1989 - Code Masters

akció

Spectrum (48k)

Enterprise

A játékosok körében régi beidegződés, hogy azon játékok, amelynek neve az OPERATION ... szóval kezdődik, csakis lövöldözős játékok lehetnek. (Ebben nem kevés szerepe van az OPERATION WOLF című alkotásnak, amelyet az összes 8 bites gépre kiadtak, és hatalmas siker volt...) Ez persze nem egészen pontos megfigyelés, de esetünkben igaznak bizonyul. A Dizzy sorozat megalkotói ezúttal tőlük szokatlan vizekre eveztek: szórakoztató helikopteres-lövöldözős programot készítettek.
Feladatunk az ellenség által fogva tartott túszok kiszabadítása. Mivel a foglyokat egy jól őrzött szigeten tartják fogva, a bevetésre egy felfegyverzett harci helikopter bizonyult a legalkalmasabbnak.
Betöltés után nincs sok teendőnk. A SINCLAIR botkormány tűz gombjával, vagy a SPACE megnyomásával elindíthatjuk a játékot, vagy ha nem nyúlunk a géphez, megtekinthetjük a legjobb öt pilóta nevét. A SPACE megnyomásával billentyűzettel játszhatunk a következő -igen szerencsétlen- kiosztással: Z - balra, X - jobbra, J - gyorsítás, N - lassítás, M - géppuska tűz, SPACE - bomba. Gépünk fegyverzete tehát géppuskából, és bombákból áll (a bomba szokatlan fegyverzet egy helikopteren, de nem példanélküli: az orosz MI-24 harci helikopteren alkalmazható fegyverrendszer volt!). Muníciónk véges, a nehezebb szinteken figyelnünk kell a muníció mennyiségére is. Szerencsére a bázisunkon vételezhető lőszer.
Az ellenséges sziget számos katonai létesítmény rejt, egy valódi erődítmény. A program legfőbb erénye, hogy a sziget szinte "él": a támaszpontokról ellenséges harckocsik, helikopterek, hajók indulnak, a tengeren hadihajók cirkálnak életünk megkeserítése érdekében. Az épületek egy részét feladatunk teljesítése érdekében mindenképpen meg kell semmisíteni: a túszok döntő része ezekben lett elrejtve. (az első szinten találunk olyan fogolyt, aki a szabadban van, de nem ez a jellemző). A túszok az épület megsemmisítése után, annak romjai között integet nekünk. Nem kell, de mindenképpen érdemes megsemmisíteni azokat az objektumokat, ahonnan az ellenséges erők indulnak ellenünk (bunkerek, helikopter-támaszpontok, repülőterek), ide tartoznak még a légvédelmi egységek, amelyek lőnek ránk. A nehezebb szinteken csak akkor van esélyünk, ha előbb ezeket semmisítjük meg!
Gépünk igen jól páncélozott, így több találatot, sőt rakéta találatot is kibír. Erre szükségünk is lesz, mert a második szinttől kezdve a bunkerekből, hajókról célkövető rakétákat is bevetnek ellenünk. Ezeknek a rakétáknak meghatározott hatótávolságuk van, így éles fordulóval le tudjuk rázni őket. Hatótávolságuk végét elérve megsemmisülnek. Hatásosabb megoldás, ha egy jól célzott géppuska-sorozattal megsemmisítjük. (Ez a tanács persze nem sokat ér, ha a hátunk mögül érkezik a rakéta... elárulom: onnan szokott érkezni...)
A célpontok megsemmisítéséhez több géppuskatalálat szükséges, de bombából általában egy elég, csak a masszívabb épületeknek kell két bomba. Szerencsére a túszokat nem tudjuk véletlenül lelőni. A foglyok felvétele nagyon egyszerű: meg kell állni pontosan felettük, és ők némi idő alatt automatikusan felmásznak egy kötéllétrán. Nem kell minden fogollyal visszatérni a bázisra: egyszerre több embert is fel tudunk venni (akár nyolcat is). A muníció vételezése hasonlóképpen zajlik: a támaszpontunk felet (ahonnan indultunk) meg kell állni. A küldetésnek akkor van vége, amikor az összes túsz visszaszállítottuk a bázisunkra, és ott ki is szálltak a gépből! (Ez szintén automatikusan történik).
A 'Q' megnyomásával (Enterprise-on: STOP) kiléphetünk a menübe, a 'P' megnyomásával (Enterprise: HOLD) szüneteltethetjük a játékot. AZ Enterprise változat csak külső botkormánnyal játszható!
A képernyőn látható kijelzők többsége egyértelmű:

A játékban 5 - egyre nehezedő- szigetet kell leamortizálnunk. Mivel a játékot segíti a képernyő szélén látható beosztás, és a túszok mindig ugyanott vannak "elrejtve" hasznos segítség, ha tudjuk a foglyok koordinátáit, így nem kell keresgélnünk (sorrend: vízszintes, függőleges koordináta):

1. szint
K4,L7
K2,J8
J6,L8
K7,K7
J3,K9
L6,L9
J5,J4
J9,K8
2. szint
K0,K4
M5,K3
N2,J2
N6,K5
J3,J3
O6,J3
L2,K0
P2,K1
3. szint
K5,O7
J2,J7
J3,M4
J1,N9
K3,L3
J7,P1
K5,J5
K2,P9
4. szint
L3,L5
     
J1,K7
M0,M0
K4,J1
J1,M1
5. szint
K5,L9
K6,K0
K1,K9
K4,N9
J6,J9
L6,L4
J6,K4
I9,J9

Végül következzen a szokásos POKE-csokor:

Nem fogy az üzemanyag: POKE 53926,0
Nem fogy a lőszer: POKE 55976,0
Végtelen bomba: POKE 56304,0
Sérthetetlenség: POKE 53977,201
X. embert kell megmenteni összesen (X= 1-8): POKE 53377, x