Mach 3 1989 - Loriciels akció, lövöldözős |
Spectrum (48k) Enterprise |
1983-ban adta ki a Gottlieb névre hallgató csapat a M.A.C.H. 3 című arcade videójátékot. Forradalmi újítása volt, hogy a hátér LaserDisc-ről lejátszott videó volt, a processzor csak a repülőgépeket, lövedéket, robbanásokat jelenítette meg a háttér előtt. A találatok persze semmilyen hatást nem gyakoroltak a háttérre. A játékos egy vadászrepülőgépet irányít két küldetés egyikében: a "Fighter Raid" küldetésben alacsony magasságban repül előre (mint később az Afterburner), vagy "Bombing Run" küldetésben felülről látja az alant elterülő tájat és szórja a bombákat. A cím egyrészt utalás a Mach-számra (egy objektum haladási sebességének és az áramló közeg helyi hangsebességének hányadosa), másrészt a "Military Air Command Hunter" rövidítése. A korát messze megelőző technikának és látványnak köszönhetően 1983-ban és 1984-ben az év egyik legsikeresebb arcade játéka lett.
Talán a játékosok jó emlékezetében bízva adta ki 1989-ben a Loriciels a (szinte) azonos című játékát. Bár a 16-bites verziók még ki is néznek valahogy, a játékmenet a Space Harrier-re emlékeztet és leginkább élvezhetetlen de minimum kezelhetetlen. A feladat, hogy vezesd az űrhajódat (legalábbis nem repülőgépnek néz ki) a széles völgyeken és az idő és tér különböző portáljain keresztül, amíg találkozol Sfax varázslóval, majd semmisítsd meg őt. A varázsló lenne a második képen repkedő fej, amit pár lövéssel el kell találni. Az "idő és tér különböző portáljait" pedig úgy kell érteni, hogy az alattunk elsuhanó fekete kapusorok közül némelyiken (amelyik mögött egy fehér "tér-idő kapu" van) átszáguldva "máshova" (valami sötét helyre) jutunk. A többi kapusoron csak pontszerzés végett érdemes átrepülni. Repkedés közben ellenséges repülőgépek támadnak ránk szemből. Némelyik egyedül, de a többségük kötelékben érkezik. Lőnek ránk, de összeütközni sem szabad velük. Meg lehet próbálni kilőni őket, célkereszt hiányában kicsit macerás. Eredményesebb a kerülgetés. Ha "elered" a meteoreső, a képernyő két szélén, közepes magasságban vagyunk a legbiztosabb helyen. A felszínen sziklák és aknák teszik veszélyessé az alacsonyan repülést. Ez utóbbiak akkor is felrobbannak, ha nem ütközünk neki, de túl közel vagyunk hozzájuk. A köveket szét lehet lőni, de az aknákat nem. Lőni lehet folyamatosan, addig, amíg lézerfegyverünk (FIRE) le nem merül. Ha nem lövünk, pár másodperc alatt visszatöltődik. Az üzemanyag (FUEL) fogyása macerásabb: a 8-bites verziókban nem látszik olyan lehetőség, hogy fel lehessen tölteni. De ez a legkevesebb gondunk - hamarabb lelőnek, mintsem elfogyna az üzemanyag! Az még furcsább, hogy megtaláljuk az említett varázslót és lelőjük, de a játéknak nincs vége! Ez a 16-bites verziókban is így van, kapunk 3000 jutalompontot, aztán folytatódik a "móka". Spectrum verzió egy idő után már nem cifrázza tovább a dolgokat, csak ugyanazok a kötelékek ismétlik egymást, ugyis elfogynak az életek alapon... A kivitelezést illetően megjegyzendő, fölöttébb érdekes, hogy felül ki lehet repülni a képből (de ez sem biztonságos hely). Irányítás: |
|