Spitfire 1985 - Mirrorsoft Ltd. Repülőgép szimuláció |
Spectrum (128k) Enterprise |
A cím hallatán a repülőgép szimulációk rajongók ereiben elkezd pezsegni a vér, és ezúttal nem is hiába. A lehetőségekhez képest színvonalas harci repülőgép szimulációt tölthetünk be amikor a Spitfire '40 c. játékra esik a választásunk. A II. világháború egyik legnagyobb darabszámban gyártott, legsikeresebb vadászgépének pilótaülésébe ülhetünk bele, hogy részt vegyünk az Angliai csatában. A Spitfire angol gyártmányú, alsószárnyú vadász-vadászbombázó-felderítő repülőgép. Az angol légierő első teljesen fémépítésű vadászrepülőgépe. Terveit Reginald J. Mitchell készítette. Törzse háromrészes, személyzete egy fő. A szárny ellipszis alakú, egy főtartós. Futóműve hárompontos, behúzható, farokkerekes. A típusváltozatokat különböző teljesítményű Rolls-Royce Merlin vagy Griffon típusú motorokkal építették. Az első gépeket 1938 augusztusában szállították, de csak 1939 elején vették használatba a 19. repülőszázadnál. 1949 márciusában fejeződött be a Spitfire gyártása az FR 47-essel. Összesen 20351 (más források szerint: 22890, 22907) Spitfire-t és 2408 Seafire-t készítettek. A játék 1940 nyarán játszódik, Délkelet-Anglia felett. Akit érdekel a rövid történeti háttér, olvassa el a BATTLE OF BRITAIN c. játék ismertetőjét, melynek témája ugyanez, igaz az nem szimulátor, hanem egy színvonalas stratégiai játék.
Betöltés után, először kiválaszthatjuk a vezérlést: billentyűzetet, vagy Cursor, Sinclair, Kempston botkormányt választhatunk. A következő menüben eldönthetnénk, hogy új játékot kezdünk (ORIGINAL LOG), vagy egy korábban kimentett játékállást töltünk be (SAVED LOG). Ezután megválaszthatjuk a nevünket. Az öt név közül bármelyiket választhatjuk, nincs semmi különbség. A következő képernyőn néhány információt kapunk magunkról, eddigi karrierünkről:
Ezután választhatunk, hogy éles bevetésre megyünk, vagy gyakorolunk:
Ha a légiharcot választjuk, felszállás előtt még információt kapunk az ellenség pozíciójáról:
Irányítás:
SPACE | Képernyőváltás.
A programírók külön képernyőre helyezték a műszerfalat, és a pilótakabin képét. Induláskor a műszerfalat látjuk, de bármikor választhatunk, hogy mit lássunk. Az összes kezelőgomb bármelyik képernyőn működik. |
P | Fel (48K-s verzióban), 128K-s, Enterprise verzió: 6 |
L | Le (48K-s verzióban), 128K-s, Enterprise verzió: 7 |
A | Balra (48K-s verzióban), 128K-s, Enterprise verzió: 5 |
S | Jobbra (48K-s verzióban), 128K-s, Enterprise verzió: 8 |
CAPS SHIFT | Tűz (48K-s verzióban). 128K-s verzió: O. Az ENTERPRISE verzióban a beépített botkormányt választva az ALT billentyűt hasznákhatjuk tűzgombként. |
Z | Csűrőlapokkal kanyarodás balra. |
X | Csűrőlapokkal kanyarodás jobbra. |
Q | Teljesítmény növelés. |
W | Teljesítmény csökkentés. |
F | Szárnyfékek ki/be. |
G | Futómű ki/be. |
B | Kerékfék ki/be. |
M | Térkép. A három négyzet a repülőtereket jelölik. Látható továbbá a saját gépünk, és az ellenség. Térkép üzemmódban megáll az idő, tehát egyben ez a PAUSE funkció is. |
N | Ha térkép üzemmódba kapcsoltunk. Az N megnyomásával válthatunk át részletes-térkép üzemmódba, amikor csak a repülőgép közvetlen környezete, és az ellenséges vadászgép helyzete látszik. |
ENTER | Kilépés a játékból. Óvatosan bánjunk vele, szó nélkül visszalép a menübe az irányítás kiválasztásához. |
A kijelzők:
Mint már említettem, a készítők külön képernyőre helyezték a műszerfalat, és a pilótafülke képét. Hogy ez mennyire szerencsés, azt ne firtassuk, legalább egy műhorizontot és magasságmérőt jó lenne látni légiharc közben. A két képernyő között a SAPCE megnyomásával lehet váltani.
A pilótafülkében nincsenek műszerek, itt csak a visszapillantó tükörre kell figyelnünk, melyben láthatjuk a gépünk hátába akaszkodott ellenséget. Ilyenkor a tükör a műhorizonthoz hasonlóan villog. A másik "műszer" a célkereszt.
Most, hogy már ismerjük a kijelzőket, és irányítani is tudjuk a gépet, felszállhatunk. Adjunk maximális teljesítményt, majd 90 MPH-s sebesség elérésekor kezdhetjük felhúzni a gépet. A futóművet ne felejtsük el behúzni felszállás után! Vigyázzunk, le és felszálláskor, a gép behúzott fékszárnyakkal 75 MPH sebesség alatt, kiengedet fékszárnyakkal 65 MPH sebesség alatt esik át. Felszállás után valahogy "harcérintkezésbe kell lépni" az ellenséggel, ennek első - kulcsfontosságú feltétele -, hogy megtaláljuk őket. Ehhez nyújt nélkülözhetetlen segítséget a térkép, melyen látszik az ellenséges kötelék helyzete, és a kép alján a magassága. Gépünk szolgálati csúcsmagassága 35000 láb, de szerencsére eddig nem kell felemelkednünk, általában 10000 láb magasan repülnek az ellenséges kötelékek. Ha hátulról érjük utol az ellenséges köteléket, és nem szemből támadunk mi támadhatunk hátulról! Amennyiben az ellenség közelébe értünk kapcsoljunk a pilótafülke képére. Végtelen lőszerünk van (ez egy kicsit kiábrándító egy szimulátorban), így javasolt a folyamatos tüzelés. A célzásban segít a célkereszt. Ha az ellenség mögénk került (látszik a visszapillantó tükörben), kezdjünk eszeveszett manőverekbe, mert ilyenkor nagyon gyorsan lelőnek. (Legalább elmondhatjuk, hogy hoztuk a szokásos formánkat.) A legpraktikusabb a lefele zuhanás, miközben kanyarodunk valamerre. Sajnos ne számítsunk arra, hogy egyszerre 6-7 repülő vív ádáz légi csatát (egy kicsit igazságtalan lenne, tekintve, hogy egyedül vagyunk). Az ellenséges gépeket egymás után, egyenként kell leküzdeni. Ha valamilyen csoda folytán lelőjük az összes ellenséget le kell szállni valamelyik repülőtérre.
A repülőtereket északról, vagy délről kell megközelíteni. (A megközelítést segíti a térképen látható három négyzet, melyek a repülőtereket jelzi. A megközelítés folyamán kiengedett fékszárnyakkal lassítsunk le 140 MPH körüli sebességre (kiengedet fékszárnyakkal alacsony sebességnél stabilabb a gép). A futóművet engedjük ki. A földetérés pillanatában sebességünk 80-100 MPH között legyen, függőleges sebességünk pedig 1000 láb/perc körül legyen (persze lefelé). Ha nem akarunk túlfutni a leszállópályán, javasolt a kerékfék használata...
Nem rossz játék a Spitfire, a 128K-s hangok nem nevezhetőek általánosnak a Spectrum-ra készült szimulátorok körében. A grafika a tipikus semmi... A szimulációk között a jobbak közé tartozik. Akinek tetszik a DAMBUSTERS, az feltétlenül próbálja ki!