Cyrus Chess 1985 - Inteligent Software Ltd. sakk |
Forrás: Enterprise |
A Cyrus programot a sakk ínyenceinek ajánljuk, mert ez a sakkprogram
mindent tud, amit egy jó sakkozónak tudnia kell. A kezelőfelület letisztult, remek grafikai kivitelezés mellett a gép játékereje sem lebecsülendő, a megnyitáselméleti adatbázisa pedig "közel 1900 lépést tartalmaz".
Mindemellett sokáig az egyetlen Enterprise-on elérhető sakkprogram volt, egészen a Spectrum átiratok megjelenéséig
(ezek közül a Colossus 4 Chess-t érdemes figyelembe ajánlani).
A betöltést kővetően figyelned
kell, mert rögtön Te léphetsz, vagyis az órád már megy. Lépni úgy tudsz, hogy
a bal-alsó sarokban a fehér bástyán villogó négyzetet arra a bábara viszed,
amellyel lépni akarsz. Ha ezt megtetted, nyomd le az "ENTER" gombot!
A gép a döntésedet figyelembe veszi (pityeg egyet). Ez a négyzet kimerevedik,
s a joystick segítségével rávezeted arra a mezőre, ahová az előre kiválasztott
bábuval lépni akarsz. Ezt újabb pityegés követi. Ha a gép mélyebben szólal meg,
akkor rossz helyre léptél. (Nem tartottad be a sakkozás szabályait!) Sikeres
lépés után a gép "válaszol" lépésedre, vagyis ő is ezt teszi. Aztán
megint Te jössz, majd a gép, majd Te s ez így megy tovább. Idáig semmi különös
nincs ebben a programban, de ha lenyomod a SPACE billentyűt megláthatod, hogy
miért dicsértük a CYRUS CHESS-t. Ez tulajdonképpen egy menü, ahol az alábbiak
láthatók s választhatók. A képernyő felső részén a készítők neve, a játék címe
olvasható. Ez alatt pillanthatjuk meg a már megtett lépések számát, s irányát.
A képernyő alsó részén van a lényeg, az alábbi módon:
H | Hint | Javaslat a legoptimálisabb lépésre |
+ / - | Change level | A játék erőssége |
U | User v. user | Ellenfél kiválasztása (számítógép, emberi játékos) |
F | Step forward | Lépés előre (csak ha visszaléptünk a 'B' -vel) |
S | Set position | Játékállás beállítása |
ESC | New Game | Új játék kezdése (az ENTER-el nyugtázni kell) |
M | Move | A gép lép helyettünk, a másik színnel folytathatjuk a játékot |
I | Invert | Tábla elforgatása 180 fokkal |
A | Auto play | Automatikus játék (gép-gép ellen) |
B | Takeback | Visszalépés, a másik színnel folytathatjuk a játékot |
O | I/O mode | Input / Output mode |
R | Replay mode | a játék visszajátszása elölről. (Megszakítható a STOP megnyomásával.) |
A CTRL + P megnyomásával a nyomtatót, a CTRL + S megnyomásával a hangot kapcsolhatjuk ki / be.
Amikor a gép van lépésen két funkció él: H (hint) - lépésjavaslat,
és a STOP - a gép azonnal lép.
Az I/O Mode meüben a következő lehetőségeink vannak:
L | Load game | játék betöltése |
P | Select printer | nyomtatás |
: | Exos command | tetszőleges EXOS/EXDOS parancsot kiadhatunk |
S | Save game | játék kimentése |
J | Joy kiválasztása (Internal, External 1-2) | |
STOP | Exit I/O mode | Kilépés az I/O menüből |
Ha játékállást kívánunk beállítani (S-Set position) a következő lehetőségeink vannak:
ALT+DEL | Clear board | törli a táblán lévő összes bábut |
DEL | Clear square | törli azon a mezőn lévő bábut, amin a kurzor áll |
ESC | New game | új játék kezdése (az ENTER-el nyugtázni kell) |
X | Swap colour | szín kiválasztása |
Z | Zero clocks | óra nullázása |
S | Exit set up | kilépés a set up módból |
A következő billentyűkkel az X-el kiválasztott színű bábokat teszünk
arra a mezőre, amin a kurzor áll:
P (Pawn) - gyalog, N (Knight) - huszár (ló), B (Bishop)
- futár, R (Rook) - bástya, Q (Queen) - vezér (királynő), K
(King) - király.
A set up módból csak akkor tudunk kilépni, ha szabályos játék pozíciót állítottunk
be, vagy új játékot kezdünk (ESC).
A program szintjei igen erősek, így aki 4-5-ös fokozatón megveri a gépet az már elmondhatja magáról, hogy tud sakkozni. Ez annál is inkább így van, mert 1986-ban a második Mikroszámítógépes Sakk Európa Bajnokságon első helyezést ért el ez a program. Így látható, hogy a dicséret nem alaptalan, a program általában elveri az összes 8 bites gépeken futó kortárs sakkprogramot! Egyetlen hiányosságot lehet e téren megemlíteni: a program nem tud mattot adni huszárral és futóval. (Két futóval viszont igen.)
Erősségi szintek |
Lépési idő |
|
1 |
2 | sec |
2 |
5 | sec |
3 |
10 | sec |
4 |
20 | sec |
5 |
30 | sec |
6 |
75 | sec |
7 |
180 | sec |
8 |
300-720 | sec |
9 |
720- | sec |
A program három további nehézségi fokozatot is tartalmaz, melyeknek speciális funkciója van:
A sakkprogramban a lépések száma nincs korlátozva, ugyanakkor maximálisan százhatvan lépés megismétlésére van lehetőség. A játék végeredményét az alábbi üzenetek formájában közli a számítógép a versenyzővel:
A program - a többi külföldi programhoz hasonlóan - igen magas áron volt megvásárolható: 470Ft-ért kínálták.