Panama Joe

1984 - Parker Software / Sinclair Research Ltd.

ügyességi, mászkálós

Spectrum (48k)

Montezuma, az utolsó azték uralkodó elrejtett kincse már sok régész fantáziáját megmozgatta. Panama Joe - aki Indiana Jones stílusában inkább a "terepmunkáért" lelkesedik - is azért érkezett Mexikóba, hogy megtalálja az elveszett kincs lelőhelyét, az uralkodó sírhelyét. Az ásatások helyszínén Joe alatt váratlanul beszakad egy vékony földréteg, és egy földalatti sírkamra-rendszer egyik termébe zuhan. Bár úgy tűnik megtalálta amit keresett, de a kijutás sem lesz egyszerű. Ráadásul Montezuma több módon is hangot ad neheztelésének, amiért háborgatjuk örök nyugalmában... A földalatti járatokban számos veszély leskelődik ránk: szakadékok, csapdák leskelődnek gyanútlan áldozatukra, és az őshonos élővilág is képviselteti magát óriási pókok, kígyók képében. Mindemellett Montemuza haragja is utolér: koponyák rohangálnak fel alá, és a játék végén Montezuma állja el a kijáratot!
Feladatunk tehát, hogy minél több kincset összegyűjtve megtaláljuk a kijáratot és elmeneküljünk. A feladat sikeres teljesítése érdekében néhány egyéb tárgyra is szükségünk lesz, melyeket a barlangban találhatunk. Ezeket hátizsákunkban gyűjtjük, melynek tartalma a bal felső sarokban látható (itt jelzi a program hátralévő életeinket is):

  • Kulcsok: utunkat több helyen zárt ajtók vágják el. Ezeket az ajtókat csak az AZONOS SZÍNŰ kulcsokkal tudjuk kinyitni! Egy kulcsot csak egy ajtóhoz tudunk felhasználni.
  • Kard: ha túl közel merészkedünk egy pókhoz, vagy koponyához, ezzel megvédhetjük magunkat. Egyszer használatos darab. Kígyó ellen nem tudjuk használni, azt át kell ugornunk.
  • Fáklya: vannak sötét termek, melyekben nem látunk semmit (a képernyőn csak főhősünket látjuk). Ezeken a helyeken gyakorlatilag csak úgy tudunk átjutni, ha korábban már megszereztük a fáklyát.

Ezen kívül különböző kincseket találhatunk, melyeket pontszámunk gyarapítása érdekében (+1000 pont) érdemes megszerezni. Ez már csak azért is hasznos, mert 10000 pontonként jutalom életet kapunk. Ezen kívül pontot kapunk, azért is, ha kinyitunk egy ajtót (+300), karddal elpusztítunk egy koponyát (+2000), vagy egy pókot (+3000). A használati tárgyak begyűjtéséért +50 pont jár.
Egy jó térkép alapján most már kijelölhetjük az útvonalat a kijáratig, azonban figyelembe kell venni, hogy az ajtókhoz be kell gyűjteni a megfelelő színű kulcsokat. Vigyázzunk, emberkénk nem eshet le túl magasról, és természetesen tűzbe sem eshet. A le-fel közlekedést a zöld létrákon és sárga köteleken bonyolítsuk, így biztosan nem törjük ki a nyakunkat. A szintén sárga rudakon csak lecsúszni tudunk.
A kijáratnál Montezuma szelleme (jókora szögletes, sárga pacák) állja az utunkat. Nekünk a zöld kijárathoz kell eljutnunk, azonban Montezuma minden lábdobbantására egy emeleten átzuhanunk. Ilyenkor el is vész egy életünk, tehát inkább ugrálva közlekedjünk. Sajnos a kijáratot elérve a játéknak nincs befejezése, kezdődik elölről a történet.

Irányítás:
A menüben KEMPSTON, PROTEK, INTERFACE II. illesztőt választhatunk, vagy a billentyűzetet definiálhatjuk kedvünk szerint. A játékot a J, K, L billentyűk megnyomásával indítva választhatunk nehézségi szintet (J - 1., L - 3. szint). Nehezebb fokozaton több az ellenfél.
A 'P' megnyomásával szüneteltethetjük a játékot.

A játék majd' minden 8 bites számítógépre elkészült, Montezuma's Revenge címmel. A Spectrum változatot a Sinclair Research adta volna ki Interface II cartridge formában, a jogi problémák elkerülése érdekében kapott más címet (az eredeti Atari és egyéb változatok joga a Parker Brothers-é). Végül nem jelent meg ebben a formában, talán a ROM cartridge-ok magas ára, és kicsi kapacitása miatt. A cartridge-ban tárolt program ugyanis a ROM helyére lapozódik be, ezért max. 16 Kbyte lehet a mérete (így természetesen az eredeti ROM tartalma nem érhető el, tehát nem használhatók semmilyen ROM hívások, még a BASIC értelmező se működik). Bár a programozók részéről bravúrnak tekinthető, hogy sikerült belegyömöszölni a játékot erre a "szűk helyre" is, egy Manic Miner és egy Jet Set Willy mellett a játék nem rúghatott volna labdába. Így a játék - kicsit igazságtalanul - a feledés homályába veszett, pedig mindent összevetve egy szórakoztató platformjáték, melyet némi gyakorlás után, negyed óra alatt teljesíthetünk. (Az Atari és Commodore változat sokkal nagyobb elismerésnek örvendett.)

Örökélet: POKE 38633,183

Térkép