1989 - System 3 Software Ltd.

akció, mászkálós

Forrás:
Enterpress 1995/3-4.

Spectrum (128k)

Enterprise

A LAST NINJA-s software-ház ismét egy igazán nagyszerű arcade-adventure-játékkal örvendeztette meg a nagyérdeműt. Mint a neve is elárulja, a MYTH (mítosz) tipikus kalandjáték-környezetben játszódik: különféle időkben létező mitológiai világokba (görög, egyiptomi, germán, stb.) csöppenünk és ha sikeresen ténykedünk, akkor ... - még nem tudjuk, hogy mi történik (de majd egyszer visszatérünk rá).
Az első utazást egy meglehetősen horrorisztikus elemekkel tűzdelt helyen fogjuk tenni - csak nem a Pokol? Valami olyasmi. A mennyezetről posztumusz emberkék (csontvázak) csüngenek le, hogy megkeserítsék az életünket. Főhősünknek mindenféle mozgási tudományára (ugrás, rúgás, ütés és hasonlók) szüksége van az életben maradáshoz. A padlón mindenféle tárgyak hevernek szanaszét, amelyeket nem árt mind felvenni - a későbbi pályákon valószínűleg szükség lesz mindegyikre. Az első szinten felfedezhető dolgok közi a legfontosabb tárgyak a labdák, amelyekkel teleportálni tudunk. Ha már eleget összegyűjtöttünk, akkor átkerülhetünk a jövőbe. Minden kor végén valamilyen - a korra jellemző - nagy rondasággal kerülünk szembe, kezdve valamilyen sárkánytól, egészen Akhilleuszig.
A játék egyébként minden tekintetben (de mindenekelőtt a grafika) nagyszerűen sikerült. Ajánljuk mindazoknak a figyelmébe, akik nem a lövöldözős, hanem inkább a mászkálós játékokat tartják alkalmasnak a szabadidő kulturált eltöltésére (?!).

 

 

A játék betöltése és indítása után az első pálya közepén varunk. Jobbra találunk egy edényt. Közelítsük meg majd rúgjunk bele kétszer, mire az edény szétesik és egy szív kerül elő belőle. (Tárgyat úgy tudunk felvenni, hogy a tűzgomb megnyomása után a joystick-ot magunk felé húzzuk.)
Vegyük fel a szívet és menjünk tovább jobbra. Minden edényt és ládát nyissunk ki és a benne rejlő tárgyakat vegyük magunkhoz. Ha már van lőszerünk, akkor tudunk lőni. Ehhez az SPACE-t meg kell nyomni (Enterprise változatban: ENTER), majd a joy-al ráállunk a lőszer szimbólumra ismét SPACE és máris lehet lövöldözni. Irány a pálya jobb széle. Lőjük szét a fali-szörnyet, majd a nagy buborékot, ez utóbbit felvéve visszaindulunk balra. Útközben találkozunk előtűnő csontvázakkal, ezekbe lőjünk bele egyet miáltal szétesnek és csak a fényképüket hagyják maguk után. Gyűjtsünk be ezekből 10 darabot vegyük fel a bal oldalon található második nagy buborékot és menjünk egy emelettel lejjebb. Itt felvesszük a harmadik nagy buborékot majd ismét egy emelettel lejjebb sétálunk balra egészen a tűz széléig. Itt bedobáljuk a koponyákat, mire előjön a szörnyeteg. Mielőtt teljesen előmászna tőjűk szét. A liftre ugorva vegyük fel a háromágú villát majd a negyedik nagy buborékot és vágtassunk el jobbra a sárkányhoz. Új fegyverünkkel nyírjuk ki, vegyük fel a kulcsot s irány a rácsoskapu. Menjünk be. Miután szétlőttük a fali-szörnyeket essünk le és vegyük fel az ötödik nagy buborékot is. Ezek után jobbra kiballagunk az ajtón pottyanunk egyet és elmegyünk a pálya közepéig ahol megtaláljuk a nagy négyszögletes pályanyitó szerkezetet. Ezzel vissza baktatunk a starthelyre. Álljunk középre, használjuk a szerkentyűt és a gép a tűzgomb hatására betölti a második pályát.
Itt is felveszünk minden elrejtett tárgyat, nagy buborékot, amelyből minden pályán 5 db van. Rúgjuk szét a nagy szobrot, alatta van egy talizmán. Menjünk jobbra, ugorjunk a kapu bal széléig és itt a tűzgomb megnyomása után joy balra, bent vagyunk a boszinál. Vágjuk le a fejét, használjuk a talizmánt mire a fej jégkockává fagy. Menjünk ki, jobbra egészen a háromfejű sárkányig. Itt a boszi jégbe fagyasztott fejével lövöldözzünk mindaddig amíg mind a három fej porba hull. Megkaptuk az ötödik nagy buborékot amellyel visszaindulunk a starthelyre. Útközben természetesen felvesszük a harmadik pálya nyitásához szükséges szerszámot és hipp-hopp itt varunk a Vikingek hajóján.
A vikingektől szerzünk lőszert amellyel szétlőjük a hajó jobb végén található nagy buborékot s miután felvettük az erdő közepén találjuk magunkat. Az ősemberektől kérjünk szépen késeket, ha így nem megy akkor keményebb eszközökhöz kell folyamodni. Balra megtaláljuk a villámot az erdő közepén pedig a papiruszt. Ezzel menjünk a halottig, oltsuk el vele a tüzet, a hulla felszáll a mennyekbe maga alatt hagyva a kulcsot. Jobbra elmegyünk a tűzokádó sárkányig itt a késekkel kinyírjuk majd tovább jobbra a vár bejáratáig. Kulccsal kinyitjuk a kaput bent megöljük a varázslót és vissza a starthelyre.
A negyedik pálya a tengerparton kezdődik. Menjünk jobbra. A sziklafalba kétszer lőjünk bele és tovább jobbra. Essünk le a négyes kapurendszerig itt menjünk egészen balra az első ajtóig. Menjünk be, vegyünk fel mindent, még a nagy buborékot is, majd a többi ajtót is látogassuk végig. Van négy nagy buborékunk meg néhány új használati tárgyunk. Minden szobában van egy-egy szaloncukor, ezeket a ravatalnál kell elfogyasztani. A szemet a kapunál, a keresztet a belső terem végén villogtatni (életet ad). A másik itt felvett tárgyat a fáraó megsemmisítésére használjuk. Ha mindenkit lelőttünk, mindent felvettünk és a megfelelő helyen alkalmaztunk, akkor eljutunk az ötödik pályára. Itt nincs más dolgunk mint szétdurrantani a nagy fejet.

SOK SIKERT és Jó SZÓRAKOZÁST kíván
Ocsovszki Dávid és Németh Attila

Térkép, Térkép