Sargon 2.1

Hayden Book Company, Inc.

1981 - sakk

Enterprise

Kathe és Dan Spracklen Sargon című programja az első sikeres sakkjáték sorozat, 1977-ben kezdték fejleszteni. (A program a híres asszír királyról kaphatta a nevét.) Első verziója 1979-ben megnyerte a mikroszámítógépek második sakkversenyét (a rendezvény hivatalos neve PCW Microcomputer Chess Championship volt), 100 százalékos eredménnyel (ahogy két évvel később a Cyruss). A program egy Z80 processzorral szerelt Wavemate Jupiter III masinérián futott. A program megjegyzésekkel ellátott forráskódja később könyvben is megjelent a Hayden Book Co. kiadó könyvében, ezzel sok későbbi sakkprogramozót elindítva pályáján (Richard Lang is ezzel kezdte az "ismerkedést", melynek a Cyruss Chess lett az "eredménye").
A Sargon fejlesztése folytatódott, bár a 2.0-ás változat 1980-ban már csak az ötödik lett a 14 "fős" mezőnyben. A Hayden Book Co. kiadó ennek a forráskódját is kiadta, a CP/M változat 2.1-es verziója természetesen karakteres képernyőn fut, így nem árt az eseményeket egy igazi sakktáblán nyomon követni, mert a monitoron vagy nyomtatón megjelenő látvány "némileg" áttekinthetetlen.

A "sakktáblán" látható jelölések:

A játék indulása utáni első kérdés arra vonatkozik, akarunk-e hibát jelző hanghatásokat (BELL hangot).
Ezután, vagy a program futása közben az ESC vagy a pont (.) megnyomásával az alábbi lehetőségek közül választhatunk:

A következő kérdés (PRINTER?) arra vonatkozik, hogy a program üzenetei megjelenjenek-e nyomtatón is.
Ezután választanunk kell, hogy sötéttel (B), vagy világossal (W) akarunk-e játszani, majd a gép játékerejét (LEVEL OF PALY) kell beállítani 1-től 6-ig terjedő skálán.
Végül arra kell válaszolnunk, hogy a sakktáblát a program megjelenítse-e minden lépés után, vagy csak a lépéseket írja ki. Ez utóbbi esetben természetesen egy sakktábla mindenképen kell, amin nyomon követhetjük a partit, esetleg a zsenik vakon is játszhatnak.

A játékállás beállítása (is) meglehetősen fapados. Első kérdésben azt kell kiválasztanunk, hogy a táblát milyen beállításban adja be a program: 'S' - kezdőpozíció, 'E' - üres sakktábla, 'N' - a legutóbbi parti pillanatnyi állása szerint (ha ESC billentyűvel kiléptünk belőle).
Billentyű "felállításának" módja:

koordináta figura szín 1

(A szóközöket a program rakja ki.)
pl.: e1 k w 1 (E1 mezőre világos királyt állít)

Sajnos a program nem ellenőrzi, hogy a beállítás szabályos-e (pl. lehet több király is a táblán).
Figura törlése:

koordináta x

pl.: e1 x (törli az e1 mezőről a figurát)
A beállítás üzemmódból az ESC megnyomásával léphetünk ki, ezután a szokásos kérdésekre kell válaszolni, és még egy további kérdésre: a parti hányadik lépése következik (ennek gyakorlati jelentősége nincs).
A program meglepően gyengén, kb. a Masterchess szintjén játszik. Ismeri a lépésismétléses döntetlent.