1986 - The Edge

akció, mászkálós

Spectrum (48k)

Enterprise

Az Edge Games (eredetileg Softek néven futott) a nyolcvanas években összehozott pár nem túl emlékezetes, de üzletileg sikeres játékot a kor 8 bites gépeire. Ezen platformok kihalása után a cég még megpróbálta régi sikereit új platformokon is elsütni, már mérsékeltebb eredménnyel. A jogtulajdonos - Tim Langdell - ezért új, jövedelmezőnek tűnő bevételi forrás után nézett: Mindenkit beperelt vagy perrel fenyegetett aki és ami az "Edge" szót használja a nevében. A jó Tim karrierje "csúcspontján az Electroninc Arts-nál is bepróbálkozott, a Mirror's Edge miatt. Mint kiderült, egy mamutvállalat már túl nagy falat egy ilyen pitiáner alaknak, ezért a pofára esés után kénytelen volt újra elkezdeni dolgozni. Ennek terméke volt a iOS-platformokat megcélzó EDGEBobby2 című játékuk. A játék hirdetéseiben "a roppant nagy sikernek örvendő Bobby Bearing folytatása" jellemzést biggyesztették hozzá. Ebből arra lehet következtetni, hogy Tim Langdell - tévesen - azt hiszi, ez cége egyik legjobb játéka... Egyébként a játékot nem ő írta, pikáns történeti szál, hogy 1990-ben Tim cégének két volt programozója pert nyert ellene - azért mentek perre, mert Langdell egyszerűen nem fizette ki a munkájukat.
A Bobby Bearing sem valami eredeti ötlet: egy izometrikus nézetű akció-kalandjáték. Ilyen és hasonló Knight Lore-klónok tucatszám jelentek meg a '80-as évek közepén, számtalan játékot találhatunk (elég, ha csak a Batman vagy Head over Heels játékokra gondolunk), amik szórakoztatóbbak az Edge játékánál.

A játék főhőse teljesen egyedi módon egy csapágygolyó(!), aki Bobby névre hallgat. Szüleivel és testvéreivel Technofearben élnek, sok más acél "élőlénnyel"(!?) együtt. Unokatestvérük és Bobby négy testvére egy nap nem hallgattak az intő szóra, és elkóboroltak. A gonosz csapágyak elcsalták az ifjú golyókat. Bobby feladata, hogy 4 testvérét, és unokatestvérét megtalálja, és hazakísérje őket otthonukba! Testvéreinket, majd unokatestvérünket, sorban egymás után kell hazakísérni, megadott időn belül, (sorban: Barnaby, Bert, Bungo, Boogle, Osborne.). A jobb alsó sarokban látszik, kit kell éppen hazavinni (a többi szereplőt addig kár is keresni). A bal alsó sarokban látszik, mennyi időnk van még, hogy a soron következő rokont hazakísérjük a start-képernyőn látható lyukba. A "hazakísérés" alatt azt kell érteni, hogy egy másik golyót (ugyanúgy néznek ki, mint mi), az akadályok között ellökdössük(!) egészen hazáig, majd végül nekünk is be kell gurulni a lyukba. Szerencsére a képernyő széléről nem tudunk leesni a mélybe, egy képernyőről, csak a szélén, nyilakkal jelzet helyeken tudunk átjutni.
Főhősünk - golyó jellégéből adódóan - csak gurulni tud, önerőből még pattanni sem képes. Emelkedőn tudunk felfelé gurulni, de a legkisebb "lépcsőn" sem tudunk feljutni (ezek egyirányú átjárók). Dolgunk megnehezítéséről le-fel mozgó paltformok (valamelyik liftként is használható), kapcsolók / rejtett kapcsolók, gonosz fekete golyók hivatottak gondoskodni. Bár főhősünk acélból van, a lefelé mozgó platók kilapíthatják (rokonaink keményebb fémből vannak, ők nem lapulnak ki). A golyók ugyan nem tudnak bántani, viszont bosszantó és időtrabló módon össze-vissza lökdösnek, egyetlen szerencsénk, hogy mi valamivel gyorsabbak vagyunk.
Technofear alapterülete meglehetősen nagy, ugyanakkor változatosnak kevésbé nevezhető: a képernyők többsége egyetlen "csatorna", amik szinte ugyanúgy néznek ki, csak a színükben különböznek, megkönnyítve az eltévedést. A kevéske szobában, ahol valamit "kombinálni kell", a kapcsolók jelentik az egyetlen lehetőséget az interakcióra.
Ha letelik az idő, az adott rokont már nem tudjuk megmenteni, az idő újraindulása után a sorban következő megmentendő szereplőt kell keresnünk.

Irányítás:
Billentyűzet (W-P - jobbra fel, A-L - balra le, X, V, N - jobbra le, C, B, M - balra fel) vagy CURSOR, KEMPSTON, INTERFACE II botkormány illesztő.
Q - időveszteség árán abba a pozícióba rak, ahonnan bejöttünk a képernyőre,
SPACE - játék szüneteltetése / folytatása.
A menüben a 6-7 billentyűkkel tudjuk az irányítást kiválasztani, a 0 megnyomásával indíthatjuk a játékot.

Az ENTERPRISE verzióban KEMPSTON-t választva EXT1, SINCLAIR-t választva a beépített botkormánnyal játszhatunk. Működik a billentyűzet is, de pause (SPACE billentyű) nincs.

Térkép