1989 - Code Masters akció |
Spectrum (48k) Enterprise |
A
játékosok körében régi beidegződés, hogy azon játékok, amelynek neve az OPERATION
... szóval kezdődik, csakis lövöldözős játékok lehetnek. (Ebben nem kevés szerepe
van az OPERATION WOLF című alkotásnak, amelyet
az összes 8 bites gépre kiadtak, és hatalmas siker volt...) Ez persze nem egészen
pontos megfigyelés, de esetünkben igaznak bizonyul. A Dizzy
sorozat megalkotói ezúttal tőlük szokatlan vizekre eveztek: szórakoztató helikopteres-lövöldözős
programot készítettek.
Feladatunk az ellenség által fogva tartott túszok kiszabadítása. Mivel a foglyokat
egy jól őrzött szigeten tartják fogva, a bevetésre egy felfegyverzett harci
helikopter bizonyult a legalkalmasabbnak.
Betöltés után nincs sok teendőnk. A SINCLAIR botkormány tűz gombjával, vagy
a SPACE megnyomásával elindíthatjuk a játékot, vagy ha nem nyúlunk a géphez,
megtekinthetjük a legjobb öt pilóta nevét. A SPACE megnyomásával billentyűzettel
játszhatunk a következő -igen szerencsétlen- kiosztással: Z - balra, X - jobbra,
J - gyorsítás, N - lassítás, M - géppuska tűz, SPACE - bomba. Gépünk fegyverzete
tehát géppuskából, és bombákból áll (a bomba szokatlan fegyverzet egy helikopteren,
de nem példanélküli: az orosz MI-24 harci helikopteren alkalmazható fegyverrendszer
volt!). Muníciónk véges, a nehezebb szinteken figyelnünk kell a muníció mennyiségére
is. Szerencsére a bázisunkon vételezhető lőszer.
Az ellenséges sziget számos katonai létesítmény rejt, egy valódi erődítmény.
A program legfőbb erénye, hogy a sziget szinte "él": a támaszpontokról
ellenséges harckocsik, helikopterek, hajók indulnak, a tengeren hadihajók cirkálnak
életünk megkeserítése érdekében. Az épületek egy részét feladatunk teljesítése
érdekében mindenképpen meg kell semmisíteni: a túszok döntő része ezekben lett
elrejtve. (az első szinten találunk olyan fogolyt, aki a szabadban van, de nem
ez a jellemző). A túszok az épület megsemmisítése után, annak romjai között
integet nekünk. Nem kell, de mindenképpen érdemes megsemmisíteni azokat az objektumokat,
ahonnan az ellenséges erők indulnak ellenünk (bunkerek, helikopter-támaszpontok,
repülőterek), ide tartoznak még a légvédelmi egységek, amelyek lőnek ránk. A
nehezebb szinteken csak akkor van esélyünk, ha előbb ezeket semmisítjük meg!
Gépünk igen jól páncélozott, így több találatot, sőt rakéta találatot is kibír.
Erre szükségünk is lesz, mert a második szinttől kezdve a bunkerekből, hajókról
célkövető rakétákat is bevetnek ellenünk. Ezeknek a rakétáknak meghatározott
hatótávolságuk van, így éles fordulóval le tudjuk rázni őket. Hatótávolságuk
végét elérve megsemmisülnek. Hatásosabb megoldás, ha egy jól célzott géppuska-sorozattal
megsemmisítjük. (Ez a tanács persze nem sokat ér, ha a hátunk mögül érkezik
a rakéta... elárulom: onnan szokott érkezni...)
A célpontok megsemmisítéséhez több géppuskatalálat szükséges, de bombából általában
egy elég, csak a masszívabb épületeknek kell két bomba. Szerencsére a túszokat
nem tudjuk véletlenül lelőni. A foglyok felvétele nagyon egyszerű: meg kell
állni pontosan felettük, és ők némi idő alatt automatikusan felmásznak egy kötéllétrán.
Nem kell minden fogollyal visszatérni a bázisra: egyszerre több embert is fel
tudunk venni (akár nyolcat is). A muníció vételezése hasonlóképpen zajlik: a
támaszpontunk felet (ahonnan indultunk) meg kell állni. A küldetésnek akkor
van vége, amikor az összes túsz visszaszállítottuk a bázisunkra, és ott ki is
szálltak a gépből! (Ez szintén automatikusan történik).
A 'Q' megnyomásával (Enterprise-on: STOP) kiléphetünk a menübe, a 'P' megnyomásával
(Enterprise: HOLD) szüneteltethetjük a játékot. AZ Enterprise változat csak
külső botkormánnyal játszható!
A
képernyőn látható kijelzők többsége egyértelmű:
A játékban 5 - egyre nehezedő- szigetet kell leamortizálnunk. Mivel a játékot segíti a képernyő szélén látható beosztás, és a túszok mindig ugyanott vannak "elrejtve" hasznos segítség, ha tudjuk a foglyok koordinátáit, így nem kell keresgélnünk (sorrend: vízszintes, függőleges koordináta):
1. szint |
K4,L7
|
K2,J8
|
J6,L8
|
K7,K7
|
J3,K9
|
L6,L9
|
J5,J4
|
J9,K8
|
2. szint |
K0,K4
|
M5,K3
|
N2,J2
|
N6,K5
|
J3,J3
|
O6,J3
|
L2,K0
|
P2,K1
|
3. szint |
K5,O7
|
J2,J7
|
J3,M4
|
J1,N9
|
K3,L3
|
J7,P1
|
K5,J5
|
K2,P9
|
4. szint |
L3,L5
|
J1,K7
|
M0,M0
|
K4,J1
|
J1,M1
|
|||
5. szint |
K5,L9
|
K6,K0
|
K1,K9
|
K4,N9
|
J6,J9
|
L6,L4
|
J6,K4
|
I9,J9
|
Végül következzen a szokásos POKE-csokor:
Nem fogy az üzemanyag: POKE 53926,0
Nem fogy a lőszer: POKE 55976,0
Végtelen bomba: POKE 56304,0
Sérthetetlenség: POKE 53977,201
X. embert kell megmenteni összesen (X= 1-8): POKE 53377, x