1986 - Gremlin Graphics

verekedős

Spectrum (48k)

Enterprise

Igen jó színvonalú harci program. Az Exploding Fist, és a Renegade mellett az egyik legjobb ilyen stílusú program Spectrum-ra. A program grafikai kivitelezése teljesen egyedinek számít az ilyen stílusú játékok között, messze megelőzve a korát. A játékot ötletes grafikai animációk is színesítik. Feladatunk egy ninja-val bizonyítani tudásunkat puszta kézzel, rúddal, és karddal vívott harcban.
Betöltés után a menüben hat választási lehetőség közül választhatunk (illetve programhiba miatt csak az első négy látszik, de az 5-6 is él!):

  1. A játék indítása
  2. Puszta kézzel vívott harc gyakorlása
  3. Fegyveres harc gyakorlása bottal
  4. Fegyveres harc gyakorlása karddal
  5. Billentyűzetről történő irányítás kiválasztása
  6. Joystick (Kempston) irányítás kiválasztása

Az első menüpont választása esetén indíthatjuk a teljes játékot, a 2-4. menüponttal az adott harcmodort gyakorolhatjuk (némi töltögetés után). Amennyiben billentyűzetet választunk, a kiosztás a következő: Q, W, E, A, D, Z, X, C az iránybillentyűk, a SPACE a tűz gomb.
A képernyő alján a két oldalon látható zöld kör körül látható pontok a mi energiánkat, a piros kör körüli pontok az ellenség energiáját mutatja. Első látásra talán nem egyértelmű, hogy mérhetjük le ezekről a pontokról az energiánkat: ha a bal oldalon lévő körök körüli pontok elfogynak, a jobb oldalon elfogy egy pont, ha a jobb oldalon nincs több pontunk, és a bal oldalon az utolsó pont eltűnik, elfogyott az energiánk. (Az energiánk, vagy az ellenfél energiájának fogyását csipogó hang is jelzi) Az ellenfelek induló energiája más és más, viszont ők már akkor elesnek, amikor a jobb oldali pontjaik elfogytak.

Puszta kézzel vívott harc

balra + tűz - rúgás előre balra - haladás balra
balra-fel + tűz - magas rúgás fejre jobbra - hátrálás jobbra
fel + tűz - felurgásból rúgás fejre fel - ugrás
balra-le + tűz - rúgás lábra le - legugolás
jobbra + tűz - megfordulás balra-fel - ütés fejre
jobbra-fel + tűz - gugás hátra fejre jobbra-fel - ütés nyakra
le + tűz - ugrás hátra balra-le - lehajolva ütés hasra
A fenti irányítás balra nézve értendő! Induljunk el balra. Első ellenfelünk egy ninja, aki hasonló (ugyanolyan) képességekkel bír mint mi, viszont (szerencsére) sokkal gyengébb. Következő ellenfelünk egy goblin, aki meglehetősen alacsony növésű, de magasra felugorva kiadósan fejbe tud vágni. Inkább bosszantó ellenfél, mintsem nehéz. Ezután egy szellem következik, aki idegesítően repked körülöttünk. A következő jelentkező már elég kemény: egy orszarvú-ember, akinek legveszélyesebb fegyvere a szarva, mást nagyon nem is csinál. Következő ellenfelünk ismét egy ninja, aki "nem muzsikál sokkal jobban" mint az elődje. Ezután az orszarvú barátunk tér vissza, okozván ezzel ismét kellemetlen perceket nekünk. (Jó sok energiája van...) Ha valamilyen csoda folytán idáig eljutottunk volna, már "csak" egy nem túl jól fésült óriást kellene legyőznünk, ráadásul kétszer egymás után! Még a föld is beleremeg a léptei alatt... Egyetlen egy esélyünk, ha fürgén ugrálunk össze-vissza. Adok-kapokba teljesen felesleges belebonyolódnunk, reménytelenül sok energiája van.

Bottal vívott harc

balra + tűz - ütés előre balra - haladás balra
balra-fel + tűz - ütés fejre jobbra - hátrálás jobbra
fel + tűz - ugrás előre fel - ugrás
balra-le + tűz - ütés lábra le - legugolás
jobbra + tűz - megfordulás balra-fel - védés felül
jobbra-fel + tűz - ütés alulról fejre jobbra-fel - ütés felülról
le + tűz - leesünk a vízbe... balra-le - ütés alacsonyan, felülről

Tekintve, hogy a küzdelem egy vékony platón zajlik, lehetőleg ne sokat ugrándozzunk, mert könnyen a vízben köthetünk ki! Első ellenfelünk egy szimpatikus csontváz, majd régi ismerősünk a ninja próbálkozik újra, sajnos lényegesen több sikerrel, mint a puszta kézzel vívott harcban. Az ezután következő törpe viszont igen szívós ellenfél, jó eséllyel elpáhol hatalmas buzogányával (rossz az aki rosszra gondol...). Maradék enegriánk elfogyásáról ninja barátunk fog gondoskodni, sajnos igen jót tett neki a gyakorlás!

Karddal vívott harc

balra + tűz - vágás előre balra - haladás balra
balra-fel + tűz - vágás fejre jobbra - hátrálás jobbra
fel + tűz - ugrás előre fel - ugrás
balra-le + tűz - vágás lábra le - legugolás
jobbra + tűz - megfordulás balra-fel - védés felül
jobbra-fel + tűz - vágás felülről fejre jobbra-fel - vágás hátulról előre
le + tűz - ugrás hátra balra-le - szúrás előre

Grafikailag talán ez a legjobban kivitelezett rész! A kamera dinamikusan mozog, miközben a háttérben is ötletes kiegészítő animációkat élvezhetünk. A játéktér itt is csak egy képernyőből áll, mint a bottal való küzdelemnél, de legalább talajon állunk...
Az első harcos nem zavar sok vizet, könnyen legyőzhetjük, csak arra vigyázzunk, ne szorítson sarokba (ez mondjuk álltalánosságban igaz). Úgy látszik ninja ellenfelünk nem adja fel, újra próbálkozik, mérsékelt sikerrel. Ezután az első harcos próbálkozik újra, eredményesen tanulva az előző vereségből. Ezt követőn egy újabb, elég masszív harcost kell már csak levernünk.

A program mindhárom szintje külön-külön is a legjobb színvonalat képezi! Grafikailag kifogástalan a játék, talán egy kicsit (nagyon) túl nehézre sikerült, ennek ellenére élvezet vele játszani!