1990 - System 3 Software Ltd. akció |
Forrás: Spectrum (48k) Enterprise |
A SYSTEM 3 software-ház neve nem idegen az akciójátékot kedvelők
népes táborában. Több igen színvonalas munka fűződik nevükhöz (LAST NINJA, MYTH, TUSKER stb.). Jellemzőjük a nívós grafika, a bonyolult logika. Nincs ez másként a VENDETTA
esetében sem, bár a grafika némileg alatta marad pl. a "LAST
NINJA II-nek. A játék ún. 3D szobás, bár a 3D takarások nem minden esetben
tündökölnek.
Az alaptörténet - mint a cím is mutatja -VENDETTA = vérbosszú) - nem céloz irodalmi
mélységekre. Főhősünk barátnőjét elrabolta a csúnya, gonosz ellenség (akit a
játékban az ismeretlenség jótékony homálya fed), aki félállásban a világot is
el óhajtja pusztítani. A főnök - merthogy ennyit azért tudunk róla - ,gúnyos
kacajt hallatván felpattan kedvenc Trabant limousine-jára és elrobog az ismeretlenbe.
Hősünk imigyen sértve érezve magát felteszi kedvenc "maffiózó-napszemüvegét",
majd nekiáll rendet teremteni. Mivel nem áll rendelkezésére egy minden jóval
ellátott fegyverraktár, valamint szovjet kiskatona sem probál rásózni némi Kalasnyikovot,
ezért fegyvertelenül (pardon, egy kés és az ökle társaságában) indul útjára.
Innentől ragadhatjuk magunkhoz a kezdeményezést és élhetjük ki romantikus hajlamainkat.
Betöltődés után választhatunk irányítási módot, majd a '0' billentyű hatására
kezdetét veszi tombolásunk. SPECTRUM-on a 'SPACE' segítségével választhatunk
a nálunk lévő fegyverek közül (kezdetben az ököl és a kés közül). Az ENTERPRISE
verzióban ezt az opciót a 'C' billentyűvel érhetjük el. A lövés billentyűvel
használhatjuk a kiválasztott fegyvert Ha a lövést és valamelyik irányt egyszerre
használjuk, tárgyakat vehetünk fel. A tárgyfelvétel valószínűleg nem sok babért
hozott a program írójának, mivel igen pontosan kell becélozni a felvenni kívant
darabot.
Néhány szó a képernyő alján lévő területről: A bal oldalon látható a pontszámunk,
az energiánk és a játékból hátralévő idő. Középen találunk egy papírtekercset
imitáló reszt, ahol a nálunk levő tárgyakban gyönyörködhetünk. Ha használni
akarjuk valamelyiket, nyomjuk meg az 'ENTER' billentyűt. Ekkor a játok megáll,
ha folyamatosan lenyomva tartjuk az 'ENTER'-t, akkor a tárgyak képei elkezdenek
körbe-körbe mozogni. Ha elengedjük az 'ENTER' billentyűt, és megnyomjuk a lövés
gombot, akkor a középen látható tárgy kifejti áldásos hatását. Minden tárgyat
a megfelelő helyen és időben kell használni.
Végül, a jobb szélen látható aktuális fegyverzetünk.
Egy-egy pálya elég kevés szobából áll.
Nos, vágjunk bele!
Mint
már említettük, kezdetben üres kézzel állunk az ellenséges tábor kellős szélén.
Előttünk egy ajtó, de zárva. Próbáljunk udvariasak lenni, kopogjunk (üres-kézzel!).
Ekkor az ajtó bedől, így már beljebb kerülhetünk. Bent vegyük le a falról az
egyik puskát, a földről vegyük fel a feszítővasat. Ha megpróbálunk lőni a puskával,
nem fog sikerülni töltény híján. Ebben a szobában nincs több dolgunk, jöjjünk
ki, menjünk tovább. A következő helyen vegyük fel a fogót. Némi jazz-balett
után sikerülni fog. Másszunk fel a létrán, majd menjünk vissza három képernyőt.
Az ajtón mentünk be! Az ágy mellet találjuk a nyakláncot. Menjünk oda a faládák
melle, használjuk a feszítővasat. Ekkor a láda teteje eltűnik, mi pedig szabadon
kutathatunk benne. Az egyik ládában találunk töltényt a puskához. Válasszuk
a Puskát fegyvernek, majd használjuk a töltényt. Ekkor megtöltöttük fegyverünket,
amit a fölötte lévő csík jelez. Ezután bátran lődözhetünk, amíg a munícióból
tart. Menjünk jobbra, amíg a számítógépterembe nem érünk. Itt a falon lévő térkép
oldalához állva, le tudjuk szedni a falról (a tárgyfelvételhez hasonlóan), mögötte
egy rejteküregben találjuk a főnök menekülési útvonalát ábrázoló térképet. A
jobb szélső asztal fiókjában leljük a "Hasznos tudnivalók bosszú esetére"
című kézikönyvet. Ha ezt használjuk, okosabbak leszünk az "INSERT DISK
INTO COMPUTER' felirat elolvasása után. Továbbmenve jobbra, az egyik asztalfiókban
találunk egy videokazettát. A következő szobában megtaláljuk a kazettához a
lejátszó berendezést, egy kulcsot, még egy kazettát és az emlegetett diszket.
Ha odamegyünk a képmagnóhoz, az egyik kazettáról elrabolt barátnőnk mosolyog
ránk, míg a másikon részletet találunk egy európai szocialista ország éjszakai
műsorából. Mivel már van floppylemezünk, valamint számítógéppel is találkoztunk, menjünk vissza a számítógépterembe. Álljunk a computer mellé, használjuk a lemezt. Ekkor megjelenik egy terminál, és egy kódot vár tőlünk. Ha nem tudjuk, forduljunk szeretett kézikönyvünkhöz, amely elárulja a megoldást ("WEAPON CARD CODE IS ZIP1"). Ha ezt írjuk be, a számítógép ad egy kártyát (ezek szerint ez a fegyverkártya). Miután ennyi dolgot összeszedtünk, menjünk az autóhoz (A). Némi gyakorlatozás után álljunk az 'ajtaja mellé, majd használjuk a kulcsot. Ekkor hősünk beül a járműbe, de ez még mindig nem elég az üdvösséghez, használnunk kell a fegyverkártyát. Ekkor - amennyiben nálunk van a térkép - megjelenik egy útvonal. SPECTRUM-osok tölthetik a következő részt, az ENTERPRISE tulajdonosok ettől mentesülnek. |
|
A második pályán az autóban ülünk, és az ellenséges autókat,
helikoptereket puffogtatjuk le szép sorban. Az 'ENTER' segítségével válthatunk
a föld-föld ágyúgolyók és a föld-levegő rakéták között. A gyakorlatban nem szükséges
váltogatni, mivel minden fegyver mindenki ellen hatásos. (Ha-Hal) Az elágazásoknál
nyíl mutatja a helyes irányt. (Mindig ugyanoda lyukadunk ki, így csak az időtényező
miatt érdemes hallgatni a tanácsra!) Ha célba érünk, töltődik a harmadik szint. Hmmm... ez "kicsit" hasonlít a Crazy Cars-ra... |
|
A töltés után egy katonai táborban találjuk magunkat. Szemben
egy bezárt ajtó, de szokott könnyedségünkkel kopogtatva ez is betörik. A falról
vegyük le a páncélöklöt. Három ládában találjuk a következő tárgyakat: töltény,
páncéltörő lövedék, golyóálló mellény. A golyóálló mellényt felvéve megvéd a
katonák lövéseitől (majdnem). Menjünk tovább, másszunk fel a tetőre, feszítsük
fel az ott található ládát. Találunk benne egy kulcsot. Az alul található ajtót
a szokott módon tegyük a földdel egyenlővé. Belépve találunk egy retikült, egy
papírlapot és a szokásos térképet. A belső szobában falatunk egy női cipőt,
bizonyítván ottlétünk jogosságát. Menjünk vissza a kiindulási helyre, itt látjuk,
hogy az itt állomásozó tanknak időközben csöve nőtt. Ha továbbmegyünk a kocsi
felé, szomorú véget érünk, ezért töltsük meg a páncélöklöt, majd lőjük ki a
harckocsit. Ezután szabad az út, menjünk a kocsi melle, majd használjuk a kulcsot
(az előző pályán felvettet!). |
|
A negyedik szinten ismét autózás következik, de itt motorosok is keserítik életünket. | |
Az ötödik szint a repülőtér. Menjünk be a hangárba (némi jógázás
után sikerülni fog). A következő szoba egyik ládájában találunk muníciót. Menjünk
be az ajtón, itt a három szekrényben ráakadunk újabb három tárgyra. A golyóálló
mellényt felvehetjük. Menjünk vissza a kiindulási helyszínre, menjünk tovább,
amíg el nem érjük a repülőgépet. Menjünk be, kellő mészárlás után eljutunk az
utastérbe, ahol barátnőnket találjuk egy úriember társaságában. Itt felvehetjük
a térképet. Az úriembert lőjük le, a hölgy mögé kerülve használjuk a fogót (az
első szintről hurcoltuk magunkkal), imigyen megszabadítva a kötelékeitől. Ezután
ismét visszabotorkálunk autónkhoz, a kulcsot használva már autózhatunk is. |
|
A hatodik szinten már erősen esteledik, autónkat már rendőrök is molesztálják. | |
A hetedik szinten nincs más dolgunk, mint végigbaktatni, közben orvlövészekre vadászni. A pálya végén két eset lehetséges:
|
Azt tanácsolhatjuk, hogy mindenki próbálja egyénileg végigjátszani ezt a gondolkodtató játékot, csak annyit használjanak fel ebből a leírásból, amennyi a továbblépéshez kell.
(Gyányi mester)