Manic Miner

1983 - Bug Byte

Ügyességi, mászkálós

Forrás:
Sinclair Spectrum Játék 1

Spectrum (48k)

Enterprise


A "bányajáték-kultusz" elindítójává Matthew Smith 1983-as Manic Miner című játéka vált. A rendkívül ötletesen megtervezett, változatos pályákon egy Willy névre hallgató kalandort alakítunk, aki egy ősi civilizáció elveszett földalatti birodalmában vadászik kincsekre. A Miner hatalmas sikeréhez az is hozzájárult, hogy ez volt a számítógépes játéktörténelemben az egyik legelső olyan program, amely nem csak kezdő zenét tartalmazott (ez Richard Strauss "Kék Duna" keringője volt), hanem játék közben is hallhattunk muzsikát: a meglehetősen egyszerű dallam Edvard Grieg Peer Gyntjének egyik híres részlete volt.
A Willy figurával kell a legalsó szintről felküzdeni magunkat a 20. szintig, a bánya kijáratáig. Minden pályán be kell gyűjteni a kulcsokat, vagy villogó tárgyakat, ekkor léphetünk be a liftbe, amely tovább visz minket a következő szintre. Dolgunkat ellenséges lények, futószalagok, leomló padló, szúrós dolgok és mérges növények nehezítik. A játék időre megy, amely a játékképernyő alatt elhelyezett sáv mutat. Vigyázzunk, nem eshetünk le akármilyen magasról!
Forgalomban van a játék 2. verziója is - az első maszek berhelés eredménye - , amely újabb 20 pályát tartalmaz.

Vezérlés:

  • játék indítása: ENTER,
  • A-tól G-ig szünet és újraindítás,
  • H-tól L-ig hang ki- és bekapcsolás,
  • Q-val kezdődő sor felváltva balra, jobbra,
  • legalsó sor: ugrás,

A játék KEMPSTON joystick-ról is játszható.

Willy kalandjai nem értek véget a Manic Miner utolsó pályáján, hanem Matthew Smith következő játékában, az 1984-es Jet Set Willy-ben folytatódtak. A sorozat harmadik része, a Willy Meets the Taxman sosem készült el, mert Matthew Snithnek váratlanul nyoma veszett. A pletykát szerint a programozó drogfüggő lett vagy elmegyógyintézetbe került. Smith valójában tíz éven át élt egy holland kommunában, végül a kilencvenes évek elején tért haza. Maga is meglepődött, milyen kultikus státusra tettek szert a játékai.

Örökélet
Manic Miner 1 - POKE 35136,0
Manic Miner 2 - POKE 34269,32

A Manic Miner (mindkét verziója) rendelkezik azzal a tulajdonsággal, hogy a játékból (kis trükk segítségével) bármely pálya kiválasztható. Ehhez a következőket kell tennünk:
Írjuk be a pályakiválasztás kódját: 6031769
A kód csak akkor írható be, ha a játékot már elindítottuk, a kód megadása után megjelenik az életek mellett egy bakancs is.
Ezután be kell állítanunk a megfelelő pályát, amely a pályához tartozó kód-szám billentyűk egyidejű megnyomásával lehetséges:

1. 678 6. 136 11. 246 16. 12346
2. 16 7. 236 12. 1246 17. 56
3. 26 8. 1236 13. 346 18. 156
4. 126 9. 46 14. 1346 19. 569
5. 36 10. 146 15. 2346 20. 1256
Térkép: Manic Miner 1, Manic Miner 2