Wanted: Monty Mole

1984 - Gremlin Graphics Software Ltd.

ügyességi, mászkálós

Spectrum (48k)

A Gremlin Graphics első játéka egyben egy sikeres sorozat első darabja: itt debütált Monty a vakond, akinek kalandjait kétségtelenül Jet Set Willy sikere ihlette. A játék egy vérbeli platform-játék, változatos grafikával, bár az irányítás kevésbé jól sikerült, mint a Jet Set Willy-ben. A játéknak van C64 verziója is, de az teljesen másképp néz ki. Hibái ellenére a játék Spectrum verziója pozitív fogadtatásban részesült a kritikusoktól. A Crash magazin 92%-ra értékelte: "fantasztikus Jet Set Willy típusú játék, kiváló grafikával és jó színhasználattal". 1984-ben elnyerte a Crash magazin legjobb platformjátékának járó olvasói díját is.
A történet szerint, Monty a várható hosszú és kemény tél előtt szenet szeretne gyűjteni (lopni) a közeli dél-yorkshire-i bányából. Ez persze nem váltja ki a bányászok rokonszenvét. A bánya bejárata jobbra van, első dolgunk azonban egy szenesvödör szerzése - persze ezt is ellopjuk a bányászok háza elől. A szenesvödör zörgése le is buktatja hősünket, a házból kirohanó bányász bekergeti a bányába, és elzárja a kijáratot. Nincs más háta, keresztül kell vezetni vakondunkat az egész bányán, túlsó oldalán lévő kijáratig, miközben a lehető legtöbb szenet kell összegyűjteni (a szén begyűjtéséért kapjuk a pontot). A széndarabok a bánya minden termében másképp néznek ki, ami biztos: villognak. A bánya veszélyes üzem: jószerivel minden kerülendő, ami mozog, lehull, sőt, vízbe sem eshetünk. Kivételek azért vannak: a mozgó platformokon keresztül mehetünk, és a bányacsillére is ráállhatunk. A köteleken, láncokon le-fel mászhatunk Ezeket használni is kell, mert vakondunk nem bírja a magasból való leesést! Tipp: ha csak a kötél szélében tudunk megkapaszkodni, ahol mászni már nem tudunk rajta, ugorni még tudunk felfelé!
A pályák teljesítéséhez néhol (némi) furfangra is szükség van: néhány széndarabot, vagy épp a továbbjutást színes tárgyak / lények akadályozzák, akik a legrosszabb helyen őrködnek. Ezeket az ugyanazon pályán fellelhető fehér tárgy begyűjtése után tehetjük ártalmatlanná. Pl. az utolsó (21.) szinten a kijáratot Arthur Scargill (létező személy: szakszervezeti tag, a korabeli bányássztrájkok szervezője) őrzi, akit csak a tekercs (a történet szerint szavazólap) begyűjtése után tudunk elűzni. A tárgyak egy része tetszőleges ellenségre hat, viszont mindegyik egyszer használatos darab (felhasználásukat hangjelzés kíséri)! Ha rossz ellenség ellen használtunk, segíthet, ha visszamegyünk az előző képernyőre. Amikor visszatérünk, a fehér tárgy újra a helyén lesz (a széndarabok már nem). Ezzel a módszerrel azonban vigyázni kell, mert néhol teljesen elakadhatunk: néhány faldarab csak a megfelelő széndarab felvételére nyílik meg. Ha visszamegyünk, a fal a helyére kerül, de a széndarabok már nem... A bánya bejárása egyébként teljesen lineáris.
A történet a Monty Is Innocent-ben folytatódik.

Irányítás:
KEMPSTON, SINCLAIR botkormány illesztő, vagy
billentyűzet: O - balra, P - jobbra, Q - fel, A - le, B, N, M, SPACE - ugrás.

Örökélet: POKE 38004,0

Térkép