Stormbringer

1987 -Mastertronic

kaland

Forrás:
Spectrum Világ 11. rész

Spectrum (128k)

Enterprise

Az USS PISCES űrhajóról való sikeres visszatérés után (amiben nem kis szerep jutott az IDŐ-ŐRŐKNEK), 'magic-knight' végre otthon találja magát...
...ez a viszontlátás nem olyan felhőtlen, mint szeretné. A máskor csendes Tyúkszem' falucskát megtámadta egy zsarnok a rettegett viharhozó, aki 'White-Knight'-nak (Fehér Lovag) nevezi magát.
További szereplők: Aramis, Robin, Reggie, Rachel, Banker Organon és végül Gunter.
Organon az őr, Gunter a medvefarkas szerepét játsza.
A menükezelés megegyezik a 'Knight Tyme'-ban leírtakkal, így erre nem térünk ki. A Stormbringer menüje a következő parancsokat talmazza:
pick up an object - vegyünk fel valamit   drop an object - tegyünk le valamit
take an object - elvenni egy tárgyat   give an object - odaadni egy tárgyat
examine - vizsgáld meg   command - parancsolj
teleport - teleportálj   read - olvass
throw - dobd el   cast a spell - varázslatot csinálni
blow something - fújj meg valamit   wear - viselj
tickle - csikizz meg valamit   pull the lever - meghúzni egy kapcsolót
smell - szagold meg   have a drink - igyál valamit

Az új parancsok között van a 'csikizni' (csiklandozni) parancs is, ami csak a megfelelő szerszám segítségével lehetséges. A szaglás parancs nagyon furcsa. Reméljük, azok az Olvasók, akik figyelemmel kisérték a Spellbound - Knight Tyme leírásokat, észrevehették, hogy a varázslatok között mindig van egy 'kamu'. Ez a 'kamu' most megjelenik a menüben is, hiszen a program a következőket írja ki: 'nem szagolhatsz semmit, mert az orrodhoz vezető út zárt' (magyarul a sisak a fejeden van).

No de ne fecséreljük tovább a szót, kezdjük el a játékot. Kezdetben nálunk van a titokzatos gadget x (x szerkentyű - a továbbiakban Id. a szótárt), és a hirdetés is. A gadget x legfőbb tulajdonsága még mindig a LOAD/SAVE (betöltés/kimentés) végrehajtása. Az attributum is változtatható, ha bekapcsoljuk (update), akkor mind a főszereplőnknek, mind a többi embernek, mind a tárgyaknak is lesz színük, ami viszont a háttérszíneket zavarja.
Ebben a menüben a játék folyamán lehetőségünk van átállítani a játék vezérlő billentyűit is.
Rögtön az első szobában megtaláljuk az álcát. Mint mindig, most is információ gyűjtéssel kezdjük kalandunkat. Olvassunk el mindent ami az utunkba kerül. Az álcán ez áll: 'Varázs álca egységcsomag. Ez a csomag 6 álcát tartalmaz: lakály, őr, varázsló, szobalány, fehér boszorkány és harcos'. Az álcák viselésének még semmi értelmét nem látjuk, így hát keresünk tovább. Találunk egy csirkét is, majd Aramis-nál egy parancspálcát és egy kristálygömböt. A Spellbound-ban már megismertük, hogy a kristálygömb fontos információt szokott tartogatni, ez most is így van: 'A varázsnyíl bárkit elaltat, akire rádobják (The magit missile will induce...) / Csinálj valami butaságot a teleport kulccsal és a párnával, és eljutsz a pokol tornácára (Do something silly...) / Aramis le Peux el tudja olvasni a megoldások listáját (Aramis de Leux tan read...) / Speciális ugrócsizmákra kell szert tenned, hogy eljuss a storm kastély felsőbb szintjeire is (You will need speciel...) / Nagyon könnyű visszatérni a pokol tornácáról (It is very easy...) / Fel kell használnod a kettes számrendszerbeli tudásodat, hogy felemeld magad a csillagokig... (You must use your binary...) / Nincs szükséged .a kristálygömbre, de segíthet (You do not need...)'.
Megjegyzés: A kristálygömb olvasásának fortélyait (valamint azt, hogy minden információ megszerzése után várni kell kb. 2 percet, hogy újabb információt kapjunk), azoknak a kedves Olvasóknak említjük meg, akik még nem kapták kézhez a 'SpV' 9. részét.
A most leírt segítség arra utal, hogy a kristálygömb birtokában el tudjuk olvasni a varázslással írott tárgyakat. Vegyük el Robin-tól a papírtekercset - ez is fontos információkat tartalmaz. Robinnál még találunk egy bumerángot és két tárgyat, amit természetesen minden áron meg akar tartani (ezek a nyíl és az újság). A bumeránggal ne nagyon dobálózzunk mert ha bárkire rádobjuk, a bumeráng visszarepül, és leüt minket.
A papírtekercs a következő információkat tartalmazza: 'Össze kell keveredned "white-knight"-tel, hogy teljes ember legyél (you must merge...) / Az OWK (Off White Knight) meg akar ölni téged (The Off White...) / Ahhoz, hogy emberekhez utazhass, 2 speciális tárgyra van szükséged (To travel to perlon...) / Nem szabad megölnöd OWK-t, valamikor hasznos lehet az álca (Disquise tan be...) / Vigyázz, jön a felhő! (1Natch out for...)'.
Most már tudjuk a célunkat: össze kell keveredni white-knight-tel, ez valószínűleg a dimenziókeveredés varázslat használatával lehetséges. Ebből adódóan nézzük át a nálunk lévő varázslatokat:

dimension merge - dimenzió keveredés
pass plant - növényen túljutni
travel to perlon - utazás emberhez
quiticus gamus - kiszállás a játékból
melt granite - gránit megolvasztása
spell of wonder - csodálat varázslata
magic fulcrum - varázs alátámasztás

Érdemes lenne még megszerezni a megoldások listáját, amit Aramis tud elolvasni a kristálygömb szerint. Ez a megoldások listája Barker tulajdonát képezi (már nem sokáig). Adjuk oda Aramis-nak akitől segítségképpen kérhetünk információkat. Ezek a következők: 'A manószarvval megidézheted az embereket (The elf horn tan...) / A kristálygömbbel el lehet olvasni a varázsírást (The crystal ball...) / Egy sárga csík lehet, hogy nem segít, de egy madár hasonló színekkel igen (A yellow streak..) / Egy hirdetés segíthet megszerezni a célt Robin-nak (An advert tan...).
Réz, ezüst, arany, várj, s meglátodl (Copper, silver, gold...) Speciális ugrálócipők szerezhetők be limbó-ban (Speciel jumping bonts ere of...) / A varázsnyíl valahol a barlangokban van (The Magic missile is...)'.
Most már elég segítséget kaptunk Az energiánk játék közben folyamatosan fogy, valamint egy rút felhő is megkeseríti az életünket, ugyanis időnként megcsapdos villámaival. Energiapótlásra három lehetőségünk is van:

  1. Keressünk meg egy 'űveg lé'-t, és igyuk ki. Így energiaszintünk 99-re nő. (Megjegyeznénk hogy az üveg ezután kiürül, így csak egyszeri felhasználásra alkalmas).
  2. Alkalmazzuk a csodálat varázslatát, így 7-10 egységet nő az energiaszintünk.
  3. Barker-tői vegyük el az ősi élet szimbólumot, és viseljük. Ezzel, ha energiaszintünk elérné a zérust, mindig visszaugrik 60-ra. Természetesen ennek vannak előnyei és hátrányai is. Előnye, hogy nem fogy el, hátránya, hogy ha pl. 6-os az energiánk és a felhőből a villám belénk csap, azzal tízet von le, vagyis meghalunk Természetesen még mindig a legjobb a három lehetőség közül ezzel élnünk Egyébként erre a tárgyra a következő van írva: 'Élj sokáig boldogan!'.

Barker-nél van még a varázstalizmán is, amit ha elolvasunk, megtudjuk, hogy ha viseljük, varázserőt kapunk Valószínű, hogy a kastélyba kell bejutnunk, de hogyan ???
Menjünk az őrhöz - továbbmenni nem lehet. Mivel nem enged be az őr, küldjük el a francba, erre ő viszont így válaszol: 'Azt hiszem neked kellene a francba menned (I think you ara the one who should go away)'. Tanácsát megfogadva távozzunk a színhelyről, és vigasztalódjunk meg egy csirkével (na nem keli már megint a rosszra gondolnil). Ez egy speciális varázscsirke kifejiett,állapotban, és mint általában a varázscsibék, ez is szokott tojást tojni. A csirke csak akkor hajlandó tojni, ha van egy üres hely, saját maga és a tojás számára nálunk A csirke három féle teljesítményre képes: aranytojás, ezüsttojás és réztojás (és ehhez még a munkaereje is véges, ugyanis 6 tojás tojása után leáll).

Sajnos a várkapunál lévő őr megvesztegethetetlen, ám a neki adott tojásokat mégis megtartja (pontosabban nem adja vissza), hiába adunk neki bármilyen tojást, sajnos nem hajlandó elmenni társadalmi munkára.
Nincs más hátra próbálkozzunk a többi tárgy megkaparintásával. Menjünk Robin-hoz egy tojással (pl. ezüsttel). Biztosítsunk még egy helyet is, ahogy azt már említettük Ha Robin-tól el akarjuk venni az újságot, a program ezt közli vetünk: 'Robin kicserélte az újságot egy tojásra'. Ha ez nem sikerülne, annak több oka is lehet. Vagy boldogtalan, vagy fáradt, esetleg mind a kettő. Az újság mindig közöl egy hirdetést (megjegyeznénk, nem a Spectrum Világ, mert az könyv!), ami a Storm kastélyban megüresedett állásra hívja fel a figyelmünket. Szerencsére farsangi jelmeztárunkban mindig akad megfelelő álca, így azt viselve, valamint a újsághirdetést a hónunk alá csapva, bejuthatunk a Storm várba. Mielőtt persze bejutnánk, tegyünk le 3 tárgyat, mert 3 üres helyre lesz szükségünk Az egy-baltás szobában ugorjunk be a lyukba a párnáért és a kulcsért. Lám ismét rút dolgok történtek, nem tudunk kijönni inneni Nyúljunk ismét a varázslatokhoz és végezzük el a 'növényen túljutni' c. varázslást. Természetesen eközben álljunk is közel a növényhez, ezáltal eljuthatunk egy meglehetősen veszélyes helyre, ahol megtaláljuk a elf kürtöt. Ez a hely azért veszélyes, mert minden mozdulatunkkal vészesen csökken az energiánk. A manószarvat felvéve ismét fohászkodjunk a 'növényen túljutni' c. varázslathoz - s lőn csodák csodája, az erdőben találjuk magunkat. Ha már itt vagyunk ne mulasszuk el meglátogatni Gunter-t, ő egy szobával balra található. Vizsgáljuk meg, és megtudjuk, hogy Gunter nagyon erős, viszont nincs tudatában erejének Mindenesetre nem érdemes közel menni hozzá, de parancsolni sem érdemes neki, mert az biztos, hogy kárát látjuk Robin-t megvizsgálva megtudhatjuk, hogy hegyes botokkal jó lő, és azt is megtudjuk, hogy Aramis nem tudja kitalálni, honna jön a szag.
Menjünk vissza a várba, ahol még 3 tárgyat találunk (lassan trafikot is nyithatunk). Köztük van a villogó pajzs is (amit ha felveszünk, gonoszul elkezdi fogyasztani energiánkat). A kastélyban továbbmenni nem tudunk, így hát menő szórakozásból menjünk a kívánság kútjához, és dobjunk bele egy tojást, amire igen fura módon egy mély hang szól fel a mélyből: 'Kösz a tojást haver. Lehet egy kívánságod, ha akarod!' Most még nincs szükségünk kívánságra, így a vénséget hagyjuk a kút mélyén, és gondolkozzunk el a segítségeken! A pokol tornácára kellene eljutnunk, a teleport-párna segítségével. A megoldás a következő: amikor nálunk van mind a két teteport tárgy (párna és a kulcs), akkor teleportáljunk A hatalmas erő Limbóba, a pokol tornácára juttat el minket, ahol megtaláljuk a 45-ös (ismét csónak-méretű) puha csizmákat, valamint a pajzsot. Ha viseljük a pajzsot, a várban a balták ellen fog védelmet nyújtani, az ugrócsizma pedig a vár 1.2. és a 3. szintjére juttat el bennünket. Az első szinten a 2.sz. főkapcsolóval jelzett szobában sötét van (eredeti ötlet), viszont a 2. és a 3. emeleten nyugodtan közlekedhetünk A 3. emeleten csak befelé mehetünk (egyirányú folyosó), a 2.-on pedig csak kifelé jöhetünk Menet közben bátran vegyük magunkhoz a tótollat, aminek az lesz az eredménye, hogy már csikizni is tudunk. Próbáljuk is ezt ki Rachel-en, meglátjuk, a hatás nem marad el, az akció során Rachel-nek megnő a boldogsága. Minket azért mégis jobban izgat az ezüstnyíl, ami a szobor mellett a falra van rakva. Ezt természetesen csak a hirdetésről érjük el (ez is ismerős trükk). Most már hozzájuthatunk az antipollymorph nyílhoz (hogy miért így hívják, mert ez van ráirval). Ahogyan nincsen Centrum Corvin nélkül, úgy nyíl sincs íj nélkül. A galád Robin nem adja oda az íjat, így hát adjuk mi oda neki a nyílvesszőt. Most hívjuk el a medvefarkashoz, és parancsoljuk meg neki, hogy segítsen. Robin viszont ezt fogja válaszolni: 'Nekem a szolgálatokért cserébe egy aranytojásra van szükségem!' Adjunk oda neki egy tojást, és kérjük újra a segítségét. A bátor Robin biztonságos távolságból lelövi a medvefarkast, ami aranyos kis Teddy macivá változik Milyen pupák ez a Robin! Legközelebb háromszor is meg fogjuk gondolni, hogy mikor kap újra aranytojást, veszélyességi pótlék gyanánt. A medvefarkas barlangja legvégén hozzájuthatunk a varázsnyílhoz, ami köztudott, hogy még a Seduxen-en is túltesz.
Visszafelé vegyük fel a néhai Gunter-t. A Teddy macin a következő felirat található (leforditva?!):'Lőrlőle artáh'.
Érdekes még, hogy a smell (szagolni) parancs csak időnként jelenik meg - így pl. csirkét, teddy-t, üveg létyót vagy akár csizmát is szagolhatunk. A sötét szobában kell egy világító tárgy - kézenfekvő, hogy a villogó pajzs lesz a megoldás kulcsa, de ez sajnos csökkenti az energiánkat. A csel a következő: viseljük a pajzsot és csak akkor vegyük le, amikor a szoba előtt közvetlenül megállunk A sötét szobában tegyük le a pajzsot Továbblépkedve újabb akadály állja utunkat: Reggie-től csak kifelé lehet jönni! Ha a varázslatainkat megnézzük, használható lenne az utazás a szereplőhöz c. varázslat. Ehhez viszont 2 speciális tárgy kell, nem véletlen, hogy ezek a 'varázsnyíl' és a 'kristálygömb'. Azért pont ezek, mert erre senki sem gondolna (a kristálygömb már segített, a varázsnyit pedig egyébként a fehér lovag elaltatására való). A varázslatot elvégezve testünket kerülő úton az un. null-űrön keresztül szippantják át Reggie-hez. Lenne egyébként egy másik átjutási mád is, ami illegális, de nagyon hatásos. A csel: vegyük fel a bumerángot, s így megjelenik az 'eldobni' parancs. Ezután vegyük fel a teleport párnát és dobjuk át Reggie-hez. A párna nem fogja agyoncsapni, mert súlya csak 1 egység. Ezek után 3 vas-csapóajtót találunk az 5. sz. kapcsolónál. A kapcsolókat meg is lehet húzni, de úgy tűnik nem történik semmi, és a kapcsoló visszaugrik a helyére. A 7 db. főkapcsolón kívül van még 3 db. kapcsoló is elszórva a kastélyban. Hmmm...3 db. kapcsoló - 3 db. vas-csapóajtó?!

Reméljük már elég segítséget adtunk a Stormbringer nevezetű játék végigjátszásához, innen már nem okozhat gondot a játék befejezése. Őszintén reméljük, hogy a Spellbound, Knight Tyme és a Stormbringer leírásával nem untattuk Önöket, a trilógia utolsó részénék befejezését szándékosan hagytuk ki, 280 % teljesítése után már kell lenni elegendő gyakorlatnak a 300 % gond nélküli eléréséhez (100 %/játék). Bízunk benne, hogy David Jones még sok ilyen nagy sikerű programmal lepi meg a piacot. Magáért beszél az 1988. júniusi angol adventura TOP 10 is, melyben az első 4 helyből hármat az említett 3 program foglal el.
Érdekességként szolgál az a hír is, hogy David Jones nem csak Spectrum-on, hanem C64-en is profi, az időközben megjelent 'Mester of Magic' c. adventura C64-re készült változatát ő készítette el. A Spectrum verzióra már sajnos nem vállalkozott, mindettől függetlenül ez utóbbi programot is tudjuk ajánlani minden adventure kedvelőnek.

Szótár
ADVERT
-hírdetés
 
MAGIC MISSILE
-varázsnyíl
BOOMERANG -bumerámg   MIRROR -tükör
BOTTLE OF LIQUID -üveg létyó   NEWSPAPER -újság
BRASS ANLEKH -ősi éltszimbólum   POWER BOOTS -erőcsizmák
THE CHICKEN -a csirke   SCROLL -papírtekercs
COOPER EGG -réztojás   SHIELD -pajzs
CRYSTALL BALL -kristálygömb   SILVER ARROW -ezüstnyíl
DISQUISE -álca   SILVER EGG -ezüsttojás
ELF HORN -Elf kürt   STICK OF DYNAMITE -egy rúd dinamit
GADGET X -X szerkentyű   SWORD -kard
GLOWING SHIELD -villogó pajzs   TEDDY BEAR -Teddy mackó
GOLDEN EGG -aranytojás   TELEPORT KEY -teleport kulcs
HORSE FEATHER -lótoll   TELEPORT PAD -teleport párna
LIST OG CLUES -megoldások   TORCH -zseblámpa
      WAND OF COMMAND -parancslámpa

Térkép, Térkép