Driller

1987 - Incentive

Akció, freescape

Forrás:
Commodore Világ 7. rész

Spectrum (48k)

Enterprise

A DRILLER 1987-ben jelent meg és ez volt az első képviselője a FREESCAPE néven (teljesen 3D technikával kivitelezett) emlegetett játékkategóriának. A kivitelezésből adódó grafika "meglehetősen" változatosnak mondható: az Incentive egyik reklámja szerint a játékban több, mint 20 billió (!) nézeti kép tárulhat a játékos elé (CoVboy 2 hete már csak ezt számolja, mert nem hiszi el a dolgot...).
A kerettörténet szerint a játék a távoli világűrben, az Evath bolygó Mitral nevű holdján játszódik. A holdon hosszú évekig ércbányászatot folytattak az Evath-tel nem túlságosan rokonszenvező ketarsok, de miután a hold nyersanyagtartalékai kimerültek, a bányászok eltávoztak. Sajnos a bányászat mellékhatásaként veszélyes robbanó gáz is fejlődött, amely felgyülemlett a felszín alatt és mostanában már felrobbanással fenyegeti a holdat. Evath tudósai még idejében észlelték a veszélyesen felgyülemlett gáz jelenlétét a holdon és attól félve, hogy a hold felrobbanása Evath-ra is veszélyt jelenthet, megtették a megfelelő óvintézkedéseket: kiküldtek a holdra egy speciális robotot, amely a felszín megfúrásával felszabadítja a felgyülemlett gázt, elhárítva ezzel a robbanásveszélyt (DRILLER annyit jelent, mint fúrótorony vagy fúrógép). Ezt a műveletet a hold 18 szektorában kell elvégezni, csak van egy kis bökkenő: sajnos a ketarsok bányászai itt felejtettek néhányat a biztonsági berendezéseik közül. Ezenkívül a robotnak még számos egyéb kellemetlenséggel, fejtörővel is szembe kell néznie. A küldetés sikere meglehetősen kilátástalannak tűnik...

A játékképernyő jobb felső sarkában látható a valós idejű óra, amely a feladat teljesítéséhez rendelkezésre álló rendelkezésre álló időt mutatja (kezdetben négy óra). A képernyő közepén látható az a nézeti kép, amelyet a játékos lát, középen a kereszt alakú kurzorral. Ha mozgás van, akkor arra haladunk a térben, amerre a kurzor mutat. A mozgás (vagy a célkereszt mozgatása) Kempston, Sinclair, vagy Cursor joystick-ról történik vagy a Q, W, O, K billentyűkkel. A forgás mértékét az ANGLE, a mozgás nagyságát pedig a STEP határozzák meg (Id. később). A nézőpontot a 'P' és az 'L' billentyűkkel emelhetjük fel/le az ANGLE-nél megadott szögben. Függőleges mozgásra is lehetőség van az 'R' és az 'F' billentyűkkel (ez a terepjáróban csak 4 fokozatú, az űrsiklóban már jóval több). Tüzelni bármikor tudunk a '0' megnyomásával. A képernyő alsó részén látjuk a műszerfalat, amelyen a következő információk kaptak helyet:

Mint már említettük, a játék célja a 18 szektor megtisztítása a gáztól. A fúrótornyokat a 'D' billentyű megnyomásával tehetjük le. Ekkor az üzenetsor tájékoztat róla, hogy mekkora gáztelepet találtunk és a gáznak mekkora részét ejtettük csapdába (ahány köbméter, annyi plusz pont). Egy szektor akkor Iesz biztonságos, ha az alatta lévő gázból legalább 51%-ot megtaláltunk. Néhány szektorban nekünk sem sikerült 100%-os pontossággal megtalálnunk a gáztelepét. Ha valaki nem ismeri a fúrási koordinátákat, akkor sajnos keresgélnie kell és a 'C' billentyű megnyomásával elég gyakran fel is kell szedegetnie a letett fúrótornyot. Ez csak a terepjáróban lehetséges, az űrsiklóval nem lehet a fúrótornyokkal manipulálni. A fúrótornyokkal kapcsolatban egyébként megjegyzendő, hogy néha egészen elképzelhetetlen helyeken kell őket elhelyeznünk (épület tetején, az eltüntetése után egy épület helyén, stb.). Néhány szektorban könnyítésképpen némi segítség található a fúrótorony letételének a helyéről (pl. az első szektorban egy kereszt mutatja ezt a helyet, egy más helyen két nyíl metszéspontja, stb.). Ráadásul a fúrótornyok lehelyezése és felvétele fogyasztja az energiánkat! A gáz megtalálásáért a mennyiségtől függő pontszám jár, de ha a fúrótornyot felvesszük egy ilyen helyről, akkor ez a pontszám levonódik az összesített pontszámból.
Mivel a játék egy kissé bonyolult, nyilvánvaló, hogy adott a játékállás kimentésének lehetősége. Az 'I' billentyű segítségévei hívható be a képernyőre az input/output menü, amely egyben a pause funkciót is betölti. Ebben sorban tájékoztatást kapunk a fúrótoronyról (UNPOSITIONED - még nincs letéve, de ebben a szektorban le kell tennünk, POSITIONED - már le van téve, NOT REQUIRED - ezen a részen nem kell letenni), a megtalált gáztelepről (teljes nagyság számmal és a megtalált mennyiség százalékkal vagy számmal), az összes szektor és ebből a biztonságos (51 %-nál nagyobb gázrész megtalálása) szektorok számáról. Az 'S' megnyomása után játékállást menthetünk magnóra vagy lemezre, az 'L'-lel egy ilyen kimentett állást tölthetünk be, '1'-el kiléphetünk a jelenlegi játékból és újat kezdhetünk. Bármely más billentyű megnyomására a játékhoz térhetünk vissza.
A bolygón a 18 szektoron kívül még van egy speciális hely: ez a Mitral felszíne. Ide pottyanunk olyankor, ha egy szektort azon az oldalán hagyjuk el, amely nem szomszédos egy másik szektorral vagy lepottyanunk a Kuby-ban a pallókról. Innen nem lehet sehová sem menni, viszont minden egyes billentyűmegnyomás egy rakás energiánkat elfogyasztja: Ha ide kerültünk volna, akkor legegyszerűbb az input / output-menüben kilépni a játékból vagy betölteni a legutolsó kimentett állást.
Még egy fontos megjegyzés: ha egyfolytában huzamosabb ideig (5-6 perc) ugyanabban a szektorban tartózkodunk, akkor egyszer csak azon vesszük észre magunkat, hogy valaki erősen tüzel ránk. A bűnös a fejünk felett van egy műhold képében - húzódjunk be előle egy fedett helyre (bár ez csak átmeneti megoldás, mert mihelyt kilépünk alóla, újra hullani kezd a nyakunkba az áldás) vagy hagyjuk el a szektort és jöjjünk rögtön vissza (erre eltűnik, de ha megint túl sokáig maradunk itt, akkor megint meg fog jelenni).
Hát annyit dióhéjban a játék használatáról és szabályairól. A vállalkozó kedvűek esetleg nekiláthatnak egyedül a megoldásnak (részvétünk nekik!), azoknak, akik elakadtak, itt következik egy megoldás-féleség. A sorrendet nem fontos követni (néha azonban hasznos), bár egyes szektorokat csak bizonyos dolgok megtétele után tudunk elérni.

Kezdetben az Amethyst szektorban vagyunk. Szemben egy házikót láthatunk, bal oldalt egy zöld falat. A falat szétlőhetjük némi bonul pontokért, a legtöbbet (750) akkor kapjuk, ha először a fal távolabbi (vagyis a rajta lévő ajtótói jobbra eső) részébe lövünk, azután az ajtó feletti elembe, majd végül a fal bal oldali részébe. A fal mögött egy póznát láthatunk, a tetején valamilyen dobozzal: egyelőre ezt ne lövöldözzük szét, majd Később lesz szerepe a játékban. Ballagjunk be a házikóba (AREA NEUTRAL STORES). Itt a bal oldalon három energia-, a jobbon három pajzskristály látható. Egyelőre elég, ha mindkettő sorozatból csak egyet-egyet lövünk ki (felnyomja maximumra a pajzsot és az energiát) a későbbiekben - szükség esetén - ide bármikor visszajöhetünk tankolni. A kristálysorok végén egy-egy emelvényen két újabb kristály látható. Ezekbe belelőve az előttük lévő kristálysorok újra feltöltődnek és beléjük lőve ismét tankolhatunk (vigyázat, ha azt a blokkot találjuk el, amelyen állnak, akkor lehullanak a földre és nem lehet visszatölteni a kristálysorokat velük). Erre természetesen csak akkor van szükség, ha a földön lévő kristályokból kettőt már elhasználtunk. Most inkább menjünk vissza az Amethyst szektorba. Menjünk most az X= 6400, Y = 6050 koordinátába. Itt egy keresztet látunk magunk előtt a talajon. Forduljunk észak felé és a 'D' megnyomásával tegyünk le egy fúrótornyot. Ha a megfelelő helyzetben álltunk, a szektor teljesen megtisztul a gáztól és gazdagabbak leszünk egy adag ponttal. Menjünk át a keleti falon lévő ajtón a Lapis Lazuli szektorba.
Itt rögtön egy fal néz farkasszemet velünk, amely dőre módon elállja továbbhaladásunk útját. A fal réseiben (illetve tetején) néhány (5 db) kristály mosolyog ránk, amelyeket - némi plusz pontért cserébe - szét is lövöldözhetünk. Ez a pontokon kívül újabb haszonnal szolgál: út nyílik a falon. Valamelyik résen áthaladva agy "útvesztőbe" kerülünk. Talán mindenkinek sikerül magától is kikeverednie a roppant bonyolultságú labirintusból... Miután átértünk a másik oldalára, mozogjunk az X=4096, Y=3746 pozícióba, forduljunk észak felé és tegyünk le egy fúrótornyot - hopplá, már a második szektort is sikerült kipucolnunk! A továbbhaladást kelet felé egy fal zárja el. Álljunk közvetlenül a fal mellé, emelkedjünk fel és kukkantsunk át rajta, mi a helyzet odaát: a szektort határoló falon egy ajtó látható (amit sajnos nem tudunk elérni, mert a fal egyelőre az utunkat állja), valamint egy kocka alakú tömb (ez egy kapcsoló) teteje is a szemünkbe ötlik. Durr! - lőjünk bele egyet (elsőre a tetejét, vagyis a fekete színű részt kell lőnünk, a következő alkalmakkor már bármely része megfelel). Teljes siker: az utunkat álló fal eltűnt: Hát akkor menjünk tovább... Hm, van egy kis probléma: az ajtó is eltűnt a szektor keleti végéből... A megoldás egyértelmű: lőjünk bele még egyet a kockába. Ismét megjelenik a fal mögöttünk (kit érdekel?), valamint van ajtónk ismét. Hát akkor talán menjünk is át rajta.
Az Emerald szektorba keveredtünk: ez egy meglehetősen barátságtalan hely. A szektor négy oldalán lévő ajtóknál ugyanis egy-egy lézerágyú álldogál (nem lehet kilőni őket), amelyek kíméletlenül tüzet nyitnak mindenkire, aki nem közvetlenül a szektor falai mellett, a szektor átlóin vagy a szektor közepe és a Lapis Lazvu-ba vezető ajtó közt lévő egyenesen mozog (mi ott fogunk). Szóval egyelőre álljunk meg ott, ahol bejöttünk. A szektor közepén egy monumentális emlékmű díszeleg - rójuk le a kegyeletünket azzal, hogy szétlőjük a talapzaton lévő alkotást (4-5 lövés után eltűnik, de addig felnyomja a pajzsot és az energiát). A talapzatra ne lőjünk, mert akkor a lézerágyúk is tüzet nyitnak ránk! Most menjünk be a szektor közepére egyenesen (így nem lő ránk egyik lézer sem). Másszunk fel az emelvényre (el fog tűnni). Kb. itt van valahol az X=3746, Y=4096 pozíció. Mozogjunk ebbe, forduljunk kelet felé és tegyünk le egy fúrótornyot. A harmadik szektor is megtisztult. Távozzunk kelet felé, a Malachita szektorba. Természetesen a fúrótornyot meg kell kerülnünk ehhez, de úgy, hogy közben a bejáratoknál álló lézerek ne lőjenek szanaszét bennünket. Tehát: miután letettük a fúrótornyot, állítsuk a lépésközt 250-re és lépjünk egyet hátra. Állítsuk a fordítási szöget 45 fokra, és forduljunk egyet balra (majdnem pont a szektor sarkát látjuk). Most előre egészen a falig, majd ott forduljunk el úgy, hogy a fal mellett el tudjunk slisszolni a keleti falon lévő ajtóig. Az ajtóhoz érve forduljunk vele szembe (vagyis kelet felé) és állítsuk a szöget 30 fokra. Ez biztonsági előírás a Malachite szektorban ránk váró veszedelmek ellen. Most pedig előre.
Mihelyt a képernyőn megjelenik a szektorból látott nézeti kép, nyomjuk meg a 'P' billentyűt (nézőpont fel). itt ugyanis villámgyorsan tüzelő lézerek várnak bennünket. A 'P' megnyomása után rögtön a látótérben is lesznek - nincs más dolgunk, mint átkapcsolni a célkeresztre és kilőni mind a kettőt (egyébként elég gyorsan szétlövik a pajzsunkat és a játék szomorú véget ér). A szektor közepén egy fal húzódik keresztbe, amelynek közepén egy arcot formázó emelvény emelkedik a magasba (a szemei voltak azok a lézerek, amelyeket az imént kilőttünk). Az Orrát ne lőjük meg, mert a lézerek ismét nekiállnak tüzelni! A szája egy alagútba torkollik, amelyen átjuthatunk a szektor másik felére. Menjünk át rajta (a fogaiba nem kötelező beverni a fejünket!). A légtérben egy lebegő objektum ötlik a szemünkbe, amelynek az alján mintha valami bejárat-szerűség volna. De hogy az ördögbe menjünk át rajta, amikor nem tudunk elég magasra emelkedni hozzá? - mindegy egyelőre ne foglalkozzunk eme költői kérdéssel, inkább mozogjunk az X= 5952, Y = 5026 pozícióba. Itt kell majd letennünk a fúrótornyot, de az egyelőre még nem megy, mert akadályozzák a mellettünk lévő tömbök. Lőjük szépen szét sorban mindegyiket (amelyik középen állt, annak szétlövése egyben hatástalanítja az Ochire szektor erőterét is - miután egy másik kapcsolót is szétlövünk). A szektor keleti falán nagy sötétség honol - eltekintve egy fehér ajtótól, amelyen átjuthatunk a Ruby szektorba.
A Ruby szektor elég kellemetlen hely. Vékony pallókon kell közlekednünk - egy rossz mozdulat és lepottyanunk a Mitral felszínére (ahonnan már csak a játékból történő kilépéssel keveredhetünk ki). Tehát fordulásnál nem árt közvetlenül a lábunk elé néznünk és nem a legnagyobb lépésközzel közlekednünk! A fordítási szöget tartsuk 90 fokon - most az a legcélszerűbb. Mozogjunk az X=3746, Y = 2550 pozícióba és kelet felé nézve tegyünk le egy fúrótornyot. A légtérben egyébként egy műhold-szerű valami lebeg, de őt semmi esetre se bántsuk - ő is békénhagy, ha nem nyaggatjuk! Kilőni egyébként sem lehet, de ha lőttünk volna rá, akkor csak akkor viszonozza a tüzelést, ha éppen háttat állunk neki vagy nincs a látótérben (akkor viszont kamatostól - villámgyorsan szétlövi a pajzsunkat). Miután letettük a fúrótornyot távozzunk a kelet felé vezető pallón az Aquamarine szektorba. Ehhez persze kell mennünk egy kört a pallókon, mert itt az előbb letett fúrótorony elállja az utunkat.
Itt mozogjunk az X=5120, Y=2896 pozícióba és dél felé fordulva tegyünk le egy fúrótornyot - a szektorok 1/3 része már tiszta. A szektor talaján két nyíl látható, amelyek kettős célt szolgálnak: egyrészt kb. az általuk mutatott irányok metszéspontjában kell letenni a fúrótornyot, másrészt az egyik a Ruby felé mutatja a helyes utat, ha arrafelé akarunk távozni (egyelőre csak arra tudunk) - mint láttuk, ebben pallókon kell közlekedni és ha az Aquamarine-ból nem a nyíl által mutatott útvonalon lépünk át a Ruby-ba, akkor szépen le is pottyanunk a Mitral felszínére. Aquamarine-ban maradva: forduljunk most nyulat felé. A szektornak ezen a részén két épületet láthatunk. Ez két hangár. Kopogtassunk be a jobb oldalinak az ajtaján a lézerrel. Úgy látszik otthon vannak, mert kinyílt. Menjünk be (KETAR HANGER).
A levegőben egy űrsikló lebeg, ami a távolságleküzdés egy fejlettebb formáját képviseli az eddigiekhez képest. Menjünk be alá és emelkedjünk fel. Amikor már bent vagyunk az űrsiklóban (ismét az ajtó felé nézünk), repüljünk ki a hangár ajtaján, fordítsunk hátat és emelkedjünk fel a magasba kb. 2500 magasságig (az űrsiklóval jóval tovább emelkedhetünk, mint eddig). Repüljünk el szépen nyugat felé, mondjuk egészen az Ametyst szektorig (az Emerald-nál maradjunk a szektor szélén, mert a bejáratoknál lévő lézerek az űrsiklóra is tüzelni fognak). Az utunkba akadó falaknak természetesen nem szükséges nekirepülni, de ha a megadott magasságban repülünk, akkor nem is fogunk. Az Amethyst-ben a játék elején már szemrevételeztünk egy póznát, aminek a tetején valami lapos tárgy volt. Ez lesz a leszállópálya. Ereszkedjünk rá, mire az energia és a pajzs feltöltődik a maximumra. Most repüljünk vissza az Emsrald-ig (a szektor szélén haladva), ott forduljunk északra és keljünk át a Graphite szektorba. Itt egyelőre nincs más dolgunk, mint a szektor bal sarkában lebegő lap felé állni és ráereszkedni. Erre a lap eltűnik - később ennek még nagy hasznát fogjuk venni! Rendben, repüljünk vissza Emerald-ba, majd onnan az Aquamarine-ba és álljunk be a hangárba (kíváncsi természetű játékosok az űrsiklóval felderíthetik akár az összes szektort is). A hangárban ott áll egy lánctalpas terepjáró (ezzel mászkáltunk idáig). Úgy tudunk visszakecmeregni bele, hogy fölé állunk és leereszkedünk vagy alárepülünk és felemelkedünk. Távozzunk a hangárból. Kelet felé egy fal zárja el az utat a Beryl szektor felé - ezen ugyan található egy ajtó, csak sajnos titkos, és a másik oldalról nyitható. Tehát távozzunk a Ruby felé a nyíl által mutatott irányban (amikor kilépünk az Aquamairine-ból, az Y koordináta 2500 körül legyen!).
Menjünk vissza azon az úton az Amethyst-be, amelyen idáig jöttünk (azaz mindig csak nyugat felé): át a Ruby-n a Malachite-ba, majd onnan az Emerald-ba. itt ugyanazon az úton mozogjunk, ahogy errefelé elkerültük a lézereket: belépés után a fal mellett a jobb oldali sarokig, onnan 45 fokban be középre, majd onnan ki a nyugati ajtón; át Lapis Lazuli-n és már meg is érkeztünk az Amethyst-be. Szükség szerint tankolhatunk pajzsot vagy energiát a kunyhóban. Menjünk át a nyugati falon lévő ajtón.
A Topaz szektorba érkeztünk. Itt rögtön egy lézer kezd tüzelni ránk közvetlenül szemből - ezt nem lehet kilőni, viszont ha belelövünk egyet, akkor 90 fokot elfordul balra és egy ideig békén hagy bennünket. Szemben egy piros fal húzódik keresztbe, ami elzárja az utat a szektor további részei felé. A jobb oldalon található lépcső segítségével felmászhatunk a tetejére... Aki játszott már Interactive-játékkal, az természetesen most azt várná, hogy a másik oldalon a nagy semmi várja a buzgón felszaladó delikvenst, aki annak a rendje s módja szerint szépen lepotyog a fal másik oldalán - viszont micsoda meglepetés vár ezekre! Meglepő, de vezet lefelé is lépcső. Sétáljunk le rajta, majd mozogjunk az X=1310, Y = 3074 pozícióba és dél felé fordulva tegyünk le egy fúrótornyot. Menjünk vissza a lépcsőn a szektor másik oldalába. A középső részen két kocka látható egymás mellett - ez két kapcsoló, mindjárt szerepük is lesz. A kockákon túl egy épület lebeg a magasban, alatta a földön pedig egy platform látható. Másszunk fel erre - de miközben megyünk felé, lőjünk bele még egyet a tornyon lévő lézerbe, különben nemsokára megint észrevesz bennünket és tüzet nyit ránk. Így a szektor nyugati oldala felé néz. Miután biztosan a platformon állunk, forduljunk a kockák felé és lőjünk bele a bal oldaliba. Hoppi - felröppentünk a magasba. Lift. A platformon ne nagyon mozogjunk, mert esetleg lepottyanunk egy GAME OVER erejéig - forduljunk kelet felé és egy ajtóval találjuk szemben magunkat. Menjünk be rajta.
A K2 Complex-ben vagyunk. A fal másik oldalán egy nagy kék tömb zárja el az utat. Valami mintha lenne a tetején: lőjünk bele. Egy energiakristály jelenik meg előttünk egy pillanatra, de aztán eltűnik. Lőjünk bele még négyszer a csíkba és akkor már nem fog eltűnni (egyből fel is tankolhatjuk az energiánkat belőle). Ha közvetlenül az ajtóban állunk, jobbra pillantva egy - a szemben lévőhöz hasonló - objektumot láthatunk. Nicsak, nicsak! - rés van mögötte. Ugyan nézzük már meg mi van ebben a résben... Semmi. (Miért, mit vártál? Kim Basingert egy szál strandpapucsban? - CoVboy). Nézzük meg a másikat is, hátha amögött is van rés! A jobb oldaláról vizsgálva úgy tűnik, hogy közvetlenül a falnál áll. Az öreg TOTAL ECLIPSE-en és DARK SIDE-on edzett róka azonban nem éri be ennyivel - megnézi a másik oldalról is. Na tessék! - itt már van rés, a résből pedig egy ajtó nyílik kelet felé. Greetings to Interactive! Menjünk át rajta. Egy folyosóra érkezünk. Itt semmi érdekes sincs, menjünk tovább rajta. A K1 COMPLEX-be érkezünk (ez az az épület, amely az Amethyst szektorban a levegőben lebeg). A falnál néhány kocka sorakozik egy emelvényen. Ha kocka, akkor meglőni! mondja a régi evath-i közmondás - kezdjük el szépen meglődözni jobbról balra haladva őket. Hm, miután valamennyi eltűnt, mintha történt volna valami (hogy mi, arról később). Most menjünk vissza a folyosón keresztül a K1-be, majd ki az ajtón. Forduljunk a kockák felé és most lőjük meg a jobb oldalit. A lift szépen leszállít bennünket a talajra. Másszunk át megint a lépcsőn (vigyázat, a tornyon álló lézer itt megint észrevesz bennünket, szóval lőjünk bele kettőt, hogy visszaforduljon arra, amerre eredetileg állt!), majd menjünk tovább nyugat felé az ajtón.
A Beryl szektorba érkeztünk (ide nem tudtunk átjönni az Aquamarine-ból az előbb, mert lefelejtette valaki az ajtót a falról). Amint átértünk a szektorba, a K3 COMPLEX hátulját láthatjuk. Ennek a bejárata a másik oldalon található és egy rendkívül barátságtalan lézer őrzi. A ház mögött egy villanypózna látható, amelyen három drót fut be a házba. Ezek a drótok látják el energiával a lézert - tehát a megoldás egyszerű: tőjük szét mind a három drótot (ez túl messziről nem fog menni). Valahol itt a ház mögött található az X=7104, Y=3512 pozíció is, ahol észak felé fordulva elhelyezhetünk egy fúrótornyot. Menjünk át a ház másik oldalára. A szektor túlsó végében egyébként egy elég érdekes dolog látható. Ez egy T alakú építmény, amely eredetileg nem volt itt a szektorban: most gyártottuk, amikor a K1 COMPLEX-ben szétlövöldöztük a kockákat. Ilyen teleportok négy szektorban jöttek létre, segítségükkel sokkal gyorsabban közlekedhetünk az Amethyst - Ruby és az Emerald - Beryl szektorok között. Használatuk roppant egyszerű: úgy működnek, mint egy ajtó - csak neki kell menni a T betűnek és máris a célszektorban találjuk magunkat. Egyelőre azonban maradjunk itt. Miután megkerültük a házat, menjünk be az ajtón. Első látásra semmi érdekes nincs itt - viszont ha felpillantunk, három ábrát láthatunk a bal oldali falon. Ha valamelyik ábrát egyszer meglőjük, akkor átváltozik háromszög, négyzet hatszög formájúra. Ez a három ábra határozza meg, hogy a nyugat felé (Aquamarine szektor - három négyzet) vagy az észak felé (Basalt szektor - három háromszög) vezető rejtekajtó nyitva van-e és ha igen, akkor melyik (egy időben csak az egyik lehet nyitva). Az Aquamarine-ban már elvégeztük a dolgunkat, állítsuk be akkor a Basalt szektort. Menjünk ki a házból.
Egyelőre még ne a Basait felé menjünk hanem kelet felé, vissza az Amethyst-ig (ezentúl a pontos útvonaltól eltekintünk - a térkép segítségével és az eddigiek alapján valószínűleg már mindenki kiválóan tájékozódik). Itt forduljunk délre és sétáljunk át a Niccolite szektorba. Szemben két épületet látunk. Az egyik előtt egy tábla látható, amelyen egy halálfej díszeleg. Talán valamilyen veszély leselkedik ránk? Bizony. A két ház között lévő öt kis szürke valami ugyanis akna - ami valószínűleg eléggé megviselné a terepjáró lelkivilágát, ha rájuk futna. Ha az érkezési pozícióból nyílegyenesen átszáguldanánk az aknamezőn, akkor ugyan egyik sem okozna károsodást bennünk - az aknamező közepén, a földben viszont van egy kilőhetetlen lézerágyú is, ami szanaszét lövi a pajzsunkat. A megoldás tehát az, ha közvetlenül a jobb oldali ház mellett (az X koordinátát 2580-ra állítsuk) haladunk el és 250-es lépésközzel. Így ússzuk meg a legkevesebb pajzsvesztéssel a dolgot). Miután átkecmeregtünk az aknamezőn, ijedten konstatálhatjuk, hogy nem vezet tovább út dél felé. A falon viszont egy kapcsoló látható, amelyet egy lövéssel átállíthatunk. Mozogjunk ezután az X= 0512, Y =1698 koordinátába és észak falé fordulva tegyünk le egy fúrótornyot. Most mehetünk is vissza Amethyst-be - át az aknamezőn...
Menjünk át Emerald-ba, majd ott sétáljunk körbe a fal mellett (ha a sarokban már van teleport-kereszt, ne menjünk neki) és a dél felé vezető ajtón menjünk át az Alabaster szektorba (vigyázat, az irányok megfordulnak!). A szemben lévő falon egy ugyanolyan kapcsoló díszeleg, mint amilyenbe az imént Niccolite-ban belelőttünk. Lőjünk bele ebbe is és a kapcsolótáblán máris két kis szöszmösz mutatja, hogy két ilyen kapcsolót lőttünk szét idáig. A szektor közepén egy vízzel teli medence található, sőt a jobb oldalán egy trambulin is hívogatóan várja, hogy az errejáró fáradt gázbányász belevesse magát a finom, hűs vizecskébe... Vesse bele magát az, aki meg akar fulladni benne, aki inkább végigjátszaná a játékot, az menjen a vízpartig és lőjön rá ötször a vízre. Erre a víz elpárolog és a medence túloldalán láthatóvá válik egy lépcső - ennek a használata ajánlott a trambulin helyett. Vigyázat, a medence pereméről nehogy lepottyanjunk, mert annak végzetes következményei lehetnek (szóval nézzünk a lábunk elé). Menjünk le a lépcsőn a medencébe és mozogjunk a X=4498, Y=4096 pozícióba, forduljunk nyugat felé és tegyünk le egy fúrótornyot. Miután a fúrótornyot letettük, jubilálunk: már 10 szektor tiszta.
Menjünk át az Opel szektorba. Belépve nem kápráztat el bennünket túl nagy zsúfoltság. A szemközti falon egy kapcsoló Látható. Ilyenből már átkapcsoltunk kettőt, ez lesz a harmadik (tehát lőjük meg). A szektor jobb oldalán egy fal emelkedik ki a földből, rajta a mágikus felirattal: "7741 ". Ez nem a program készítőinek az IQ ja (bár meglehetősen pihent agyúak lehettek), hanem egy kis segítség a gáz megtalálásához. A táblával egyvonalban (nyugat felé fordulva), ezen a koordinátán kell lerakni a fúrótornyot (azaz X=7394, Y=7741). Más dolgunk itt egyelőre nincs (majd jövünk mindjárt vissza). Menjünk át Amethyst-be (használhatjuk akár a Ruby-ban lévő teleportot is - ez odavisz) és ott töltsük fel a pajzsunkat a házikóban (már amennyiben még nem használtuk el az összes kristályt idáig), mert most egy kissé veszélyes helyre megyünk.
Ez nevezetesen a Quartz szektor. Belépés után rögtön kapjuk is az áldást a nyakunkba... A gaztett elkövetője a szektort két részre bontó fal egyik beugrójában rejtőzik. Magát a lézert nem lehet ugyan kilőni, de elhallgattatására kiválóan alkalmas a "Palacsinta-taktika" néven közismert módszer: a lézer ugyanis pont egy olyan tömb alatt áll, amely egy madzagon lóg. A megoldás egyszerű: lőjük szét a madzagot, mire a lezuhanó tömb szépen beledöngöli a földbe harcias ellenlábasunkat. A tömb mellett még maradt annyi hely, hogy átmehessünk a szektor másik oldalára. Itt a szemben lévő falon megtaláljuk a sorrendben a negyedik és egyben utolsó átállítandó kapcsolót is (lőjünk bele). Az Incentive programozóinak ennek a szektornak a tervezésénél úgy látszik, rossz napjuk volt, mert - akárcsak az Amethyst-ben - megjelölték, hogy hova kell letenni a fúrótornyot (X= 2768, Y=1792, nyugat felé fordulva). No, akkor itt is készen volnánk - menjünk vissza az Opel szektorba.
Itt egy kis meglepetés vár bennünket: eltűnt a fal a túlsó oldalról! A Niccolite, az Alabaster, az Opel és a Quartz szektorban átállított kapcsolók ugyanis ezt a célt szolgálták. A szektoron átballagva menjünk ki valahol és máris megérkezünk a Diamond szektorba. Rögtön egy lézer kezd ránk tüzelni a magasból. Miután kilőttük, körbe is nézhetünk. A Diamond szektor a Mitral déli pólusa - ennek megfelelően az iránytű itt nem üzemel, állandóan a déli irányt mutatja. A szektor túlsó sarkaiban egy-egy "megakristály" látható: a bal oldalival az energia, a jobb oldalival a pajzs tankolható fel maximumra. Figyelem! Ezeket nem meglőni kell, hanem nekik kell menni! A kristály előtt állva nyomjuk folyamatosan a joystick-et előre, míg a pajzs vagy az energia teljesen fel nem töltődik. A kristályok nem tűnnek el rögtön: kb. három-négy alkalommal tölthetjük fel maximumra magunkat belőlük. A szektor közepén egy nagy épület áll, amelyhez egy alagút vezet. Az ajtaja zárva van, de ezen segít egy lövés. Az alagút végén egy delta alakú minta vár bennünket. Lövöldözzünk rá egy darabig. Látszólag nem történik semmi, viszont ha elég ideig tüzeltünk rá, akkor - ha nekisétálunk a mintának - a fal bedől és eltűnik a szektor közepén terjeszkedő nagy épület is. Ez kellemes esemény, ugyanis az általa eddig elfoglalt helyen kell letennünk a fúrótornyot. A X=4096, Y=3472 (a szektor túlsó fala kelé kell fordulnunk, vagyis amelynek a két végében a kristályok vannak). Hát akkor folytathatjuk is az utunkat a maradék szektorok felé...
Menjünk vissza Amerhyst-be (használhatjuk a Ruby-ban lévő teleportot is). Itt forduljunk az északi fal felé, amelynek aljában egy kockát fedezhetünk fel. Ezekbe idáig szokás volt belelőni - kövessük hát most is ezt a nemes hagyományt! A recept megint sikeres volt: a falon megjelent egy ajtó, amelyen keresztül átjuthatunk az Obsidian szektorba. itt egy kis diadalív vár bennünket - a két felső sarkában pedig-két tüzelő lézer. Hallgattassuk el őket és sétáljunk el a távolban meredező oszlop felé. A szektort egy árok vágja ketté, amelybe nem tanácsős belepottyanj. Az oszlopot meglőve (vagy meglökve - tök mindegy) hidat gyárthatunk az árok fölött. Az árokban néhány kristály is található, amelyeket némi plusz pontért szétlődözhetünk, de nem adnak sem energiát, sem pajzsot. Átérve a másik partra mozogjunk az X=6656, Y=6306 pozícióba, forduljunk északra és tegyünk le egy fúrótornyot. A távolban látható egy olyan épület is, amilyenben kellemes tankolásra alkalmas kristályokat leltünk már az Amethyst-ben. A vállalkozó kedvű játékos bemegy az ajtón és felderíti, hogy mi lehet ebben... A vállalkozó kedvű játékos viszont rövid életű lesz, mert benn egy nagyon erős lézer pillanatok alatt szitává lövi. Az óvatos játékos inkább szépen körbejárja és megtalálja a hátsó bejáratot, ami ugyan sajnos csak egyirányú, viszont kikerüli a vállalkozókkal történő eseményt. Innen behatolva előbb egy pajzs-, majd egy energiakristályt lőhetünk szét (a lézer háttal áll nekünk). Sajnos ott már nem tudunk kimenni, ahol bejöttünk, tehát kénytelenek vagyunk a bejárati ajtón távozni. Manőverezzünk úgy, hogy az elé az oszlop elé kerüljünk, amin a lézer áll (de lehetőleg ne a látóterébe, mert abból baj lesz). Ha pont az oszlop előtt vagyunk akkor forduljunk szembe vele, emeljük fel a nézőpontot és lőjük ki a lézert. A mennyezeten lévő két világos csíkba belelőve - némi plusz pontért - "lekapcsolhatjuk a lámpát", ezt viszont lehetőleg csak azután tegyük, miután a lézert már kilőttük. Menjünk ki az épületből, keljünk át a hídon és menjünk vissza Amethyst-be.
Menjünk át a Basalt szektorba. A jobb oldalon lévő épületen egy rakás kristály található, ezeket plusz pontokért szétlövöldözhetjük. A szektor túloldalán két L alakú alagút húzódik, viszont sehol sem találunk rajta ajtót. A megoldást az északi falon lévő nyíl adja meg. Álljunk a két alagút közötti résbe pontosan, majd forduljunk 90 fokot balra és előre. Hopp! - láthatatlan ajtó volt, sikerült bejutnunk az alagútba. Menjünk végig rajta és forduljunk be a végén. A folyosó végén egy kapcsolót látunk. Régi jó szokásunk szerint lőjünk bele ebbe is, majd menjünk ki az alagútból. A Basalt-ban elhelyezendő fúrótoronynak először sehol sem találtuk a helyét, de a véletlen a segítségünkre sietett: a pozíció X=932, Y=2240 és nyugat felé kell fordulnunk. Igen, a pozíció nem tévedés: bár a szektorban ezen a helyen egy blokk van, amelyre sehogyan sem lehet feljutni, mégis ennek a tetején kell letennünk a fúrótornyot. Ha szorosan a fala mellett maradva körbejárjuk a blokkot, akkor találunk egy helyet, ahol hirtelen magasabbra kerülünk és fel tudunk mászni a tetejére. Ezt a helyet jegyezzük meg, mert csak itt tudunk lemenni úgy, hogy a földet érés után életben is maradjunk! Tegyük le a tornyot a blokk tetején és menjünk vissza ebbe a pozícióba - más helyen való lelépésnek END a vége. Más dolgunk itt egyelőre nincs, majd a játék végén még visszalátogatunk ide...
Most menjünk át a Graphite szektorba. A szektor közepén egy folyó húzódik, amelybe nem ajánlatos beletrappolnunk, mert minden egyes mozdulatunkkal egy jó adag energiát fogyasztunk el. Használjuk inkább a jobb oldalon megtalálható hidat, amely átvezet rajta (a közlekedéshez ugyanaz a módszer ajánlott, mint a Ruby-ban). Miután átértünk a másik partra, először egy kocka alakú tömb ötlik a szemünkbe. Menjünk ennek neki, mire eltűnik (ez a manőver és a Malachite-ban szétlőtt oszlop eredményezi azt, hogy az Ochre szektorban megszűnik az erőtér a két oszlop között). Távolabb újabb két tárgyat láthatunk, amelyekről egy kis (meg két nagy) fantáziával kideríthetjük, hogy úgy néznek ki, mint egy puska célzóberendezése. Mozogjunk úgy, hogy a fal felé nézve a puska nézőkéje és céltüskéje kb. fedésbe kerüljön (kis eltérés megengedett). Ekkor kapcsoljunk át a lézerre és állítsuk úgy a célkeresztet, hogy az közvetlenül a céltüske felett tegyen. Ha jól csináltuk, akkor tüzelés után jobbra fordulva észrevehetjük, hogy a lövés egy kapcsoló megjelenését eredményezte a falon. Kis huncut Incentive-sek! Lőjünk bele a kapcsolóba. Ha valaki elakadt volna itt a gáz keresése közben, azon abszolút nem csodálkozunk: a felszínen sehol sem találjuk, a folyót meg nem tudtuk eltüntetni. Ezenkívül van még egy gyanús hely, ahol nem lehet a fúrótornyot letenni: ez a szektor bal sarkában lebegő lap alatti terület. Ez a lap úgy tüntethető el, hogy ha az űrsiklóval nekirepülünk (teljesen véletlenül jöttünk rá, amikor az űrsiklóval óvatlanul nekitolattunk). Ha az eddig leírtak alapján jártunk el, akkor ez a lap most már nincs itt: még a játék elején (amikor az űrsiklóval repkedtünk) eltüntettük. Mozogjunk tehát akkor az X=1680, Y=6336 pozícióba és nyugat felé fordulva tegyük le a fúrótornyot. Miután ez megvolna menjünk vissza a folyón áthaladó hídhoz, menjünk át rajta és távozzunk erről a szomorú helyről.
Menjünk át a Ruby szektorba az Amethyst-ben lévő teleporter használatával (kelet felé nézve menjünk neki, mert csak így kerülünk jó helyre!). Az észak felé vezető úton átjuthatunk az Ochre szektorba. A szektor két végében egy-egy pózna áll, amelyek között erőtér akadályozza a továbbjutást. Pontosabban akadályozta, mert a Malachite és a Graphite szektorokban összegyűjtött két tömb kikapcsolta egy részét. Most mindenki keresgélhet egy darabig, hogy megtalálja a "vakfoltot", amelyen átjuthat az erőtéren... (hehe!). A szektorban két lézer is található: mindkettő a földbe van ágyazva, csak egy pixelnyit tátunk belőlük. Ugyan elég nehezen, de azért ki lehet lőni őket (a pixel pontosan a célkereszt közepében látszódjon). A fúrási koordináták X=1808, Y=2240, nyugat felé fordulva. A falon egy újabb kapcsolót találunk, amelyet szokás szerint egy lövéssel átkapcsolhatunk, majd távozhatunk is a szektorból.
Ünnepélyes pillanat érkezett el: már 17 szektort takarítottunk ki idáig. De hol van az utolsó, a 18.? Mindjárt meglesz... Ez a Trachyte szektor, a Mitral északi pólusa (csak az északi irány él az iránytűn). Az ide történő átjutáshoz elsősorban az szükséges, hogy az imént felsorolt három kapcsoló a Basait, az Ochre és a Graphite szektorban át legyen kapcsolva. Másodsorban az eddigi 17 szektorban legalább 51%-os pontossággal a helyén kell lennie a fúrótornyoknak. Ha ez megvolna, akkor menjünk az Obsidian szektorba. Itt már jártunk egyszer (itt csináltuk a hidat a folyón keresztül). A túlsó falon egy kapcsoló jelent meg (csak ha mind a 17 torony a helyén van!), mióta itt jártunk. Ezt átkapcsolva a szektort lezáró fal eltűnik és szabad az út a Trachite-ba. Itt megint egy erőtér található, amelyen az áthatolás úgy történik, hogy ... grrrrrl.... hgmphgrmphfgh!... aaaaaal.... $#%#968§**%$$#... Klatty!
(CoVboy: e ponton a t. szerző sajnos heveny gutaütést szenvedett, melynek következtében hirtelen perfektül beszélni kezdett keltául és lomgobárdul, viszont az élő nyelveket teljesen elfelejtette. Így az utolsó fúrótornyot a játékosnak már magának kell elhelyeznie. Kicsiny gyermekkoromban elvégeztem egy-két kelta és longobárd nyelvtanfolyamot, szóval a barátunk zagyválásából néhány töredéket azért még sikerült kihámozni, ilyeneket mint pl.: ... 45 fokban ... figyeljük a hangot ... kristályok ... alsót, aztán a középsőt, aztán a jobb oldalit, aztán a padlót... koordináták X=4496, Y=6913... Congratu... hol a söröm?... format DRILLER... Talán tudja valaki használni ezeket a dolgokat?)

Kezelési útmutató
P - nézőpont felA - forgásszög növelés
L - nézőpont le Z - forgásszög csökkentés
Q - fordulás balra S - léőésméret növelés
W - fordulás jobbra X - lépésméret csökkentés
O - mozgás előre D - fúrótorony le
K - mozgás hátra C - fúrótorony fel
R - emelkedés I - input / output menü
F - süllyedés SPACE - kurzor átkapcsolás
0 - tűz , - dőlés balra
U - 180 fokos fordulat . - dölés jobbra

Szektorok koordinátái
Alabaster4498 / 4096 Malachite5954 / 5026
Amethyst 6400 / 6050 Niccolite 0512 / 1698
Aquamarine 5120 / 2897 Obsidian 6656 / 6308
Basalt 0932 / 2240 Ochre 1808 / 6720
Beryl 7104 / 3512 Opal 7394 / 7744
Diamond 4096 / 3472 Quartz 2768 / 1792
Emerald 3746 / 4097 Ruby 3746 / 2550
Graphite 1680 / 6336 Topaz 3077 / 1310
Lapis Lazuli 4096 / 3746 Trachyte 4496 / 6913

Végtelen energia: POKE 48246,0
Végtelen pajzs: POKE 49425,0; POKE 49022,0
Térkép