LEAVE | SAVE | WHERE |
EAT | LIFT | SCORE | WHILE |
EGG | LIKE | SCRATCH | WILL |
EGO | LIP | SEAL | WITH |
A parancsokat többnyire ige + főnév alakban kell megadni. Mozgásra a szélrózsa négy irányába és fel-le szolgál. Ezeket érdemes rövidíteni (N, S, E, W, U, D). Ki lehet írni az egészet is, de akkor a program csak egy mozgást jelentő igével (GO ENTER, WALK, RUN) együtt érti meg (pl. N = GO NORTH). Az összes többi szónak elég az első négy betűjét beírni, a többit a program nem vizsgálja.
A HELP parancs "kamu" ne is próbálkozzon vele senki. Teljesen fölösleges, a válasz mindig az, hogy segítség nincs, rendeljünk kézikönyvet. A LOOK parancsot viszont minden helyszínen érdemes használni, mert csak így kapjuk meg a helyszín rövid leírását!
A program kezelését segítő parancsok:
Fontos, hogy amikor egy eseményhez kapcsolódó "mini képregényt" mutat a program, figyeljük a <HIT ENTER> felirat megjelenését. Ilyenkor teljesen felesleges parancsot begépelni, mert a program úgy sem fogja végrehajtani, az ENTER megnyomásával nézhetjük végig a képsorozatot.
A játék főhőse Dr. Robert Bruce Banner atomfizikus az Amerikai Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának dolgozott egy gamma-bomba kifejlesztésén Új-Mexikóban. Egy kísérleti robbantás előtt észrevette, hogy egy civil tartózkodik a veszélyes zónában. Bannernek az utolsó pillanatban sikerült az óvatlan fiút, Rick Jonest biztonságba helyeznie a robbanás előtt, de őt magát nagy mennyiségű gamma-sugárzás érte, amitől egy hatalmas erejű, zöld szörnyeteggé változott. Bruce és Hulk egy személyben létezik, s Bruce akkor alakul át Hulkká, amikor érzelmi állapota labilis lesz félelem, a düh vagy a stressz hatására. Bruce olykor nagyobb kontrollt tud elérni a lény felett, gyakorlatilag képes irányítani az átváltozásokat.
Hulk ereje felülmúl minden elképzelhetőt: lábizmai lehetővé teszik, hogy egyetlen "szökelléssel" 3200 láb (975 méter) magasságba, vagy 1,6 mérföld (2575 méter) távolságba ugorjon. 90 tonna súlyt képes felemelni. Zöld bőre olyan erős, mint a legerősebb páncél, kibírja a 1600 fokos forróságot és a -120 fokos dermesztő hideget. Hulknak - emberfeletti erején kívül - még egy, kevésbé ismert képessége is van: látja az asztrális testeket.
További szereplők:
A helyzet nem túl rózsás, mert egy székhez kötözve térünk magunkhoz (1. kép). Hulknak ez a pár madzag meg se kottyanna, de hogy váljunk azzá? Egyszerűen fájdalmat kell magunknak okozni. Szorult helyzetünkben erre a legkézenfekvőbb módszer, ha felborítjuk a széket magunkkal együtt (ROCK). Ennek az lesz a következménye, hogy beverjük a fejünket, és megkezdődik az átalakulás (2. kép). A kötelékünktől sikerül megszabadulni, de a biztonsági rendszer érezte a mozgásunkat és nyugtató hatású gázzal árasztja el a termet, amitől rögtön vissza is változunk. Hmm... Bár a játék nagyon jól kivitelezett (szinte képregény hatású), tele van logikátlan (szivatós) momentumokkal. A helyszínek közötti közlekedés teljesen nonszensz. Hulk, aki folyamatosan "rágja a szája szélét"? Ki gondolna arra, hogy többször egymás után ásson, ha az első kupolánál csak egyszer kell? A hangyaszedés "módszere" sem magától érthető. Talán a legnagyobb kiszúrás: ha a BIO-GEM-et a hangyaszedés előtt vesszük fel, nem jutunk el sosem a hangyabolyhoz... A Spider-Man sokkal jobban játszható! |
|