Auf Wiedersehen Monty

1987 -Gremlin

Ügyességi, mászkálós

Forrás:
Sinclair Spectrum játék és program 5.

Spectrum (128k)

Enterprise

 

 

A Gremlin Graphics mindig is kitűnt ötletes, humoros játékaival (pl. Jack the Nipper, Krakout stb.). Ezek közül is talán a legsikeresebbnek a Monty sorozatot mondhatjuk. Az egész a Monty Mole-lal kezdődött (Monty a vakond): Monty, megunva a földalatti világot, elindult megnézni, hogy mi is van a feje fölött. Sajnos sok ismeretlen dologgal találkozott, ami önmagában még nem is olyan nagy baj, csakhogy Monty a sok ismeretlen dolgot mind eltulajdonította (pl. kerti virágok, kerti szerszámok stb.). Hamarosan fény derült tolvajlásaira és hősünk kénytelen volt ismét föld alatti birodalmába húzódni. Pechjére azonban egy bulldózer éppen arra turkált, így a városi hatóságok kezébe került, akik börtönbe zárták. Szerencsére vakondunk távoli rokona egy cickány hamar segítségére siet, de ez már egy másik Monty történet (Monty is innocent). Monty szökése eljut a városi hatóságok fülébe. Hősünknek menekülnie kell (Monty on the run). Ekkor a feladat egy hatójegy árának összeszedése, amellyel Monty elhajózhat Európába.
És itt jön a legújabb rész az Auf wiedersehen Monty. Hősünk sikeresen átkelt az Atlanti-óceánon és ideiglenesen Gibraltárban telepedett le. A CIA és az FBI ügynökei azonban hamar a nyomára akadnak és ismét menekülnie kell. Monty végleges megnyugvást keresve egy utolsó célt tűz ki maga elé. Megpróbálja megvenni a görög fennhatóság alatt álló Montos szigetét. Ehhez persze nagyon sok pénz kell. Hősünknek latba kell vetnie minden csempész és kalmár tudományát, hogy a legsikeresebb és legjövedelmezőbb üzleteket hajtsa végre. A játék kivitelezése elsősorban az animáció és a pályák tekintetében tér el elődeitől.
A program Gibraltárból indul, ahol rögtön fölvehetünk egy dugós pisztolyt, amely a multiface-es verzióknál sérthetetlenséget eredményez. Itt Találhatunk még egy bizonyos EC (Euro cheque) feliratú lapocskát, amely nem más mint egy 50 fontot érő csekk. Többek között ezekből a lapocskákból fog összejönni a sziget ára. A pályákon AIR feliratú tárgyakat is találhatunk. Ez a közhiedelemmel ellentétben nem levegőt, hanem repülőjegyet jelent, amelyekkel Európa bármely pontjára eljuthatunk. A jegyek begyűjtése azonban ne legyen elsődleges célunk, mert ez azt eredményezné, hogy a későbbiekben nem tudunk fölvenni semmit. A nálunk lévő tárgyakat kijelző részen egy üres helyet láthatunk. Itt fog majd Montos szigete álomból realitássá válni: ahogy nő Monty pénze, úgy gyarapodik a sziget területe. Ezenkívül van még jónéhány tárgy, amelyek fölvéve pontot eredményez, illetve Monty gyors lerészegedését.

A játék menetét az Olvasóra bízzuk (ebben segítségére lesz a mellékelt térkép is), mi csupán azt közölnénk, hogy milyen teendőink vannak a játék folyamán (a sorrend nem fontos):

  1. Vigyük a futball-labdát Spanyolországból az olaszországi Juventusba.
  2. A Franciaországban található virágcseréppel a hollandiai fuldoklókat menthetjük ki a vízből (menjünk közel hozzájuk). Jutalmul egy eredeti holland tulipáncsokrot kapunk. "Virágot a virágnak!" illetve "Keresd a nőt!" - mondják a közmondások és igazuk is van: a tulipáncsokrot a pisai ferde torony tetején sétálgató hölgynek adjuk oda.
  3. Franciaországból, Nantes városából ellophatjuk a híres Mona Lisa képet, amit eladhatunk az olasz maffiának. A maffia Itália legvégén, egy panelobjektumban rejtőzik (érintsük meg az objektumot).
  4. A kormánykereket Svédországban vehetjük fel. Jó pénzt kapunk érte a monacói autóversenyen (elég ha elvisszük Monacóba).
  5. A franciaországi borospincékből kiváló minőségű bort szerezhetünk, amit a dortmundi szeszpiacon jó áron értékesíthetünk.
  6. A sonkát Dániából Csehszlovákiába kell szállítani.
  7. Az NSZK-ból származó acélszerszámokkal megjavíthatjuk az ausztriai sífelvonót.

Mint már említettük, a nagy távolságokat repülővel küzdhetjük le. Az országok repülőtereit egy íróasztal jelképezi. Ha van nálunk repülőjegy, az íróasztalnál ülő ember átenged bennünket és megnyomva a Symbol Shift billentyűt, máris repülhetünk. Monty élvezi a kéjutazást, még külön szórakozása is akad. Egy idő után megérkezünk a célállomásra, amit jó, ha előre tudunk, hogy mi lesz. Íme a nemzetközi légi menetrend:

Honnan Hová Honnan Hová
Franciaország Belgium Svédország Dánia
Belgium Luxemburg Dánia Svédország
Luxemburg Hollandia Moldva Dánia
Hollandia Spanyolország NSZK Nyugat-Berlin
Spanyolország Franciaország Kelet-Berlin Észak-Jugoszlávia
Olaszország Görögország Észak-Jugoszlávia Észak-Jugoszlávia
Görögország Svájc Dél-Jugoszlávia nem engednek át
Svájc Jugoszlávia Csehszlovákia nem engednek át

Mint a menetrendben is látható, Csehszlovákiában és Dél-Jugoszláviában minden további nélkül lekapcsolnak miket a vámplaccon. Különösen kellemes az is, hogy az összes repülőjegyünket elveszik. Ezért érdemes óvatosnak lenni. Egyéb megjegyzéseink a következőek:

Ha mindezek után sikerül megvenni a szigetet, elrepülhetünk Montos szigetére, és végül szemtanúi lehetünk Monty önfeledt dőzsölésének...
Monty története azonban még mindig nem ért véget. A legújabb rész Mole Christmas néven került forgalomba. Annyit elárulhatunk róla, hogy hősünk egy karácsonyi kalandját dolgozza fel.

Örökélet: POKE 41139,0
Tudunk járni a vizen: POKE 37002,0
Az ellenfelek nem bántanak: POKE 42160,201
A zuhanó, súlytó dolgok nem bántanak: POKE 47715,201

CHEAT az Enterprise verzióhoz:
Az első játék után a menüben nyomjuk meg a menüben egyszerre az ESC és a '7' billentyűket egyszerre. Örökéletet kapunk.

Térkép1, Térkép2, Térkép3