DDump
File-név: DDUMP22.EXT Program neve: DDUMP 2.2 | HSoft - 1995 LPT HARDCOPY rendszerbővítő |
A program EPSON-kompatibilis nyomtatóra készült, feladata: A képernyőn megjelenített tartalom kinyomtatása. A program képes mind a szöveges és mind a grafikus képernyőt, valamint ezek kombinációit is kezelni. A nyomtatás 8 féle szürkeárnyalattal történhet. A program DDUMP22.EXT néven található a lemezen. BASIC-ből
LOAD "DDUMP22.EXT"
paranccsal lehet betölteni. A program abszolút rambővítő, tehát 6-os fejrésszel rendelkezik. Betöltéskor beolvassa a DDUMP.STP setupfájt, melyben az utolsó alkalommal DDSTPWR paranccsal kimentett beállítási adatok találhatóak. A 2.2-es programváltozatból hiányzik az előző verziókban használt DDUMP felhasználói perifériakezelő, mellyel a nyomtatást CTR-P billentyű nyomással is lehetett kezdeményezni. Elhagyását a rendszerbelépésnél történő időnkénti lefagyás, és az EPDOS 2.n rendszer alatti rugalmasabb használat indokolta. Az utóbbi rendszer alatt az alábbi billentyűparancsokat kódoltam:
SH-CTR-P | CHPRN | Az aktuális editor tartalmának kinyomtatása az aktuális karakterkészlet alapján. |
SH-CTR-D | DDPRINT | A DDUMP program hívása, mely kinyomtatja az aktuális képernyőtartalmat. |
A DDUMP program nyomtatási képét segédparancsokkal lehet módosítani. A kedvező beállítást célszerű DDSTPWR paranccsal elmenteni, s így a következő DDUMP-betöltéskor azonnal használhatjuk. Különböző feladatokra más és más beállítást kell használni, viszont a setupfájl neve fix (DDUMP.STP), ezért témakörönként más-más lemezt vagy alkönytárat célszerű alkalmazni.
A program ismeri az ENTERPRISE valamennyi videómódját. A képet az LPT (sorparaméter tábla) alapján rekonstruálja, melynek címe lehet rögzített, (:DDLPT #FFFF) ilyenkor az alapértelmezésű FF:B900 helyről olvas. :DDLPT paraméterének 10H-val osztható értéket adva, átirányítjuk az LPT kezdőcímét. Ilyenkor a kurzor segítségével (fel-le), 10H lépésekkel lehet megkeresni az LPT valódi helyét a 64K-s videómemóriában. A bal-jobb iránnyal 1000H ugrásokat hajthatunk végre. A kép keresése alatt direkt módon történik a billentyű olvasás, és nincs ismétlés (RATE), mivel a NICK átállítása közben elveszíthetjük a billentyűfigyelést kezdeményező videómegszakítást. A megtalált képet (LPT-t) ENTER-rel lehet elküldeni, ezután történik a fájlba nyomtatás.
:DDPRINT fájlnév |
||||||||||||||||
Nyomtatási parancs, mely a beállított opciók alapján IBM vagy EPSON kompatibilis printer-vezérkódokat használva, fájlba küldi az aktuális képernyőtartalmat. Amikor nem adjuk meg a fájlnevet, akkor a PRINTER: alapértelmezésű fájlt nyitja meg. Aki nem rendelkezik nyomtatóval, de pl. a munkahelyén PC-n tudna nyomtatni, annak a következő módszert javaslom. |
||||||||||||||||
:DDPRN fájlnév |
||||||||||||||||
A DDPRINT paranccsal lemezre irányított fájl kinyomtatását eredményezi. A formátum megegyezik az eredeti beállítással. |
||||||||||||||||
:DDPRN2 fájlnév |
||||||||||||||||
A DDPRINT paranccsal lemezre irányított fájl kinyomtatását eredményezi. A fejléc, a monogram és az eredeti DDMODE, DDMARGIN beállítások elvesznek. A grafikus szekvenciát a pillanatnyi DDMODE generálja, viszont a sormagasságra az ESC,"3" szekvenciát használja. A függőleges felbontást megduplázza, ezért a grafika függőleges mérete a felére csökken. Az így kapott kép NLQ minőségű. Az arányok megtartásához célszerű a DDPRINT parancsot kétszeres DDVIDEOY mérettel végrehajtani. |
||||||||||||||||
:DDPRN3 fájlnév |
||||||||||||||||
A DDPRINT paranccsal lemezre irányított fájl kinyomtatását eredményezi. A fejléc, a monogram és az eredeti DDMODE, DDMARGIN beállítások elvesznek. A grafikus szekvenciát a pillanatnyi DDMODE generálja, viszont a sormagasságra az ESC,"3" szekvenciát használja. A vízszintes és függőleges felbontást megduplázza, ezért a grafika vízszintes és függőleges mérete a felére csökken. Az így kapott kép NLQ minőségű. Az arányok megtartásához célszerű a DDPRINT parancsot kétszeres DDVIDEOX és DDVIDEOY mérettel végrehajtani. A papír megpróbáltatását a palettaszínek világosításával csökkenteni lehet. |
||||||||||||||||
:DDSTPRD |
||||||||||||||||
A DDUMP.STP nevű fájl beolvasása. Segítségével visszakapjuk a kimentés előtti összes beállító paramétert. A program betöltésekor történő inicializálásnál automatikusan végrehajtja ezt a parancsot. |
||||||||||||||||
:DDSTPWR | ||||||||||||||||
A DDOPTIONS végrehajtását, írásra megnyitott DDUMP.STP nevű fájlba irányítja. Így tárolható el a kedvezőre sikerült beállítási mód. |
||||||||||||||||
:DDART fájlnév | ||||||||||||||||
A paranccsal az ARTSTUDIO program által kimentett screen-fájlt tudjuk betölteni. A kép részére megnyitja a 101-es csatornát attribut videó módban, és kirakja a képernyő első sorától kezdődően 22 sorban. Beállítja a program 8 paletta színét is. |
||||||||||||||||
:DDPBOX fájlnév | ||||||||||||||||
A paranccsal a PAINTBOX program által kimentett screen-fájlt tudjuk betölteni. A kép részére megnyitja a 101-es csatornát eredeti videó módban, és kirakja a képernyő első sorától kezdődően. Beállítja még a paletta első nyolc színét is, viszont a felső nyolc szín bizonytalan lesz, mivel e fájl nem tartalmaz bias információt. A visszatérés után, az EXOS változók olvasásával, az alábbi információkat lehet kiolvasni: |
||||||||||||||||
:DDVLD fájlnév | ||||||||||||||||
A paranccsal a VLOAD bővítő által kimentett screen-fájlt tudjuk betölteni. A kép részére megnyitja a 101-es csatornát eredeti videó módban, és kirakja a képernyő első sorától kezdődően. Az eredeti színeket nem tudja visszaállítani, mivel a fájl nem hordozza a szükséges információkat! A visszatérés után, az EXOS változók olvasásával, az alábbi adatokat lehet kiolvasni: |
||||||||||||||||
:DDOPTIONS | ||||||||||||||||
Az alábbi beállító opciókat listázza az alapértelmezésű csatornára. |
||||||||||||||||
:DDHEADER "sztring" | ||||||||||||||||
Itt adható meg a kép felett nyomtatandó szöveg. |
||||||||||||||||
:DDPALETTE P0,P1,P2,P3,P4,P5,P6,P7,P8 | ||||||||||||||||
A nyomtatás 8 féle fekete-fehér árnyalatot képes kezelni. A 0 a legvilágosabb, 7 a legsötétebb. A P0 a vízszintesen eltérő méretű sorok által keletkező keretszín definíciója. (E fogalom nem azonos a DDBORDER-rel) A P1-P8-cal a grafika palettaszíneit lehet tetszőlegesen megadni. E módszerrel a képernyőtől eltérő nyomtatási palettát érhetünk el. Kiemelhetjük a fontosabb területet, kontrasztosabbá tehetjük az írást, festékspórolás meggondolásból inverzbe fordíthatjuk a képet. |
||||||||||||||||
:DDCOLOR Pn,0-7 | ||||||||||||||||
Egyetlen palettaszín megadása. |
||||||||||||||||
:DDMARGIN n | ||||||||||||||||
A nyomtatás baloldali margóját lehet megadni. | ||||||||||||||||
:DDBORDER n | ||||||||||||||||
Nulla érték esetén kinyomtatja a monogramot, valamint a képet keretben küldi ki. |
||||||||||||||||
:DDVIDEOX n | ||||||||||||||||
A kép vízszintesen nyomtatott méretét egész számú többszörösére növelhetjük. Az értéket 1-16 között kell megadni. |
||||||||||||||||
:DDVIDEOY n | ||||||||||||||||
A kép függőlegesen nyomtatott méretét egész számú többszörösére növelhetjük. Az értéket 1-16 között kell megadni. |
||||||||||||||||
:DDUP n :DDDOWN n :DDLEFT n :DDRIGHT n |
||||||||||||||||
A program lehetőséget ad a képernyő négy oldalának egymástól független, tetszőleges mélységű letakarására. Egy normál karakter mérete függőlegesen 9, vízszintesen 16 pixel, TEXT 80-nál persze csak 8. |
||||||||||||||||
:DDLPT £n | ||||||||||||||||
A 16 bites hexadecimális értékkel megadható a nyomtatás indításánál végrehajtott LPT keresés kezdőcíme. A keresésnél átírjuk ezt az értéket, így az ismételt nyomtatásnál már nem kell újra keresgetni. A DDSTPWR-rel ki is menthető az új érték. £FFFF ill. 10H-val nem osztható érték esetén az alapértelmezésű LPT-ről történik a nyomtatás, ilyenkor keresésre sincs lehetőség. |
||||||||||||||||
:DDROTATION n | ||||||||||||||||
Nulla érték esetén a képet 90 fokkal elfordítva nyomtatja. Arányosabb vízszintes méretet lehet elérni, ha a DDVIDEOY értéknek a DDVIDEO négyszeresét adjuk. Használata általában memóriabővítést igényel, ugyanis először a teljes méretű képet memóriába teszi, majd algoritmus segítségével 90 fokkal elfordítva nyomtatja. |
||||||||||||||||
:DDDECODE n | ||||||||||||||||
Az egyes pixelpontokból történő palettaszám képzés, DDDECODE=0 érték esetén úgy történik, hogy az ENTERPRISE 256 színét, monokrom színsötétség alapján 8 csoportra bontja. Ennek a csoportnak a száma adja a paletta számát, és a színét a DDPALETTE beállításából olvassa. Amikor a DDDECODE nem nulla, akkor a pixelpont színétől függetlenül, csak a palettaszám határozza meg a 8 csoport egyikét. Használata a színes képernyőn eltérő, de monokromon hasonló tónusú palettánál, vagy írott képernyőnél célszerű. |
||||||||||||||||
:DDMODE n | ||||||||||||||||
A megadott érték a nyomtatási szekvenciákat vezérli. Az EPSON nyomtatóknál nem okoz látható változást, nyomtatófajtákra és a DDUMP-fájl PC-n való nyomtatására hatással lehet. A 0-3 közötti értékek értelmezése:
|
Hsoft
1995.05.11.