Spellbound

1985 -Mastertronic

kaland

Forrás:
Spectrum Világ 9. rész

Spectrum (128k)

Elfogultnak tűnhet a kijelentés, de az biztos, ha NOBEL díjat lehetne osztani a programokra is, akkor ez a játék az elsők között kapta volna meg ezt a címet. A Mastertronic cég által készített program némi hasonlóságot mutat a korábban megjelent 'FINDERS KEEPERS' c. játékra, de koránt sem annak a folytatása. Annyit mindenképpen illik tudni, hogy a SPELLBOUND megjelenésekor már leáldozóban voltak a kalandjátékok, és a mai napig nagyot kell alkotni az akciójátékok terén is, hogy valamely játék listavezető lehessen. David Jones új ötletekkel fűszerezve készítette el ezt a játékot, amely nem sorolható teljesen sem az akció, sem a kalandjátékok kategóriájába. óriási siker koronázta a program megjelenését (bár névrokona - a BEYOND által forgalmazott SPELLBOUND - kicsit zavarólag hatott a piacon), hamarosan napvilágot látott az immáron M.A.D. (Mastertronic Added Dimension Software) címke alatt futó KNIGHT TYME is, és a sor még mindig nem zárult le: a történetből trilógia lett, melynek harmadik, utolsó része a STORMBRINGER nevet viseli.
A történet egy skót kastélyban játszódik, ahol nem más leledzik, mint Gimbald a gógyis varázsló. Gimbald szokás szerint már megint elkeverte a varázslatokat, mivel a kastélyban a különböző időben élő figurákat (köztük minket is) tartós varázslatba ejtette, ez a szereposztás viszont nem szimpatikus, mivel társaink többsége ki nem állhatja a másik társaságát. Elsődleges feladatunk, hogy a varázslatok feloldásával mindenkit visszaküldjünk a megfelelő időzónájába, ehhez viszont először is egy érdekes dolgot kell művelni, a varázsló varázslatát is fel kell oldanunk, ugyanis képes volt saját magát is elvarázsolni.
Ajáték egy ablak-vezérelt menüvel jelentkezik be, ami jellemző lesz az egész játék folyamán. Ekkor az 'A' és a 'Z' billentyű segítségével mozgatható kis kézzel választhatjuk ki a megfelelő opciót, amit a 'SPACE' megnyomásával érvényesíthetünk. Először célszerű az irányítást beállítani: lehetőségünk van a Kempston, Fuller, Cursor és Inerface II. kiválasztására.
A játékban a következő a szereposztás: Főhős (a játékos) a varázslovag; Gimbald a varázsló; Thor az okos; Florin a törpe; Oric a pap; Sámson az erős; Elrand a félkegyelmű; Rosmar kisasszony és végül Banshee a kísértet. Banshee-ről a kísértetről annyit kell tudni, hogy ősi skót kastélyokban kóricál és sejtelmes sikolyaival képes előre jelezni egy családtag halálát (brrr. nem hátborzongató?). Gimbald a varázsló egyben feltaláló is, így hát ne lepődjünk meg, hogy korát megelőzve liftet szerelt be a kastélyba (a Gimbald felvonókat egyébként még ma is használják - főként játékleírásokban). A szórakozott Gimbald feledékenységében különböző akadályokat szórt el a kastélyban, ez megkeseríti dolgunkat, így hát lovagunkat jobbra/balra és ugrásokkal irányítva kell megkímélni a ragtapaszok használatától.
A tűz (lövés) billentyű használata esetén a játék futása felfüggesztődik és megjelenik a képernyőn egy menü:
pick up an object
- tárgy felvétele
drop an object
- tárgy elejtése
give an object
- tárgy átadása
take an object
- tárgy elvétele
examine
- vizsgálat
EXIT menu
- kilépés a menüből

Tárgy felvételére csak akkor van lehetőségünk, ha 'ráállunk', ellenkező esetben a 'There is nothing near enough' (semmi nincs a közeledben) felirat jelenik meg. Ha egy tárgyat felveszünk, a következő ablakban újabb két parancs fog megjelenni:
execute command -parancs végrehajtása
reject command -parancs törlése

command a character
- valakinek parancsolni
locate a character
- valakit megkeresni
teleport
- teleportálni
read something
- elolvasni valamit
throw something
- eldobni valamit
cast a spell
- varázslatot létrehozni
blow something
- valamit megfújni
call / move lift
- liftet hívni / lifttel menni

Ha parancsolgatni akarunk, több választásunk adódik:

go to sleep
- menj aludni
wake up
- kelj fel
go away
- menj el
help
- segíts
eat and drink
- egyél, igyál
be happy
- légy boldog

Ha valaki fáradt, vagy életereje kevés és emiatt nem akar nekünk engedelmeskedni, akkor a lehető legtisztább, ha elaltatjuk: Ha 3 személy tartózkodik a. szobában és valakit hívunk a program közli velünk, hogy '.:. does not want to come to that crowded room' (... nem akar ebbe a zsúfolt szobába bejönni). Ekkor valakit küldjünk ki, és máris be lehet hívni a kívánt személyt: Ha valaki le van gyengülve, adjuk ki neki, hogy egyen-igyon. Ha valakinek a boldogsága alacsony lenne, és emiatt nem akar engedelmeskedni, parancsoljuk meg neki, hogy legyen boldog. Ha továbbra is engedetlen (... doesn't want to be commanded by you) akkor nem tehetünk érte semmit, reménykedjünk benne, hogy kialussza magát és utána már engedelmeskedni fog. Ha valakit nem tudunk magunkhoz hívni, akkor a 'locate a character' paranccsal keressük meg.
Összesen hét varázslatot hozhatunk létre:

crystallium spectralis
- sokszínű kristály
candellum illuminatus
- gyertya meggyújtása
armouricus photonicus
- foton páncél
fumaniticous protectanum
- bűztől való védekezés
project physical body
- test átvetítése
release spell
- varázslat kiszabadítása
quicius games
- kiszállni a játékból

Ha nem rendeltetésszerűen fújunk meg valamit, a gép ki fogja írni: "what a lot of dust doesn't anybody clean this place?" (mennyi por, senki nem tisztítja ezt a helyiséget?).
A jól bevált lifttel a kastélyban 7 emelet között közlekedhetünk: 'Roof' (tető), '4th floor' (4.emelet), '3rd floor' (harmadik emelet), '2nd floor' (2.emelet), 'lst floor' (első emelet), 'ground floor' (földszint) és végül 'basement' (pince).
A speciális parancsok csak akkor aktivizálhatók, ha megfelelő tárgy van nálunk - pl. ha nincs nálunk olvasható tárgy, a 'read' (olvass) parancs nem működik.
A játékban a szereplők között két külön egyéniséggel is találkozhatunk. Thor hirtelen haragú, neki gyakran meg kell parancsolnunk, hogy egyen, mert különben a játék azzal végződhet, hogy Thor éhenhalt - vagyis őt már nem tudjuk visszaküldeni a saját időzónájába, ezért feladatunkat sem teljesíthetjük. A másik különös egyéniség Sámson (Samsun), őt könnyen hatalmába kergeti a letargia - ilyenkor boldogtalanságában soha nem akar nekünk engedelmeskedni. Ilyenkor jobb, ha békén hagyjuk, ugyanis egy jó csicsikálás után elfelejti az egészet. Nagyon kellemetlen, ha akkor lesz teljesen boldogtalan, ha éppen szükségünk van rá, ilyenkor hosszú ideig fel, s alá járkálhatunk, mivel meg kell várni, hogy felébredjen.

A hosszú előzetes instrukciót követően próbáljuk meg elkezdeni a játékot, melyhez nagy segítségünkre lesz a játékhoz mellékelt térkép és szótár is. A játékot elkezdve a 3. emeleten a start szobában találjuk magunkat. Ha elindulunk balra, és megyünk 3 szobát, a program megjeleníti a következő üzenetet: 'Valaki leoltotta a villanyt. Elestél és megsérültél. Miért nem viszel lámpát, vagy valami hasonlót?' (Somebody switched out the...) Ennek elkerülése végett vegyük fel a villogó üveget, s lőn világosság. Útközben nem árt, ha felvesszük a teleport kulcsot, a vörös heringet és a teleport párnát is, mert még szükség lesz ezekre. Induláskor egyébként az 'advert' (hirdetés) tárgy van nálunk, ezt a legjobb, ha mindjárt le is tesszük, mert a program készítője (David Jones) szórakozott egy kicsit, és előző programjának a 'FINDERS KEEPERS'-nek a reklámját belecsente a 'SPELLBDUND'-ba (kis hamis). A játékban nagyon sokat számít az egyes tárgyak információinak lekérdezése, ezt a 'read' (olvass) paranccsal érhetjük el. Ezek az információk néha semmitmondóak, néha fontos dolgokat tartalmaznak. Próbáljuk meg elolvasni, milyen információk rejtőznek a teleport kulcson: ne lepődjünk meg, ha egy 'yin-yang' jelet látunk csak, ez egy ősi kínai jel, ami azt jelzi, hogy két ellentétes erő egyszerre, egyenlő mértékben van jelen. Ezt követően nézzük meg közelebbről a teleport párnát is: erre az van írva, hogy a párna a LAO TSIE cégé, és i.e.6000-ben dobták a piacra' (MADE IN CHINA). A teleportálás eleinte nagyon idegesítő lesz, mert látszólag mind a két tárgy rendelkezésre áll hozzá, de mégsem sikerül teleportálnunk. Mi is csak véletlenül jöttünk rá, hogy hogyan kell használni: a párnát a földre kell helyezni, és oda lehet teleportálni a kulcs segítségével. Rakjuk le most a párnát Florin mellé (Florin kezdéskor a szaxofon mellet szunyókál). Ezután olvassuk el a vörös heringen található információkat. Itt már találunk néhány érdekes dolgot is: 'A két leghasznosabb tárgy a tetőkertben található'. Egy bizonyos üveg hasznos lehet, ha odaadjuk Florin-nak, majd elvesszük tőle (Florin varázserejétől függően).
Induljunk el a sötét szoba felé, útközben felvehetjük a tükröt, ez hasznos lesz, mert mindig jelezni fogja az erőnk nagyságát, és a nálunk lévő tárgyakat is.
A könyvtárban találunk egy kulcsot, olvassuk el a hozzá tartozó információkat: 'Még több segítség. A varázstalizmán sok hasznodra lehet, ha meg tudod, ha meg tudod javítani (vagy szerzel valakit aki megjavítja).
Itt az ideje, hogy kipróbáljuk Gimbald nagy találmányát, már az is nagy szó, hogy a liftajtó elött nem fogad minket az 'ÜZEMEN KÍVÜL' tábla. És most figyeljünk, javasolt taktikánk (ezt ne árulják el senkinek), itt rendezzük be 'főhadiszállásunkat', azaz az összes kacatot, amit találunk hordjuk ide, itt nem lesz nehéz megtalálni ezeket. Ebből adódóan most tegyük le a vörös heringet és a kulcsot is. Utazzunk fel a tetőkertbe, vegyük fel a folyadékkal teli üveget és a parancs-pálcát. Jól tesszük, ha most gyorsan teleportálunk Florin mellé, hiszen a teleport kulcs még nálunk van (azt nem illik lepakolni a liftben). Rövidesen Húsvét lévén adjuk oda az üveget Florin-nak, de rögtön vegyük is el tőle, majd ismét ,adjuk oda, stb. Azt fogjuk észrevenni, hogy az energiánk maximum lett. Figyelem! Újabb taktika: az üveget mindig tartsuk Florin-nál a törpénél, helyspórolás céljából. A parancs-pálca is nálunk van, hurrá, már parancsolni is tudunk. Próbáljuk ki eme érdekes kütyüt: parancsoljuk meg Thor-nak, hogy egyen-igyon, és legyen boldog. Ha ezután Thor-t megvizsgáljuk (examine), a program kiírja, hogy 'Thor szeretné a kalapácsát visszakapni'. Amíg ezt nem teljesítjük neki, nem engedelmeskedik nekünk. Most menjünk vissza a liftbe, de figyelem, újabb tanács (nem a kerületi): nem szabad lerakni a villogó üveget, mert üreges volta miatt úgy fog tenni, mint ami össze akar törni. Majd eljön az ideje, és akkor mi fogjuk összetörni. Menjünk le a lifttel a másodikra, itt találjuk Elrand-ot és Sámsont. Elrand-tól vegyük el a 'miolnir' nevű szerszámot (?!), Sámsontól pedig a 'manószarvat', majd parancsoljuk meg mind a kettőnek, hogy nyomás aludni, az esti mese már régen elmúlt. Kincseinkkel siessünk vissza a liftbe, és próbáljuk meg idehívni Thor-t. Ha nem jönne, célszerű elmenni Florin-hoz némi energiát felszedni (a továbbiakban már nem fogunk rá hivatkozni mikor és hol kell energiánkat pótolni). Az energiánkat egyébként a tükör, vagy az 'examine yourself' parancs segítségével ellenőrizhetjük. Ébresszük fel Florin-t, majd menjünk Thor-hoz és próbáljuk boldoggá tenni (na nem úgy). Ha ez nem menne, a legjobb amit tehetünk, hogy elaltatjuk. Ha sikerülne boldoggá tenni (amit a program a 'Thor will try to be happy' üzenettel közöl velünk), adjuk oda neki a 'miolnir'-t (egyébként ez a tárgy egy kalapácsszerű valami) és siessünk a liftbe. Hívjuk most ide Florin-t és Thor-t. (Kíváncsi a kedves olvasó ugye, hogy hogyan történik a hívás? Nem is olyan bonyolult, meg kell fújnunk a manószarvat, mivel ez egy 'kürt', és ezután a program megkérdezi, hogy kit akarunk hívni.) Gimbald-dal jobb, ha nem is próbálkozunk, ugyanis ő még a 'csapdában' van.
Nos a hívás szép dolog, de gyakran nem teljesítik. A szófogadatlanságnak három oka lehet: '...is too tired to be summoned' (...túl fáradt, hogy odamenjen), '...doesn't want to come here' (...nem akar idejönni), ez akkor valószínű, ha az illető pl. túl boldogtalan, és végül ' ..doesn't want to come to such a crowded place' (...nem akar ilyen zsúfolt helyre jönni), erről már beszéltünk. Nincs mit tenni, fogjuk meg a kristály gömböt, és a 'locate a character' paranccsal keressük meg. Ha elolvassuk a kristály gömbhöz tartozó információkat, több segítséget is kaphatunk: pl. 'a köd közepén látsz egy tarokk kártyát, ami a halált és a megsemmisülést jelenti, de jelentheti a mindent elsöprő győzelmet is' (in the midst of the mist). Ha hosszabb ideig nem nyúlunk a varázsgömbhöz, és többször újra kérjük a hozzá tartozó információt, már új segítségeket kapunk: pl. 'Látsz egy nagy robajjal leomló falat és egy régi vallásos héber könyv képe jelenik meg előtted' (You see a wall crashing...), 'Egy szellem jelenik meg és elmondja, hogy Sámson használható lesz, ha odaadod neki a gerelyt', 'Látod Thor-t segíteni a liftben'.
Ha valaki már vette a fáradtságot, hogy ismerkedjen a játékkal, arra hamar rájöhet, hogy a lift nem igazán óhajt levinni minket a földszintre ill. a pincébe. Kézenfekvő tehát a megoldás, a segítséget valószínűleg Thor-tól várhatjuk, parancsoljuk meg neki, hogy segítsen. A program válasza a következő lesz: 'Thor szétlapította a lift irányítódobozát', ez megteszi a várt eredményeket. A továbbiakban először is tegyük le a villogó üveget, mire az annak rendje módja szerint szét fog törni és végre kiszabadul a kastély szelleme Banshee. Bármennyire is hihetetlen, ő nagy segítségünkre lehet. Ha megparancsoljuk neki, hogy segítsen, különböző, első hallásra értelmetlen dolgokat fog nekünk mondani: pl. 'hozd vissza azt, ami elveszett az űrben', 'a vörös heringek nem minden esetben halak', 'az elsőkből lesznek az utolsók és az utolsókból az elsők', 'egy távoli rokonom éppen víztócsának néz ki', 'egy varázslat mindkettőtök hasznára lehet', 'gyertya égj, égj fényesen', 'négylevelű lóherét az éjszakából', 'a többi nélkül kevés az esélyed'. A sok locsogásból ki kell választanunk az 'igazit', főhősünknek a víztócsás idézet tetszik meg, s némi téblábolás után meg is találja a víztócsát a földszinten. Sajnos fölvenni nem lehet, mivel a 'földhöz ragadt', de talán próbálkozzunk némi varázslattal. Szimpatikus varázslat az 'armonicius photonikus' (fotonpáncél), amelyet sikerül alkalmaznunk a víztócsára és a program a következőt fogja velünk közölni: 'A lé hirtelen elpárolgott, felhőt formált köréd, elkezdett villogni, majd hirtelen eltűnt és páncélod már erősen villog (hasznos lehet)'. Ezután már nyugodtan bedughatjuk orrunkat a sötét szobába, nem fog kerülgetni minket az elhalálozás nevű történés.
Ha lemegyünk az első emeletre, könnyen bevégezhetjük. A gáz szobába betérve ezt olvashatjuk: 'kuc-kuc'. Ez a szoba sajnos tele van halálos árnyéklovag-gázzal, ami igen könnyen elkísér mindenkit a túlvilági társasutazásra, aki megpróbálja elsajátítani a mély varázslat titkát (egyébként ezt ránk érti). Segítséget kaphatunk az árnyékok könyvéből, amiből megtudhatjuk, hogy a gáz elleni védekezés varázslathoz legalább két szagos tárgy megszerzésére van szükségünk. Ez a két tárgy a 'vörös hering' és az 'erő pog' növény. Ez a név szerintünk csak álca a húsevő növény helyett, aminek közismerten jellegzetes fenomenális szaga van. A varázslat elvégzése után a program a következőt közli velünk: 'a szagok a növényből és a halból összekeverednek a varázslat hatására, hogy erős fejfájást okozzanak neked'. Ha a varázslat működött, a gáztól ellenállóvá válunk. Most már nyugodtan leslattyoghatunk az elsőre, hogy megszerezzük a ragasztót és a trombitát. A legjobb lesz, ha spontán szórakozásból a ragasztót rátukmáljuk Florin-ra, a trombitát inkább tartsuk meg későbbre. Olvassuk el a vésett gyertyához tartozó információt, azt fogja a program válaszolni, hogy ez lehetetlen, mivel az írás túl kicsi és nem tudjuk elolvasni. Mi a teendő, elindulunk nagyítót keresni. Hiába keresünk, sajnos nem találunk, de a fejünkből kipattanó isteni szikra fényében megcsillan egy két szilánk az előbb eltört üvegedény darabjaiból. A fizika törvényei már akkor is lehetővé tették, hogy a domború üveget rendeltetésszerű céljára használjuk fel. A gyertyán a következő információt találjuk: 'Gyújtsd meg a gyertyát a megfelelő varázslattal! Visszautasítás: A gyártót nem vonhatják felelősségre semmilyen veszteségért sem, ami a gyertya illetéktelen használatát illeti'. Az előbb Banslee-től megtudtuk; hogy a gyertya meggyújtásához a négylevelű lóhere is kell, de sajnos bárhogyan próbálkozunk, nem sikerül. Ismét egy tanács: a négylevelűt le kell tenni, és csak azután próbáljuk meg a gyertyát 'begyújtani'. Ne lepődjünk meg, a gyertya nem 'meg'- hanem 'be'gyullad, egészen pontosan felrobban a kezünkben. Tanulságként szolgáljon, hogy a következő próbálkozás előtt vegyük magunkhoz a pajzsot is, az varázserőt ad, és a gyertya szép sárgás lánggal meggyullad.
Most hívjuk Thor-t a 4. emeleti falhoz és parancsoljunk rá, hogy segítsen nekünk. A program válasza a következő lesz: 'A torony megingott, ahogy Thor a legjobb villámai egyikét küldte rá. A torony még áll, de meggyengített egy falat valahol a nagy remegés és a hang miatt'. Vizsgáljuk meg most Elrand-ot, s megtudjuk, hogy szereti a zenét. Beugrik a nagy ötlet, adjuk oda neki a trombitát, és ráncigáljuk el a 2. emeleti falhoz. Ha erélyesen ráparancsolunk, segítségünkre lesz: 'A trombitát megfújták, és a fal ledőlt!'. Ez lehetőséget ad arra, hogy bejuthatunk a galériába, ami Oric-nak (eddig is legfontosabb szereplőnknek) a kedvenc tartózkodási helye. Bevalljuk, ezen a ponton elakadtunk, és igen sokáig nem jöttünk rá hogyan tovább. Aki megnézi a térképet, rájön, hogy van rovásírással írott könyv és kő is. A követ egyszerűen csak úgy nem lehet elolvasni, kell hozzá a könyv is. Csalódnunk kell, a kő csak gorf-ország óriásainak a főzőreceptjét tartalmazza.
Florin segítségével még két százalékot elérhetünk. Ő az aranyról szeret énekelni, ezért meglepjük az aranyrúddal. Ha felvesszük a ragadós péksüteményt és megvizsgáljuk, meglepetésünkre azt fogjuk tapasztalni, hogy letehetetlen tárgy, hogyan szabaduljunk akkor meg tőle. A tárgyat csak le nem tehetjük, de át átadhatjuk. Kinek adjuk át? Csak Florin lehet a kiszemelt áldozat, mivel a többiek már ismerik a trükköt.
A következő lépésként vegyük fel a leomlott fal darabjait - és a két db. téglafallal - menjünk a 4. emeleti toronyhoz. Ezt a tornyot - félreértés ne essék - nem ledönteni, hanem átugrani kell. A két téglafallal lépcsőt építhetünk, és a tornyot átugorhatjuk. Itt is gyűjtsük be a két kristály mellé a vörös kristályt. Most vegyük fel a régi papírtekercset, és olvassuk el: 'A kibogozó varázslatod. Fogod vala kezedben a legvarázslatosabb tárgyat, megcsinálod vala azt a varázslatodat amit cry..' (a tekercs többi része olvashatatlan!). Menjünk balra, vegyük fel a zöld kristályt, s végül a gerelyt is. A gerelyt adjuk oda Sámsonnak és parancsoljuk meg neki, hogy legyen boldog, mert nemsokára szükségünk lesz rá.
Menjünk le a földszintre és vegyük fel a zseblézert (ezen se csodálkozzunk, hiszen Gimbald feltaláló is). A zseblézerhez tartozó információt elolvasva a gyártó a megfelelő biztosíték használatát javasolja. Az egyetlen biztosíték amit találunk, azonban Lady Rosmar kisasszonynál van, és ő nem óhajtja odaadni, akármit is teszünk. Ekkor adjuk neki a zseblézert és parancsoljuk meg, hogy segítsen a titkos átjárónál. A program ekkor a következőt írja ki: 'Rosmar belehelyezte a biztosítékot a zseblézerbe és egy lyukat olvasztott a falba'. Igaz, ez nem a legelegánsabb módja a bejutásnak, de hatásos. Jobbra haladva eljuthatunk a gödörig. A megsemmisülés gödrén átugrani sajnos nem lehet, ezért valami segítség kellene. Sámson bele tudja dobnia gödörbe a dobogót, így már át tudunk ickázni rajta. Lehetőségünk van felvenni a törött talizmánt, amiről annak idején a kulcs adott nekünk információt.
A földszint végén megtaláljuk a pórul járt Gimbald-ot a legvarázslatosabb szobában, magában a varázslatban. A törött talizmánt csak a ragasztóval tudjuk megjavítani, ezt a munkát természetesen Florin fogja elvégezni: 'Florin megjavította a talizmánt a ragasztó használatával, utána egy ősi manóvarázslatot varázsolt rá, hogy teljes varázserejét visszakapja a talizmán'.
Jó lenne elolvasni a már megismert papírtekercset. Valószínűleg olyan tárggyal kell ezt megtenni, amit még nem használtunk fel. A talizmánnal nem megy, viszont a gyertya varázsfényénél megtudhatjuk ennek a varázslatnak a titkát. A régi írás szövege a következő: 'A kibogozó varázslatod. Fogd vala kezedben a legvarázslatosabb tárgyat, megcsinálod vala azt a varázslatot, amit crystallium spectralis-nak hívnak, és dobáld a tárgyakat egyenként Gimbald-ra'. Valakinek viszont a kristálygömböket kell tartania ahhoz, hogy rákerüljön a varázslat. Ha egyenként megvizsgáljuk a tárgyakat, kiderül, hogy a legvarázslatosabb tárgy a fehér aranygyűrű (varázsereje 100 egység). A kristálygömböt célszerű, ha Oric tartja a papnövendék, úgysem csinált eddig még semmit, és ő is segíthet a varázslatban, hiszen épp most tanulja elsajátítania varázslás mély titkát. Igen ám, de viszont el kellene vinni a 3 db. kristályt, a fehér aranygyűrűt és persze a teleport kulcsot, a parancs-pálcát, a manószarvat és a tükröt is. Így hát Oric-nak adjuk oda ezeket a tárgyakat, majd elmegyünk Gimbald-hoz. Most hívjuk ide Oric-ot is. Vegyük magunkhoz a 3 kristályt, és a varázsgyűrűt. Ha most akarnánk Gimbald-ra dobni a kristályokat, a program közölné, hogy 'rövidtávú telepatikus suttogást hallasz Gimbald-tól'. Tartogassuk a kristályt későbbre, még nem használható. A program készítője (David Jones) mennyi mindenre gondolt. Például a játék befejezését nemcsak a BREAK-kel, és a 'játékból való kiszállás' nevezetű varázslattal érhetjük el, hanem azzal is, ha Thor-tól megpróbáljuk elvenni a kalapácsát. Ennek az lesz a következménye, hogy Thor feldühödik, megcsapdos villámaival és enyhén szólva 'sült konzerv' lesz belőlünk. Hajtsuk végre a 'crystallium spectralis' (sokszínű kristály) varázslatot, és a program kiírja: 'Gimbald majdnem szabad'. Ezután dobáljuk egyenként a kristályokat Gimbald-ra. A kristályok egyenként felrobbannak, és felszívják a fehér varázslat egy részét. Ha megvizsgáljuk Gimbald-ot, a program ki fogja írni, hogy: 'Gimbald kész a megszabadító varázslatra'. A varázstalizmánt és a fehér gyűrűt tartsuk meg, és a megszabadító varázslatot válasszuk ki a varázslatok közül. Ha ezt sikerül elvégeznünk, a játék közli velünk, hogy Gimbald minden szereplőt visszaküld a saját időzónájába, ahogy megidézzük őket. Gimbald rettentően precíz, és fontosnak tartja a sorrend betartását is. A legelső Elrand. Elrand szellem formájában jelenik meg, ahogy Gimbald a végső visszatérés varázslatot végzi el. Elrand visszatért haza. Második Sámson harmadik Thor negyedik Lad Rosmar, ötödik Banshee, hatodik Florin, hetedik Oric, nyolcadik Gimbald. Ezután meleg gratuláció következik, és a program tájékoztat minket arról, hogy a történet még nem ért véget, folytatódik a 'Knight Tyme'ban és természetesen a Spectrum Világ-ban is.

Szótár

ADVERT
-hírdetés
JAVELIN
-gerely
ANCIENT SCROLL
-ősi papírtekercs
KEY
-kulcs
AXE
-balta
LOAF OF ELFBREAD
-tünde kenyér
THE BLUE CRYSTAL
-kék kristály
LUMP OF BRICKWORK
-téglafal darabja
BOOk OF RUNES
-rovásírásos könyv
MIOLNIR
-kalapács
BOOK OF SHADOW
-árnyékok könyve
MIRROR
-tükör
BOTTLE OF LIQUID
-folyadékkat telt üveg
PEWTER TANKARD
-ónfedeles fémkupa
BRICK
-tégla
PLATFORM
-dobogó
BROKEN TALISMAN
-törött talizmán
POCKET LASER
-zseblézer
BROKEN GLASS
-törött üveg
POWER-POG-PLANT
-erő-pog-növény
CANNONBALL
-ágyúgolyó
PRISM
-prizma
CRYSTAL BALL
-kristálygömb
RED CRYSTAL
-vörös kristály
ELF HORN
-tündekürt
RED HERRING
-vörös hering
EMPTY BOTTLE
-üres üveg
RUNESTONE
-rovarírásos kő
ENGRAVED CANDLE
-vésett gyertya
SAXOPHONE
-szaxofon
FOUR LEAF CLOVER
-négylevelű lóhere
SHIELD
-pajzs
FUSE
-biztosíték
STICKY BUN
-ragadós sütemény
GLOWING BOTTLE
-villogó üveg
TELEPORT KEY
-teleport kulcs
GLOWING LIQUID
-villogó folyadék
TELEPORT PAD
-teleport párna
GOLD
-arany
THRUMPET
-trombita
GOLD GOBLET
-aranykehely
TUBE OF GLUE
-tubus ragasztó
GREEN CRYSTAL
-zöld kristály
WAND OF COMMAND
-parancspálca
INSTRUCTIONS BOOK
-útmutató könyv
WHITE GOLD RING
-fehér aranygyűrű
   
WILLOW ROD
-fűzfabot

Térkép, Térkép