Beverly Hills Cop

1990 - Tynesoft

akció

Spectrum (128k)

Enterprise

A Beverly Hills-i zsaru (eredeti cím: Beverly Hills Cop) 1984-ben bemutatott amerikai akció-vígjáték. A történet Axel Foley zsaru "mindennapjaiba" nyújt betekintést. A második rész 1987-ben került bemutatásra, ennek fényében minimum furcsa, hogy az említésre méltó sikereket nélkülöző - Tynesoft 1990-ben vette meg a jogokat egy Beverly Hills-i játék kiadására. A játék négy szinten keresztül eleveníti fel a film egy-egy pillanatát (egyiknek sincs sok köze a filmhez...). A négy szint tulajdonképpen négy külön betöltődő program, az is lehet, hogy négy félkész, elfuserált fejlesztést próbáltak így hasznosítani. A négy szint bármelyike kiválasztható a menüben, vagy az egész történetet lejátszhatjuk.

1. szint: A raktár
Egy raktáron kell folyamatosan jobbra haladva átjutnunk, hogy beszálljunk egy - a programban nem látható - furgonba. Az egész tökugyanolyan mint a Robocop első szintje, csak gyatrább kivitelben: végtelen lőszerünk van, felvehető extrák nincsenek. Tudunk menni jobbra-balra, de ugorni nem lehet. Lehet guggolni, a bombákat dobáló és guggoló embereket így a legkönnyebb lelőni. Ha a tűz gombot nyomva tartjuk, tudunk fel-le célozni is. A ládák tetejéről lövöldözőkre csak így tudunk visszalőni. A képernyőre élükön beguruló aknákon át lehet menni, amíg gurulnak. Ha már megállapodtak a földön, szét kell őket lőni, vagy megvárni, amíg maguktól felrobbannak.
Három életünk van, ezt a bal alsó sarokban látható szívek jelzik. Ha eltalálnak, csak energiánk csökken (az aktuális szív piros része csökken). A jobb alsó sarokban látható BONUS pontszámot kapjuk meg a szint teljesítésekor. Ez folyamatosan csökken, tehát a gyorsabbak több jutalompontot kapnak.
2. szint, autós üldözés
Meg kell akadályoznunk, hogy a szállítmány eljusson Mr. Big, Bruno Bardolino kastélyához. Ez elvileg - az ismertető szerint - egy "éjszakai autós üldözés a kihalt város utcáin". Hmmm... Lényeg a lényeg: három furgont kell utolérni és megállítani. (Mint a Chase QH-ban.) Ha meglátjuk a furgont, gyorsan fékezzünk, mert nem szabad összeütközni, az életvesztést von maga után egy "Spalt!!!" üzenet kíséretében. Használjuk a fegyverünket: egy jól irányzott lövéssel romhalmazzá alakíthatjuk a furgont. A furgonból időnként ládákat dobálnak kifelé, ezeket szintén ki kell kerülni.
Az útról viszont nem lehet kisodródni, így a kevéske tereptárgynak nem lehet nekiütközni. Az út szélén csak lassul az autónk. Váltó nincs, a felhasználható lőszer viszont véges (ld. sárga lőszer ikon melletti szám), bár bőségesen elegendő. A feladat teljesítésére korlátozott idő áll rendelkezésre (ld. TIME).
3. szint a villa parkja:
Mr. Big kastélyába szeretnénk bejutni egy kis csevejre, de a fogadtatás nem túl szívélyes. A kert tele van fegyveres őrökkel, akik szemlátomást céltáblának használnak. Folyamatos felfelé haladással be kell jutnunk a kastélyba, bár a kert szélesebb, mint egy képernyőnyi. A dolog tehát a Comamndo-ra hasonlít, bár Axel itt komótosan sétálgat. A tereptárgyak feltűnően össze-vissza perspektívában lettek megrajzolva, és a kertészt is ki kellene rúgni, mert a kastélyt csak egy vizesárokból épített komplett labirintuson keresztül lehet megközelíteni. Főhősünk sajnos átlósan nem tud mozogni, de lőni igen.
Jobb oldalon, alul számolja a program a még életben lévő őröket (GUARDS), de nem szükséges mindenkit lelőni, mert esetleg visszalőnek... Célszerűbb célirányosan a bejárathoz eljutni.

4. szint: a kastély
Mr. Big-et kell megkeresnünk, aki a kastély legfelső, negyedik szintjén ücsörög egy szobában. A kastélyban bolyongva saját szemszögünkből látjuk az eseményeket. Persze nem lehet szabadon mozogni, az 'előre' vagy 'hátra' megnyomására egy mezőt lépünk az adott irányba, 'jobbra,' és 'balra' meg forogni lehet.. (Ne tartsuk tehát nyomva az iránybillentyűket!) A tájékozódást egy iránytű segíti. Néha újabb őr jelenik meg valamelyik sarkon, ilyenkor átvált az irányítás: most a célkeresztet mozgatjuk, mihamarabb le kell lőni az őrt.
Be tudunk menni valamennyi folyosóról nyíló ajtón, semelyik nincs zárva. Odabent hangulatosan berendezett, vagy épp töküres szobákat találunk, újabb őrökkel, vagy épp fegyvertelen tússzal. Őt ne lőjük le! Minden szinten két liftet rejtenek az ajtók: az egyik lefelé visz, a másik felfelé. Mivel a lift ajtaja is ugyanúgy néz ki, mint a többi, meg kell ezeket keresnünk. A folyosók és a szobák színe némi segítséget jelent a tájékozódásban.
Mr. Big egy íróasztalnál ülve vár minket és azonnal fegyvert szegez ránk, le kell tehát lőni. Ilyenkor viszont egy bomba időzítője kezd visszaszámlálni. Ennyi időnk van, hogy kimeneküljünk a kastélyból.

Irányítás:
SINCLAIR II, KEMPSTON botkormány-illesztőt, vagy billentyűzetet választhatunk.
Billentyűzetkiosztás: Z - balra, X - jobbra, J - fel, N - le, K - tűz.
A billentyűk átdefiniálhatók a billentyűzet kiválasztása után.

Térkép