The Dam Busters 1985 - US Gold repülőgép szimuláció | Forrás: Spectrum (48k) Enterprise |
A játékban az angol Royal Air Force (Királyi Légierő) elit bombázószázadának pilótájaként tevékenykedünk. A 617. Lancester-bombázóegység 1943. május 16-án éjszaka a háborús Németország ellen lezajlott támadását játszhatjuk végig. Az akcióban a bombázó 8 főnyi személyzetét egyszemélyben testesítjük meg, tehát a játék nagy figyelmet és gyors cselekvőképességet kíván.
A játék történelmi háttere: Az Angliát sújtó sorozatos bombatámadások 1943-ban arra késztették Winston Churchill-t, hogy meghirdesse a "megtorló bombázás" elnevezésű programját, amely a német hátország katonai és polgári célpontjai ellen irányult. A 617. bombázószázad is ennek alapján tevékenykedett: a Ruhr-vidék erőművei mellett fekvő gátakat támadták egy érdekes technikai újítás, a Barnes Wallis mérnök által tervezett "ugráló" bombák segítségével. A bombázók által elért sikerek eredményeképpen a sajtó és a közvélemény a század repülőgépeit "Dambusters" (gátrombolók) néven emlegette.
A napi feladat célja három egymás mellett fekvő német gát: a Moehne, az Eder és a Sorpe. Az akciónk végén ezek közül kell az egyiket lerombolnunk.
A játék U.S. GOLD copyright felirattal és egy angol indulóval jelentkezik be. Egy billentyű megnyomására megjelenik a cégre jellemző menütábla. Itt a következő funkciók között válogathatunk:
A program futását bármikor megállíthatjuk a 'H' gombbal. (a program bármely billentyű megnyomásával továbbfuttatható), 'BREAK' billentyűvel pedig kiléphetünk a játékból.
Ha a megfelelő paramétereket beállítottuk, indítsuk el a játékot az 'S' billentyűvel. A program bekéri a nevünket és attól függően, hogy a támadás kezdőpontját hová állítottuk: be, elindul a támadás, a parancsnoki fülkében találjuk magunkat. Mint már említettük, a 'Q'-tól az 'I'-ig terjedő billentyűkkel váltogathatunk a különböző kabinok között. Nézzük milyen teendőink vannak ezekben a támadás során! (A műszerek leírását az analóg kijelzési mádban ismertetjük, mivel a digitális teljesen értelemszerű, számokkal történik.)
'Q' billentyű - parancsnoki fülke | |
Innen irányítjuk a bombázót. A fülkében négy műszer látható ezek a következőek (balról jobbra):
Az irányító billentyűk a manőverezést szolgálják, a tűz-gombok nem funkcionálnak. | |
'W' billentyű - orrlövész fülke, 'E' billentyű - faroklövész fülke | |
Ha a parancsnoki fülkéből ellenséget pillantottunk meg kapcsoljunk át ide. A horizont vonalában látható a célkereszt, amelyet az irányító billentyűkkel mozgathatunk, a tűz gombokkal működtethetjük a gépágyút. A következő ellenségekkel találkozhatunk:
Ugyanazok az instrukciók vonatkoznak erre a fülkére is, mint a farlövészre, de ott már csak a távolodó ellenséggel van dolgunk, tehát csak pontszerzési céllal érdemes onnan lőnünk. A két fülkében más gépágyú-merevítők láthatóak, ennek alapján könnyen megkülönböztethető egymástól az orr- illetve a faroklövész-fülke. | |
'R' billentyű - bombacélzó fülke | |
Az 'ugráló bombákat' kis magasságból, nagy sebességgel kell a gát előtt a vízre dobni, ami a vízen pattogó kőhöz hasonlóan ütközik a gáthoz, majd a víz alatt robban fel. A célzás természetesen nem a hagyományos módon történik, hanem a gépre szerelt két reflektor segítségével. Ha a cél előtt beállítottuk az optimális magassági és sebességi paramétereket, ebben a fülkében kell a pontos bombavetési adatokat beállítanunk. Ha 100 láb alá ereszkedtünk, a bombacélzó automatikusan bekapcsolódik, megjelenik két fehér fénykör. A jobb oldali kapcsolóval tudjuk ki-be kapcsolni a reflektorokat, a bal oldali kapcsolóval tudjuk a bombázás előtt kinyitni a bombaszekrény ajtaját. (A kezelőszervek kapcsolása a tüz+le/fel megnyomásával történik, a balra-jobbra megnyomásával váltogathatunk a kezelőszervek között.) A 'fel-le' billentyűkkel úgy kell a két kört irányítanunk, hogy teljesen fedjék egymást. Ha a bombázóval ezután valamilyen manővert végzünk, a két kör eltávolodik egymástól és a bombázás pontatlan lesz. |
|
'T' billentyű - navigátor fülke | |
Ha a gát közelében járunk vagy az a támadás kezdőpontját gyakorlásra választottuk ábrán látható állapot áll fenn. A gépünk pillanatnyi helyzetét egy kis bombázó-sziluett jelképezi. A képernyő közepén látható a navigációs kereszt. Ez kitűnő navigálási támpontként szolgál, ugyanis a térkép felső részén látható iránytű a navigációs kereszt helyének a bombázónk pillanatnyi helyzetéhez viszonyított irányát jelöli. Tehát ha a parancsnoki fülkében lévő iránytűn is azt az irányt állítjuk be, amelyet a térképen lévő iránytű mutat, a gépünk a navigációs kereszt felé halad. Ezzel a módszerrel könnyen a célhoz vezérelhetjük a gépünket, a navigációs keresztet valamelyik gáthoz állítva. A kereszthez való pontos irányzást segíti a bombafülke iránytűjén lévő 'p' jelzés is. A játékteret nem látjuk egyszerre a térképen, csak egy kisebb terüetet. Ha a navigációs kereszt és a bombázó nem ugyanabban a térképszektorban van a tűz billentyűvel váltogathatjuk azt, hogy a kereszt, vagy pedig a bombázó pozícióját kívánjuk-e vizsgálni. Az iránybillentyűkkel bármilyen pozícióba vihetjük a célkeresztet, így áttanulmányozhatjuk az egész térképet. A térképen a következő jelölésekkel találkozhatunk:
|
|
'Y' billentyű - 1. műszaki fülke | |
A bombázó hajtóműveinek műszaki állapotát ellenőrizhetjük, illetve szabályozhatjuk innen. A bal oldalon lévő tolókapcsolók a motorok teljesítményének beállítására szolgálnak. Ez külön-külön és egyszerre is lehetséges. Azt, hogy melyik motorra vonatkozik az utasítás a képernyő alsó részén lévő kis fekete pont jelzi: ha az összes motort egyszerre szabályozzuk a pont a két középső kapcsoló között, ha valamelyik motort egymagában, akkor az aktuális kapcsoló alatt áll. A pont mozgatása a jobbra-balra billentyűkkel történik. Ha kiválasztottuk, hogy melyik hajtóművet kívánjuk szabályozni, nyomjuk meg a tűz+fel illetve a tűz+le gombokat, attól függően, hogy növelni vagy csökkenteni kívánjuk-e a hajtómű teljesítményét. A szabályozás hatását a képernyő közepén lévő műszereken mérhetjük le. Ezek az órának megfelelően mutatják a motorok fordulatszámát, 7000/sec érték esetén 7 órát. Az ajánlott utazósebességhez szükséges fordulatszám 8000-9600/sec. |
|
'U' billentyű - 2.műszaki fülke | |
A képernyő felső részén lévő négy műszer a motorok még meglévő üzemanyagkészletét mutatja gallonban. A bal oldali tolókapcsoló az oldalkormánytrimm. Ezzel tudjuk "kitrimmelni" a gépet. Erre akkor van szükség, ha a gép egyik oldalán egy vagy két hajtómű nem működik, így a gép egy nagy körben repülne, ahelyett, hogy egyenesen haladna. A középső részen lévő kapcsoló a féklapokat húzza ki-be: ha a kapcsoló fölötti kijelzőn a mutató vízszintes állásban van, a féklapok be vannak húzva, ha függőleges állásban, ki vannak engedve.
Kitérített helyzetben ezek nagyobb íveltséget adnak a szárnyprofilnak, így a gép kisebb sebességgel (felszálláskor és leszálláskor) sem esik át. |
|
'I' billentyű - 2.parancsnoki fülke |
Az idáig megtett utunkról kaphatunk elemzést, a következő szempontok szerint:
'FLAK HITS' | Azt jelzi, hányszor talált el minket az ellenséges légvédelem |
'ME110 ATTACKS' | Hány vadászgép támadott és ebből hányat lőttünk le |
'SPOTLIGHTS FOUND' | Hány reflektorral találkoztunk és ebből hányat semmisítettünk meg |
'BALLOONS SIGHTED' | Hány légvédelmi ballonnal találkoztunk és ebből hányat lőttünk le |
'GENERAL CONDITION' | Ha olyan hibát követtünk el, amely a játék végét eredményezte, itt kaphatunk Felvilágosítást arról, hogy mi volt a hiba. A következő hibákat követhetjük el:
|
'CURRENT SCORE' | Az ellenségék lelövése által szerzett aktuális pontszámot jelzi |
A fülkék tanulmányozása közben észrevehettük, hogy minden fülke alsó részén 8 karakternyi hely van, amelyben néha betűk tűnnek fel. Ez az információs ablak. A gép itt jelzi, ha valamelyik fülkében sürgős tennivalónk akad. A fülkékhez rendelt betűk kijelzése a következőket jelenti:
Q: A gép zuhan, tartósan 100 láb alatt tartózkodik vagy túl meredek ívben fordul,
W: Ellenség lőtávolban az orrlövész fülkéből,
E: Ellenség lőtávolban a faroklövész fülkéből,
T: A bombázóval ki akartunk repülni a térkép által jelzett területről,
Y: Valamelyik motor túlterhelt, vagy már ég is,
Ha a bombázóval már a gátat támadjuk, ne zavarjon minket, hogy az információs ablak a 'Q' betűt jelzi, mert a gátat 60 láb magasságból kell bombáznunk és ezt a magasságot a gép már hibának veszi. Egyéb esetben ha az ablak valamit jelez, azonnal korrigáljunk a betűhöz rendelt fülkében, különös tekintettel az 'Y' (1. műszaki) fülkére.
Felszállás a repülőtérről:
Ha a startpozíciót a scampton-i repülőtérre állítottuk be (TAKE OFF), a felszállást a következőképpen hajtsuk végre:
Figyelem! Ne végezzünk a repülőtéren oldalirányú manővereket és ne húzzuk be a kerekeket a földön, mert ezeknek a hibáknak az elkövetése a játék végét jelenti.
Támadás a gát ellen:
Ha sikerült megközelítenünk a gátat vagy a kiindulási pozíció gyakorlásra (PRACTTCE) van állítva, az alábbi manővereket kell elvégeznünk:
Ha a bombát ledobtuk megjelenik a gát - nem túl szépen megrajzolt - képe és az, hogy - ha a bombázás nem volt pontos - a bomba kioldásakor milyen hibákat követtünk el:
'TOO SLOW' : Túl lassan haladtunk
'TOO HIGH': Túl magasról dobtuk a bombát
'TOO LOW' : Túl kis magasságból dobtuk a bombát
'TOO FAR' Túl messziről dobtuk a bombát
'TOO NEAR': Túl közelről dobtuk a bombát
A maximális BONUS (15000) eléréséhez a következőek szerint kell a bombát kioldani: Magasság: 60 láb, Sebesség: 232 mérföld/h, Távolság: 800 yard.
Attól függően, hogy hány pontot értünk el, bekerülhetünk a "DAM BUSTERS hallhatatlanok" csarnokába, amely a ' GAME OVER COMMANDER... ' felirat után jelenik meg.
Az ENTERPRISE változatban az egyetlen eltérés, hogy a fülkék között az F1-F8 billentyűkkel váltogathatunk. Ez némileg zavaró, mivel a képernyő alján a Spectrum-on megszokott betűkkel jelzi a program, melyik fülkében van sürgős teendőnk. Sebaj, idővel megszokjuk!