The Hobbit 1982 - Melbourne House Kaland, szöveges |
Forrás: Spectrum (48k) Enterprise |
Míg az egyik első számítógépes játékkiadó, az Infocom - a Zork trilógia kiadója - bőszen hirdette, hogy kalandjátékaikban a számítógép memóriáját nem "pazarolják" a kreativitást tönkretevő képekre, már meg is jelentek az első grafikus kalandjátékok (köszönhetően részben a gyorsan zuhanó memóriaáraknak). Ha nem is az első, de az egyik legelső grafikus kalandjátékát két ausztrál egyetemista, Phili Mitchel és Veronika Megler készítette 1982-ben ZX Spectrumra. A játékot eredetileg TRS80-ra fejlesztették, de a Spectrum megjelenésének bejelentése után a készítők úgy döntöttek, hogy inkább Spectrum-on fejezik be a programot, kimondottan a nagyfelbontású grafika és színek adta vizuális lehetőségek miatt. (Mivel mindkét gépbe Z80-as processzor dolgozott, kevés átalakításra volt szükség a már majdnem kész programon.) A játékból később készült C64, CPC, BBC Micro, és MSX verzió is, bizonyítva, hogy a mikrogépek szűkös memóriájába is belefér a jó szövegértelmező rutin, grandiózus kaland és szép állóképek egyszerre! A siker nem is maradt el: 1985 márciusi becslések szerint közel kétszázezer példányban kelt el, annak ellenére, hogy korának egyik legdrágább játéka volt (2 évig 14,95 font volt az ára). Pedig a játék - az összetett játékmenet miatt - több hibát is tartalmazott, ezeket az 1.1-es változatban ugyan javították, de közben bekerült egy újabb hiba, ami lehetetlenné tette a játék teljesítését... A "bolondbiztosan" működő verzió az 1.2-es lett.
A játék folyamán a képernyő általában két részre van osztva. A felső részen látható a táj, amerre járunk, az alsó rész a kommunikációra van fenntartva. Itt jelennek meg az üzenetek, információk (hol vagyunk, mitlátunk ki van a helyszínen stb.). Nem tartozik minden helyszínhez kép (a mintegy 80 helyszínhez 30 illusztráció tartozik), de ami van elég kellemesre sikerült, bár a rajzolást nem sieti el a gép. Ez egyrészt az elképesztően lassú fill-rutinnak köszönhető, másrészt annak, hogy egy képet sikerült 300-400 byte-ban eltárolni. A program egy speciális nyelvet, az INGLISH-t használja
kommunikációs célokra, amely az angol nyelv erősen leegyszerűsített változata.
Abban az esetben, ha olyan szót írunk be, melyet nem ismer, a következő
üzenetet írja ki: I don't understand the word - "Nem értem a szót".
Ilyenkor próbáljuk megkeresni a megfelelő INGLISH szót.
Egyszerre 128 karakter hosszúságú szöveget tud értelmezni a gép, melyben
a betűkön kívül alkalmazhatjuk a vesszőt, a pontosvesszőt és a pontot
is. További megkötés, hogy egy mondaton belül csak egy részeshatározó
használható, az IN-t nem használhatjuk pozíció megadására. (pl. drink:
beer in the bottle).
A parancsbevitelt segíti, hogy ha elgépeltük a parancsot, a CAPS SHIFT
+ 5 megnyomásával tudunk karakterenként törölni, vagy a CAPS SHIFT + 0
megnyomásával az egész sort töröljük.
Az Enterprise változat furcsasága, hogy az ENTER billentyű helyett a ':' (kettőspont) billentyűvel kell lezárni a parancsokat. A játék minden kiírás után megáll ilyenkor a SPACE billentyűvel tudunk továbblépni (rögtön a betöltés után is SPACE-t kell nyomnunk)! Az idézőjel a SHIFT+P megnyomásával érhető el (mindig a bal oldali SHIFT-et kell használnunk). |
Speciális parancsok:
LOOK | (rövidítve: L): Tájékoztat arról, hogy mit látunk, milyen kijárat van. |
INVENTORY | (rövidítve: I): Tájékoztat arról, hogy éppen mit viszünk. (Milyen tárgyak vannak nálunk.) |
EXAMINE tárgynév | Képessé tesz arra, hogy megtaláljunk egy közeli tárgyat. |
A ZX printerre kimásolja a képernyő tartalmát. | |
NOPRINT | Kikapcsolja a nyomtatást. |
SAVE | Kazettára menti a programot úgy, hogy a játékot onnan folytathatjuk ahol abbahagytuk. |
LOAD | Betölti a kazettáról a SAVE-el kimentett állást. |
QUIT | Kilépés az aktuális játékból. Alaphelyzetbe állítja a programot. |
SCORE | Tájékoztat, hogy a kaland hány százalékát teljesítettük eddig. |
HELP | Esetleg hasznos tanácsot ad. |
PAUSE | Egy tetszőleges billentyű lenyomásáig felfüggeszti a játékot. |
A tárgyak és helyek nevét a program mindig közli. A legfontosabb igék, elöljárók és határozószók:
BREAK | törni | LOCK | zárni |
CLIMB | mászni | PICK | felvenni |
CLOSE | zárni | PUT | tenni |
CROSS | keresztezni | OPEN | nyitni |
DIG | ásni | RUN | futni |
DROP | ledobni | SAY | mondani |
DRINK | inni | SHOOT | lőni |
EMPTY | üríteni | SWIM | úszni |
ENTER | belépni | TIE | kötni |
EAT | enni | TAKE | megfogni, elvinni |
FILL | kitölteni | THROW | dobni, eldobni |
FOLLOW | követni | TURN | kapcsolni, elforgatni |
GIVE | adni | UNLOCK | kitárni, kinyitni |
GO | menni | UNTIE | szétoldozni |
KILL | ölni | WEAR | viselni, hordani |
Elöljárók:
ACROSS | keresztül, át | OUT | kívűl (valamin), túl |
AT | -nál, -nél | OFF | el, távol (valamitől) |
FROM | -tól, -től, -ról, -ről | THROUGH | keresztül, át |
IN | -ban, -ben | TO | -hoz, -hez, -höz |
INTO | -ba, -be | UP | fel, felfelé |
ON | -ra, -re | WITH | -val, -vel |
Határozók:
CAREFULLY | óvatosan | SOFTLY | lasan, lágyan |
GENTLY | finoman | VICIOUSLY | haragosan |
QUICKLY | gyorsan |
A megoldás:
READ MAP, E, E, N, WAIT (amíg lemegy a nap, így a trollok kővé válnak), S, GET KEY, N, UNLOCK DOOR, OPEN IT, N, GET ROPE AND SWORD, S, S, SE, GIVE MAP TO ELROND, SAY TO ELROND "HELLO", SAY TO ELROND "READ MAP", WAIT (amíg Elrond hoz nekünk ennivalót), EAT LUNCH, SAY TO ELROND "GIVE ME MAP", E, S, E, N, NW, N, SE, D, D, D, D, E, GET GOLDEN KEY, U, N, W, S, E, N, WAIT (amíg el nem kapnak, és egy labirintusba kerülünk), DIG, SMASH TRAP DOOR (amíg a csapóajtó betörik), SAY TO THORIN "OPEN WINDOW", SAY TO THORIN "PICK ME UP", SAY TO THORIN "WEST", SE, WAIT
(amíg a goblin belép), E, SE, E, GET RING, N, S, NW, E, OPEN DOOR, U, CLOSE DOOR, E, E, OPEN CURTAIN, OPEN CUPBOARD, GET FOOD, EAT IT, NE, E, E, LOOK ACROSS RIVER (egy csónakot látunk), THROW ROPE ACROSS RIVER (általában nem találjuk el elsőre a csonakot!), PULL ROPE (áthúzzuk a csónakot), SAY TO THORIN "CLIMB INTO BOAT", CLIMB INTO BOAT (átjutunk a túlpartra), CLIMB OUT, E, SMASH WEB (amíg betörik), NE, SMASH WEB, N, WEAR RING, EXAMINE DOOR, WAIT (amíg kinyílik az ajtó), NE, WEAR RING, S, KILL BUTLER WITH SWORD, GET RED KEY, UNLOCK RED DOOR WITH RED KEY, OPEN DOOR (ha Thorin fogságba esett, most kiszabadul), OPEN BARREL, OPEN TRAP DOOR, GET BARREL, THROW IT THROUGH TRAP DOOR, SAY TO THORIN "JUMP ONTO BARREL",
GET BARREL, THROW IT THROUGH TRAP DOOR, JUMP ONTO BARREL (egy folyón úszunk lefelé), E, PICK UP BARD, W, N, U, N, NW, N, W, E, NW, N, WAIT (amíg a napfény ki nem nyitja a titkos átjárót), SAY TO THORIN "UNLOCK DOOR WITH CURIOUS KEY", DROP BARD (itt célszerű menteni), E, SAY TO THORIN "WEST", WEAR RING, E, GET TREASURE, U, W, PICK UP BARD, U, DROP BARD, SAY TO BARD "GET STRONG ARROW FROM QUIVER", WAIT (amíg megjelenik a sárkány), SAY TO BARD "SHOOT DRAGON", S, S, S, D, S, S, S, WEAR RING, W, WAIT, WAIT (vigyázz a pókokkal), W, WAIT, WAIT, W, N, SW, W, W, W, W, SW, W, OPEN CHEST, PUT TREASURE IN CHEST
|