Equinox

1986 - Micro-Gen

akció, mászkálós

Forrás:
Spectrum Világ 7. rész

Spectrum (48k)

Enterprise

A nagysikerű Wally-sorozat tagjaival szemben méltatlanul mellőzött játék a MIKRO-GEN 1986 elején megjelent EQUINOX című programja. A mellőzöttség érthetetlen, hiszen az EQUINOX is magán viseli a Mikro-Gen jellegzetességeket: egy labirintus rendszerben szétszórt tárgyakat össze kell gyűjteni és bizonyos logika alapján felhasználni. Talán csak az szólhat a játék ellen, hogy sokkal nehezebb, mint a Wallysak.
Az EQUINOX a végtelen űr egyik távoli bolygóján játszódik. A SURY-ANI naprendszer 7. bolygóján már felfedezése óta bányatelep üzemel, folyamatosan folyik a radioaktív anyagokat tartalmazó kőzet kitermelése. A kőzetből nyert sugárzó anyagot a későbbi energiahordozóként történő felhasználás céljából speciális tartályokban helyezik el. Egy napon hatalmas meteorit csapódik be a bolygóba és megrongálja a felszín alatt húzódó kiterjedt bányarendszert. A detonáció következtében szétszóródnak a tartályok. A lakosság - a tartályokból felszabaduló energiától való félelmében - elmenekül a bolygóról és csak egy szuper-robotot (a játékost) hagynak itt, hogy a bányászok által itthagyott szerszámok és tárgyak felhasználásával hordja össze a szétszóródott tartályokat az eredeti helyükre, mielőtt azok még csinos gombafelhővé nem változtatják a bolygót.
A bányakomplexum nyolc, egymástól jól elkülöníthető egységből (szintből) áll. Minden szinten 16 szobát és szintenként egy-egy sugárzó anyagot tartalmazó tartályt találhatunk, amelyet el kell helyeznünk a vákuumcsőbe, ami továbbítja azt rendeltetési helyére, a sugárvédett, ólomfalakkal lezárt szoba polcaira. A szintek közötti átjárást teleportáló kártyák biztosítják.
A meteorbecsapódósból kifolyólag elnéptelenedett bolygót csak ronda mutáns élőlények lakják, amelyek előszeretettel tartózkodnak a bányában. Ezek állandóan támadnak bennünket, ha túl sokszor vagy túl sokáig érintkezünk velük, egy idő után elvész egy életünk. Robotunk a mutánsok ellen egy lézerágyúval van felszerelve, amivel megsemmisíthetjük a túl közel merészkedő urakat. Más lehetőség is kínálkozik az 'élővilág eme kevésbé jeles képviselőinek likvidálására: a szintek egyes szobáiban bombákat találhatunk, amelyeket felvéve majd aktivizálva elhalálozásra kényszerítjük az aktuális szoba élőlényeit. A mutánsoktól mentes közlekedést a - térképen az adott szobák között nyíllal jelölt irányban - egy speciális mágneses lift biztosítja, de sajnos ez csak kevés helyen található.

A játék bejelentkezés után zenélget nekünk egy keveset, majd a főmenü opcióihoz tartozó számbillentyűk segítségével beállíthatjuk az irányító billentyűket ('1'), rövid - egyben angol nyelvű - használati utasítást kérhetünk ('2'), joystick-ot választhatunk ('4') vagy elindíthatjuk a játékot ('3'). Ha nem az említett billentyűk valamelyikét nyomjuk meg, rövid időn belül elindul a demo, amely bemutatja a játék fontos tárgyait (vákuumcső, teleportáló terminál stb.) és megvizsgálhatunk néhány szobát is.
A játék képernyőjének bal felső sarkában látható azon tárgyak képe, ami nálunk van. Tárgyakat azzal a billentyűvel tudunk felvenni illetve használni, amelyet a billentyűzet definiálásánál a 'USE' kérdésre választottunk. A felvett tárgyakat nem tudjuk letenni, csak felhasználáskor, vagy akkor tűnnek el, ha másik tárgyat veszünk fel helyette (csere).
A tárgy képe mellett látható robotok a még meglévő életeink számát jelzik (kezdetben 2 db. és amivel pillanatnyilag játszunk). A robotok mellett láthatjuk az eddigi tevékenységünkkel elért pontszámunkat. A jobb felső sarokban két mérőműszer található: a tolóerő és a lézertöltet kijelzői. Ezeket mindig kísérjük figyelemmel, mert a töltet kifogyása (nem tudunk lőni), de főleg a tolóerő hiánya (nem tudunk felemelkedni) esetén könnyű prédájává válunk a mutánsoknak (vagyis bekövetkezik a gyors halál nevű történés). A tolóerőt és a töltetet a szobákban szétszórt tartályok használatával maximálisra 'tuningolhatjuk'.
A következőkben ismertetjük az első három szint teljesítésének menetét. Az akció leírása a mellékelt térképeken alapul, célszerű az olvasással párhuzamosan a térképen is nyomon követni az események menetét.

 

 

 

 

A játék elindítása után a startszobában vagyunk. Menjünk le az alsó soron lévő teleportáló korongért. Ezek a korongok a teleportáló termináloknál bekapcsolva engedélyezik a terminálpár kétszeri használatát (pl. oda-vissza utazás). Térjünk vissza tehát a koronggal a teleportáló helységbe. A teleportáló szerkezetbe beállva aktivizáljuk a korongot. Ha ezután hozzáérünk a masina tetejéről lelógó gömbhöz, - némi hangzavar után - egy másik teleportálóban találjuk magunkat. A vákuumcső másik oldalán egy fúrót találunk. Vegyük fel és teleportáljunk vissza. A fúróval menjünk fel a dinamittal jelzett szobába. A dinamit kultúráltan be van zárva a páncélszekrénybe, de a fúróval ezt kinyithatjuk és felpakolhatjuk a durrogó rudakat. Ezzel ballagjunk le a második sor középső szobájába, ahol a jobbra lévő kijáratot egy kőomlás zárja le. Aktivizáljuk a dinamitrudakat és máris idézhetjük az Equinox-rajongók legrégibb, írásban is fennmaradt mondását: "látjátok feleim ! szümtükhel, isa már csak pur és chomu van, omlás már csak vala..."
Miután bejutottunk, repkedjünk felfelé a tartályig, vegyük fel, majd az alatta lévő szinten indexeljünk be balra és cseréljük ki a másik teleportáló korongra. Ezzel menjünk el a teleportáló terminálhoz és aktivizáljuk. Még ne teleportáljunk, majd csak azután, hogy elhoztuk a tartályt. A teleportálás után aktivizáljuk a vákuumcsőben lévő nyílásban a tartályt. Egy szoba felvillanó képe jelzi, hogy AZ ELSŐ TARTÁLY A HELYÉRE KERÜLT!
Teleportáljunk vissza, majd menjünk fel a kulcsos szobába. A kulcs nyitja az egykori kőomlással szemben található ajtót, amely mögött felvehetjük a 2-es számú kártyát. Ennek birtokában tudunk csak átjutni a nagy teleporton keresztül a játék II. szintjére. A nagy teleport a jobb alsó szoba végében található, belépve a szint jelénél aktiválva a szinthez tartozó (és nálunk lévő) kártyát, utazhatunk a következő szintre. Menjünk át rajta keresztül a II. szintre.
Az I. szintről a bal felső sarokban jelzett szobába érkezünk, ahol a 2-es kártyát egyből ki is cserélhetjük a teleportáló korongra. Ezzel menjünk el a T1 jelzésű teleportálóba és teleportáljunk egyet. Megérkezés után menjünk át a balra lévő szobába a fúróért és vegyük fel, ezután menjünk át a teleport másik oldalán lévő szobába, szálljunk be a mágnesliftbe, utazzunk fel egy emeletet és balra kiszállva visszamegyünk a következő teleportáló korongért. Ez a trükk azért szükséges, mert így az előbb igénybevett terminálon még egy teleportálást hajthatunk végre anélkül, hogy újabb korongot kellene felhasználnunk.
A startszobában a fúróval kinyithatjuk azt az ajtót, ami elválaszt minket a teleportáló korongtól és felvehetjük. Vigyük el ezt az előbb igénybevett terminál alatt lévő szobába, ahol egy másik terminált találunk. Helyezzük bele a korongot, de ne teleportáljunk, hanem előbb hozzuk el a dinamitot. A robbantócuccal felszerelve már elvégezhetjük a teleportálást és az érkezési terminál feletti szobában robbantsuk ki a kőomlást. Még ne menjünk át, hanem a teleportáló korongot vigyük be az érkezési terminálba (de ne teleportáljunk!), hogy vissza tudjunk menni. Ezután elmehetünk a tartályért, majd teleportáljunk vissza. A tartállyal felmehetünk a felettünk lévő szobába, ahol a terminál még egy utazás erejéig aktív, tehát még teleportálhatunk vele egyet. A teleportálás után a tartályt vigyük át a bal oldali szobában lévő vákuumcsőhöz és tegyük bele a tartályt. A védőszoba felvillanó képe jelzi, hogy MÁR KÉT TARTÁLYT TETTUNK VISSZA A HELYÉRE!
Szálljunk be a mágnesliftbe és egy emeletet utazva vegyük fel az ásót, amivel a jobb oldal felé lévő teleportáló terminálon keresztül utazunk egyet. Megérkezés után meg kell szereznünk a 3-as számú kártyát, ami egy földrakással elzárt átjáró mögött található. A mikroásó aktivizálásával az akadályt megszüntetve bejuthatunk és felvehetjük a 3-as kártyát. A teleportálón keresztül térjünk vissza a nagy teleporthoz és lépjünk tovább a III. szintre.

A III. szintre történő belépés után menjünk el a kulcsért, amellyel kinyithatjuk a lenti régiók egyik szabó- jóban lévő ajtót (ld. térkép). Az ajtó mögött lévő szobában vegyük magunkhoz a sugárvédőt. Ennek segítségével a sugárveszéllyel telített szobában (bal felső) a sugárzás megszűnik és felvehetjük a teleportáló korongot. A korongot vigyük le a legalsó szinten lévő terminálhoz, ahonnan teleportálva a jobb felső szobában találjuk magunkat. Már mosolyog is ránk a harmadik tartály, vegyük fel szépen. Menjünk le a vákuumcsőhöz (ne teleportálással!) és helyezzük el benne a tartályt. Felvillan az ismerős szoba képe és lőn csoda, MÁR HÁROM BUTÉLIA VAN A POLCON. A vákuumcső alatti szobában lévő teleportáló terminált még meg csak egyszer vettük igénybe, tehát teleportálhatunk egyet. Megérkezésünk után menjünk egy emelettel lejjebb, vegyük fel a 4-es kártyát és a startszobába visszatérve távozzunk a IV. szintre...

Az eddig megjelent "mászkálós" játékok (PYAMARAMA, JACK THE NIPPER, ASTERIX stb.) leírásának megjelenése után érkezett hozzánk néhány levél, amely - mondván, hogy ily módon elvész a játék értelme (öröme) - kifogásolta azt, hogy teljes megfejtéseket közlünk. Ez bizonyos szempontból igaznak tűnhet, tehát úgy gondoltuk, legyen ezeknek az uraknak is egy jó napjuk: ennél a pontnál Rémusz bácsi ifjú kollégája befejezi az Equinox programról szóló mesét. A IV. szint térképét még megmutatjuk, a többi pedig legyen a tisztelt levélírók dolga. Jó szórakozást!

Az Enterprise verzióról annyit érdemes megjegyezni, hogy ez ZozoSoft első Spectrum átirata. "Anno Matusa Pisti kérésére készült, azt mondta, hogyha átírom ezt EP-re, akkor nekem adja a Spectrum Emulátorát, mert már nem lesz arra szüksége... Amely emulátor hamarosan felboncolásra majd tökéletesítésre került!"
Zozosoft átiratai a legjobb minőségű átiratok voltak, nem voltak attribútumhibák, szólt a hang, és még az irányítás is működött... A Z&A féle átíratok egyedülállóak abban, hogy teljesen EXOS kompatibilisek, pl. a szegmenseket igénylik az operációs rendszertől, nemcsak úgy belapoznak valamit! Van melegindítási cím is definiálva, így reset esetén nem indul újra az egész gép, hanem kilép az EP logóhoz a program... ez különösen eredeti EXOS 2.1-es gép esetén hasznos.

Cheat: Meg kell találnunk a PETE feliratú vörös négyzetet, fel kell vennünk, majd vissza kell vinnünk a startképernyőre. Itt fel kell mennünk a bal felső sarokba és egyszerre megnyomni a 'fel', R, N, C billentyűket.

Örökenergia: POKE 30836,0

Térkép, Térkép 2