Adventure 1982 - Michael Goetz kaland, szöveges |
Enterprise |
Az internet ősének tekinthető, 1969-ben megszületett ARPANET (Advanced Research Projects Agency) hálózat (eredetileg katonai célú számítógép-hálózat, mely az amerikai egyetemek és kutatóintézetek között teremtett kapcsolatot) kiépítést végző programozók közé tartozott William Crowther. Feleségével, Patriciával, aki ugyancsak programozó volt, szabadidejük nagy részét a barlangászatnak szentelték. Crowther másik szenvedélye a D&D (Dungeons and Dragons) szerepjátékok voltak, melyek 1974-ben indultak hódító útjukra. Amikor a Crowther házaspár magánélete válságba került, William elhatározta, hogy ír a lányának egy játékprogramot, mely ötvözi két szenvedélyét. Az 1975-1976-ban készített program nemes egyszerűséggel az Adventure címet kapta, azonban Colossal Cave Adventure-ként is ismert. A program szöveges leírást adott a helyszínről, és a játékos körüli eseményekről. A különlegességet az jelentette, hogy a játékos a természetes nyelv szerkezetét utánzó igéből és főnévből álló parancsokkal irányíthatta a játékmenetet. A játék célja nem az ellenfelek legyőzése, hanem egy veszélyekkel teli barlang feltérképezése, elrejtett kincsek felkutatása.
Crowther idővel beleunt a program fejlesztésébe és a gépén hagyta a félkész játékot, mely ezután intézetről intézetre vándorolt. Don Woods, a Stanford Egyetem MI laboratóriumában szintén rábukkant a játékra és annyira megtetszett neki, hogy elhatározta folytatja a fejlesztését. Felvette a kapcsolatot Crowther-rel aki jóváhagyta Woods elképzeléseit. A Tolkien-rajongó Woods kedvenc regényei (A babó, Gyűrű ura) motívumaival egészítette ki, a játékban így nemsokára nyüzsögtek a trollok, törpék, sárkányok és felbukkant egy hatalmas vulkán is. Életszerűbbek, olvasmányosabbak lettek a helyszínek leírásai, a játékos egy interaktív regényben érezhette magát. Az Adventure egy új műfajt teremtett, melyet stílusosan kalandjátéknak neveztek el. Az IBM ráharapott a programra, és hamarosan minden PC-hez, az MS-DOS 1.0 operációs rendszer mellé adott egy Adventure-változatot. A játék 1981-ben The Original Adventure címmel hivatalosan is megjelent. CP/M operációs rendszer alatt futtatható változatokat Mike Gotez készített a programból 1980-1982 között. A többesszám azért indokolt, mert a játéknak addigra - a számtalan berhelés miatt - többféle (bővített) változata létezett. A játékot a Level 9 Computing kiadta Spectrumra, C64-re, CPC-re, MSX-re és Enterprise-ra is, ugyanilyen "minimalista" kivitelben, Colossal Adventure címmel, mely az Adventure Quest-tel és a Dungeon Adventure-rel a Middle Earth-trilógiát alkotja.
A letölthető csomagban négyféle verzió érhető el:
A játék kezelését segítő parancsok:
Pontot természetesen a kincsek megtalálásáért kapunk, illetve ha vissza is visszük őket a házba (ami előtt a kaland kezdődik) - hiszen egyszerre csak annyi tárgy lehet nálunk, amennyit elbírunk. A DROP paranccsal lerakott tárgyak az adott helyszínen maradnak, később újra felvehetjük ezeket.
A játék végeztével (beleértve azt a lehetőséget is, ha elhaláloznánk), a program a pontszámunk függvényében értékeli teljesítményünket. Természetesen legfőbb célunk a maximális pontszám elérésével az "Adventurer Grandmaster" titulus elérése. Az 550 pontos verzióban így alakul a játékos eredményének értékelése:
0 - 19 amateur 20-129 novice-class adventurer 130 - 239 experienced adventurer 240 - 349 seasoned adventurer 350 - 469 Junior Master 470 - 509 Master Adventurer Class C 510 - 529 Master Adventurer Class B 530 - 549 Master Adventurer Class A 550 pont Adventurer Grandmaster
Az 550 pont eléréséhez összesen 26 kincset kell megtalálnunk és elvinnünk a házba:
A legfontosabb tipp a játékhoz: memóriabővítéssel rendelkező gépen RAMDISK-ből érdemes futtatni, mert így elkerülve az állandó diszkpörgetést sokkal gyorsabban fut a program! Persze a játékállás mentést kilépés után ne felejtsük átmásolni "valódi" lemezre..