Ace
(Air Combat Emulator)

1986 - Cascade Games

Repülőgép szimulátor

Forrás:
Sinclair Spectrum játék és program 2.

Spectrum (48k)

Enterprise

Az igen nagy példányszámú Sinclair szaksajtó szerit az egyik legjobb harci repülőgép szimulátor, érdekes grafikával és ötletes megoldásokkal. A történet szerint az ellenség támadást indított, partraszállt országunk déli területein. A tengeren idegen hajók cirkálnak, a szárazföldön tankok tucatjai helyezkednek el, s az állásokat helikopterek biztosítják. Az ellenséges gépek a légteret is uralják. Úgy tűnik, a háború végleg elveszett. Csak egy pilótánk maradt, és három A.C.E. Mark 2.1. típusú, minden körülmények között bevethető (AWAT) repülőgépünk. Segítségükkel ki kell törnünk bázisunkról, elpusztítani az ellenséges haderőt, s kiűzni őket az országból. Aztán, a konfliktus végső megoldásaként süllyesszük el a flottát, amint kísérletet tesz arra, hogy evakuálja a tönkrevert hadsereg maradványait.
Betöltés után megjelenik a kezdő oldal, ahol a szerzők neve alatt látható, mennyi pontot kaphatunk egy-egy katonai objektumért.
A billentyűk kiosztása a következő:
1 vagy E - balra 5 vagy X - tűz Y - szünet (PAUSE)
2 vagy R - jobbra ENTER - fegyver választás M - térkép
3 vagy W - fel Q - kilépés CS/Z - tolóerő fel / le
4 vagy S - le U - futómű ki / be J katapult

Ha megnyomunk egy billentyűt, bejelentkezik a menü:

  1. Játék kezdete
  2. Nehézségi szint (1-9 fokozat, 1=gyakorlás)
  3. Egyszemélyes küldetés (a pilóta látja el a tüzelés feladatait is). Kétszemélyes küldetés (az egyik irányít, a másik tüzel, s ekkor az I-K-O-P vagy a 6-7-8-9 billentyűkkel mozgatható a célablak. Ha ebbe kerül valami, a "0" billentyű hegnyomásával lehet tüzelni. Ilyenkor párhuzamosan a pilóta a löveggel tüzelhet.) A kétszemélyes küldetés az INTERFACE-II segítségével két joystick-kal kényelmesen játszható.
  4. Repülés időszaka (nyár, tél, éjszaka)
  5. Az eddigi legmagasabb pontszámok betöltése magnetofonról.
  6. Az eddigi legmagasabb pontszámok megjelenítése a képernyőn
  7. KEMSTON joystick ki / be

Választás után nyomjuk meg az "1"-es billentyűt. Ekkor választhatunk, milyen összetételű legyen a fegyverzet.

fegyverzet típusa:
levegő - levegő
rakéta

levegő - föld
rakéta

levegő - tenger
rakéta
rakéta csali
lőszer
1. MULTIROLE Általános összetétel
8
8
0
30
6000
2. AIR SUPERIOR. Légi fegyverzet fölénye
12
0
0
30
6000
3. GROUND ATTACK Földi fegyverzet fölénye
2
16
0
30
6000
4. NAVAL ATTACK Tengeri támadás
0
0
8
30
6000

A műszerfról a következő információkat olvashatjuk le:

  1. Jobb felső sarokban: fedélzeti számítógép. (itt jelennek meg a tájékoztató és veszélyt jelző feliratok, valamint az üzemanyag szállító gép koordinátái)
  2. Jobb alsó sarokban: fegyver típus jelző, ill. mód-jelző
  3. A fegyver-jelzőtől balra látható a hátsó kamera képe: ha valami van a hátunk mögött (repülőgép, rakéta) itt látjuk a képét
  4. Ettől balra látható a gépünk helyzete (műhorizont)
  5. A műhorizont felett láthatjuk a radar képet
  6. Bal oldalon felül: THRUST - tolóerő
  7. FUEL - üzemanyag jelző
  8. ALT - magasság
  9. VEL - sebesség
  10. S - pontszám
  11. U - futómű állapota
  12. A futómű kijelző alatt található az iránytű

Először szálljunk fel a bázisról:

A térkép "M"-mel hívható be. A műholdas felvételek alapján készített térkép (Satellite Intelligence Maps, S.I.M.) nagy segítségünkre lehet stratégiánk kidolgozásakor. Jól látható az ellenséges csapatok, a légi bázisaink, és az üzemanyagszállító repülőgépünk helyzete. Megjegyzendő, hogy az S.I.M.-en az ellenséges erőknek csak nagyobb csoportjait figyelhetjük meg, s nem az egyes tankokat, repülőgépeket. A szövetséges területek zöldek, az ellenség által elfoglalt tartomány pedig piros. Használjuk iránytűnket, hogy a térképen tájékozódni tudjunk. Válasszuk ki, melyik ellenséges harci eszközt kívánjuk megtámadni, és melyik fegyver alkalmas erre. Ne feledjük, hogy először a szárazföldi és a légi erőket kell megsemmisíteni, és csak azután süllyesszük el a flottát.
A szárazföldi egységek ellen úgy vehetjük fel a harcot, hogy háromezer láb alá süllyedünk, s a sebességünk sem haladhatja meg az 500 csomót. Alacsonyabb sebességnél gépünk sebezhetőbbé válik, ugyanakkor mi is könnyebben eltalálhatjuk a célpontot. Az ellenséges lövedékek elől ügyes manőverekkel térhetünk ki, vagy használjuk a világító lövedékeket, hogy megzavarjuk a rakétákat.
A repülőgépeket úgy támadhatjuk meg. hogy a megfelelő magasságban az ellenséges gép mögé kerülünk, s tüzelünk. Használjuk a radart, és kövessük a gép manővereit. Gyors reflexekre van szükség, hogy eltaláljuk a vadászgépet. A delta szárnyú gépek lassabbak és kevésbé agilisek, mint az egyenes szárnyúak.
Ha a hajókat támadjuk, emelkedjünk 2500 lábnyira, körülbelül háromszáz csomó sebességgel. Air-ship lövedékekkel támadhatunk, s kerüljük el az ellenséges lövedékeket. Megjegyzendő, hogy a térképen csak akkor láthatjuk a hajókat, miután valamennyi szárazföldi egységet megsemmisítettük.
A ránk kilőtt rakétákat rakéta csali eleresztésével és sűrű irányváltásokkal lehet eltéríteni.

Igazi mesterpilótához méltó feladat levegőben tankolni. Használjuk a fedélzeti számítógépünket: az információs ablakban láthatjuk a tanker magasságát (ALT xx) és sebességét (VEL xx). Repüljünk a tartálygépünk mögé. Amikor elég közel értünk, az üzemanyagszállító gépből egy üzemanyagtöltő cső nyúlik felénk, közepén egy kis "kosárral". Manőverezzünk a kosár közepéhez, és maradjunk ott mindaddig, amíg a tartályunk megtelik üzemanyaggal.
A gépünk könnyen megsérülhet az ellenséges lövedékektől. Kilőhetik a kamerát, megsemmisíthetik a radarunkat, megsérülhet a vezérlő berendezés. Ez utóbbi azt eredményezi, hogy a gépünk nagyon lassan reagál az irányításunkra. Ha a gépünk erősen megrongálódott, katapultálnunk kell. Csak a saját területünk felett hagyhatjuk el a gépet. Csak sikeres katapultálás esetén folytathatjuk a hadműveletet a megmaradt gépeinkkel.
Ha gépünk megsérül, vagy elfogy a fegyverzet, feltétlenül le kell szállnunk valamelyik (még az ellenség által el nem foglalt) repülőtéren. Leszálláskor a következőkre ügyeljünk:

Megállás után a sérüléseket kijavítják, majd ismét fegyverzetet kell választanunk. Gépünk feltöltődik üzemanyaggal, lőszerrel és folytathatjuk a harcot.

Az információs ablakban egyéb okosságot is olvashatunk, pl.:
Stall Warrning: gépünk "átesik"
Enemy Territory: ellenségest terület fölé érkeztünk
Target Destroyed: a célpont megesemmisült
Low Altitude: túl alacsonyan repülünk