Equinox 1986 - Micro-Gen akció, mászkálós |
Forrás: Spectrum (48k) Enterprise |
A
nagysikerű Wally-sorozat tagjaival szemben méltatlanul mellőzött játék a MIKRO-GEN
1986 elején megjelent EQUINOX című programja. A mellőzöttség érthetetlen, hiszen
az EQUINOX is magán viseli a Mikro-Gen jellegzetességeket: egy labirintus rendszerben
szétszórt tárgyakat össze kell gyűjteni és bizonyos logika alapján felhasználni.
Talán csak az szólhat a játék ellen, hogy sokkal nehezebb, mint a Wallysak.
Az EQUINOX a végtelen űr egyik távoli bolygóján játszódik. A SURY-ANI naprendszer
7. bolygóján már felfedezése óta bányatelep üzemel, folyamatosan folyik a radioaktív
anyagokat tartalmazó kőzet kitermelése. A kőzetből nyert sugárzó anyagot a későbbi
energiahordozóként történő felhasználás céljából speciális tartályokban helyezik
el. Egy napon hatalmas meteorit csapódik be a bolygóba és megrongálja a felszín
alatt húzódó kiterjedt bányarendszert. A detonáció következtében szétszóródnak
a tartályok. A lakosság - a tartályokból felszabaduló energiától való félelmében
- elmenekül a bolygóról és csak egy szuper-robotot (a játékost) hagynak itt,
hogy a bányászok által itthagyott szerszámok és tárgyak felhasználásával hordja
össze a szétszóródott tartályokat az eredeti helyükre, mielőtt azok még csinos
gombafelhővé nem változtatják a bolygót.
A bányakomplexum nyolc, egymástól jól elkülöníthető egységből (szintből) áll.
Minden szinten 16 szobát és szintenként egy-egy sugárzó anyagot tartalmazó tartályt
találhatunk, amelyet el kell helyeznünk a vákuumcsőbe, ami továbbítja azt rendeltetési
helyére, a sugárvédett, ólomfalakkal lezárt szoba polcaira. A szintek közötti
átjárást teleportáló kártyák biztosítják.
A meteorbecsapódósból kifolyólag elnéptelenedett bolygót csak ronda mutáns élőlények
lakják, amelyek előszeretettel tartózkodnak a bányában. Ezek állandóan támadnak
bennünket, ha túl sokszor vagy túl sokáig érintkezünk velük, egy idő után elvész
egy életünk. Robotunk a mutánsok ellen egy lézerágyúval van felszerelve, amivel
megsemmisíthetjük a túl közel merészkedő urakat. Más lehetőség is kínálkozik
az 'élővilág eme kevésbé jeles képviselőinek likvidálására: a szintek egyes
szobáiban bombákat találhatunk, amelyeket felvéve majd aktivizálva elhalálozásra
kényszerítjük az aktuális szoba élőlényeit. A mutánsoktól mentes közlekedést
a - térképen az adott szobák között nyíllal jelölt irányban - egy speciális
mágneses lift biztosítja, de sajnos ez csak kevés helyen található.
A játék
bejelentkezés után zenélget nekünk egy keveset, majd a főmenü opcióihoz tartozó
számbillentyűk segítségével beállíthatjuk az irányító billentyűket ('1'), rövid
- egyben angol nyelvű - használati utasítást kérhetünk ('2'), joystick-ot választhatunk
('4') vagy elindíthatjuk a játékot ('3'). Ha nem az említett billentyűk valamelyikét
nyomjuk meg, rövid időn belül elindul a demo, amely bemutatja a játék fontos
tárgyait (vákuumcső, teleportáló terminál stb.) és megvizsgálhatunk néhány szobát
is.
A játék képernyőjének bal felső sarkában látható azon tárgyak képe, ami nálunk
van. Tárgyakat azzal a billentyűvel tudunk felvenni illetve használni, amelyet
a billentyűzet definiálásánál a 'USE' kérdésre választottunk. A felvett tárgyakat
nem tudjuk letenni, csak felhasználáskor, vagy akkor tűnnek el, ha másik tárgyat
veszünk fel helyette (csere).
A tárgy képe mellett látható robotok a még meglévő életeink számát jelzik (kezdetben
2 db. és amivel pillanatnyilag játszunk). A robotok mellett láthatjuk az eddigi
tevékenységünkkel elért pontszámunkat. A jobb felső sarokban két mérőműszer
található: a tolóerő és a lézertöltet kijelzői. Ezeket mindig kísérjük figyelemmel,
mert a töltet kifogyása (nem tudunk lőni), de főleg a tolóerő hiánya (nem tudunk
felemelkedni) esetén könnyű prédájává válunk a mutánsoknak (vagyis bekövetkezik
a gyors halál nevű történés). A tolóerőt és a töltetet a szobákban szétszórt
tartályok használatával maximálisra 'tuningolhatjuk'.
A következőkben ismertetjük az első három szint teljesítésének menetét. Az akció
leírása a mellékelt térképeken alapul, célszerű az olvasással párhuzamosan a
térképen is nyomon követni az események menetét.
|
A játék elindítása után a startszobában vagyunk. Menjünk le az alsó soron lévő teleportáló korongért. Ezek a korongok a teleportáló termináloknál bekapcsolva engedélyezik a terminálpár kétszeri használatát (pl. oda-vissza utazás). Térjünk vissza tehát a koronggal a teleportáló helységbe. A teleportáló szerkezetbe beállva aktivizáljuk a korongot. Ha ezután hozzáérünk a masina tetejéről lelógó gömbhöz, - némi hangzavar után - egy másik teleportálóban találjuk magunkat. A vákuumcső másik oldalán egy fúrót találunk. Vegyük fel és teleportáljunk vissza. A fúróval menjünk fel a dinamittal jelzett szobába. A dinamit kultúráltan be van zárva a páncélszekrénybe, de a fúróval ezt kinyithatjuk és felpakolhatjuk a durrogó rudakat. Ezzel ballagjunk le a második sor középső szobájába, ahol a jobbra lévő kijáratot egy kőomlás zárja le. Aktivizáljuk a dinamitrudakat és máris idézhetjük az Equinox-rajongók legrégibb, írásban is fennmaradt mondását: "látjátok feleim ! szümtükhel, isa már csak pur és chomu van, omlás már csak vala..." A III. szintre történő belépés után menjünk el a kulcsért, amellyel kinyithatjuk a lenti régiók egyik szabó- jóban lévő ajtót (ld. térkép). Az ajtó mögött lévő szobában vegyük magunkhoz a sugárvédőt. Ennek segítségével a sugárveszéllyel telített szobában (bal felső) a sugárzás megszűnik és felvehetjük a teleportáló korongot. A korongot vigyük le a legalsó szinten lévő terminálhoz, ahonnan teleportálva a jobb felső szobában találjuk magunkat. Már mosolyog is ránk a harmadik tartály, vegyük fel szépen. Menjünk le a vákuumcsőhöz (ne teleportálással!) és helyezzük el benne a tartályt. Felvillan az ismerős szoba képe és lőn csoda, MÁR HÁROM BUTÉLIA VAN A POLCON. A vákuumcső alatti szobában lévő teleportáló terminált még meg csak egyszer vettük igénybe, tehát teleportálhatunk egyet. Megérkezésünk után menjünk egy emelettel lejjebb, vegyük fel a 4-es kártyát és a startszobába visszatérve távozzunk a IV. szintre... Az eddig megjelent "mászkálós" játékok (PYAMARAMA, JACK THE NIPPER, ASTERIX stb.) leírásának megjelenése után érkezett hozzánk néhány levél, amely - mondván, hogy ily módon elvész a játék értelme (öröme) - kifogásolta azt, hogy teljes megfejtéseket közlünk. Ez bizonyos szempontból igaznak tűnhet, tehát úgy gondoltuk, legyen ezeknek az uraknak is egy jó napjuk: ennél a pontnál Rémusz bácsi ifjú kollégája befejezi az Equinox programról szóló mesét. A IV. szint térképét még megmutatjuk, a többi pedig legyen a tisztelt levélírók dolga. Jó szórakozást! Az Enterprise verzióról annyit érdemes megjegyezni, hogy ez ZozoSoft első Spectrum átirata. "Anno Matusa Pisti kérésére készült, azt mondta, hogyha átírom ezt EP-re, akkor nekem adja a Spectrum Emulátorát, mert már nem lesz arra szüksége... Amely emulátor hamarosan felboncolásra majd tökéletesítésre került!" Cheat: Meg kell találnunk a PETE feliratú vörös négyzetet, fel kell vennünk, majd vissza kell vinnünk a startképernyőre. Itt fel kell mennünk a bal felső sarokba és egyszerre megnyomni a 'fel', R, N, C billentyűket. Örökenergia: POKE 30836,0 |