1985 -Palace

Akció, mászkálós

Forrás:
Enterpress IV/1-2.

Spectrum (48k)

Enterprise


Egy hang nélküli, de "brilliáns" banya,
8 életed lesz, mégis kevés vala.
Seprűn lovagló boszorkányok hada,
Kulcsokat keresve száguldanak haza.
61 tájon sziklás hegyi vár-rom,
Számtalan rémálom, kulcsom hol találom?
Akasztófa virág, sátán-gyík mámor...
E csodás elixír receptére várom!
Csontváz, virág, s denevér
Számos szörny itt mind megfér,
Varázsdoboz vár Rád ott
Az üstbe mind beledobd!
Kénes-bűzös kotyvalék, bénító rút folyadék,
Sütőtökök ellen biz' garantált óvadék.
A megoldás kulcsa: így lesz szabaddá,
A furcsa turbo-jet-es "Babayaga" útja...
S végezetül ne feledd, ha játékod megnyered,
mindezt gratis teheted!

Ez volt a bevezető verse annak a programnak, amelyet Budapesten a Gratis-soft forgalmazott. A vers a Gratis-soft féle kazettákhoz volt mellékelve.
A program maga nem más, mint egy mászkálós gyűjtögetős-ügyességi játék. Programunk főhőse a versben említett briliáns gondolkodású, egyedülálló logikával felruházott szuperbanya. Mindezek ellenére kicsit szórakozott egy néni lehetett, mert a 960-as diesel combi Volvo varázsseprűjét egyszer kint felejtette a háza udvarán. Na, ezzel végzetes hibát követett el, mert egy Helloween-tök kapva az alkalmon rögtön el is lopta. Szegény boszi, amikor ezt észrevette, rádöbbent valamire: ezentúl járhat gyalog. Mivel ő egy hercegi családból származó luxusnyanya volt, nem volt ínyére a gyalog mászkálás, elhatározta, hogy ezt nem hagyja annyiban és visszaszerzi seprűjét. Igenám, de a sütőtöknek nagyobb varázshatalma van, mint neki, főleg, hogy már nála van a seprű. Csak úgy egyszerűen nem mehet oda, mert a tök rögtön elpusztítja őt. Szerencséjére a nagymamája régi szakácskönyvében levesek címszó alatt talált egy receptet, ami egy méreg leírása.
Ezzel el lehet pusztítani a tököt. Gondolatát rögtön tett követte és elindult, hogy összeszedje a főzethez való dolgokat. Garázsában pont ráakadt lánykori nyitható tetejű sport Velorex-seprűjére, így hát nem kell végig gyalog járnia.
És itt kapcsolódunk be a játékba mi. Célunk tehát a cuccok összeszedése, a létyó megfőzése, a tök elpusztítása és a seprű megszerzése. A játékot egyaránt lehet billentyűzettel és joy-jal játszani, tűzgomb megnyomására indul. A játékban lehet gyalogolni és repülni. Felszállni szabad téren lehet, ez egy teljesen sima területet jelent, ahol nincs tereptárgy. Az erdőben ezek a helyek útkereszteződéshez hasonlítanak, máshol meg egyértelmű. A leszállást is ezeken a helyeken lehet végrehajtani. Ha máshol szállunk le vagy fel, ez az elhalálozás fizikai törvényét vonja maga után. 8 élet helyett egyébként 9 életünk van. Energiánk a képernyő jobb felső részében van jelölve "magic" címszó alatt. Ha ez 0 lesz, egy életet elvesztünk. Repülés közben lőni is lehet úgy, hogy a joy-t a lelövendő teremtmény felé húzzuk tűzgombnyomás közben. Varázs- (egyébként védő-) energiánkat olyan helyeken tölthetjük fel, ahol egy pontból kiinduló szanaszét terjedő pontok halmazát látunk fehér színben pompázni. A feltöltés eléréséhez hozzá kell érnünk ezekhez. Minden egyes nyersanyagért plusz életet kapunk. Egyszerre csak két tárgyat tudunk összegyűjteni, ezekkel vissza kell menni az erdei házikónkba. Az ajtók kinyitásához kulcsokat kell gyűjtenünk, ezekből egyszerre több is lehet nálunk. A labirintusokban vigyázzunk , nem szabad magasról leesni. Ennyi a magyarázatból és most jöjjön a játék.

Ha a házból kimentünk, induljunk el gyalog egy kulcsot keresni, majd ha találtunk, szálljunk fel a legközelebbi tisztáson és repüljünk balra. Repüljünk át az erdő felett, majd ha a helyszín átváltozott zöldellő hegyekké és találunk a hegyek között egy ajtót, az előtte levő tisztáson leszállván, menjünk be rajta.
A kulcs erre eltűnik tőlünk. A labirintusban nem tudunk repülni, sem lőni helyette tűz gombbal ugorni tudunk. Bent ugráljunk el a villogó békához, vegyük fel, majd ugráljunk jobbra. A képernyő utolsó padkájának bal széléről ugorjunk jobbra, de vigyázzunk, mert le lehet esni! Tovább jobbra, majd a következő villogó valamit, ami egy csontvázvirág, felvenni, majd tovább jobbra, amíg el nem érünk az alagút végéig, ahol egy villogó gyík van. Ezt is vegyük fel, majd balra ugrálva menjünk ki a barlangból. Kint a tisztáson szálljunk fel, majd repüljünk el kulcsot keresni, a kulcs előtt legközelebb levő tisztáson természetesen szálljunk le (kivéve, ha a kulcs a tengeren van, mert azt csak lebegve közelíthetjük meg). Ha van kulcs, repüljünk tovább balra. Repüljünk át a tengeren, majd az utána következő vulkanikus hegységen, de az ottani barlangba ne menjünk be; repüljünk tovább balra, át a második tengeren, majd az utána következő második vulkanikus hegység barlangjának ajtaján menjünk be. Ott ugráljunk el jobbra az alagút végéig, majd ott essünk le. Ekkor meghalunk. Ilyenkor aki ügyes volt, még 7 élettel rendelkezik. Ezután ugráljunk el jobbra, majd az alagút végénél megint essünk le (halál). Az itt levő ládát vegyük fel. Ez megjelenik a nálunk levő jobb felső pergamenen. A láda egy különleges varázsport tartalmaz, mely kell a főzethez. Ezután menjünk fel a barlang bejáratához. Ez a következőképpen történik: a láda padkája alatti padkáról egy ugrás jobbra, itt a bal felső 2. padkán landolunk, leesni az alatta levő padkára, egy ugrás balra a következő alsó padkára, ennek a jobb széléről egy ugrás balra, az alsó padka bal szélén landolunk; húzódjunk jobban rá, innen továbbugrálni balra, majd fel. Ha feltornáztuk magunkat, akkor vegyük fel a bejáratnál villogó lávát, majd hagyjuk el a tetthelyet. Utána folytassuk utunkat a kulcskereséssel, majd a további balra repüléssel, egészen addig, míg el nem jutunk a temető fölé. Az itt levő barlangba menjünk be és most kösse föl mindenki azt a bizonyos alsóneműt, mert ez a rész lesz a legnehezebb. Bent menjünk jobbra, amíg lehet, majd a végén essünk le. Itt balra kéne lejutni úgy, hogy ugrunk egyet jobbra, majd amelyik padkán kikötünk, annak a jobb széléről egy jól irányzott ugrás balra. Ezután továbbugrálni balra, majd az alagút végén essünk le. Lent a pálya alsó részén balra menni, majd a végén levő korsót felvéve (ebbe tesszük majd a kész löttyöt) menjünk fel a már ismert útvonalon a bejárat előtti képernyőre, ahol két villogó lábszárcsont van. Ezeket felvéve angolosan távozzunk. Na nézzük: béka, csontvázvirág, gyík, láva, denevér, csont, varázsdoboz, korsó. Ha ez mind megvan, repüljünk balra, a házunk felé. Útközben célszerű még egy utunkba kerülő kulcsot fölvenni, mert egyre még szükségünk lesz. A házunk előtti képernyő tisztásán szálljunk le, majd sétáljunk be a házba. Itt hősnőnk megkutyulja a levest, majd kimegyünk onnan. Ekkor szálljunk el jobbra, majd az erdő végén levő barlangba menjünk be. Itt ugráljunk el jobbra a barlang végéig, ahol megpillantjuk seprűnket és azt a bizonyos sütőtököt. Most már nyugodtan felvehetjük a seprűt, mert a tök már nem tud elpusztítani. Ha felvettük, a gép kézmeleg gratulációját küldi nekünk és ezzel megnyertük a játékot.

Hát ennyi lenne a program megfejtése és aki így sem boldogult a kevés élet miatt, az örökéletesítse a programot:
POKE 40060,0; POKE 40061,0
Örökélettel mindegy, hogy hol repkedünk és nem fontos végig megfejteni a játékot, csak elég az utolsó barlangba bemenni, a seprűt felvenni és kész. A játék grafikája egyébként nekem nagyon tetszik (jobb, mint egy átlagos grafika) és a játszhatóság is jó. Lehet próbálkozni.

Az Enterprise verzió az Amstrad CPC verzió alapján készült. Bár sok a hasonlóság, de az eltérés is, és máshová került a memóriában a kód és az adatok. Ez arra utal, hogy az eredeti forrásszöveg birtokában készült az EP verzió. A képernyőn látható kijelzők felépítése is eltér, és a sprite kezelés is szebben van megoldva az Enterprise verzióban. Érdekes, hogy eredeti angol kiadású Cauldron-t nem is ismerünk! A Private Enterprise 5. számában emlegetik, hogy majd a következő számban írnak róla, de aztán mégse... Valószínűleg az elkészült programot már egyből a magyaroknak adták át, így kötött ki nálunk a kazetták B oldalán bonus programként.

Térkép