Masterchess

1983 - Mikro-Gen Ltd.

sakk

Spectrum (48k)

Kevesen gondolnák, hogy először 1970-ben rendeztek versenyt a számítógépek számára az Egyesült Államokban, ezek persze még nem mikrogépek voltak. Sok víz lefolyt a Dunán, amíg 1998. május 11-én a Deep Blue nevű program 3,5 - 2,5 arányban legyőzte a világ akkori legjobb sakkozóját Garry Kasparovot. A sakkprogramok fejlesztése és a mesterséges intelligencia kutatása a mikroszámítógépek megjelenésével vett igazán lendületet (egészen egyszerűen azért, mert szélesebb kör számára vált lehetőség a sakkprogramok készítése). A Mikro-Gen sakkprogramja egy korai, mai szemmel megmosolyogtató próbálkozás. Sok mindenben hasonlít a SUPERCHESS 2-re, mind kinézetben, mind tudásban. Tudásuk kezdetleges, kezelésük körülményes, rengeteg funkció hiányzik belőlük.

Betöltés után kiválaszthatjuk, hogy partit szeretnénk indítani (PLAY - 'P' billentyű ), a színeket akarjuk megváltoztatni (COLOUR - 'C' billentyű), vagy játékállást szeretnénk beállítani (SET UP - 'S' billentyű).

Új játékot indítva beállíthatjuk, hogy világossal ('W'), vagy sötéttel ('B') szeretnénk lenni, majd a játékerősséget állíthatjuk be (0-9). Játszani csak a gép ellen tudunk, ezután rögvest kezdetét veszi a parti.
Lépni a sakk szerinti koordináták megadásával lehet (pl. E2E4). Ha gépelési hibát vétünk, a DELETE billentyűvel (CAPS SHIFT + 0) kitörölhetjük a parancssort. Szabálytalan lépésünket a program INVALID MOVE üzenettel díjazza. Óra nincs, a program nem méri a gondolkozási időt. Egy billentyű lenyomásával elérhetjük a program egyéb szolgáltatásait:

  • L - a gép játékerejének megváltoztatása,
  • R - lépésjavaslat kérése a géptől,
  • Z - a képernyő nyomtatása ZX Printerre,
  • T - parti kimentése jazettára,
  • X - parti megszakítása, visszalépés a program elejére.

Mint látjuk, visszalépési lehetőség nincsen! Óra sincs a program nem méri a gondolkodási időt. Az utolsó 13 lépést viszont visszanézhetjük a bal oldalon. Csak a gép ellen játszhatunk, 2 játékos mód nincs, ezért különösen fájó, hogy a program nagyon gyengén játszik, még 6. fokozatban is tud hatalmas ökörségeket lépni, mindezt úgy, hogy még sokat is gondolkozik. Bizony itt még volt mit csiszolni... Talán mondanom sem kell, hogy megnyitáselméleti adatbázisa rendkívül szegényes.

Színbeállításnál először ki kell választanunk, hogy a tábla, vagy a háttér színeit akarjuk-e megváltoztatni, majd a kérdésekre válaszolva a színeket a SPECTRUM alapértelmezett színkódjaival kell megadni.

Állás beállításánál (SET UP) a kurzormozgató billentyűkkel mozoghatunk a mezők között. Az aktuális mezőn álló bábut a DELETE billentyűvel letörölhetjük, a P (Pawn - gyalog), N (Knight - huszár), B (Bishop - futár), R (Rook - bástya), Q (Queen - vezér), K (King - király) billentyűk megnyomásával helyezhetjük el a kívánt figurát. Ha lerakunk egy figurát, meg kell adnunk, hogy világos vagy sötét bábút legyen (W / B) valamint, hogy a bábu lépett-e már. Ez felesleges, hisz a pozícióból úgyis kiderül, egedül a királynál van jelentősége, a sáncolás miatt.
Az 'X' megnyomásával léphetünk ki a SET UP módból. Ilyenkor automatikusan a játékmódba kerülünk, azaz színt kell választanunk, majd a gép játékerősségét kell beállítani, valamint azt, hogy az adott állásban ki következik lépésen.