Asterix 1985 -Melbourne House Akció |
Forrás: Spectrum (48k) Enterprise |
A hatvanas évek elején két fiatal francia tanárnak, René Goscinny-nek
és Francois Uderzo-nak az az ötlete támadt, hogy a francia történelem egy régebbi
korszakát, a római-gall háborúk idejét némileg rendhagyó módon, képregényben
elbeszélt mesében fogják bemutatni. A rajzműhelyüket egy használaton kívüli
garázsban rendezték be, ahol két hónapi munka után megszületett az első Asterix-képregény:
Asterix, a gall harcos;. A történet a történelmi környezetbe helyezve, fanyar
francia humorral átszőve mutatta be a nemzeti sajátosságokat, a XX. századi
francia ember erényeit és megmosolyogtató emberi hibáit. Ebből következően a
képregény sikere minden várakozást felülmúlt: a társadalom minden rétege a legfiatalabbaktól
a legidősebbekig is szinte "habzsolta". Azóta már több, mint 300 Asterix-füzet
jelent meg, a történetből először rajzfilmsorozat, majd több egész estét betöltő
rajtfilm készült (hazánkban is bemutattak kettőt a mozik). A figura ma már a
franciák nemzeti kabalájának számít, a kereskedők szinte már mindent reklámoznak
vele az alsóneműktől a Renault-gyár termékeiig. A képregények 26 nyelven, 47
országban jelennek meg. Az Újvidéki Kiadó jóvoltából hazánkban is kapható, de
az Alfa-újság is sorozatban közli a történet egyes epizódjait.
E rövid
kis bevezetőből kiderül, hogy az Asterix-képregények szereplői már hazánkban
is elég ismertek lehetnek. Akikhez eddig még nem jutottak el, azoknak az alábbiakban
röviden bemutatnánk az alaptörténet előzményeit és szereplőit:
Időszámításunk előtt 50-ben Julius Caesar a római légiók élén megtámadta Galliál.
A szervezetlenül és elszigetelten védekező gall törzsek ellenállását a technikai
fölény és a túlerő rövid időn belül felmorzsolta, az egyetlen nagyobb létszámú
haderőt felvonultató Vercingetorix nevű vezér pedig Alesia-nál döntő vereséget
szenvedett. Egész Gallia a rómaiak fennhatósága alá került. Illetve csak majdnem
az egész: egy kis falu (Gallfalva) váltig ellenáll a hódítóknak. A falu főnökének,
Hasarengazfixnek legvitézebb harcosa Asterix, az alacsony növésű, de annál furfangosabb
észjárású harcos. Asterix a terveihez szükséges fizikai erőt egy különös létyóból,
a Magico-turmix druida (varázsló) által kevert varázsitalból nyeri, ami sajnos
nem állandó hatású. Asterix elválaszthatatlan barátja a darázsderekú Obelix,
aki gyermekkorában beleesett a varázsitalos kondérba, nála az emberfeletti erő
állandósult állapot (a játékban sajnos csak fiktív szereplő lesz).
A Melbourne House 1985 végén jelentkezett a játékpiacon az ASTERIX című játékprogramjával,
először Commodore 64-en. E sorok írójának véletlenül volt "szerencséje"
látni ezt a programot (utána kiment a pusztába, hosszú órákon át homokot perletett
a fejére és azt hajtogatta: "Miért tettétek?"), de nem igazán nyerte
meg a tetszését. Annál inkább a lényegesen módosított Spectrum-változat! A program
nagyon szép képernyőket tartalmaz, bár nem túl praktikus, hogy az egyes helyszínek
képét a program képrészenként. építi fel. Emiatt van az, hogy ha átmegyünk egy
másik helyszínre, 2-3 másodpercet várakoznunk kell amíg a gép édesdeden rajzolgat.
Mindazonáltal a látvány és a humoros grafikai megoldások mindenkit kárpótolhatnak
a program ezen hibájáért. A korabeli szaksajtó mégsem rajongott a játékért, 60% körüli értékelésekre futotta, és csalódásnak nevezték.
Magicoturmix druida varázsital helyett pálinkát főzött, de úgy látszik eme
nemes ital készítéséhez nem ért annyira, mert a kotyvaléktól a varázsüst szétrobbant, és darabjai szanaszét repkedtek. Mivel. "Vas- és Edény"-bolt nem
található a közelben, Asterix indul el, hogy összeszedje a varázsüst darabjait.
A program betöltődés után megkérdezi, hogy akarunk-e Kempston joystick-et használni. 'N' választása esetén Asterixet Interface II-vel vagy az alábbi billentyűkkel. irányíthatjuk:
A vezérlés meghatározása után feltűnik a demo-kép, amelyen megszemléltetjük
az összerakandó varázsüstöt és a játék szereplőit (Asterix, Obelix, római katona,
vaddisznók). A játék bármely billentyű megnyomására elindul.
A vadmalacok ellen legjobban a leütés használható. A támadó malacka minden tockos
után visszaugrál egy keveset (elmereng az élet dolgain), de nem túl tanulékony
állat, mert mindaddig újra támad, amíg véglegesen le nem csapjuk (elfogy az
energiája). Ekkor azonban égnek vetett lábakkal elnyugszik, a készlet számlálója
pedig villogva jelzi, hogy eggyel több malacunk van. Vigyázzunk, csak a négy
lábon közlekedő malackák fogyaszthatóak, a kétlábúakkal felesleges harcba keverednünk,
mert csak az energiánkat pocsékoljuk. Az Enterprise verzió az egyik legelső Spectrum átirat volt. Mivel akkoriban a fekete-fehér Junoszty televízió volt az általánosságban használt megjelentő - tehetősebb barkácsoló kedvűeknél esetleg monokróm Phillips monitor -, keveseknek tűnt fel, hogy a színkonverzió inkább csak "jelképes" szintű volt. Most már érthető, hogy az átíró miért nem konvertálta át helyesen az attributumokat: emulátor és debugger nélkül "agyhalál" lett volna, az objektumok kirajzolásához 1 attributum-bájtot 4 másik bájtból rak össze. Vannak még benne más érdekességek: egy csomó fölösleges 16 bites összeadás.
Örökélet: POKE 36726,0; POKE 36662,0 |
|