Yoomp!

2007 - Marcin Zukowski

ügyességi

Enterprise

 

A Yoomp egy 8-bites Atari gépekre megjelent Trailblazer-klón. Enterprise-on a Magic Ball című klón a hivatalos eladási top-listák állandó első helyezettje volt, nem kis részben a látványos kivitelezésnek köszönhetően. A Yoomp hasonlóan látványos, a játéktér azonban nem sík, hanem - demóprogramokból ismert effektet felhasználva - csőbe lett hajlítva. A látványos demó effekteket felvonultató játék 2007-ben készült egy programozási versenyre készült, amit persze meg is nyert.
A játékban tehát egy pattogó labdával kell egy csőben előrefelé haladnunk, anélül, hogy bármilyen lyukon, résen kiesnénk belőle. A lyukakat jobbra-balra ki lehet kerülni, ilyenkor nem a cső forog alattunk, hanem a labda megy a csőben körbe fittyet hányva a gravitációra. A labda minden mezőre egyszer pattan, de korlátozott számban (lásd JUMPS számláló) dupla nagyot is tudunk ugrani. A cső fala különböző típusú mezőkből áll (már ahol nem hiányzik a mező). A "közönséges" mezőkön csak pattanunk egyet, de az "extra mezők" emellett valamilyen hatást is gyakorolnak labdánkra (a menüben az alsó sorban a program bemutatja a mezőket):

  • Kétféle lyukas mező van: kicsi és nagy lyukkal, amikbe persze nem szabad beleesni.
  • A floppylemez mező a pozíciónkat menti el (életvesztésnél nem a szint elejétől kell újrakezdenünk a pályát.
  • Az előremutató nyíl mezőn ugratunk egy nagyot. Ha közben az ugrás gombot is nyomjuk, már tripla méretűt ugrunk.
  • A szív mező jutalom életet ad.
  • A labdát ábrázoló mező dupla ugrást ad (JUMPS számláló növekszik)
  • A jobbra-balra mutató nyíl: oldara löki a labdát.
  • Teleport mező a cső átellenes oldalára teleportál.
  • A T jelű mező: megáll a labda (vagy a cső - nézőpont kérdése). Eközben jobbra-balra ízlés szerint pattoghatunk, amíg a duplanyíl jelő mezőre rá nem pattanunk. (Közben viszont gyorsan csökken a pontszámunk.)
  • A + és - jelű mezők a fényerőt csökkentik / növelik. Csak, hogy halmozzuk a demó effekteket... Aki túl sok sötétítő mezőre ugrik, pórul járhat!
  • A LIGHTNING mezőre pattanva villámló demó effekteket kapunk.
  • EARTHQUAKE - földrengés...

Minden pattogás egy pontot ér, de az extra mezőkre lépve több pontot is kapunk. 21 különböző színben pompázó pályán kell átvezetnünk a labdát, mielőtt kijutunk ebből a szürreális világból.
Az Enterprise változatban 4 és 16 színű üzemmód közül lehet választani, a sebesség pedig három fokozatban állítható:

  • F1 - 50 fps, 8 MHz-es gép kell hozzá 4 szín módban és 10 MHz 16 szín módban,
  • F2 - 25 fps, 4 MHz-es gép kell hozzá 4 szín módban és 4,6 MHz 16 szín módban,
  • F3 - 16,6 fps, ez a maximális sebesség 16 szín módban 4 MHz-es gépen.

Irányítás:
Billentyűzet (O - balra, P - jobbra, SPACE - ugrás), vagy tetszőleges botkormány.

Menü funkciók:

  • F3, botkormány le-fel: lépegetés a menüpontok között,
  • F2, balra - jobbra: menüpont váltása,
  • SPACE, ENTER, tűz gomb: játék indítása.

Minden teljesített szint után megkapjuk a következő szint kódját. Ha a menüben begépeljük ezt a kódot, onnan folytathatjuk a játékot, ameddig előzőleg eljutottunk. A LEVEL menüpontban tetszőleges - már teljesített - szintet kiválaszthatunk. A BACKGROUND funkcióval kikapcsolhatjuk a játékteret körülvevő csicsát, de ez feleslege, mert amúgy sem zavaró és szépen is néz ki!
Játék közben működő funkciók:

  • F1 / F2 / F3 - játék sebességének állítása (lásd feljebb),
  • F4 - felbontás állítása
  • F5 / F6 - hangeffektek hangerejének csökkentése / növelése,
  • F7 / F8 - zene hangerejének csökkentése / növelése,
  • HOLD / PAUSE - játék szüneteltetése / folytatása,
  • STOP - kilépés a játékból.

Cheat:
A 21. szint kódja: 736418
Ha beírjuk a menüben, az összes szint kiválasztható lesz.