Jetpac

1983 - Ultimate Play The Game

ügyességi, lövöldözős

Spectrum (16k)

Enterprise

 

1983-ban alapította Spectrum-os korszak az egyik leghíresebb játékfejlesztő cégét Christoper Stamper, két testvére Timothy és Stephen, valamint Tim barátnője, Carole Ward részvételével. Akkor még Ashby Computers & Graphics Ltd. volt a cég teljes neve, de hamarosan átneveztek a jobban hangzó Ultimate-re. Első játékaik egyszerű, de ötletes ügyességi játékok voltak mint a Pssst, Cookie, vagy ezen programok legsikeresebb darabja: a Jetpac.
A játékban egy űrhajóst irányítunk, aki sorra deríti fel az ismeretlen bolygókat az Acme Interstellar Transport Company megbízásából. Szerencsétlent sehol sem fogadják szívesen, mindenhonnan menekülnie kell. Ez csak úgy lehetséges, ha összerakja darabokra hullott űrhajóját és feltölti üzemanyaggal. Dolgát (a fejvesztett menekülést) csak a hátára szerelt repülő szerkezet (jetpac), és a lézerpisztolya segíti.
Az első szinten űrhajónk darabokban (3 darabban) hever így első dolgunk összerakni azt. Ez úgy történik, hogy az egyes daraboknak nekirepülve ürhajósunk felveszi azt, majd az űrhajó alapja fölé repülve autómatikusan ráejti. Tevékenységünket a két oldalról folyamatosan berepülő 'izék" zavarják amikhez hozzáérve egy életünk elvész. Ezt elkerülendő javasolt a tűzgomb folyamatos nyomvatartása. Miután az űrhajó egyben van azt meg is kell tankolni üzemanyaggal (anélkül nehézkes lenne elrepülni). Az üzemanyagszintet az űrhajó elszíneződése mutatja. Mikor teletankoltunk az űrhajó villogni kezd, beszállás után indulhatunk. Az üzemanyag-tartályok az égből hullanak alá néhány egyéb tárgyakkal egyetemben, amiket felvéve pontszámunjat gyarapíthatjuk. Az üzemanyag felvétele és ledobása ugyanúgy autómatikus mint az űrhajó darabjainak összerakása. Minden 3. bolygó után új űrhajót kell összerakni, miközben az ellenség egyre bőszebben igyekszik elkergetni.

Az irányítás történhet:

  • billentyűzetről:
    Z, C, B, M - balra, X, V, N - jobbra,
    Q-P - fel, A-L - tűz,
  • Kempston Joystickról

Íme a példa, hogy lehet 8 kbyte-ban (!) jó játékot írni! A játék hatalmas siker volt: 300 ezer példányt adtak el csak a spectrumos változatból akkor, amikor egymillió Spectrum-tulajdonos volt a piacon. A játék Golden Joystick díjat nyert, a Crash magazin pedig képregénysorozatott indított a játék főhősével. A főhősünk feltűnik a Lunar Jetman c. játékban is.

Örökélet: POKE 25014,0