Barbarian
The Ultimate Warrior

1987 - Palace

verekedős

Spectrum (48k)

Enterprise

Bizonyára sokan emlékeznek a Conan a Barbár c. filmre. Nos a program e kardozós-darabolós film hangulatát eleveníti meg, nevezetesen a mészárlást, lévén ez a program egy jobban sikerült küzdőjáték. Az animációt szép, nagy sprite-okat, sokféle mozgáskombinációt láthatunk. Célunk az ellenfél levágása, melyben egy méretes kard van segítségünkre (természetesen az ellenfél is hasonló műszerrel rendelkezik mint mi). A történet szerint - merthogy az is van - a gonosz varázsló, Drax megkívánja Mariana hercegnőt és megesküdött, hogy szörnyű végzetet sodor az ékköves város népére, hacsak nem adják át neki. Abban azonban megegyezett, hogy ha sikerül olyan bajnokot találni, aki képes legyőzni démoni őrzőit, a hercegnő szabadon távozhat. Azonban a birodalom legjobb harcosai sorra elvéreznek az arénában! Végül Észak elfeledett pusztaságairól egy ismeretlen barbár, egy hatalmas harcos érkezik, aki halálos ügyességgel hadonászik hatalmas fegyverével (természetesen a kardjáról van szó)... A játék sikere részben egy egyedi "árukapcsolásnak" volt köszönhető, a gyári verzió kazettaborítóján Maria Whittaker (angol fotómodell) feszített lenge öltözetben, akárcsak a tokban található "illusztrációkon". Angliában az erénycsőszök biztosítottak remek reklámot az újságcikkekben hangot adott, borító miatti felháborodásukkal, Németországban pedig az erőszak miatt kapott 18-as korhatárt a játék. (Így természetesen az is beszerezte, akinek amúgy esze ágában sem lett volna).
Egy ilyen programnál alapkövetelmény, a két játékos mód, természetesen e programban is van lehetőségünk barátaink aprítására a gép előtt. A játék két részből áll, amelyek tetszőleges sorrendben tölthetők be:
  • A Part 1 egy és kétjátékos módban is játszható. Ez a rész a gyakorlat: tökéletesíthetjük kardforgató képességeinket az ország legkiválóbb harcosai ellen.
  • A Part 2 már élesben megy (csak egyjátékos módban játszható a gép ellen): Drax palotájában kell megküzdenünk 8 rátermett harcossal, majd magát a varázslót is levágva kiszabadíthatjuk a lenge öltözetben raboskodó Mariana hercegnőt.

Betöltés után az első dolgunk, hogy kiválasszuk, egy vagy két játékos (Part 2) akar e játszani, esetleg a demo-t kívánjuk megtekinteni. Miután kiválasztottuk a játékosok számát, az irányítást kell beállítanunk. Játszhatunk billentyűzetről, Sinclair, vagy Kempston joystick-el. Ezután a '0' megnyomásával indul a program.
A képernyő két szélén, két oszlopra tekeredett kígyó szemléli az eseményeket, amikor valakit találat ér, a sebzett játékos oldalán álló kígyó jelzi a találatot, és persze a játékképernyőn is látható a sebzés. A kígyó fölötti 3 pötty mutatja a játékos energiáját. Felül középen a két játékos pontszámát, és a küzdelemből hátralévő időt láthatjuk. Ha egyik fél sem tudja levágni az ellenfelét az idő lejárta előtt, az nyer, aki több találatot ért el. A játékban két szépen megrajzolt háttérképernyő váltogatja egymást, és természetesen a sorban következő ellenfelek egyre erősebbek.

A lehetséges mozgások (ha a játékos jobbra néz):

Fel felugrás helyben
Jobbra, balra mozgás jobbra, balra
Le legugolás
Jobbra-fel, balra-fel hárítás
Fel + tűz vágás mellmagasságban
Jobbra-fel + tűz lefejelés
Balra-fel + tűz kard pörgetése
Jobbra + tűz vágás csípő magasságában
Balra + tűz felugrásból vágás fejre
Balra-le + tűz vágás fejre felülről
Jobbra-le + tűz rúgás
Balra-le bukfenc hátra
Jobbra-le bukfenc előre, lábsöprés
le + tűz legugolásból vágás lábra

Amikor a két küzdő fél helyet cserél, automatikusan egymás felé fordulnak. Ha egy ideig nem nyúlunk a billentyűzethez, hősünk tanácstalanul felénk fordul. A hasonló küzdő programokkal szemben szinte az összes támadást érdemes használni, bár érdemes a lábsöpréssel sarokba szorítani az ellenfelet, majd legugolva a lábra vágni. Változatos, izgalmas küzdelmek várnak ránk. A program "fénypontja", amikor felugrásból vágás fejre mozdulattal sikerül az ellenfél fejét levágni (a gép ellen ritkán sikerül), érdemes megnézni, nagy poén!
A varázsló elleni küzdelem tömör lesz és velős: a tűzgömbjeit átugorva vagy gurulva a varázsló előtt kell teremnünk. (Ha esetleg nem sikerülne ezeket kikerülnünk, rögtön vége is a játéknak.) A varázsló a közelharcban már nem jeleskedik...
A játékot a SPACE megnyomásával megszakíthatjuk.

Az Enterprise változatban elég nagy kavarodás van: Először Gyányi Sanyi írta át a programot, de csak az első részt (a gyakorlást)! Ezután a BAM Soft is átírta, mind a két részt BARBAR1 és BARBAR2 néven. Mivel a Gyányi-féle Barbarian 1 már megvolt mindenkinek, ezért csak a BARBAR2-t másolta le a BAM verzióból. A BAM verziónak szebbek a színei, és betöltő kép is van. (Gyányi Sanyi féle verzió egy Multiface snapshotból készült, menü a betöltő kép is, és a zene nem az elejéről indul.
A barbár sztori folytatódott: miután így már volt Barbarian 1 és 2 az EP programoknál, amikor jött a valódi Barbarian II, az többeknél Barbarian 3 lett, így lett végül a Melbourne House szintén Barbarian nevű programja Barbarian 4 az EP-sek körében.
A BAM Soft verzióban a SPACE megszakítja a játékot, így a beépített botkormány esetén az ENTER a tűzbillentyű. Jobb SHIFT - játék szüneteltetése.
Gyányi Sanyi verziójában a SPACE a beépített botkormány tűz gombja, a STOP szakítja meg a játékot. A HOLD / PAUSE billentyű rendeltetésszerűen működik.