A hazai Epnterprise tulajdonosok visszatérő és jogos panasza volt, hogy nem volt gépükhöz jól használható rajzolóprogram. A hivatalos forrásból beszerezhető választékot a Lorigraph jelentette, ami messze állt a kívánalmaktól... A sors fintora, hogy az Enterprise hazai forgalmazásának kezdetekor már létezett egy igen hatékony csomag erre a célra, csak épp erről nem tudtunk idehaza!
A Boxsoft által kiadott, Paintbox névre hallgató csomag Andy Burnham rajzolóprogramja mellett hardware kiegészítőket is tartalmazott, mely igazán hatékony eszközt adott a rajzolni vágyók kezébe: Egy eredetileg MSX gépekhez készült, kétgombos Neos nevű egeret csomagoltak a program mellé, mellyet C64-hez is illesztettek egy Mouse-Cheese csomagban. (Az MSX a Microsoft vezetésével kitalált 8 bites számítógép szabvány, ami alapján aztán rengeteg gyártó készített ilyen gépeket.) Az egér egy intelligens joystick illesztővel csatlakoztatható gépünkhöz. Az illesztőt az EXTERNAL 1 botkormány helyére kell dugnunk, a kiegészítő csatlakozót pedig a SERIAL / NET csatlakozóba. Elsőre talán kicsit meglepő látvány a géphez eme módon csatlakoztatott egér, viszont műszakilag teljesen megfelelő megoldás, a pointert finoman mozgathatjuk. Ennek az illesztőnek nagy előnye a Mészáros Gyula soros vonali illesztőkártyájához képest, hogy sokkal kisebb hardware beruházást igényel és egyszerűbben illeszthető gépünkhöz.
A Neos egér működésének lényege az, hogy a joy 4 irány bemenete 4 adat bitnek van használva, ezen át küldi el az elmozdulás X,Y értékét előjeles bájtokban, 1-1 bájt természetesen 2 félbájtban jön át. Az olvasás vezérlésére van egy STROBE kimenet, ezzel lépteti a gép, hogy a következő 4 bitet kéri. Ennek a megvalósítására lett nálunk a soros csatlakozó igénybe véve, a STATUS OUT vezetéket felhasználva. Az egeret joystick emulációs módban is használjuk, ekkor a bal gomb a tűz. Az illesztő természetesen használható botkormányhoz is, és működik rajta az autofire is. Ennek az illesztőnek van egyszerűbb verziója is csak botkormányhoz, azon nincs rajta a serial csatlakozó. Az egér szoftveres illesztést a MOUSE.XR néven közismert rendszerbővítő végzi, ez a Paintbox csomag része, de akár egyéb célra is fel lehet használni.
A csomag ára Németországban 159 Márka volt 1988 elején, ami akkori árfolyamon 4510 Forint volt. Ezt összevetve az Enterprise egér (értékelhető program nélküli) hazai 4000 forintos árával, érthetővé válik miért nem fogytak idehaza a kiegészítők...

A Paintboxnak és az egérmeghajtó programnak is többféle változata került elő. A Paintbox a BOXSOFT féle Screen Utilities-re épült (megtalálható az Util programcsokorban), eredetileg az SCR_SLC.XR-t használta a kép mentés töltésre (nem kompatibilis a német bővítés VLOAD parancsával), de ez már az 1.0-ra beépült, csak benne maradt a kódban az ehhez szükséges parancsszavak. Nyomtatáshoz viszont az SCRDUMP.XR-t használja, ha nincs a memóriában, akkor betölti.
A 2.0-ás verzióban a kód egyértelműen teljesen más, újrafordított. Ez a változat az 'a' Studió révén hazánkba is eljutott (sajnos csak a program, egér nélkül). Egy centrumos katalógus szerint 848 forintért kapható volt, de ilyen kazettát még soha senki nem látott. Az 'a' Stúdió által módosított verzióban 1.0-ás verziószám szerepel, ennek ellenére ez a 2.0R itt-ott binárisan (tehát nem forrásszövegből, újrafordítva) módosított verziója. A kavarodás elkerülése érdekében, ez a változat 2.1-es verziószámot kapta, és egyúttal ZozoSoft eszközölt benne némi hibajavítást. További furcsaság, hogy a státus sorban nem PAINTBOX cím szerepel, hanem ARTWORK. Ezért aztán hiányzik a betöltőkép (melyben a Paintbox cím szerepelne), és a hozzátartozó animáció.

A MOUSE.XR illesztőprogramnak 5 ismert verziója van, sajnos értelmes verzió számozás nélkül, így csak fájlméret alapján lehet megkülönböztetni őket:

  • 2842 bájtos: ez jött a Paintbox 1.0-val, ez lehet a legkorábbi verzió. Csak a NEOS egérrel működik. Ha nincs ilyen a gépre kötve, akkor a kurzor elmegy a jobb alsó sarokba. A fájlban látszik, hogy MOUSE version 1.0 de a HELP listában nem jelenik meg. Nevével ellentétben 6-os fejlécű.
  • 3352 bájtos: Ez 7-es fejlécű, és látszik a HELP listában, szintén 1.0. Funkciógombokkal lehet joystickra is kapcsolni, sem a joystickkal se a NEOS egérrel nem sikerül tűzgombot nyomni.
  • 3178 bájtos: ez Dániából került elő, 6-os fejlécű, HELP listában is látszik 1.0-ként, lehet joystickra is kapcsolni, tűzgomb megy joyjal és egérrel is.
  • 3072 bájtos: Ez a nálunk közkézen forgó Paintboxhoz volt, 6-os fejlécű, a HELP listában nem látszik, verziószám helyett ez a szöveg van a kódban: (C) 1987 'a' STUDIO (C) 1987 BOXSOFT (C) 1987 GUY KOPEXY. NEOS egérrel nem működik joystickokkal igen.
  • 3389 bájtos: az előbbinek HSOFT által módosított verziója a Mészáros féle soros kártyához, a kódban ez is szerepel: "Hardware egerkartya INTERFACE (C) 1993 Hsoft HARDWARE: Meszaros Gyula"
    Joystickokkal működik, NEOS egérrel - ahogy az várható volt - nem.

A - természetesen ikonvezérelt - program önmagában is a legjobb rajzolóprogram Enterprise-hoz, az összes szükséges alapfunkcióval rendelkezik. Tetszőleges formátumú 2, 4, 16, 256 színű, vagy attribútum formátumú képet is szerkeszthetünk, HIRES vagy LORES módban is. A szerkeszthető kép mérete 2 x 2 karakter mérettől 42 x 27 méretig terjedhet.

A képernyő felépítése
A képernyő két részre osztható: az alsó félben látható munkaterületen szerkeszthetjük művünket. Több mint valószínű, hogy az itt rendelkezésre álló területnél magasabb a beállított képméret, ezért azt nem láthatjuk egyben (erre később külön megoldást fogunk megismerni). Ilyenkor, ha a pointerrel elérjük a munkaterület felső vagy alsó szélét, a program felfelé vagy lefelé görgeti a munkaterületen látható képet.
A kép felső felében láthatjuk a parancs területet, melyet további öt területre oszthatunk:

  • A címsor is ellát hasznos funkciót: ha a munkaterületre mozgatjuk a pointert, a bal oldalán megjelennek annak a képen elfoglalt pillanatnyi koordinátái. Jobb oldalon a vízszintes és függőleges zárolás bekapcsolt állapotát (X/Y LOCK) jelzi a program.
  • A program címsora alatta a paletta-sort látjuk, a kiválasztott színekkel.
  • Az alatta lévő sorban a rajzoláshoz felhasználható 20 különféle ecset mintát választhatjuk ki,
  • a harmadik sorban az ecsetnyomat alakját.
  • Az alsó két sorban látható ikonokkal a program funkcióit választhatjuk ki.

A színpaletta
A színpaletta a szerkesztett kép formátumának megfelelő számú színre oszlik. A kívánt színt egy kattintással választhatjuk ki. Természetesen a program rajzoló funkciói az éppen kiválasztott színnel fognak végrehajtódni. Ha meg szeretnénk változtatni a színt, kétszer kell kattintanunk a színre. Ekkor a parancsterület helyén, színpaletta alatt megjelenik az Enterprise 256 színét tartalmazó táblázat, melyből egy kattintással választhatjuk ki az új színt. Ne feledjük, 16 színes üzemmódban a felső 8 színt csak BIAS csoportokban választhatjuk ki! Ha a paletta valamelyik színét megváltoztatjuk, az azonnali hatást eredményez a képernyőn.

A parancs ikonok

Pont rajzolása:
Egy kattintással, egy pontot rajzolhatunk.
Pontok razolása:
Az egér gombjának nyomva tartása közben folyamatosan rajzolhatunk pontokat, miközben mozgatjuk az egeret.
Vonal rajzolása:
A vonal kezdőpontjának kijelölése után tartsuk nyomva az egér gombját, mozgassuk a pointert a vonal végpontjába és engedjük fel el az egér gombját.
"Szabadkézi rajz":
Az egér gombjának nyomva tartása közben görbéket, vonalakat rajzolhatunk.
Kör rajzolása:
Jelöljük ki a kör közepét, majd az egér gombjának nyomva tartása közben, az egér vízszintes mozgatásával jelöljük ki a kör sugarát.
Ellipszis rajzolása:
Hasonlóan működik, mit a kör rajzolása, de itt az egér függőleges mozgatásával az Y tengelyre mért sugarát is megadhatjuk az ellipszisünknek.
Négyszög rajzolása:
Az egér gombjának nyomva tartása közben a négyszög két átellenes sarkát kel kijelölnünk.
Utolsó művelet visszavonása:
Utolsó változásnak azt tekinti a rendszer, amióta utoljára a parancs területre mozgattuk a pointert. Csak egy lépést lehet visszavonni, de ha ismételten az ikonra kattintunk, megtarthatjuk a visszavont műveletet (REDO).
Blokk kijelölés:
A kép egy területét kijelölhetjük, mellyel további műveleteket végezhetünk. A kijelölés ugyanúgy működik, mit a négyszög rajzolás (tehát csak négyszögletű területet tudunk kijelölni). Zavaró, hogy a kijelölt területet jelző szaggatott vonal eltűnik miután a pointert visszavisszük a parancs mező fölé, de a kijelölés ettől megmarad!
Blokk törlése:
A kijelölt blokk tartalmát törli.
Blokk invertálása:
A kijelölt blokk tartalmát invertálja.
Logikai művelet a kijelölt blokk színein:
A kijelölt blokk területén, az aktuális színnel XOR művelete hajt végre.
Logikai művelet a kijelölt blokk színein:
A kijelölt blokk területén, az aktuális színnel AND művelete hajt végre.
Logikai művelet a kijelölt blokk színein:
A kijelölt blokk területén, az aktuális színnel OR művelete hajt végre.
A kijelölt blokk tartalmának másolása:
Az új pozíció bal felső sarkát kell megadnunk. Csak akkor hajtja végre a művelet, ha a másolni kívánt blokk kifér a képen, azaz nem vagyunk túl közel a kép jobb és bal széléhez. A műveletet többször egymás után is végrehajtható.
Vonaltípus beállítása.
14 féle minta közül választhatjuk ki a vonal típusát. A szerkesztéshez a STOP billentyű megnyomásával térhetünk vissza, vagy ha a pointert a munkaterületre húzzuk.
Kép betöltése:
A file nevet be kell gépelnünk. Eszköznevet megadhatunk, egyéb esetben az aktuális alapértelmezett eszközről próbál olvasni. Vigyázzunk, az esetleg korábba szerkesztet és el nem mentett kép elvész! Ha mégsem szeretnénk betölteni, a STOP megnyomásával térhetünk vissza a szerkesztéshez. Ilyenkor az éppen szerkesztett kép megmarad.
Kép elmentése:
A betöltéshez hasonlóan működik.
Kép nyomtatása:
Mielőtt használjuk az ikont, be kell állítanunk nyomtatónkhoz a nyomtatási paramétereket. Ehhez az EXDOS parancsok kiadásánál (ld. következő ikon) a SETP parancsot kell használnunk, erről részletesen a nyomtatás paramétereknél lesz szó. Normál esetben minél fényesebb a szín annál feketébb pontot nyomtat, magyarán a képernyő fekete alapja felel meg a fehér papírnak. Az ikon felső részére kattintva ezt invertálhatjuk. (Ez csak az SCRDUM-pal működik.)
Az ikon alsó részére kattintva indíthatjuk a nyomtatást.
Rendszerparancsok kiadása.
A STOP billentyű megnyomásával léphetünk ki a funkcióból. Tipp: A parancsablakból lehetséges más rendszerbővítővel is kimenteni vagy kinyomtatni a képet. A kép a 101-es csatornán van.
Pont rajzolása a kiválasztott ecsetmintával és ecsetformával.
"Szabadkézi" vonal rajzolása a kiválasztott ecsetmintával és ecsetformával.
Vonal rajzolása a kiválasztott ecsetmintával és ecsetformával.
Véletlenszínű ponthalmaz "szórása" a kiválasztott ecsetmintával és ecsetformával.
Radír.
Törli a pointer alatti területet. Képernyőtörlés után bugos...
Kitöltés.
Körbezárt területet tölt ki az aktuális ecsetmintával és színnel. Ha tehát a kiválasztott színnel szeretnénk "színezni", az első (üres) ecsetmintát kell választanunk. A tényleges szín vagy textúra csak akkor jelenik meg a kitöltött mezőben, amikor a pointert visszavisszük a parancs mezőbe.
Karakterek írása.
A kívánt pozícióba az egér megnyomása után írhatunk a kiválasztott színnel. A pointer ilyenkor eltűnik, kurzor nincs, de az ERASE billentyű működik és a kép szélén sorátvitel is van. A funkcióból a STOP megnyomásával térhetünk vissza.

Két üzemmódú kacsoló:

  • Kikapcsolt (alapértelmezett) állapotban a szerkesztett kép a képernyő alsó felében látható, ha szükséges a program görgeti a képernyőt.
  • Bekapcsolt állapotban, amikor a képre visszük a pointert, a program átkapcsol teljes képernyős módba, a parancs mező eltűnik, de a kiválasztott funkció továbbra is használható. Ha a képernyő tetejéig visszük a pointert, újra megjelenik a parancs mező.
A vonal színének, háttérrel való "kölcsönhatását" állíthatjuk be. Az első, PUT üzemmódban egyszerűen felülír mindent, az AND, OR, XOR a megfelelő logikai műveletet használja a színek keverésére. Csak a vékony vonalak (parancsikonok felső sora) húzásakor van hatása!
Nagyítás:
Csak akkor műk működik, ha előbb a következő ikonnal kijelöltük a nagyítani kívánt területet. A nagyítás üzemmódban csak pontonként rajzolhatunk, színváltásra viszont van lehetőség. A funkcióból úgy léphetünk ki, hogy a pointert a nagyítás lapról, lehúzzuk, a munkaterület felé. Ha a STOP billentyűvel lépünk ki, nem menti el az esetleges módosításokat.
A nagyítandó terület kiválasztása:
A pointerrel a nagyítani kívánt terület bal felső sarkát kell kiválasztani. Az egér gombjának nyomva tartása mellett pontosan beállíthatjuk a kívánt területet.
Az aktuális ecsetnyomat átrajzolása:
A szerkesztés ugyanolyan ablakban történik, mint a nagyított terület szerkesztése, de itt értelemszerűen csak az ecsetminta 16 x 16 pixeles területére rajzolhatunk. A kilépéshez a pointerrel lefelé kell elhagynunk a munkaterületet, vagy a STOP gombot megnyomva mentés nélkül léphetünk ki.
Az aktuális ecsetminta átrajzolása:
Ugyanúgy működik, mint az előző ikon.
Korábban elmentett ecsetkészlet betöltése.
Az átszerkesztet ecsetkészlet kimentése a megadott néven.
A "gyári" ecsetkészlet neve BRUSHES.PB, ezt nem célszerű felülírni, de a kiterjesztéshez érdemes ragaszkodni.
A munkaterület törlése.
A véletlen törlés elkerülése érdekében duplán kell rákattintani.
Képernyő üzemmód beállítása.
2 / 4 / 16 / 256 színű vagy attributum, alacsony / magas felbontású üzemmódot választhatunk. A videólap méretét is beállíthatjuk. A beállított paramétereket akkor véglegesítjük, ha a pointert lehúzzuk a munkaterületre! Természetesen ilyenkor a korábbi, el nem mentett munkánk elvész.
A művelet megszakítható a STOP megnyomásával, így visszatérhetünk a munkánkhoz. Ez azonban hibás: ha már átállítottuk a színüzemmódot, a STOP megnyomása után az ecsetnyomatok mintái és alakjai összekuszálódnak. A megoldás: ha mégis meggondolnánk magunkat, állítsuk vissza a színüzemmódot az előző értékre és úgy nyomjuk meg a STOP gombot.

Gyorsbillentyűk
A program számos billentyűparancsot is tartalmaz, részben az eddig ismertetett funkciók gyorsabb elérését biztosítandó, nagyobbrészt további kényelmi szolgáltatásokat tatalmazva:

STOP Bármely funkció megszakítása. A pointer a parancs mező közepére áll.
ESC Ha a pointer a szerkesztő területen áll, visszatér a parancs mezőre, egészen pontosan az ikonsor alsó sorára.
: Rendszerparancsok kiadása. Ugyanaz, mit az ezzel egyenértékű ikon használata.
X
A pointer vízszintes mozgatásának zárolása, azaz bármely eszközt választva csak függőleges mozgást engedélyez. Elsősorban vonalak és szabadkézi rajzolásánál van értelme, míg ellipszis rajzolásánál abszolút semmi. A zárolás hatása addig tart, amíg fel nem oldjuk (ld. következő billentyűkombináció), vagy a pointerrel visszatérünk a parancsmezőre.
SHIFT + X A pointer vízszintes mozgatásának engedélyezése. Ha korábban zároltuk, ezt feloldhatjuk.
Y A pointer függőleges mozgatásának zárolása. Bekapcsolhatjuk egyszerre a vízszintes és függőleges zárolást is, de ennek nyilvánvalóan semmi értelme.
SHIFT +Y A pointer függőleges mozgatásának engedélyezése. Ha korábban zároltuk, ezt feloldhatjuk.
1-8 A pointer pillanatnyi pozíciójának elmentése.
SHIFT + 1-8 A pointer a korábban elmetett pozícióba ugrik vissza.
ERASE Az UNDO funkciót hívja meg, anélkül, hogy el kellene hagynunk a szerkesztő mezőt.
F1-F4 A pointer mozgatásához használt eszközt választja ki.
F1 = belső joystick, F2 = CONTROL1 joystick, F3 = CONTROL2 joystick, F4 = egér. A 189-es rendszerváltozót állítja (lásd később).

Az elmetett képek felhasználása
A Paintbox a bevezetőben már említett Screen Utilities SCRLOAD parancsával kompatibilis formátumban ment. Ez a program nálunk ismeretlen volt, és sajnos nem kompatibilis az általunk ismert német bővítés VLOAD parancsával! Előnye viszont, hogy elmenti a képhez tartozó színpalettát, de a BIAS-t nem! (Vagyis a 16 színű képek felső 8 színe nem lesz jó.). Sajnos a Screen Utilities / Paintbox file formátuma (szemben a VLOAD formátumával) nem EXOS kompatibilis. A fájl fejléc formátuma:

VIDEO_Y VIDEO_X VIDEO_COLOUR VIDEO_MODE COL0 COL1 COL2 COL3 COL4 COL5 COL6 COL7

Idehaza az Enterprise Plus-ban továbbfejlesztett VLOAD volt képes Paintox képeket betölteni a '/A' kapcsolóval (mivel nálunk a Paintbox-ot Artwork-nak hívták). A letölthető csomag tartalmaz egy BASIC programot is (PICLOAD.BAS), mellyel BASIC-ből is elvégezhetjük ezen képek betöltését és megjelenítését.

Az egérmeghajtó
A már említett MOUSE.XR-t nem csak a Painbox-ból használhatjuk, hanem saját programjainkból is. Miután betöltöttük a :LOAD MOUSE.XR paranccsal, létrehoz egy új, MOUSE nevű eszközt, amit először be kell láncolni a :PB paranccsal. (Bug miatt visszatéréskor hibaüzenetet ad, de pl. az EPDOS DEVS parancsával látható, hogy beláncolta a MOUSE-t.) Ezután már megnyithatunk egy csatornát az új eszköznek, melynek kezelését A 180-189-es rendszerváltozók hivatottak megoldani:

180 Az eszköz rendelt videócsatorna száma (ezen a videólapon fog megjelenni a pointer. Alapértelmezés a 101-es catorna.
181 A státusz sorban megjelenő pointer koordináták pozíciója (alapértelmezés: 30)
182 Ha értéke 1, látható a státusz sorban a koordináta kijelzés; ha értéke 0, nincs kijelzés (alapértelmezés: 0).
183 A pointer színe (alapértelmezés: 0). (A használható értékeket lásd később!)
184 A pointer vízszintes koordinátája (alsó byte)
185 A pointer vízszintes koordinátája (felső byte)
186 A pointer függőleges koordinátája (alsó byte)
187 A pointer függőleges koordinátája (felső byte)
188 Ha a "tűz gomb" nincs lenyomva értéke: 0,
ha a "tűz gomb" le van nyomva értéke: 255
189 Az eszközhöz tartozó input periféria:
0 = belső joystick, 1 = CONTROL1 joystick, 2 = CONTROL2 joystick, 3 = egér (alapértelmezés: 3)
A Paintbox-ból a funkcióbillentyűkkel állíthatjuk a 189-es változót, ott tehát F1 = belső joystick, F2 = CONTROL1 joystick, F3 = CONTROL2 joystick, F4 = egér.

A 183-as rendszerváltozó (pointer színe) lehetséges értékei a videó üzemmódtól függenek:

2 színű videólap
változó értéke
pointer színe (INK)
0
0
255
1

4 színű videólap
változó értéke
pointer színe (INK)
0
0
240
1
15
2
255
3
256 színű videólap
változó értéke
pointer színe
0-255
0-255

 

16 színű videólap
változó értéke
pointer színe (INK)
0
0
192
1
12
2
204
3
48
4
240
5
48
6
240
7
3
8
195
9
15
10
207
11
51
12
243
13
63
14
255
15

Az egérhez már megnyitott csatornára vezérlőkaraktereket is írhatunk:

A pointer koordinátáit tehát kétféleképpen is lekérdezhetjük:

Az eszközcsatornán keresztül: Rendszerváltozók segítségével:
DEF MOUSE_POS
PRINT £1:"P"
LOOK £1:XL
LOOK £1:XH
LOOK £1:YL
LOOK £1:YH
LET X=XL+256*XH
LET Y=YL+256*YH
DEF MOUSE_POS
ASK 184 XL
ASK 185 XH
ASK 186 YL
ASK 187 YH
LET X=(XL+256*XH)*X_COUNT
LET Y=MAX_Y-(YL+256*YH)*2
  ahol
  • MAX_Y=(videólap magassága karakterekben)*36-2
  • X_COUNT=
    2 színes üzemmód esetén = 2,
    4 színes üzemmód esetén = 4,
    16 színes üzemmód esetén = 8,
    256 színes üzemmód esetén = 16.

Az első megoldás gyorsabb.
A pointer pozíciójának beállítása rendszerváltozók segítségével:

DEF POS_MOUSE
LET X=INT(X/X_COUNT)
LET XL=X-256*INT(X/256)
LET XH=INT(X/256)
LET Y=MAX_Y-Y:LET Y=INT(Y/2)
LET YL=Y-256*INT(Y/256)
LET YH=INT(Y/256)
SET 184,XL
SET 185,XH
SET 186,YL
SET 187,YH
END DEF

Intelligens joystick üzemmód
Ha az intelligens joystick illesztőt csak a botkormány csatlakozók valamelyikébe dugjuk a SERIAL / NET csatlakozó nélkül, a magyar botkormány illesztőnél sokkal intelligensebb eszközt kapunk. Ezen működik az autofire és két tűzgombot kezel! Ez a tűz gomb a Keyboard K vezetékre van kötve, azaz a B6 port 2-es bitjére. (Erről az EXOS Műszaki Leírás kiegészítésében olvashatunk részletesebben.) Természetesen a második tűzgomb figyelésére az IS-BASIC JOY(n) függvénye nincs felkészítve, ennek figyelését mégis megoldhatjuk BASIC-ből is:

100 PROGRAM "JOYFIRE2.BAS"
110 ALLOCATE 40
120 CODE FIRE2=HEX$("7C,F3,D3,B5,DB,B6,FB,A5,28,04,21,00,00,C9,21,01,00,C9")
130 DO
140 LET FIRE=USR(FIRE2,4)
150 IF FIRE THEN PRINT "FIRE 2 pressed"
160 LOOP

A nyomtató konfigurálása
A nyomtatás megkezdése előtt az SCRDUM-hoz tartozó SETP paranccsal be kell állítanunk a nyomtatónkhoz megfelelő vezérlőkódokat. A SETP után egy betűkód áll, az alábbi táblázatnak meglelően:

Azonosító
LINE FEED kód BIT IMAGE kód
A
27,"A",8 27,"K"
B
27,"A",8 27,"L"
C
27,"A",8 27,"Y"
D
27,"A",8 27,"Z"
E
27,"A",8 27,"*",1
F
27,"A",8 27,"*",2
G
27,"A",8 27,"*",3
H
27,"A",8 27,"*",4
I
27,"A",8 27,"*",5
J
27,"A",8 27,"*",6
K
27,"1" 27,"K"
L
27,"1" 27,"L"
M
27,"1" 27,"Y"
N
27,"1" 27,"Z"
O
27,"1" 27,"*",1
P
27,"1" 27,"*",2
Q
27,"1" 27,"*",3
R
27,"1" 27,"*",4
S
27,"1" 27,"*",5
T
27,"1" 27,"*",6

A 2.1-es verzió javításai
Sajnos a program nem mentes a hibáktól, így ZozoSoft a magyarok által módosított verzióban kijavított pár hibát: