Mansion Adventure 1

1985 - Microdeal

kaland, szöveges

Enterprise

Bár a Microdeal C16-os (a játékok eredetileg 1982-ben Dragon 32 Computer-re készültek), kalandjáték-sorozatából csak a 3. rész (Williamsburg Adventure 3) jelent meg hivatalosan Ep-re, a sorozat többi része (Jerusalem Adventure 2, Ultimate Adventure 4, Castle Dracula Adventure 5) is hasonló - Minimal Basic - színvonalú, így könnyedén át lehet alakítani, hogy fusson Enterprise-on. (Csak a programlistába nem javasolt belenézni, mert az valami rettenet...) Az első rész, talán valamivel gyengébb, mint a 3 rész - amit némileg feldob a morbid humor - érthetetlen, hogy kerülhetett kereskedelmi forgalomba (1985-ben maximum egy olcsó programcsomagot ért volna meg az öt játék akár C16-ra, akár Enterprise-ra). Az ötletszegény történet szerint egy lakatlan kastélyban kell felkutatnunk egy értékes gyémántot, majd kijutni a kastélyból.
A program szókincse szerény, a fontosabb parancsokat funkcióbillentyűkkel is elérhetjük:

  • F1 - LOOK - újra megkapjuk a helyszín leírását.
  • F2 - INVENTORY - a nálunk lévő tárgyak listája. Egyszerre öt tárgy lehet a kezeinkben.
  • F3 - EXAMINE - tárgy megvizsgálása.
  • F4 - TAKE - Tárgy felvétele. Használható a GET is.
  • F5 - DROP - tárgy lerakása. Használható a PUT is.
  • F6 - OPEN - kinyitni valamit. Használható az UNLOCK is.
  • F7 - SCORE - Nem a pontszámunkat adja meg, ahogy azt várnánk (a program nem is számol pontszámot). A program végén kell használnunk a küldetés befejezéséhez.
  • F8 - HELP - általában az INVENTORY és a SCORE parancs használatára hívja fel a figyelmünket, de néhány helyszínen valóban ad (némi) segítséget.
  • SHIFT + F8 - QUIT - Kilépés az aktuális játékból. Megerősítést kér. (Ez a parancs "extra az Ep verzióban.)

Használható igék még: BREAK, ESTIMATE, INSERT, KICK, MOVE, PRICE, PRISE, PRIZE, PUSH, READ, STRESS, STRETCH.
Mozgáshoz használható a GO SOUTH, GO WEST, GO NORTH, GO EAST utasítások, vagy csak az égtáj rövidítése: S, W, N, E. A GO helyett a WALK is használható. Minden szó rövidíthető annak első három karakterével.
A megoldás:

(Kezdetben a kastély előtt állunk, zárt ajtó fogad.) HELP, INVENTORY, LOOK PAPER (a nálunk lévő levél szerint, egy bizonyos széf kombinációja három atomi rendszám, amelyet a kémiai elemek első betűjének sorrendjében kell megadnunk), EXAMINE DOOR (áthatolhatatlannak tűnik), EXAMINE BAR (némi(?) segítséget ad az ajtó kinyitásához), PRISE DOOR (az ajtó kinyílik), DROP BAR, DROP PAPER, GO DOOR.
E (a nappaliban egy szobrot találunk), EXAMINE STATUE, HELP, BREAK STATUE (egy érmét találunk benne), LOOK MEDALLION (az ólom rendszáma 82), N, LOOK TABLE (azt olvassuk rajta: OTKK ENTQ, ez aztán a nagy segítség... A megoldás: minden betű helyett vegyük az ABC-ben következő betűt, vagyis PULL FOUR). N, W, S, W, GET RUG (egy jelzést találunk), DROP RUG, LOOK TOKEN (a cink rendszáma 30), E, N, W, N. (meg is találtuk a "meghúzni valót") PULL HOOK (egy titkos kamra nyílik), LOOK COMPARTMENT (egy alumínium érmét találunk), GET COIN, LOOK COIN (az alumínium rendszáma 13), DROP COIN.
S, E, S, S, W, HELP (tipp: mozgassunk meg valamit), MOVE CABINET (megtaláltuk a páncélszekrényt), OPEN SAFE (a program kéri a kombinációt, az egyes számokat / jellel elválasztva), 13/82/30 (ha rossz kódot adunk meg, felrobbanunk... ha jó kódot adunk meg, egy notesz és egy kulcs hullik ki a páncélszekrényből), LOOK NOTEBOOK (újabb "furcsa" tipp: "KSED KCIK", fordítva olvasva: KICK DESK), GET KEY, E, N, N, N
(Találtunk is egy "rugdosni való" asztalt), EXAMINE DESK (elég romos állapotban van), KICK DESK (az asztal alatti titkos átjáróba zuhanunk). N, E, N, E, S, S (piros gombot nem nyomkodunk...), S (meg is van a gyémánt!)
(Megfontolt kalandor nem kapkod, először a gyémánt melletti kulcslyukat vizsgálja meg) LOOK SLOT (zseniális tipp: "HMRDQS JDX EHQRS" az ABC következő betűit véve: INSERT KEY FIRST - bár ez amúgy is eléggé kézenfekvő), INSERT KEY, GET DIAMOND (már csak ki kell jutnunk), N, N, W, W, S, S, S, S, S, S, SCORE.

A játékban van néhány fel nem használt tárgy, ezek közül többet véletlenszerű helyre rak a program, de ezekkel nem kell foglalkozni.

Térkép