The Art Studio
Sajnos rajzolóprogramok terén nem szenvedünk a bőség zavarában. Van ugyan választék, de a Fine Pen csak sprite-ok rajzolására alkalmas, ráadásul használata is elég körülményes. Erre a célra sokkal alkalmasabb a Spred, de ezzel is csak sprite-okat tudunk rajzolni. Az egyik legrégebbi rajzolóprogram a Lorigraph fapados ugyan, de egész használható (néhány kardinális hiányosságot leszámítva), a file-kezelése viszont botrányos (a kimentendő file-al felülírjuk a program harmadik (LORI3) részét!). Ezen a problémán javít a Zaxial néven ismer változat. A Paintbox érdemel még említést, de egy kicsit bonyolult a kezelése egér nélkül. Ezek mellett még néhány félkész rajzolóprogram jelenti a választékot. Az ENTERPRISE sorsának iróniája, hogy az egyik legjobban használható rajzolóprogram Spectrum átirat! Az OCP (Oxford Computer Publushing) által fejlesztett programot BAM Soft írta át 1989-ben. HSOFT még annyit javított a programon, hogy PC egérrel is kezelhető (természetesen csak soros vonali illesztőkártya használata esetén), ez igencsak meggyorsítja a műveleteket, valamint tovább javította a program használhatóságát.
Az Art Studio arra az ikonvezérelt programozási rendszerre épülő grafikai tervező-program, amelyet a Palo Alto-ban lévő kutatási központban fejlesztettek ki, és az APPLE cég LISSA, illetve MACINTOSH sorozatú számítógépein keresztül vált közismertté - egyben közkedveltté - a hetvenes évek végén. Ennek az újszerű megoldásnak a lényege az, hogy a kezdő felhasználóknak nem kell bíbelődniük a bonyolult billentyűzetkezelés megtanulásával (nem is beszélve az adott géphez használható programozási nyelvről), mert az összes rendszerfunkció a rájuk jellemző ábrák, illetve szövegek ("ikonok") segítségével elérhető. Ez a megoldás profi programozók számára egy kissé gyermetegnek tűnhet, de a laikusoknak a legrövidebb idő alatt lehetővé teszi a rendszer által nyújtott lehetőségek legteljesebb kihasználását.
Az ikonvezérlésű programok legfőbb jellegzetességei a 'pull down' ("redőny")-menürendszer és az "egér" használata. A program funkcióit jelölő ikonok a képernyő egy elkülönített részén helyezkednek el (esetünkben a képernyő felső részén), aktivizálásukat egy kurzor, segítségével érhetjük el, melyet az egérrel mozgathatunk. A Spectrumon az egeret a joystick illetve a billentyűzet helyettesíti, az Enterprise változatban a belső és az EXT1 botkormány. A továbbiakban a képernyőn látható nyilat, amelyet a funkciók kiválasztására használunk fel, kurzornak fogjuk nevezni.
A program főmenüjeként szolgáló ikonsorból egy ikon kurzorral történő aktivizálása a legtöbb esetben egy almenüt, un. "pull down"-menüt fog eredményezni. Ebben a választható funkciók redőnyszerűen, egymás alatt helyezkednek el, erről is kapta a nevét. Az Art Studio "pull down"-menüi különféle opciókat, kapcsolókat illetve munkatáblákat tartalmaznak. A szelektálás közöttük a kurzorral történik: az ikon választása után az almenü "overlay" módon megjelenik és a kurzor fel/le mozgatásával meghatározhatjuk a kívánt opciót. Azt a menüpontot, amelyen a kurzor áll (tehát éppen aktivizálható), inverzben láthatjuk. Ha nem kívánunk a menüpontok között választani, vezessük a kurzort a menün kívülre és nyomjuk meg a tűz gombot.
Az opciók választásával egy rendszerfunkciót, amivel együtt - általában - megváltozik a kurzor alakja is, a funkcióra jellemző ábra fogja helyettesíteni (pl. rajzolásnál a nyíl helyett ceruzát láthatunk).
Egy kapcsoló megváltoztatása nincs hatással a kurzor alakjára, csak a később alkalmazott opciók egyes paramétereit állíthatjuk be velük (pl. az INVERSE kapcsoló aktivizálása után következő rajzoló műveletek inverzben jelennek meg). A kapcsolóknak két állásuk van: ON helyzetben pipa jel, OFF helyzetben egy kereszt jelöli őket. Az almenüpontok között vannak olyanok is, amelyek nem parancs opciók és nem is kapcsolók: ezek egy saját menüsorral díszített munkatáblát hívnak életre (ilyen pl. a FONT EDITOR).
Az elmondottak alapján a program kezelése már mindenki számára rendkívül egyszerű: a kurzor mozgatásával kiválasztjuk a kívánt menüpontot, megnyomjuk a tűz gombot és már dolgozhatunk is. Rajzolási műveleteknél az aktuális funkciók akkor üzemelnek, ha a tűz - gombot lenyomva tartjuk, egyébként csak a kurzort mozgathatjuk (például adott helyre vonalat úgy húzhatunk, hogy a kívánt helyre visszük a kurzort, majd a tűz gomb nyomvatartása mellett mozgatjuk. Egy funkcióból úgy léphetünk ki, hogy a kurzort az ikonsorba visszük és valamelyik másik ikont választjuk (ahol a dolog nem így zajlik, ott arról külön szólunk).
Bevezetésül egyenlőre ennyit. Most mélyedjünk el egy kicsit alaposabban az Alt Studio által nyújtott lehetőségek tanulmányozásában, vizsgáljuk meg sorban, hogy milyen opciókat tartalmaznak a főmenü ikonjai!
ESAVE (Enterprise SAVE) menü
Ez a menüpont néhány Enterprise specifikus I/O műveleteket tartalmaz. A Spectrum verzió PRINT menüpontja lett erre kicserélve, tehát nyomtatással kapcsolatos funkció nem kapott helyett a programban! A kimentett képet valamely egyéb ilyen célt szolgáló alkalmazással nyomtathatjuk ki.
- SAVE VLOAD FORMAT - a megszerkesztett képet VLOAD paranccsal betölthető formában menthetjük ki.
- SAVE ENTERPRISE CHARS - a karaktertervező alprogrammal átszerkesztett karakterkészletet menthetjük el. A kimentett file használatára a leírás végén láthatunk példát.
- SELECT FONT - a rendelkezésünkre álló 26 karakterkészlet közül választhatunk ki egyet, melyet a FONT EDITOR-ba tölthetünk, majd átszrkeszthetünk.
Hibás karakter beírásánál a bal SHIFT+0 megnyomásával törölhetünk, minden olyan esetben, amikor a program file-név bevitelét várja tőlünk!
A FILE menü
Ez a menü szabályozza az Art Studio adathordozóra vonatkozó (eredeti) input/output műveleteit.
-
A SAVE FILE segítségével kimenthetjük a képet az általunk megadott néven az alapértelmezett háttértárolóra: az opció választása után megjelenő "Filename?" promptra meg kell adnunk a kimenteni kívánt kép nevét (max. 10 karakter, illetve lemezes rendszer esetén 8 karakter), majd egy billentyű megnyomása után a mentés végrehajtódik (BREAK-kel megszakítható). A mentés után automatikusan a főmenühöz térünk vissza.
-
A
LOAD FILE-el képernyőt tölthetünk be (ha nem adjuk meg a kép nevét, a kazettán lévő első kép fog betöltődni). Megjegyeznénk, ezzel a funkcióval az Art Studio csak Spectrum SCREEN$, illetve CODE típusú file-okat képes betölteni, amelyek 6912 byte hosszúak. Ha a file ennél hosszabb, csak az első 6912 byte töltődik be, ha rövidebb, akkor "Tape loading error" hibaüzenet lesz az eredmény.
Ezzel a menüponttal bármilyen szabványos Spectrum képernyőt betölthetünk, természetesen attribútum konvertálás után. (Erre a célra Spectrum Világ konvertáló programja tökéletesen megfelel, lásd a Spectrum programok átírásáról szóló
cikksorozatot!)
Az (ATTRS.) ATTRIBUTES-menü
Az a tény, hogy a program Spectrum átirat magában hordozza azt a korlátozást, hogy a program csak attribútum típusú képernyőt kezel. Ezzel a menüvel irányíthatjuk a színek és egyéb attribútumok kiválasztását. A beállított attribútumok az összes rajzoló illetve festő műveletre (vonalak, alakzatok, minták, tollak, fill-ek, ecsetek stb.) és a szövegírásra vonatkoznak!
-
SET INK - A tinta színét, állíthatjuk be. A menüpontot kiválasztva megjelenik egy munkatábla, amelyen 9 négyzetet láthatunk. Ebből 8 az alapszíneket ábrázolja, a 9. pedig egy 't' betűt. A 't' betű a "transparent" szót takarja, amely "láthatatlan" írást engedélyez a képernyőn (a képen nem látjuk, hogy mit rajzolunk, de a nyomtatásnál - mivel INK információk - a nyomtató megjelenít(ené) a művünket, ha lenne nyomtatás funkció...). Az INK kékre változtatásához válasszuk ki a kurzorral a kék színű négyzetet és az INK beáll kékre. Az aktuális színt a program sötét színű kerettel jelzi.
- SET PAPER - háttér színének állítása az INK-hez hasonlóan történik.
-
SET BORDER - a keret színét állíthatjuk be a már ismert módon. Mivel a keretre nem rajzolhatunk, a BORDER-nél nincs "Transparent" lehetőség.
-
A BRIGHT (fényesség) jellemző kapcsolóját három lehetséges értékre állíthatjuk be: ON, OFF vagy "Transparent"). Az ON kapcsoló működik, azonban nem az alapszínek fényes megfelelőit kapjuk eredményül!
- CONV. - A héttér attribútum színét váltogatja, más hatása látszólag nincs.
-
OVER - Ha ON állásban van, rajzolásnál a képpontok összehasonlítása XOR (az azonos képpont információk kioltják egymást) művelettel történik, OFF esetén OR (ha valamelyik képben az adott képpont INK típusú, akkor a keletkező képen is INK információként jelenik meg) logikai művelet fog történni.
- INVERSE - Kikapcsolt állapotban a kiválasztott tintaszínnel rajzolhatunk, ha bekapcsoljuk, a tinta színű pontokat tudjuk "átrajzolni" az új színnel.
- TRANSPARENT - látszólag nem működik
-
A STANDARD - visszaállítja az attribútumokat eredeti értékükre (az attribútumok alapértelmezés szerint állnak be: fehér PAPER, fekete INK, fehér BORDER és az összes kapcsoló OFF állásban).
A PAINT-menü
Innen irányíthatjuk az Art Sdidio rajzolási műveleteit: a tollat, az ecsetet és a sprayt. Ezek mindig az aktuális INK színnel és BRIGHT- illetve INVERSE-kapcsolók figyelembevételével fognak a képernyőn rajzolni (OVER nincs értelmezve).
-
PEN - A toll (ceruza) a leggyakrabban használt rajzolási segédeszközünk. A PEN választása után a SELECT PEN táblában kiválaszthatjuk azt a nyomot ("mask"), amit a toll a rajzoláskor maga után húz. Az opció választása után megjelenik egy munkatábla, amely a tollminták 16 féle választható mintáját tartalmazza. A kurzor mozgatásával határozhatjuk meg a kívánt mintát, az aktuálisat inverzben láthatjuk. A kiválasztás után a toll a választott minta formáját veszi fel. Azt, hogy a tollminták milyen típusú rajzolást eredményeznek, egy kicsit bonyolult lenne megmagyarázni, célszerűbb, ha kipróbáljuk őket és így saját szemünkkel ellenőrizhetjük az eredményt.
Megjegyezzük, hogy a tollak funkciója az ATTRIBUTES-menü INVERSE kapcsolójától függ: ha a kapcsoló OFF állásban van, akkor a tollak képpontokat rajzolnak, ha ON állásban (és a tinta színe azonos), akkor képpontokat törölnek (tehát a toll radírként működik).
-
A SPRAY CAN opció segítségével a képernyőre úgy rajzolhatunk, mintha egy festékszóróval festegetnénk. A minta kiválasztása a tollhoz hasonlóan történik, az opció választása után megjelenő táblán a kurzorral kiválaszthatjuk a 8 különböző szórássűrűségű minta közül a megfelelőt. Az aktuálisat inverzben láthatjuk. A spray használatával - a választott minta átmérőjén belül - véletlenszerű képpontokat szórhatunk a képernyőre. Próbaképpen válasszuk ki az egyik spray-mintát (a kurzor festékszórós doboz formát ölt) és tartsuk egy ideig lenyomva a tűz gombot: kis időn belül egy - a minta átmérőjétől függő - "foltot" spray-zünk a képernyőre. Miként a menü összes opciójára, a spray-re is jellemző, hogy ha az ATTRIBUTES-menü INVERSE kapcsolója ON állásban van, akkor radírként funkcionál.
-
BRUSH - Az ecsetek a tollak "nagybácsikái": nem vonalakat, hanem különböző mintákat rajzolnak a képernyőre. A megfelelő minta a tollakhoz és a festékszóróhoz hasonlóan választható ki a BRUSH opció választása után megjelenő, 16 mintát tartalmazó munkatáblából. Az ecsetek működését két tulajdonság határozza meg: a forma (kiválasztás után a kurzor ezt az alakot veszi fel és a lenyomott tűz-gomb elengedésekor a kurzor pozíciójában ez a minta jelenik meg) és a "mask" (a kurzor lenyomott tűz-gombbal történő mozgatásakor ilyen mintát húz maga után). Próbaképpen válasszuk a fejet ábrázoló ecsetet: ha a tűz-gombot egy pozícióban megnyomjuk (a kart nem mozgatjuk), a pozícióban a forma, a vigyorgó fej jelenik meg; ellenben ha a kurzort lenyomott tűz-gomb mellett mozgatjuk, akkor az ecset "mask" részében meghatározott körvonalat húzza maga után.
Felhívnánk a figyelmet a készlet első ecsetének hasznosságára: ez egy ún. "nullecset", ami nem tartalmaz sem megszerkesztett formát, sem "mask"-ot. Hasznossága abban rejlik, hogy bár nem húz INK színű képpontokat maga után, az aktuális PAPER színnel mégiscsak rajzol, mert megváltoztatja azon karakterek PAPER színét, amelyeken keresztülhalad. Ez nagyon praktikus dolog: rajzolás közben nem kell mindig az adott karakterek színével foglalkoznunk, egyszerűen megrajzoljuk a képünket "fekete-fehérben", majd a "nullecsettel" beállítjuk először a karakterek kívánt PAPER-, majd - az ATTRIBUTE-menü INVERSE-kapcsolóját ON-ra állítva - az INK színeit.
-
Az EDIT BRUSH opció egy munkatáblát jelenít meg, amelyben mind a 16 féle ecsetminta egyéni kívánalmaink szerint átszerkeszthető. A munkatáblán kinagyított négyzethálós részen látható az ecset formája (balra) és "mask"-ja (jobbra), illetve az ecset normál méretű képe (alul). Az átszerkesztés a kinagyított részeken a kurzor segítségével, egyszerű set/ reset módszerrel történik: a tűz gomb invertálja azt a képpontot, amelyre a kurzor mutat. Minden változtatás azonnal megjelenik a normál méretű képen is. Ha az átszerkesztéssel elkészültünk, állítsuk a kurzort a normál méretű képre és nyomjuk meg a tűz-gombot.
Megjegyezzük, hogy a szerkesztés csak akkor végezhető el, ha előtte a BRUSH opcióban már választottunk aktuális ecsetet (a programnak tudnia kell, hogy melyiket akarjuk átszerkeszteni).
- INVERSE - Az ATTRIBUTES menü azonos funkciójú kapcsolója ebben a menüpontban is megjelenik.
|
|
A (MISC.) MISCELLANEOUS-menü
Mint a neve is jelzi, ebben a menüben találhatóak azok a különleges szolgáltatások, amelyeket az Art Studio nyújt a felhasználónak.
-
VIEW SCREEN - Rajzolás közben a képernyő felső három sorát a program főmenüjének ikonjai foglalják el. Ezeket a VIEW SCREEN opció használatával - a tűz gomb megnyomásáig - eltüntethetjük és megszemlélhetjük eddigi munkásságunkat teljes egészében. Megjegyezzük, hogy a VIEW SCREEN alkalmazása után az UNDO (ld. később) nem üzemel. Az ikonok által takart képrészt más módon is megszemlélhetjük: az UNDO mellett látható fel/le nyilak használatával a képet soronként görgethetjük, és a takart részen is dolgozhatunk. Azt, hogy hány sort görgettünk eddig, azt a nyilak és az UNDO ikon között látható kijelzőn mérhetjük le (az alapon fehér csík mutatja). A nyilak használata után az UNDO is funkcionál, célszerű a VIEW SCREEN helyett így megvizsgálni a takart sorokat.
-
A CLEAR SCREEN törli a teljes képernyőt (az ikonok által takart sorokat is) és az attribútumokat. Ha véletlenül választottuk az opciót, az UNDO segítségével visszahívhatjuk a képünket. A program betöltése után egy üzenet látható a képernyőn, ezért munkánkat mindig ennek a parancsnak a kiadásával kezdhetjük meg! A rajzolás megkezdésekor ezzel a funkcióval könnyen beállíthatjuk a papír alapszínét, ha a funkció meghívása előtt kiválasztjuk a kívánt papírszínt.
-
A menü következő három opciója az Art Studio egy nagyon hasznos szolgáltatása lenne, a "grid"-re vonatkozik. A "grid" egy világos és sötét mezőkből álló sakktábla-minta, amelyet készülő képünk "alá" hívhatunk. Ez a minta megkönnyíti számunkra az egyes képelemek pozícionálását a mozgatásuknál, és segítséget nyújt az attribútumok "belövéséhez". Ezáltal elkerülhetővé válnak a különböző attribútumokkal rendelkező szomszédos karaktereknél adódó kellemetlenségek. Elvileg a BRIGHT GRID 1: normál, a BRIGHT GRID 2: dupla méretű karakterekből álló "grid"-et jelenít meg a képernyőn, amelyet a REMOVE GRID használatával tüntethetünk el. Sajnos azonban az Enterprise átiratban ez a funkció nem használható, mivel a program nem kezeli korrektül a fényes színeket!
-
A CHANGE COLOUR opció csak akkor használható, ha előzetesen már lett egy ablak (ld. később a WINDOWS-menüt) definiálva. Használatával megváltoztathatjuk a PAPER és INK színeket a képernyő egy adott helyén, egy ablakon belül. Az opció választása után az aktuális ablak színei az aktuális PAPER és INK színekre állnak be (ennél a műveletnél is nagyon hasznos lenne a "grid": az ablak definiálásánál láthatjuk a karakterhatárokat).
- VERSION NUMBER - A menü utolsó tagja az Art Studio verziószámát és a copyright-üzenetet jeleníti meg.
Az UNDO funkció
Ez a funkció az Art Studio egyik legkiválóbb szolgáltatása: A program állandóan egy másolatot őriz a képnek az éppen aktuális opció választása előtti állapotáról, amelyet az UNDO segítségével megjeleníthetünk a képernyőn. Mit jelent ez gyakorlatilag? Az UNDO meg nem történtté teszi a legutolsó opcióban elkövetett - félresikerült - ténykedésünket, és visszaállítja a hiba előtti állapotot. Például tegyük fel, hogy FILL-ezünk egy alakzatot (ld. később), de a tinta kifolyik. Más rajzolóprogramnál egy súlyos becsületsértés elmormogása után kezdhetnénk újra a munkát, de az Art Studio-ban csak az UNDO-t kell választanunk és máris folytathatjuk a munkát a jó képen.
Felhívnánk a figyelmet arra, hogy az UNDO csak a LEGUTOLSÓ opcióban végzett művelet(sorozat) eredményét törli, de akkor viszont az ÖSSZES fázist (tehát nem lehet egy opcióválasztás után végzett műveletek közül csak egyet törölni)! Nézzünk egy másik példát: valamilyen ecsettel festegetünk a képen, majd átváltunk spray-re és azzal is fújkálunk egy kicsit. Művünk megszemlélése után rájövünk, hogy kimondottan rondát alkottunk és aktivizáljuk az UNDO-t. A képernyőrol csak a spray-műveletek eredménye tűnik el, az ecsettel elkövetett bűneink továbbra is megmaradnak (ezek is eltüntethetőek más módszerrel, pl. ablaktörlés, radír, CLEAR SCREEN stb.). Az említett példa akkor is érvényes, ha nem spray-re, hanem egy másik ecsetre (vagy ugyanarra) váltottunk át.
Azoknál az opcióknál, ahol az UNDO nem funkcionál (a gép a másolatkép fenntartására szolgáló memóriarészt munkaterületnek használja), külön szólunk.
A WINDOWS-menü
Az ablak a képernyő önálló, téglalap alakú része, amelyet az Art Studio-ban egy szaggatott vonal határol be. Az ablakműveleteket a WINDOWS-menüből irányíthatjuk, az összes opcióval végzett művelet az UNDO-val törölhető.
-
DEFINE WINDOW - Ahhoz, hogy egy ablakkal bármilyen műveletet végezhessünk, először is a DEFINE WINDOW opció segítségével definiálnunk kell. Az opció választása után a kurzor négyzet alakúra változik, amellyel az ablak két átellenes sarkát kell két tűz-gomb megnyomással definiálnunk. Az egyik pont meghatározása után az ablak meghatározása elasztikus, vagyis a kurzor mozgatásával párhuzamosan látható, hogy a tűz-gomb megnyomása után mekkora lesz az ablak. A másik sarok kijelölése után a kurzor visszaváltozik a legutolsó formájára. A képernyő - látható - 21 soránál nagyobb ablakot is definiálhatunk, úgy, hogy az első sarok meghatározása után a nyilakkal görgethetjük a képernyőt, és ezután jelöljük ki a másik sarkot.
-
LAST WINDOW - Egy ablakművelet elvégzése után a program "elfelejti" az ablakot. Ha újabb műveletet kívánunk a menüvel végezni, ismét definiálnunk kell egyet. Ha a következő művelet is az utoljára definiált ablakkal kapcsolatos, akkor a LAST WINDOW opcióval ismét aktuálissá tehetjük.
-
A WHOLE SCREEN az egész képernyőt (mind a 24 sort) ablaknak definiálja. Miután definiáltuk az ablakot, újra lehívhatjuk a WINDOWS-menüt és választhatunk a menü lehetőségei közül.
-
A CLEAR WINDOW használatával törölhetjük az ablak tartalmát. Az opció törli a képpontokat, pontokat, illetve beállítja az aktuális értékre az INK, PAPER, BRIGHT és FLASH jellemzőket.
-
Az ablakot a képernyő egy másik részére másolhatjuk át a CUT & PASTE opció segítségével (sokszorosíthatunk egy képelemet). Választás után a kurzor mozgatásával párhuzamosan az ablak másolata is mozog, a másolat kívánt helyét a tűz-gombbal jelöljük ki. A képpontokkal együtt az attribútumok is átmásolódnak.
-
A CUT, CLEAR & PASTE az előző két opció ötvözete, akár MOVE WINDOW nevet is viselhetne: az előbb említett módon átmozgathatjuk az ablakot a képernyő egy másik részére, de az ablak eredeti helye is törlődik (átmásolhatunk egy képelemet). Normál esetben az átmásolt ablak felülírja a képernyőt, de ha a MERGE kapcsolót ON állásba helyezzük a másolás előtt, akkor - az ATTRIBUTES-menü OVER kapcsolójától függően - a másolás valamilyen összehasonlítással fog történni: ha az OVER OFF állásban van, akkor az ablak OR, ha ON állásban, akkor az ablak XOR logikai művelet után válik láthatóvá. Az attribútumok nem MERGE-elődnek, az ablakban lévő attribútumok maradnak meg. Ez vonatkozik a CUT & PASTE opcióra is.
-
Mindkét CUT-opció csak egyszer hajtható végre, ha újabb mozgatást kívánunk, ismét le kell hívnunk őket. Ezen a nehézségen segít a MULTIPLE kapcsoló: ha ON állásban van, akkor az aktuális CUT-művelet mindaddig ismételhető, amíg valami mást nem választva, ki nem lépünk az opcióból.
- Az INVERT WINDOW invertálja az ablak képpont tartalmát, de az attribútumokra nincsen hatással.
-
A RE-SCALE WINDOW opció segítségével az aktuális ablakot tömöríthetjük, illetve széthúzhatjuk. Választása után a kurzor újra az ablak definiálásánál megismert alakot ölti, amivel meg kell határoznunk az új ablak két ellentétes sarkát, amelyben az összenyomott (kinyújtott) kép megjelenik. A művelet két fázisban zajlik: a kép először a függőleges, majd a vízszintes információkat tárolja el (tehát - az új ablak méretétől
függően - némi időveszteséggel is kell számolnunk). Az ablakok tömörítésénél feltétlenül gondolnunk kell az apróbb, finomabban kidolgozott képrészletek elvesztésére illetve - ha nem "fekete-fehérben" dolgozunk - az "összecsúszott" attribútumok miatt fellépő károsodásokra is.
- A CLEAR & RE-SCALE opció hasonló az előbbihez, de a nagyítás alapjául szolgáló ablakot is törli.
Megjegyezzük, hogy a MERGE és MULTIPLE kapcsolók ugyanúgy befolyásolják az új ablak és a képernyő közötti kölcsönhatást, mint a CUT-műveleteknél.
- Az aktuális ablakot a FLIP HORIZONTAL illetve FLIP VERTICAL opciók használatával tükrözhetjük a függőleges illetve vízszintes tengelyükre. Az attribútumok is tükröződnek.
-
A ROTATE 1/4, ROTATE 1/2 és ROTATE 3/4 opciók az ablakot 90,180 illetve 270 fokkal elforgatják az óramutató járásával megegyező irányban. Az attribútumok is az ablakkal együtt forognak.
A FILL-menü
A FILL eljárás a képernyő zárt (folytonos vonallal határolt) területeinek valamilyen mintával történő gyors feltöltésére szolgáló funkció. A zárt alakzat feltölthető színnel (SOLID FILL) vagy valamilyen mintával (TEXTURED FILL). A "fill"-ezéshez felhasználható, előre megtervezett
minták törölhetőek, és újakat tervezhetünk helyettük (EDIT TEXTURE). A FILL-műveletek az aktuális INK és PAPER színekkel, illetve a BRIGHT kapcsoló figyelembevételével működnek (hibás fényes színekkel). Az INVERSE - értelemszerűen - csak a TEXTURED FILL esetében használható (ha ON állásban van, akkor a mintakészletben is az eredeti minták inverzéből választhatunk). OVER nem használható. Az alakzatok feltöltése - nagyságuktól függően - némi időt vesz igénybe. Ha a kitöltés közben a festék "kicsordult", az UNDO használatával a hiba törölhető.
Megjegyezzük, hogy a "fill"-ezés a képernyő felső három, takart sorára is vonatkozik, vagyis az ikonok által határolt rész nem jelenti egy zárt alakzat határát a programnak.
-
A SOLID FILL opció választása után a kurzor átalakul festőhengerré. Mozgassuk a kiszínezni kívánt zárt alakzat valamely pontjára és nyomjuk meg a tűz-gombot. Az alakzat kiszíneződik az aktuális színnel.
-
A TEXTURED FILL a SOLID FILL-hez hasonlóan használható. Választása után megjelenik egy 32 mintából álló készlet (SELECT FILL TEXTURE), ahol meghatározhatjuk a kívánt mintát (az aktuálisat sötét keret jelöli). Itt is használható az ecsetek használatakor megismert "nullecset"-hez hasonló "nullminta", amellyel egy zárt alakzatban - a képpontok változtatása nélkül - megváltoztathatjuk az attribútumokat.
-
A WASH TEXTURE opció segítségével a már kifestett területeken megváltoztathatjuk a mintát. A minták közül ismét választanunk kell, majd kijelölni azt a területet, amelyet meg kívánunk változtatni. Vigyázat, az opció megváltoztatja azokat a képelemeket is, amelyeket a PAINT-menüben készítettünk!
-
Az EDIT TEXTURE opció használatával mind a 32 minta egyéni kívánalmaink szerint átszerkeszthető. Az opciónak szüksége van az aktuális mintára, tehát ha még nem választottunk ilyet, először ezt kell tennünk, mivel a programnak tudnia kell, hogy melyik mintát akarjuk átszerkeszteni. Ha már van aktuális mintánk, a képernyőn megjelenik a kinagyított illetve normál méretű képe. A szerkesztés a PAINT-menü EDIT BRUSH opciójánál megismertek szerint zajlik. Ha a szerkesztéssel elkészültünk, vigyük a kurzort a minta normál méretű képére és nyomjuk meg a tűz-gombot.
|
|
Nem árt ha tudjuk, hogy a FILL eljáráshoz a programban egy belső stack van hozzárendelve, amelybe a "fill"-ezés alatt álló sorok beolvasódnak. A stack mérete hozzávetőlegesen 6 Kbyte, ami általában elegendő a sikeres végrehajtáshoz, bár nagyobb területre vonatkozó, bonyolultabb feltöltésnél előfordulhat, hogy ez a stack túlcsordul. Ilyenkor a program nem száll el, de a feltöltés hiányos lesz, lyukakat láthatunk a "fill"-ezett területen (ez újra "fill"-ezéssel eltüntethető). Szerencsére ez a bántó hiba csak nagyon ritkán fordul elő.
A MAGNIFY-menü
Az Art Stadio engedélyezi az egyes képernyőterületek nagyítását és képpont szerkesztés útján történő változtatását. A nagyítást háromféle méretben végezhetjük: kétszeres, négyszeres és nyolcszoros.
A menü MAG x2, MAG x4 és MAG x8 opcióinak választásakor a kurzor átalakul nagyítóüveg formájúra, amelynek segítségével kijelölhetjük a nagyítani kívánt képrészt. Ezután megjelenik a nagyító-munkatábla: a képernyőt a képrész opció szerint meghatározott méretben nagyított változata fogja betölteni, a felső sorban pedig megjelenik a munkatábla saját ikonmenüje. A GRID használata a MAGNIFY-menüből állítható, csak x8 nagyításnál alkalmazható (egy "grid'-négyzet az eredeti képernyőn egy képpontnak felel meg).
-
Azt a képpontot, amelyiket meg akarjuk változtatni, a kereszt formájú kurzorral jelölhetjük ki. A változtatás a munkatábla ikonmenüjében beállított üzemmód szerint fog történni: SET (ceruza, kigyújtja a pixelt), RESET (radír, kioltja a pixelt) vagy TOGGLE (csere, invertálja a képpontot). Az aktuális üzemmód inverzben látható. Ha a kurzort lenyomott tűz-gombbal mozgatjuk, akkor az egymás mellett lévő képpontokat gyorsabban változtathatjuk. A képpont váltó műveletek az aktuális INK és PAPER színek szerint illetve a BRIGHT kapcsolók figyelembevételével dolgoznak, az INVERSE és OVER nem funkcionál.
-
Az attribútumok megváltoztatásához nem kell kilépnünk a nagyítótáblából, mert az ATTRIBUTES-menü a saját ikonmenüjéből is direkt módon hívható.
-
A nagyított terület a képernyőt határoló sávok végén határoló nyilak segítségével görgethető. A görgetés addig tart, amíg a tűz-gombot lenyomva tartjuk. A határoló sávban lévő fehér foltok mutatják, hogy a kép melyik része van kinagyítva a képernyőn.
-
A nagyítás mértéke a menü x2, x4 és x8 ikonjainak választásával bármikor megváltoztatható. Az aktuális nagyítás inverzben látható.
-
Ha a nagyító munkatáblán befejeztük a munkát, a MENU ikon választásával térhetünk vissza az Art Studio főmenüjéhez.
|
|
Az UNDO a nagyított képpont szerkesztés után nem üzemel, mert a másolatkép számára fenntartott memóriarészt a program munkaterületnek használja!
A TEXT-menü
Ennek a menünek a segítségével helyezhetünk el a képünkön szöveget (betűket, számokat, írásjeleket). A karakterek megjelenítése kétféle módon - balról jobbra (LEFT TO RIGHT), felülről lefelé (DOWNWARDS) - és 9 féle méretben történhet. A szövegek az aktuális attribútum-jellemzők figyelembevételével íródnak ki.
-
A begépelést a
LEFT TO RIGHT vagy a
DOWNWARDS opció választásával kezdhetjük meg: a kurzor átalakul - a beállított paraméter szerinti nagyságú - betűkurzorrá (egy nagy 'I' betűvé), amelyet a kívánt pozícióba mozgatunk és a tűz gomb megnyomása után (a kurzor "aláhúzás" karakter alakot vesz fel; ez a kurzor jelzi azt a pozíciót, ahová a következő karakter kerülni fog) elkezdhetjük a karakterek begépelését. A DELETE (bal SHIFT+0) és CAPS SHIFT (bal SHIFT) billentyűk használata megengedett (kurzorvezérlő nyilak is, azaz az '5', '6', '7', '8' számbillentyűk) és a SYMBOL SHIFT-tel (jobb SHIFT) elérhető karakterek nagy része is használható. Figyelem! A SPACE billentyű nem funkcionál a szöveg beírásánál (a beépített botkormány "tűz" gombjának felel meg), ehelyett a kurzormozgató billentyűk használhatóak. Minden billentyű automatikus ismétlésű, vagyis folyamatos lenyomva tartásnál ismétlődik. A szöveg begépelését az ENTER megnyomásával zárjuk le.
-
A karaktereket háromféle magasságban (NORMAL HEIGHT, DOUBLE HEIGHT és TREBLE HEIGHT) és háromféle szélességben (NORMAL WIDTH, DOUBLE WIDTH, TREBLE WIDTH) jeleníthetjük meg a képernyőn. Az említett jellemzőket a hozzájuk tartozó kapcsolók segítségével állíthatjuk be, tehát a méretek kombinációjával egy karaktert összesen 9 féle méretben írathatunk ki. A beállított méretet jelzi a betűkurzor és az aláhúzás karakter nagysága is.
-
Lehetőségünk van a szövegek függőleges kiíratására is a SIDEWAYS kapcsoló használatával. Ha a LEFT TO RIGHT vagy a DOWNVARDS választása előtt a kapcsoló ON állásban van, akkor a begépelt karakterek 90 fokkal elfordulva jelennek meg. Ennek az opciónak a segítségével lehetővé válik műszaki rajzok vagy diagramok kommentezése is.
-
A BOLD kapcsoló vastag betűtípust biztosít a számunkra: ha ON állásban van, akkor minden begépelt karakter kétszer jelenik meg (a második egy képpont pozícióval odébb).
-
Alapállapotban a billentyűk lenyomása kis-, SHIFT-elt lenyomása pedig nagybetűt eredményez. A CAPS LOCK kapcsolót ON állásba helyezve ez a folyamat megfordul: a sima megnyomásra nagy-, a SHIFT-eltre pedig kisbetűket kapunk.
-
Ha több feliratot is szeretnénk azonos méretben elhelyezni a képen, hasznos segítség a pozícionálásban a SNAP HRZ. és a SNAP VRT. kapcsolók, melyek egymáshoz igazítják vízszintesen és / vagy függőlegesen a karakterek pozícióját.
-
FONT EDITOR - egy karaktertertervező munkatáblát jelenít meg, amivel átrajzolhatjuk az ESAVE / SELECT FONT menüpontban kiválasztott betűtípust. A program ezen funkciójával a következő pontban, külön foglalkozunk.
A FONT EDITOR
A TEXT-menü utolsó tagja egy munkatáblát jelenít meg, amelynek segítségével megváltoztathatjuk, illetve átszerkeszthetjük az utoljára kiválasztott karakterkészletet. Egy készlet 96 karakterből áll, a SPACE-tól (ASCII 32) a copyright karakterig (ASCII 127). Természetesen egy készlet nemcsak betűket illetve írásjeleket, hanem bármilyen karaktert
tartalmazhat. A megszerkesztett készletek későbbi felhasználás céljából kimenthetőek kazettára is.
A FONT EDITOR választása után megjelenik a szerkesztő munkatábla. Az aktuális készlet karakterei a képernyő alsó részén láthatóak, a kurrens karaktert keret jelzi. Ez a karakter illetve a készletben előtte és utána lévő karakter kinagyított képe a szerkesztőben is látható, ahol a nyíl alakú kurzor segítségével set/reset módszerrel átszerkeszthetjük őket (egyszerre tehát nem csak egy, hanem három karakterrel dolgozhatunk). Az aktuális karakter kétféle módon állítható be: a kurzort a kívánt karakterre állítva megnyomjuk a tűzgombot vagy a munkatábla ikonsorát határoló nyilak használatával jobbra vagy balra mozgatjuk a keretet.
A FONT EDITOR aktivizálásakor az Art Studio főmenüje eltűnik, és helyette a szerkesztő saját ikonmenüje jelenik meg a felső sorokban.
- A készletekre vonatkozó input/output-műveleteket a FILE-almenüben végezhetjük el, amely opcióinak használata értelemszerű (SAVE FILE / LOAD FILE). Kimentés előtt a gép érdeklődik a file neve iránt. Jegyezzük meg, hogy egy készlet 96 x 8, azaz 768 byte-ból áll. Betöltéskor az Art Studio nem fogad el ennél hosszabb file-t (rövidebbet igen). A file Spectrum formátumú lesz, ezért célszerű inkább a főmenü ESAVE / SAVE ENTERPRISE CHARS menüpontját használni a könnyebb felhasználhatóság érdekében.
- A CHARACTER-almenü lehívása után az aktuális karakterrel végezhetünk különböző műveleteket. Az egyes műveletek eredménye megjelenik a szerkesztő táblán, illetve a készletben is. A karakterekkel a következő műveletek végezhetőek:
- CLEAR: A karakter kigyújtott (INK színű) képpontjainak törlése.
- INVERT: A karakter invertálása (az INK színű képpontok PAPER színűre változnak, a PAPER színűek INK-re).
- FLIP HRZ.: A karakter tükrözése a vízszintes tengelyre.
- FLIP VRT.: A karakter tükrözése a függőleges tengelyre.
- ROTATE 1/4: A karakter forgatása 90 fokkal jobbra.
- SCROLL RIGHT: A karakter képpontjainak görgetése jobbra.
- SCROLL DOWN: A karakter képpontjainak görgetése lefelé .
Az utóbbi két opcióban a görgetés értékének beállítása az opciók többszöri választásával lehetséges.
- A FONT-almenü ugyanazokat az opciókat tartalmazza, mint a CHARACTER-almenü, de az itt történő változtatások nemcsak az aktuális karakterre, hanem az egész készletre vonatkoznak, tehát például az almenü CLEAR opciójának választásával az egész készlet törlődik.
- A MISC. almenü COPY ROM opciójával betölthetjük aktuális készletnek a Spectrum ROM-keszletét (azt a karakterkészletet, amit a BASIC alapállapotban használ). Vigyázat, Ilyenkor a törölt készlet elvész!
-
Mint már említettük, egy készletnek nem kell szükségszerűen betűket és írásjeleket tartalmaznia: a CAPTURE FONT opció segítségével például az aktuális ablak karaktereit másolhatjuk be a fontkészletbe. Az opció funkciójából következik, hogy csak akkor használható, ha már definiáltunk a WINDOWS-menüben egy ablakot. Az eljárás elindításához meg kell határoznunk az aktuális karaktert (ebbe kezdi a program betölteni az ablak képpontjait). A folyamat az ablakban balról-jobbra és felülről-lefelé halad, addig tölti a készletbe a képpontokat, amíg az ablak összes képpontja fel nem lett használva. Az eljárással egyes képelemeket karakterekre bonthatunk le, amelyeket később fontkészletként felhasználhatunk. A módszer alkalmas a képelemek sokszorosítására is, a TEXT-menü opcióinak felhasználásával akár nagyított méretben is.
- Ha befejeztük a munkát a karakterszerkesztőben, a MENU ikon választásával visszatérhetünk az Art Studio főmenüjébe.
A SHAPES-menü
Ennek a menünek a segítségével különféle geometriai alakzatokat illetve vonalakat rajzolhatunk a képernyőre. A menü összes opciója az aktuális attribútum jellemzők figyelembevételével működik, a meghúzott vonalak az aktuális toll paramétereivel jelennek meg. Egy opció választása után a kurzor célkereszt formát ölt. Több hasonló típusú alakzat rajzolásánál nem kell mindig újra lehívnunk a menüt, a program mindaddig ugyanabban az üzemmódban marad, amíg új ikont választva ki nem lépünk belőle. A menüben több lehetőség áll a rendelkezésünkre:
-
POINTS: Pont rajzolása. Használata igen-igen bonyolult: a tűz-gomb megnyomására a kurzor pozíciójában megjelenik egy pont.
-
LINES: Vonal rajzolása. A kurzorral előbb a vonal kezdő-, majd végpontját kell kijelölnünk.
-
CONT. LINES: Folyamatos vonal rajzolása. Az első vonal meghúzásánál ugyanaz a teendőnk, mint a LINES opció használatánál, a továbbiakban pedig már csak a következő vonal végpontját kell kijelölnünk, a kezdőpont az utoljára meghúzott vonal végpontja lesz.
-
RECTANGLES: Téglalap rajzolása. A kurzorral a téglalap két átellenes sarkát kell kijelölnünk.
-
TRIANGLES: Háromszög rajzolása. A kurzorral a háromszög három sarokpontját kell kijelölnünk. Ha a három kijelölt pont egy egyenes mentén helyezkedik el, akkor a program - értelemszerűen - egy vonalnak fogja értelmezni a "háromszöget".
-
CIRCLES: Kör rajzolása. Először ki kell jelölnünk a kör középpontját, majd kerületének valamely pontját. A körök rajzolása az egész képernyőre vonatkozik, tehát a három nem látható (főmenü ikonjai által takart) sorra is. Ellipszisek rajzolására csak a WINDOWS-menü RESCALE opciójának használatával nyílik lehetőségünk.
-
RAYS: Sugarak rajzolása. Hasonlóan működik, mint a folyamatos vonalak rajzolására szolgáló opció, de itt a vonalak kezdőpontja mindig ugyanaz (ez jelölendő ki először), csak a végpontokat kell változtatnunk. Ezzel a módszerrel igen érdekes, sugárszerű ábrákat rajzolhatunk.
-
A menü ELASTIC kapcsolójának aktivizálásával egyfajta "rugalmas" rajzolásra nyílik lehetőségünk. Ha a kapcsoló ON állásban van, akkor a program a kurzor mozgatásával párhuzamosan mutatja, hogy a tűz-gomb megnyomása után mit kapunk eredményül. Ez bonyolultabb ábrák rajzolásakor nagy segítséget nyújt a pontos pozícionáláshoz, a kör rajzolásánál viszont érezhetően lassítja a programfutást.
-
A menü utolsó két kapcsolója (SNAP HRZ. és SNAP VRT.) azonos a szövegek pozícionálásánál megismertekkel, a pontos igazításhoz nyújt segítséget.
|
|
Tipp:
Az EP-formátumban kimentett karakterkészletet (FONT.DAT file-t) BASIC-ben az alábbi, egyszerű programmal tölthetjük vissza:
100 ALLOCATE 20
110 OPEN £1:""
120 CODE M=HEX$("11,80,B4,01,80,04,3E,01,F7,06,C9")
130 CALL USR(M,0)