19 Part 1: Boot Camp

1988 - Cascade Games

ügyességi

Spectrum (128k)

Enterprise

A Cascade Games sok felejthetetlen - vagy akár elfogadható kategóriájú - játékot nem nagyon adott ki. A két említésre méltó kivétel talán csak az ACE és a RING WARS. Az itt bemutatásra kerülő programot a szaksajtó ugyan dicsérte megjelenésekor, bár az elismerő szavak elsősorban a kivitelezésnek szóltak. Mag a játék... Nos, maga a játék egy katonai kiképzőtáborba kalauzol el minket. Egy újoncként kell 4 gyakorlatban bizonyítanunk rátermettségünket. Nem csak egyedül, hanem akár négyen is játszhatunk, persze felváltva. A gyakorlatokban elért teljesítményünk függvényében értékelést kapunk, három kategóriában (koordináció, állólépesség, morál). Az egyes gyakorlatokban elért eredményünktől függetlenül mind a négy gyakorlatban próbálkozhatunk, melyeket a program külön-külön tölt be.

 

Akadálypálya
Rögtön a játék elején a legidegesítőbb részbe csöppenünk... Egy akadálypályán kell végighaladnunk a megadott szintidő alatt. Minden teljesített akadályért pontot kapunk, annak függvényében, hányadik nekifutásra sikerül teljesíteni. A szint végén a megmarad időnk függvényében további jutalompontokat kapunk. Az akadályok leküzdésének módja elég logikátlan és nehéz is (idehaza itt sokan elakadtak a játékkal való ismerkedéskor, dokumentáció nélkül...)

  • Egy akadályt leküzdeni - attól függetlenül, hogy fel kell rá mászni, vagy át kell ugorni - úgy lehet, ha futás közben úgy nyomogatjuk a tűz gombot, hogy az akadályhoz érkezés pillanatában a játékképernyő alatt, középen, a zöld sisakon látható sáv épp a sárga részben legyen (ha nyomva tartjuk a tűz gombot, a sáv töltődik). Ha a sáv sárga, emberként automatikusan előadja a szükséges mutatványt, egyébként tanácstalanul elakad az akadály előtt. A javasolt stratégia: futás közben tartsuk nyomva a tűz gombot (a sáv maximumon van), majd az akadály előtt kb. egy lépéssel engedjük el a tűz gombot. Három akadály van, ahol ennél összetettebb a feladatunk:
  • Függeszkedés a rúdon: ugorjunk fel a szerre az előbb megismert módon, majd ha felkapaszkodunk a rúdra, ütemesen mozgassuk a botkormányt jobbra-balra (jobbra kell kezdeni). Ha a tempó túl gyors, vagy lassú leesünk a rúdról.
  • Egyensúlyozás a rúdon: az ismert módon kapaszkodjunk fel a szerre, majd ütemesen mozgassuk mindig jobbra a botkormányt. Ha rossz ütemben csináljuk, ugyancsak leesünk a rúdról. Ha ez utóbbi két szerről mégis leesünk, visszaszaladva próbálkozhatunk újra, de ha időszűkében vagyunk, szaladhatunk tovább is. (Ha ezzel a két akadállyal nem is foglalkozunk, rögtön leesünk róluk és rohanunk tovább, sok időt nyerhetünk!)
  • Mászás a csőben: az ismert módon másszunk be a csőbe, majd mozgassuk a botkormányt jobbra-balra. A tempó itt szerencsére mindegy, hisz nem tudunk kiesni a csőből.

Akik nem kapnak idegösszeroppanást ettől a résztől, sőt annyira jól megy, hogy sikerül teljesíteni a feladatot, összesen 8 akadálypályán bizonyíthatják rátermettségüket. Minden pályán ugyanazok az akadályok vannak, más sorrendben. Az első pálya teljesítésére még 5 percet kapunk, a nyolcadikra már csak másfelet.

Lövészet
Aki esetleg nem csavarodott be az előző szinttől, az itt megkapja a kegyelemdöfést... Egy távcsöves puskával kell a felbukkanó céltáblákat lelőni. Mielőtt lövünk, meg kell bizonyosodnunk, hogy ellenség, vagy civil került-e célkeresztünkbe. Erre nincs korlátlan időnk, a céltáblák egy idő után maguktól is lebuknak. A nehézség az, hogy a játéktéren nincs célkereszt, és az sem látszik, ki van a céltáblán. Csak a távcsőben látható képre hagyatkozhatunk, így persze többnyire azt sem tudjuk, merre célzunk éppen. Egy találatért 100 vagy 500 pontot kapunk, a képernyő közepén lévő célokért kapunk több pontot. Ez nem túl logikus, hiszen elvileg ezek vannak közelebb, de nehezebb őket megtalálni. Ha véletlenül civilt lövünk le, 1000 pont levonást kapunk. Ha kifogy a tár, a tárcsere némi idő alatt automatikusan megtörténik.
Az első lövészeten 5000 pontot kell elérnünk, a nyolcadikon 2000 pontot, ami lehetetlenség.
Autóvezetés
Megadott idő alatt kell egy terepjáróval eljutni a célig. Terepjárónk végsebessége mindössze 65 mérföld óránként, tehát nem kimondottan autóversenyzésről szól a feladat. Az úton különféle akadályokat kell kerülgetni: A útjelző bója, gumiabroncsok, kerítés, szalmabála kisebb sérülést okoznak. A szikla, farönk, fatuskó, hordók nagyobb sérülést okoznak, és ha ezekkel ütközünk, álló helyzetből kell újraindulnunk. Ha ütközünk ezekkel, növekszik a sérülésjelző (DAMAGE), ennek függvényében pedig csökken autónk végsebessége. Ha a sérülésjelző eléri a maximumot, autónk végleg lerobban. Ha sok akadály van a pályán, a pálya mellett is elférünk mellettük!
Emellett olyan tárgyak is van, melyek pontszámunkat gyarapítják: sisak, bakancs, lőszeres láda, marmonkanna, csillag.
Az első tesztpályát 3 perc és 10 másodperc alatt kell teljesíteni, a nyolcadikat két perc alatt kellene... Persze a nehezebb pályákon nagyobb a kupleráj is.

Közelharc
Közelharcban kell jeleskednünk, edzőnk, Acél őrmester ellen. A meccsek egyre hosszabbak, az első még csak 30 másodperces, az utolsó nyolcadik már 4 perces. A játékképernyő alatt, balra a mi energiasávunk, jobbra ellenfelünké látható. Természetesen az nyer, akinek az idő lejártakor több energiája maradt. Ha mindkettőnknek ugyanannyi energiánk marad, mi győzünk! A legoptimálisabb eset, amikor elfogyasztjuk az ellenfelünk energiáját, azaz kiütjük, ilyenkor a megmaradt időért jutalmat is kapunk.
Mi indulunk a bal oldalról. Persze Exploding Fist-et idéző kombinált harcra ne számítsunk:
jobbra - lépés jobbra   tűz + jobbra - ütés (jobbegyenes)
balra - lépés balra   tűz + balra - megfordulás
fel - rúgás   tűz + fel - rúgás térddel
le - lehajolás (ütés elől)   tűz + le - lefejelés
      tűz - ütés (balhorog)

Ez az irányítás akkor érvényes, ha jobbra nézünk, mint kezdetben, ha megfordulunk, a tűz + jobbra/balra funkciók felcserélődnek. Az első három meccsen a jobbegyenessel le van zsírozva a küzdelem, elég kiékelni a botkormányt (tűz + jobbra). A lefejelés, rúgás térddel, balhorog tökéletesen használhatatlan, úgysem jön olyan közel az edzőnk.

A közelharc edzések végeztével befejeződik a kiképzésünk. Ilyenkor a program elmenti a kiérdemelt minősítésünket (először tűz gomb, majd ENTER-el indíthatjuk a mentést vagy az R megnyomásával újabb játékot indíthatunk, csiszolandó képességeinket). Az elmentett minősítés bizonyára nagyon hasznos lett volna a program megjelenésével egyidőben beharangozott második részben. Még címe is volt a leendő második résznek: 19 Part 2 - Combat Zone. Ez azonban végül nem jelent meg, talán a "nagy sikerre" való tekintettel...

Irányítás:
A játékosok számának beállítása és a nevük megadása után billentyűzetet választhatunk (O, P, Q, A, Z-M - tűz), vagy SINCLAIR, KEMPSTON illesztőt.
Játék közben: T - zene ki/be, CAPS SHIFT+SPACE (BREAK) - játék szüneteltetése / folytatása. CAPS SHIFT + SPACE után R - kilépés a játékból.