Ep32 - Enterprise emulátor |
Az EP32 volt az első jó minőségű emulátor. Az "Ep32" a Kevin Thacker féle "Enter" emulátor alaposan módosított verziója. Vincze Béla György egzo) készítette. Ma már nem javasolt használata. A program legfrissebb verzióját letölthetjük innen. |
Hogyan töltsük be régi kedvenc játékainkat az emulátorba?
Miután az Ep32 emulátort a kívánt helyre másoltuk, és elindítottuk (EP32.EXE), következőket kell beállítanunk:
Amennyiben floppy-t szeretnél használni a betöltéshez (pl. vannak programok amik csak így működnek) válasszuk ki a LOAD MEMORY CONFIG menüpontból az ORIGINAL EP128 WITH EXDOS menüpontot. (Vagy a HARDWARE / A CONFIG FILE MAKER funkcióval tetszőleges konfigurációt beállíthatunk, de fontos, hogy ne az eredeti EXDOS-t (v1.3) töltsük be, hanem a Turbo EXDOS-t (TEXDOS.ROM), vagy ZozoSoft által kijavított EXDOS verziókat, amelyről a 'Hasznos tudnivalók' bekezdésben olvashatunk többet! Ez azért fontos, mert az 1.44-es PC-s floppy-t az eredeti EXDOS verziók nem tudják kezelni!
Win XP, 2000, 2003 alatt, arra kell még figyelni, hogy ha lemezt akarunk használni, akkor az Emulátor futtatásakor ne legyen megnyitva más windows-os programban a floppy, különben a Windows nem engedélyezi a közvetlen lemezhozzáférést az EP32-nek, és így Not a DOS disk hibát kapunk.
Ep128emu2 - Enterprise emulátor |
A "mezőnyhöz" később csatlakozott emulátor, de kinőve gyermekbetegségeit mára nagyon jól használható eszköz lett belőle! Kompatibilitása még az Ep32-t is felülmúlja, olyan érzés, mintha egy Enterprise-t rejtettünk volna a PC dobozába. A program különlegessége, hogy emulálja a Zozosoft féle Spectrum emulátort, IDE vezérlő kártyát, EnterMice egérillesztőt és SID-kártyát! A programcsomag nem csak Enterprise, hanem CPC, Spectrum és TVC emulátort is tartalmaz.
A program a gyorsabb futás érdekében használja az OpenGL-t, de ha valakinek nincs telepítve a gépére, software-es módban is indíthatja a programot. Az OpenGL módban gyorsabb a kép frissítése, és néhány a "Display/Configure..." ablakban engedélyezhető effektus csak ebben a módban használható. Viszont a szoftveres mód minden gépen fut (az OpenGL esetén problémák lehetnek egyes video driverekkel), és valamivel pontosabbak a színek (az OpenGL mód 16 bites textúrákat használ). A régebbi verzióktól eltérően a ROM fájlokat nem kell 16K-s darabokra szétvágni, így valamennyi letölthető ROM-ot tudunk az emulátorral használni!
A program elsősorban az image file-ok használatát támogatja, de lemezes rendszerben lehetőségünk van a PC floppy-meghajtóját is használni (hasonlóan az Ep32-höz). Ehhez a disk image kiválasztásánál (OPTIONS / DISK / CONFIGURE, de egyszerűbb az ALT+D billentyűk használata) file névnek "\\.\A:"-t kell beírni. Ezt nem kell begépelni, az újabb verzióknak van külön gombja az A:, B: meghajtóknak, melynek hatása ugyanez. Az emulátorral "virtuális merevlemezeket" (Virtual Hard Disk) is használhatunk. A "disk" könyvtárban található egy "ide126m.vhd.bz2" file, amely kicsomagolva 4x31.5 MB üres (de formázott) HDD image file-nak használható.
Magnós rendszerben TAP, Spectrumos TAP/TZX, vagy WAV fájlokat tudunk betölteni. TAP készítésre fel lehet használni a 'tapeedit' programot is, mely az Ep128emu2 csomag része, és Ep128emu formátumban ment, amit az emulátor jobban támogat, mint az EPTE/TAPir file-okat. A program az EPTE formátumú .tap file-okat is el tudja olvasni, bár így nem minden funkció működik (nem lehet felvenni, és az olvasási pozíciót változtatni is csak korlátozottan - a TAP elejére - lehet). A tapeedit tud EPTE formátumú .tap file-okat olvasni, amelyek így ep128emu formátumra konvertálhatók!
Még egy lehetőség file betöltésre: a file-rendszeren egy könyvtár közvetlenül elérhető (írható és olvasható) az epfileio.rom modul használatával. Ehhez a Machine configuration-ben engedélyezni kell a virtual file I/O-t, és betölteni a fent említett ROM file-t (pl. az EP_128k_Tape_FileIO.cfg konfiguráció használatával, amely a 10 szegmensre tölti). Az OPTIONS / SET WORKING DIRECTORY segítségével beállítható a könyvtár, amely az EP programok számára - a FILE: EXOS eszközzel - láthatóvá válik. A FILE: alapértelmezetté tehető a :def_dev_file parancs használatával (az újabb verziók ezt megteszik), így a több részből álló programok megtalálják a többi file-t is. Üres file név esetén a file a GUI segítségével választható.
Ha valaki olyan konfigurációt használ, amelyben EXDOS és epfileio is van, de a lemezt használja gyakrabban, akkor a :def_dev_disk paranccsal a floppy tehető alapértelmezett meghajtóvá. (Vagy átrendezni a ROM-okat, hogy az EXDOS legyen alacsonyabb szegmensen.)
Tipp: ha turbósított gépet szeretnénk emulálni, a pontos időzítések érdekében az alábbi módon kell beállítani a frekvenciákat a MACHINE / CONFIGURE menüpont GENERAL lapján:
CPU frequency Video clock frequency Sound clock frequency4 MHz 4000000 Hz 889846 Hz 500000 Hz6 MHz 6000000 Hz 889846 Hz 750000 Hz7,12 MHz 7118768 Hz 889846 Hz 889846 Hz
(Ezek az értékek 14237536 Hz-es NICK órajelet tételeznek fel.)
Nem szükséges azonban minden átkapcsolásnál megadni az értékeket! A MACHINE / QUICK CONFIGURATION menüpont alatt elmenthetünk két tetszőleges beállítást (SAVE CONFIG 1 / SAVE CONFIG 2), melyek között a Page Down / Page Up billentyűkkel (vagy a menü a LOAD CONFIG 1 / LOAD CONFIG 2 menüpontjaival) váltogathatunk.
Az OpenGL-t használó változatban 5 különböző képernyőmódot (OPTIONS / DISPLAY /QUALITY) választhatunk:
A videobeállításokkal játszva "emulálhatunk" korabeli monochrome monitort is a következő beállításokkal (OPTIONS / DISPLAY / CONFIGURE):
saturation = 0
red contrast / blue contrast = 0.5
red brightness / blue brightness = -0.5 (vagy -0.25 világosabb és kisebb telítettségű zöld színhez)
green gamma = 2.0
green contrast = 1.1 ("ízlés szerint" 0,95-1,1 közötti értékekkel lehet próbálkozni)
quality = 3 (csak az Open GL-t használó verzióban működik)
A program legfrisseb verzióját letölthetjük innen.
Külön letölthető ROM csomag.
Hasznos tudnivalók |
Emulátorban az eredeti 1.0-ás, 1.3-as EXDOS verziók nem nagyon voltak használhatóak, mivel az ember PC-n leginkább HD-s lemezt használ, amit igaz, hogy az emulált "EXDOS kártya" simán olvas, de ezek a verziók Not a DOS disk hibát írnak ki. Ezért leginkább az alaposan átbütykölt Turbo EXDOS volt használatban. Ami nem szép ha valaki egy teljesen eredeti gépet akar emulálni, meg lehet, hogy a jelen esetben teljesen felesleges Turbo rutinok lassítják is a működést. Zozosoft megcsinálta, az eredeti ROM-okból is az olyan változatot, ami elfogadja logikailag a HD-s formátumot (sőt ha már, akkor az ED-t is! (2.88-as meghajtó...)
Ez két bájt módosítást jelentett, a 1.0-ás verzióban 2743H, 277CH címen, 1.3-asokban 2073H, 20ACH címen. A csomagban van eredeti 1.0, ez csak angol, 1.3-as eredeti, ez angol-német, módosított 1.3-as, amibe már benne van az ISDOS is, és a német helyett magyar hibaüzeneteket tud, ebből van HUN és HFONT karakterkészlethez való is.
Disk-image file-ok
|
Hogyan tudok DISK image file-okat készíteni?
A Virtual Floppy Drive 2.1 program használatával egyszerűen gyorsan másolhatunk fájlokat a megnyitott image file-okba. A program indítása után egy új meghajtót hoz létre, amihez megnyithatunk, vagy létrehozhatunk image file-okat. Ettől kezdve úgy kezelhetjük a meghajtót, mintha egy létező flopy-lemez lenne. A másolás végeztével ne felejtsük el az image file módosításait elmenteni!
Sajnos az újabb Windows-okon már nem működik ez a program, célszerűbb az ImDisk-et vagy ennek egy kicsit kibővített változatát, az ImDisk Toolkit-et használni.
Hogyan lehet 800 Kb-s disk image-et kiírni lemezre?
Formázzuk meg a lemezt igazi Enterprise-on! Ezt követően az Ep128emu-ból indítsuk el az EPDOS-t, melynek DCOPY parancsával elkészíthetjük a lemezt. Ez a megoldás természetesen szabványos lemezméreteknél is működik. A lemez formázásakor figyeljünk a blokkméretre is! Ha a fentebb letölthető 800K-s image file-okat szeretnénk kiírni, a FAFO-t használjuk alapbeállításokkal, azaz 1-es (512 byte-os) blokkmérettel.
Hogyan lehet HD-s floppy lemezeket használni EPDOS alatt?
Az EPDOS (1.8-as verzióig) a lemez adminisztrációs szektorait a nullás lap szabad területén tárolja, ezért ennek összmérete nem lehet több mint 26 szektor. Ide értendő a boot szektor, a FAT táblák, és a főkönyvtár. Egy átlagos, PC-n formázott 1.44-es lemezen ezek a területek összesen 33 szektort foglalnak el, ez okozza a Tár megtelt hibaüzenetet. Windows alatt a következő utasítással lehet EPDOS kompatibilis lemezt formázni:
FORMAT d: /A:1024
(d: helyére értelemszerűen A: vagy B: írandó)
Az 1.9-es verzió már nem tartalmazza ezt a korlátozást.
Az emulátorokat rögtön ki is próbálhatjuk a letölthető játékokkal és egyéb programokkal. Hogy a programok betöltése könnyebben menjen, az alábbiakban adok egy kis segítséget. Enterprise-on a file-ok nevei floppy-lemezes rendszerben 8 karakterből állhatnak, valamint ponttal elválasztva tartozhat hozzá egy (max.) három karakterből álló kiterjesztés. A kiterjesztés a file típusára utalhat. Sajnos Enterprise-on nem alakult ki egységes szabály a kiterjesztések használatára, általában a programírók, -átírók fantáziájára volt bízva, hogy milyen kiterjesztéseket használnak a file nevekben. Az oldalon megpróbálok valamilyen "rendet" kialakítani a kiterjesztések között. Az alábbiakban tekintsük át, hogy Ep-n milyen file-kiterjesztésekkel találkozhatunk ("normális esetben"):
COM | (COMMAND file) Ha egy programot el szeretnénk indítani ilyen kiterjesztésű file-t keressünk. Minden esetben indítható file-t jelent a kiterjesztés, amely gépi kódú, így bárhonnan betölthető (EXDOS, BASIC, WP stb.) Figyelem! A CP/M programok is COM kiterjesztésű file-al indulnak, de ezeket csak IS-DOS-ban lehet betölteni! |
BAT | (BATCH-file) Kötegelt parancs-file-ok. Szabványos szöveges állomány, amely végrehajtható EXDOS parancsokat (vagy egyéb rendszerbővítő által értelmezhető) parancsokat tartalmaz. A parancsokat a file indítása után sorban végrehajtja a rendszer. |
INI | Inicializációs file (szöveges állomány). Speciális formája az EXDOS.INI, amelyet az EXDOS lefuttat a számítógép minden újraindításánál. |
BAS | BASIC file. Basic programot tartalmazó állomány. Az IS-BASIC-be betöltve futtathatjuk. Az Enterprise IS-BASIC a programokat nem szöveges, hanem kódolt állományban tárolja. |
ZIP | Zzzip-el lefordított program betöltő (indítható) file-ja. A kiterjesztés némileg megtévesztő, mert egy sima BASIC program, ennek megfelelően BASIC-ben kell betölteni. |
Z | Zzzip-el lefordított program. Nem tudjuk elindítani, a BASIC nyelvű betöltő részét kell futtatni. |
PAS | Pascal forrásprogram. A Pascal programot futtatás előtt le kell fordítani, tehát a PAS kiterjesztésű file-t először le kell fordítani COM kiterjesztésű futtatható programmá. A PASCAL editorába tudjuk betölteni. |
ASM | ASMON / ASMEN forrásszöveg. Gépi kódú forrásprogram, amely az ASMON / ASMEN editorába tudunk betölteni, majd lefordítani. |
HEA | HEASS (Haluska Laci programja) forrásszöveg. Gépi kódú forrásprogram, amely a HEASS editorába tudunk betölteni, majd lefordítani. |
FEN | FENAS forrászsöveg. Gépi kódú forrásprogram, amely a FENAS editorába tudunk betölteni, majd lefordítani. |
F | FENAS forrászsöveg. Gépi kódú forrásprogram, amely a FENAS editorába tudunk betölteni, majd lefordítani. |
EXT | Abszolút rendszerbővítő. Az Enterprise operációs rendszerének egyik legjobb találmánya (a sok közül...) a rendszerbővítők használata. Az EXT kiterjesztésű file-ok betöltése után látszólag nem történik semmi, de ha kiadunk egy HELP parancsot, rögtön észrevehetjük, hogy új rendszerbővítővel gazdagodott rendszerünk... Némely rendszerbővítő betöltés után automatikusan elindul, de nem ez a jellemző. |
ROM | Az abszolút rendszerbővítő EPROM-ba írható változata (csak a fejléc más). Az EPDOS be tudja tölteni. Az emulátor is ilyen file-okat használ, segítségükkel az emulátor alatt tetszőleges konfigurációt alakíthatunk ki. Figyelem! Ne tévesszük össze az egyes Spectrum-ról átírt játéknál található ROM file-al! Ezek a Spectrum ROM-ot tartalmazó file-ok (használatukkal könnyebb átírni egy játékot, igaz ezt az átirat színvonala bánja) |
TRN | Örökéletes játékprogram-betöltő. Nem nevezhető szabványos kiterjesztésnek, Enterprise sajátosság. Játékprogramoknál találkozhatunk vele, amely segítségével a programot örökélettel (végtelen energiával, stb.) tudjuk indítani, tehát indítható állomány! |
WIN | EDC Windows alkalmazás. Az EDC Windows alatt futtatható alkalmazások szabványos kiterjesztése. Értelemszerűen csak az EDC Windows elindítása után tudjuk futtatni. |
WP | Az Enterpise szövegszerkesztőjének (WORD PROCESSOR) file-formátuma. Célszerű a WP-ben megírt állományainknak ilyen nevet adni (ha SAVE paranccsal mentjük). |
HWP | Az Enterprise legjobb szövegszerkesztő programja, a HWP (amely szintén Haluska Laci munkája) formátuma. |
TXT | Szabványos szöveges állomány. Az Enterprise-on nincs hagyománya, pl. a WP szövegszerkesztővel PRINT paranccsal lemezre "nyomtatott" állományok nevezhetőek TXT file-nak. |
DTM | Digitrax Module file. PC-ről konvertált MOD zenék. Sajnos csak 64kb terjedelműek lehetnek, ami behatárolja a hangzásbeli lehetőségeket. Digitrax Module Player-el játszhatóak le. (Lásd a Zene rovatot) |
MOD | Ebben nincs semmi különleges, pontosan az, amire gondolunk: a PC-ről ismert modul-zene formátum. A MOD Player program tudja ezeket lejátszani. Az 1-4 csatornás zenéket meglepően "élethűen". |
EPM | Enterprise formátumba konvertált midi zene-file. A Midplay program játssza le. |
EPV | Video file, melyet az IPLAY programmal tudunk lejátszani (A program része a Multiplay programcsomagnak is.) |
TOM | Attus által fejlesztett tömörítő eljárással csomagolt (játék) program. Sima egymás utáni ismétlődéseket roppant össze. A DTF&TOM programmal tudunk betölteni. |
DTF | Duplán tömörített file. A TOM továbbfejlesztése: az első menetben sima egymás utáni ismétlődéseket roppant össze (mint a TOM), majd a második menetben statisztikai analízis után ezt optimális változó bithosszúsági módszerrel tömöríti tovább. Ennek visszafejtése természetesen lassabb, de nagyon jó hatásfokú tömörítő. Az ilyen játékok azt esetek többségében egy file-ból állnak, de utántöltős játékoknál előfordul, hogy az egyes részek külön file-ban maradtak. Betölthető a DTF&TOM programmal (ezzel elég lassú), vagy a ZozoTools DL parancsával. Ha a DTF&TOM betöltőt akarjuk használni, a DTF file-okat gyűjtsük össze közös lemezekre, és a betöltőt az összes lemezre érdemes felvenni (nem foglal sok helyet). |
PCK | Tömörített állomány. Az EPDOS PP parancsával készíthető tömörített állomány. A tömörítés kevésbé hatékony mint az DTF, de a kezelése sokkal egyszerűbb! A PCK állományt bármikor kicsomagolhatjuk. Az EPDOS képes betölteni. |
SCR | Képernyő állomány. Elsősorban játékprogramoknál találkozhatunk vele, mint a betöltő képernyőt tartalmazó (spectrum képernyő-formátumú) file, de lehet a VLOAD paranccsal betölthető formátum is. |
PRG | Program állomány. Szintén játékprogramoknál találkozhatunk vele elsősorban. Gépi kódú programot tartalmazó állomány, nekünk nincs vele dolgunk, nem tudjuk közvetlenül futtatni (csak ha a COM kiterjesztésű betöltő-programjával indítjuk). |
EpDoc |
A program segítségével HWP és HEASS formátumú file-okat nyithatunk meg vele PC-n. A program az ékezetes karaktereket is a "helyére rakja". A program indításakor paraméterben meg kell adni a megnyitni kívánt file nevét! Praktikus WINDOWS-ból a HWP kiterjesztéshez társítani a programot, így nagyon gyorsan és könnyedén tudjuk használni.
EPTE 2.1 | |
Régebbi magnó emulátor. Akik eredeti ENTERPRISE-t használnak, azoknak jelenthet segítséget a programok könnyebb tárolására. Segítségével régi kazettáink tartalmát TAP formátumban tárolhatjuk (ami nem összekeverendő a Spectrum emulátorok TAP formátumával!), majd PC-ről betölthetjük ENTERPRISE-unkba. Sajnos nem kompatibilis az ep128emu-val! Egy tipp: .tap -> .wav konverzió az EPTE-vel | |
TAPir 0.2.3 | |
Mr. Prise újabb keletű, jól használható magnó emulátora. Segítségével a letölthető játékokból készíthetünk kazettát (természetesen egy, a hangkártya kimenetére kötött magnó segítségével), vagy közvetlenül EP-be tölthetjük a programot. A program indítása után a MODIFY / ADD FILE menüponttal (vagy Insert gombbal) hozzá kell adni a file-okat. Az esetleges felesleges file-okat MODIFY / REMOVE FILE (DEL billentyű) menüponttal törölhetjük. Hozzáadásnál ügyelni kell a sorrendre, általában a .COM .SCR .PRG a helyes sorrend, bonyolultabb esetnél próbálkozni kell. Ha nem jó a sorrend, akkor MOVE UP / DOWN menüpontokkal (CTRL+fel/le) átrendezhetőek a file-ok. |
|