Cyrus Chess

1985 - Inteligent Software Ltd.

sakk

Forrás:
Enterprise játék

Enterprise

A Cyrus programot a sakk ínyenceinek ajánljuk, mert ez a sakkprogram mindent tud, amit egy jó sakkozónak tudnia kell. A kezelőfelület letisztult, remek grafikai kivitelezés mellett a gép játékereje sem lebecsülendő, a megnyitáselméleti adatbázisa pedig "közel 1900 lépést tartalmaz". Mindemellett sokáig az egyetlen Enterprise-on elérhető sakkprogram volt, egészen a Spectrum átiratok megjelenéséig (ezek közül a Colossus 4 Chess-t érdemes figyelembe ajánlani).
A betöltést kővetően figyelned kell, mert rögtön Te léphetsz, vagyis az órád már megy. Lépni úgy tudsz, hogy a bal-alsó sarokban a fehér bástyán villogó négyzetet arra a bábara viszed, amellyel lépni akarsz. Ha ezt megtetted, nyomd le az "ENTER" gombot! A gép a döntésedet figyelembe veszi (pityeg egyet). Ez a négyzet kimerevedik, s a joystick segítségével rávezeted arra a mezőre, ahová az előre kiválasztott bábuval lépni akarsz. Ezt újabb pityegés követi. Ha a gép mélyebben szólal meg, akkor rossz helyre léptél. (Nem tartottad be a sakkozás szabályait!) Sikeres lépés után a gép "válaszol" lépésedre, vagyis ő is ezt teszi. Aztán megint Te jössz, majd a gép, majd Te s ez így megy tovább. Idáig semmi különös nincs ebben a programban, de ha lenyomod a SPACE billentyűt megláthatod, hogy miért dicsértük a CYRUS CHESS-t. Ez tulajdonképpen egy menü, ahol az alábbiak láthatók s választhatók. A képernyő felső részén a készítők neve, a játék címe olvasható. Ez alatt pillanthatjuk meg a már megtett lépések számát, s irányát. A képernyő alsó részén van a lényeg, az alábbi módon:

H Hint Javaslat a legoptimálisabb lépésre
+ / - Change level A játék erőssége
U User v. user Ellenfél kiválasztása (számítógép, emberi játékos)
F Step forward Lépés előre (csak ha visszaléptünk a 'B' -vel)
S Set position Játékállás beállítása
ESC New Game Új játék kezdése (az ENTER-el nyugtázni kell)
M Move A gép lép helyettünk, a másik színnel folytathatjuk a játékot
I Invert Tábla elforgatása 180 fokkal
A Auto play Automatikus játék (gép-gép ellen)
B Takeback Visszalépés, a másik színnel folytathatjuk a játékot
O I/O mode Input / Output mode
R Replay mode a játék visszajátszása elölről. (Megszakítható a STOP megnyomásával.)

A CTRL + P megnyomásával a nyomtatót, a CTRL + S megnyomásával a hangot kapcsolhatjuk ki / be.
Amikor a gép van lépésen két funkció él: H (hint) - lépésjavaslat, és a STOP - a gép azonnal lép.
Az I/O Mode meüben a következő lehetőségeink vannak:

L Load game játék betöltése
P Select printer nyomtatás
: Exos command tetszőleges EXOS/EXDOS parancsot kiadhatunk
S Save game játék kimentése
J   Joy kiválasztása (Internal, External 1-2)
STOP Exit I/O mode Kilépés az I/O menüből

Ha játékállást kívánunk beállítani (S-Set position) a következő lehetőségeink vannak:

ALT+DEL Clear board törli a táblán lévő összes bábut
DEL Clear square törli azon a mezőn lévő bábut, amin a kurzor áll
ESC New game új játék kezdése (az ENTER-el nyugtázni kell)
X Swap colour szín kiválasztása
Z Zero clocks óra nullázása
S Exit set up kilépés a set up módból

A következő billentyűkkel az X-el kiválasztott színű bábokat teszünk arra a mezőre, amin a kurzor áll:
P (Pawn) - gyalog, N (Knight) - huszár (ló), B (Bishop) - futár, R (Rook) - bástya, Q (Queen) - vezér (királynő), K (King) - király.
A set up módból csak akkor tudunk kilépni, ha szabályos játék pozíciót állítottunk be, vagy új játékot kezdünk (ESC).

A program szintjei igen erősek, így aki 4-5-ös fokozatón megveri a gépet az már elmondhatja magáról, hogy tud sakkozni. Ez annál is inkább így van, mert 1986-ban a második Mikroszámítógépes Sakk Európa Bajnokságon első helyezést ért el ez a program. Így látható, hogy a dicséret nem alaptalan, a program általában elveri az összes 8 bites gépeken futó kortárs sakkprogramot! Egyetlen hiányosságot lehet e téren megemlíteni: a program nem tud mattot adni huszárral és futóval. (Két futóval viszont igen.)
Erősségi szintek
Lépési idő
1
2 sec
2
5 sec
3
10 sec
4
20 sec
5
30 sec
6
75 sec
7
180 sec
8
300-720 sec
9
720- sec

A program három további nehézségi fokozatot is tartalmaz, melyeknek speciális funkciója van:

A sakkprogramban a lépések száma nincs korlátozva, ugyanakkor maximálisan százhatvan lépés megismétlésére van lehetőség. A játék végeredményét az alábbi üzenetek formájában közli a számítógép a versenyzővel:

A program - a többi külföldi programhoz hasonlóan - igen magas áron volt megvásárolható: 470Ft-ért kínálták.