Castles & Kingdoms

1985 - Virgin Books

Kaland, szöveges

Enterprise

Talán meglepő, de az újságokból, könyvekből begépelhető játékoknak nem csak nálunk volt a '80-as években nagy "hagyománya", hanem tőlünk nyugatabbra is, sőt! Sok angol nyelvű könyv jelent meg, amely csak begépelhető játékokat tartalmazott. 1985-ben jelent meg a Virgin Books kiadásában a Castles & Kingdoms című könyv, amely 15 begépelhető szöveges kalandjátékot tartalmaz. A 15 játékból 12 Dan & Ed Caggiani szerzőpáros műve, 3 pedig régebbi "klasszikusok" C64-es változata. Bár a játékok teljes egészében BASIC-ben íródtak és semmilyen grafikát nem tartalmaztak, nagyobb részük, ötletes, ugyanakkor programozás-technikailag egészen hajmeresztőek. Sajnos a Caggiani-szerzőpáros játékainak élvezeti értékét nagyon lerontja azok rossz kezelhetősége: a képernyőn kevés információ jelenik meg, de azok az egész képernyőn szétszórva. Minden parancs kiadása után kiírja azok eredményét (vagy éppen semmit), majd pár másodperc várakozás után törli a képernyőt, hogy véletlenül se tudjuk, mi történt, és még a játékmenet is vontatott. A Dragonquest kezelőfelülete is csak egy fokkal jobb.
Talán nem nehéz belátni, hogy a 15 játék megoldásánál lényegesen nagyobb kihívást jelenthetett azok begépelése: a közismerten olvashatatlan Microsoft BASIC programlisták - a magyarázatokkal és "körítéssel" együtt 178 oldalt töltöttek meg. A letölthető C64-es verziók gyanúsan szövegfelismerő programmal lettek bescannelve, és bár - a könyvből készült fényképek alapján - a nyomdatechnika kitűnő volt, tökéletes eredmény így sem születhetett. Így aztán nem is csoda, ha az interneten fellelhető C64-es játékok rengeteg hibát tartalmaznak. A leggyakoribb hiba az elgépelt változónév. Ez C64-en nem okoz programhibát, ezért gyakorlatilag felderíthetetlen hibának számít, ha a program egy esemény megtörténtét pl. O(30)=1000 feltétellel vizsgálná, de helyette O(30)=l000 "csúszott" a programba. (Ugyanis ilyenkor a C64 BASIC interpreter az 1000 érték helyett egy új, 0 kezdőértékkel bíró l0 nevű változóval hasonlítja össze az O(30) tömbváltozó értékét.) Emiatt a programokban számos esemény kimarad, amely többnyire a megoldásra is kihatással van. Emellett sajnos több (egészen pontosan 7!) program is tartalmaz olyan tervezési- vagy egyszerű szintaktikai hibát, amely miatt a program teljesíthetetlen (a térképben nem jutunk el soha egy megadott helyre, események rossz megtevezése, vagy hibás feltételvizsgálat miatt).
Az Ep-verziókban remélhetőleg csaknem minden a helyére került, legalábbis valamennyi játék megoldható, és egységes kezelőfelületet kaptak. Alább a programok a könyvben szereplő sorrendben vannak ismertetve.

The Brass Helm (Dan & Ed Caggiani)

A programcsomagnak egyfajta keretet adó, "bevezetésként" felfogható játék, a jelenben játszódik - legalábbis az első fele. Főhősünk minden bizonnyal egy fantáziadús tinédzser, aki szereti a kalandokat, és szeret olvasni. Ha a megfelelő felszereléssel - melynek beszerzéséhez némi pénz is kell - meglátogatjuk a könyvtárat, a könyvtáros egy varázslatos könyvet ad minket, amely a mesék világába röpít minket.
A használható igék: n, s, e, w, go [helyszín], cross, take, get, drop, examine (exam), inventory (i), pay, buy, wear, use, fight, read, help, look, quit.
A help parancs érdemben nem segít, helyette az examine használható remekül a szerzőpáros játékaiban. Támadni ebben, és a többi játékukban is az USE [fegyver] paranccsal lehet, fegyver híján - ebben a részben - próbálkozhatunk a fight ["áldozat"] paranccsal is.

A megoldás lineáris egészen addig, amíg el nem merülünk mesék világában:
examine dresser (pénzt találunk), get money, e, s, e, n, e, examine shop, buy helm, w, s, w, w, s, examine lady, help lady (pénzt ad hálából), e, s, examine librarian, read book, wear helm

A történet itt elágazik, attól függően, hogy "melyik játékba" kívánunk eljutni (a megfelelő játékot a program be is tölti).

  • Dragonquest
    e, e, cross river, e

  • Spider Mountain
    w, s, examine thief, fight thief (egy kardot és egy furulyát zsákmányolunk), w, w, s, s, use sword, s, w

  • Thunder Mountain Passage
    w, s, fight thief, e, n, n, n, examine rat, use sword, n, e

  • Stargate
    w, s, fight thief, e, n, n, n, use sword, n, n, e, examine guard, use sword, e

  • Castle Northstar
    w, s, fight thief, e, n, n, n, use sword, n, n, e, use sword, s, e

  • Deadly Dungeon
    e, e, s, s, cross river, s, s

  • The Temple of Vishtari
    w, s, fight thief, w, w, s, w, n, use flute, w, s

  • Tower of Fear
    w, s, fight thief, w, w, s, s, use sword, s, s, s, examine scorpion, use sword, s

  • Werewolf Wars
    s, s, s, s, pay keeper, s, s

  • Gauntlet of Death
    w, s, w, n

  • Firekeep
    w, s, fight thief, e, n, n, n, use sword, n, w, use sword, w, n, n, examine balrog, use sword, n, n

  • Revenge of Balrog
    w, s, fight thief, e, n, n, n, use sword, n, w, use sword, w, n, n, use sword, w

  • The Fortess at Time's End
    w, s, fight thief, e, n, n, n, examine rat, use sword, n, w, examine dogs, use sword, w, w

  • The Blue-eyed Thief
    e, e, s, e

Megjegyzendő, hogy a harcok kimenetele véletlenszerű, ez nem túl szimpatikus vonása a szerzőpáros játékainak (még ha a győzelmi esélyeinken kicsit javítva vannak az Ep-verziókban).

Térkép

Dragonquest (Charles Forsyth)

Charles Forsythe-t Scott Adams korai játékai ihlették meg, amikor 1980-ban elkészítette Dragonquest című kalandjátékát, TRS-80-ra. Az Adventureland-del ellentétben itt már nem "egyszerű" kincsgyűjtögetés a célunk, hanem egy nemes küldetést kell teljesítenünk: Smaegor a sárkány elrabolta a király lányát és barlangjában tarja fogva. A király utolsó reménye, hogy viszontlássa szeretett lányát, főhősünk, Sir Knigt a rettenthetetlen lovag, miután a királyság összes többi lovagját megcsócsálta már a sárkány. Bár a játék Scott Adams - eredeti játékaihoz hasonlóan - nagyon primitív volt, mégis üzleti siker lett, elsősorban hiánypótló jellegének köszönhetően, annak ellenére, hogy kazettán 15.95 dollár, lemezen megvásárolva 21.95 dollár volt a kezdő ára! Az eredeti programból készült C64-re teljes egészében BASIC verzió. Apróbb változások ugyan vannak a megoldásban, nincs játékállás mentésére lehetőség, és a térkép is "megfordult", mindkét tengelye körül. A legfájóbb egyszerűsítés a C64-es változat kinézete: egy teljesen áttekinthetetlen "szövegmasszából" kell kibogozni a történéseket.
A használható igék: n, s, w, e, go [irány, vagy hely], enter, run, walk, climb, get, take, pull pick, grab, drop, give, put, examine, look, read, search, inventory (tárgylista), rub, say, kill, dig, fly, row [up vagy down], open, break, play, quit. (Az igék és a főnevek is rövidíthetőek első három karakterükkel.)

Megoldás:
examine king, e, examine lamp, get lamp, get oil, get shovel, w, s, w, go dock, (a királyság mellett húzódó Delta folyó egy szakasza csónakkal hajózható) go boat, row up, e, climb stairs, get flute, w, (kard áll ki egy kőből, de nem tudjuk kihúzni) open flask (beolajozva mindjárt jobban csúszik...), pull sword, w, go down, examine stairs, go river (a folyóban egy sellővel találkozunk), examine meramid, play flute (a furulya annyira megtetszik neki, hogy cserébe ad egy amulettet), go up, row down, e, e, e, e, n, e, s, e, s, dig (naná, hogy csak a temetőben lehet ásni... kiásunk egy sírt), go grave, examine coffin, open coffin (a sírból egy eltemetett vámpír ugrik elő, hálából ad egy rubint, majd elviharzik), get ruby, climb up, drop shovel, n, n, enter hut (egy varázslóval találkozunk, aki üzletet ajánl: valami értékesért cserébe segít nekünk), give ruby (egy mágikus pajzsot ad, és egy varázsszót tanít, ami jól jöhet, ha egy magaslaton csapdába esünk), get shield, s, s, w, n, w, s, w, go dock, go boat, row down, e, go cave (a sárkány barlangjában jelenleg sötétség uralkodik), rub lamp, (Most már látunk is valamit... Egy magas oszlop állja utunkat. Ha megpróbálunk felmászni, lezuhanunk, a varázsamulettel viszont tudunk repülni, persze csak ha nem vagyunk túl nehezek!) drop sword, drop shield, fly (Zsákutcába jutottunk, keletre a sárkány van, aki ellen védtelenek vagyunk. Varázsoljunk egy kötéllétrát, amit fel tudunk mászni a felszerelésünkkel együtt, biztonságosan!), say xavax, climb ladder, get sword, get shield, climb ladder (vissza a létrán), e (Az ezüst kard és a mágikus pajzs megvéd a sárkánytól.), e (Megtaláltuk a királylányt, aki innentől kezdve követ minket.), w, w, climb ladder, w, go boat, row up, e, e, e, n (Hazatértünk a királyhoz, nagy a boldogság!)

Spider Mountain (Dan & Ed Caggiani)

A pókok hegyének járataiba indulunk kincsvadászatra. Feladatunk annyi, hogy pár összeharácsolt kinccsel, visszatérjünk a táborunkba (ahol a játékot kezdjük). Ezek a: key (persze aranyból) és a nemes egyszerűséggel gold, treasures nevezetű tárgyak. A kérdéses kincseket egy földalatti járatban, nagyjából egy kupacban találjuk meg "pár" (értsd: végtelen), véletlenszerűen elénk toppanó óriáspók között. Egyetlen fegyver lelhető fel az egész hegységben: a shooter nevő szerkezet, amihez a szükséges "muníció" egy dobozban van (box) szintén végtelen mennyiségben. "Persze" a küzdelem kimenetele véletlenszerűen dől el, de kicsit javítottunk a győzelmi esélyeinken, hogy értékelhető legyen - az amúgy pár ötletes rejtvényt felmutató - program. A letölthető C64-es változat gyakorlatilag félig kész, használhatatlan volt, a készítők feltételezett szándéka szerint lett a program kiegészítve.
A használható igék: n, s, w, e, go [hely megnevezése], take, get, drop, examine (exam), inventory (i) (tárgylista, egyszerre 7 tárgy lehet nálunk), use, dig, insert, say, push, pull, read, kiss, quit.
Póktámadás esetén az use shooter paranccsal védekezhetünk, ezt nem említem meg a megoldásban.

A megoldás:
examine lantern, get lantern, e, examine path, e, n, examine mountain, e, examine sack, get sack, examine sack, drop sack, e, examine cave, use flint, use lantern, go cave, get shooter, examine shooter, examine writing, read writing, say home, drop lantern, e, e, s, examine village, go tavern, examine box, get box, pull lever, e, examine pool, examine succubus, e, e, use shooter, e, n, get ruby, say home, e, e, s, go tavern, pull lever, e, kiss succubus (a rubinkövet elveszi, de cserébe ad egy aranykulcsot), examine key, e, n, say abrete, examine treasures, get treasures, examine cell, insert key, s, get gold, say home

Thunder Mountain Passage (Dan & Ed Caggiani)

A játék célja, hogy a - baljós nevű - Vihar hegy veszélyekkel teli (értsd: szakadék, vadállatok, csapdák) zegzugaiból eljussunk a - sokkal szimpatikusabban hangzó - Északi Csillag Kastélyhoz. A kastély neve ne tévesszen meg senkit, a Castle Northstar című folytatásban újabb veszedelmek várnak ránk. A sok strapát egyetlen nemes cél érdekében vállaljuk: egy elrabolt leányzó megmentésére indulunk.
A program szókészlete: n, s, w, e, go [hely megnevezése], take, get, drop, examine (exam), inventory (tárgylista, egyszerre 5 tárgy lehet nálunk), push, swing, say, read, dig, jump, drink, look (helyszín leírásának újbóli megjelenítése), quit (kilépés a játékból).
Szokatlan módon támadásra a swing parancs használható, tárgyként a támadáshoz felhasználandó eszközt kell megadni!

A megoldás:
w, examine pit, jump pit, n, examine ground, jump stone, n, e, s, get log, n, examine stump, push stump, go passage, push log, w, n, e, n, examine rock, get rock, s, e, e, get shovel, w, w, w, s, e, s, s, e, swing rock, examine python, get python, e, n, e, s, s, go light, go shack, examine hermit, say hello, e, e, n, n, examine ruby, n, swing log, w, dig, get dagger, e, s, w, s, w, w, n, go passage, e, drop python, s, get scroll, examine scroll, read scroll, n, w, w, n, e, e, e, e, swing dagger, drop log, n, get branch, w, get medallion, e, s, w, w, w, n, w, go under, n
Stargate (Dan & Ed Caggiani)

A szerzőpáros meglepő és furfangos játéka a Northstar kastély előtt kezdődik (ez egy másik Northstar kastély, mint a Castle Northstar c. játékban szereplő kastély...) Feladatunk annyi, hogy egy mágikus könyvből elolvasva megszerezzük a "Graylock tudást" (a játékot talán a Revenge of Balrog előzményének szánták, amely valamiért a Graylockland Madness alcímet is megkapta?), majd kijussunk a kezdőhelyre. A program ezerrel szívatja a játékost, mégsem tudunk rá haragudni, sőt! A viszonylag sok helyszín és a tárgyak egy bonyolult, összetett történet benyomását keltik, miközben a megoldás nagyon egyszerű!
Bár első célunk a kastélyba bejutás, a kérdéses könyvet nem ott találjuk meg. Van viszont a kastélyban egy terem, ahol hat mágikus ajtó a világ különböző pontjaira juttat. A kérdéses könyvet a program véletlenszerűen, négy lehetséges hely valamelyikére rakja le, így nem lehet lineáris megoldást adni, csak a kezdéshez. De előbb nézzük a használható parancsok listáját:
n, s, e, w, go [helyszín], examine (exam) (egyszerre három tárgy lehet nálunk), inventory, (i), take, get, drop, use, open, pull, push, read, fill, drink, say, look, quit.

A megoldás kezdete:
examine castle, s, examine levers, pull left, e, e, examine guards, e, e, s, s, examine gallery, examine paintings, s, s, examine door

A (csillag)kapu teremben hat ajtót látunk. Valamelyiken átlépni pl. a go door 1 vagy go 1 paranccsal tudunk. Az első a fagyos Blizzariába, a második - a vizek világába - Aquatoria-ba, a harmadik Magnamaria-ba vezet a tűz világába. A negyedik leginkább sehova, pontosabban a halálba (Alabastria-ba), az ötödik az Arid sivatagba, a hatodik a kastély melletti hegy tetejére vezet, ahonnan délre lejuthatunk a kezdőhelyre. Minden világból (kivéve persze Alabastria-t, van egy visszaút a (csillagkapu) terembe. A könyv négy lehetséges lelőhelye közül egy-egy Blizzaria-ban, a sivatagban, Magnamaria-ban vagy Aquatoria-ban van, így 25% eséllyel szükségünk lesz - a sivatagban - egy (azaz 1) tárgyra, a hegy tetején található - kezdetben üres - kulacsra. Ha ez megvan, mehetünk vissza a (csillag)kapu terembe:

go 6, get canteen, s, s, e, e, e, e, s, s, s, s

Valószínűleg a kulcsot mindenki Aquatoria-ban töltené meg...,de az itteni víz ihatatlan, így következő úti célunk Blizzaria, ahol van hó bőven:

go 1, fill canteen

Hó már van a kulacsunkban, ha szerencsénk van, itt meg is találjuk a könyvet. Ha könyv nincs csak hó, irány Magnamaria, ahol a hőségben a hó rögtön meg is olvad a kulacsunkban. Ha itt sincs könyv, mehetünk a sivatagba, ahol javasolt a bőséges folyadékfogyasztás (drink water). Ha pechesek vagyunk csak a negyedik utazásunk során, Aquatoria-ban találjuk meg a mágikus könyvet (pontosabban rögtön két könyvet), amit felvenni nem szabad, csak elolvasni a megfelelőt (examine books, read book, read history). Ezután a (csillag)kapu terembe visszasétálva villámgyorsan visszajuthatunk a vár elé (go 6, s).

Castle Northstar (Dan & Ed Caggiani)

A Thunder Mountain Passage c. játék folytatásában kalandunk a címadó kastélyban folytatódik. Célunk az elrabolt leányzó megkeresése és megmentése. A program kezelése változatlan. Újdonság a harcrendszerben van: a küzdelmek végkimenetele véletlenszerűen dől el, de a kezdetben egyenlő esélyeket nagymértékben a mi javunkra billenthetjük egy amulett megszerzésével. Támadni - a játékban más fegyver nem lévén - a USE SWORD paranccsal tudunk, amit addig kell ismételni, míg a csata el nem dől. Néhány túlvilági lény ellen viszont a kard így sem hatásos, más "trükköt" kell bevetnünk. Egyszerre maximum 8 tárgy lehet nálunk.
A használható igék: n, s, e, w , go [helyszín megnevezése], take, get, drop, examine, (exam), inventory, (i), read, wear, use, open, eat, drink, rescue, look, quit.

A megoldás:
get silver, s, examine desk, open desk, examine desk, read note, n, e, examine armor, get sword, e, examine instruments, exam flute, get flute, e, examine masonry, get amulet, wear amulet, w, s, use sword, e, examine food, get food, w, w, s, use sword, e, examine bed, examine chest, open chest, examine chest, get gold, e, s, examine cell, drop gold, open door, w, w, w, examine maiden, open maiden, go maiden, use sword, w, use sword, w, examine harpie, drop food, w, get oars, drop silver, s, go boat, s, s, s, e, n, n, s, e, go cave, examine maiden, examine cerberus, use flute, rescue maiden

Deadly Dungeon (Dan & Ed Caggiani)

Kevésbé sikerült játék, mely eredetileg is több tervezési hibát tartalmazott, ami lehetetlenné tette a végigjátszást. De ha végig is lehetett volna játszani tervezési hiba miatt a játék kb. fele kimarad, ráadásul a neten fellelhető verzió emellett több gépelési hibát tartalmaz. A javított és átalakított Ep-verzióból több értelemes sül ki: Egyfajta minimalista Adventureland-szerű játék. Történet mondhatni nincs, a start képernyőre, a kereskedőnek négy értékes tárgyat kell elvinnünk, hogy jó pénzért eladhassuk. Az értékes tárgyak: pendant, diamond, medallion, pearl (nem mindegy melyik! - bár ha tévedünk, az hamar kiderül...)
A használható parancsok: n, s, e, w, ne, nw, se, sw, go up, go down, go [helyszín], take, get, drop, examine (exam), inventory (i), pull, wear, trade, open, use, row, look, quit.

A megoldás:
examine trader, e, e, e, go lagoon, go cave, go tunnel, examine dagger, get dagger, e, e, get leech, e, s, e, drop leech, s, s, use dagger, drop dagger, w, n, get torch, examine torch, s, e, n, n, e, get glasses, wear glasses, n, examine chest, n, e, go down, go down, se, examine demon, n, get pearl, s, drop glasses, e, get pendant, w, s, get medallion, n, sw, get diamond, ne, nw, go up, go up, w, drop torch, w, w, examine door, w, go boat, row west, go shore, w, w, w, trade

The Temple of Vishtari (Dan & Ed Caggiani)

A szerzőpáros viszonylag egyszerűbb, ötletekben szűkölködő játékában egy bizonyos Vishtari templomába kell bejutnunk, hogy megtaláljuk és lemészároljuk a címben nevezett illetőt. A játékot mindennemű felszerelés nélkül kezdjük, ezért először a szükséges felszerelést is be kell szereznünk. Ezek egy része a templom járataiban "járőrőző" kígyók "leszelésére" lesz hasznos, míg két fegyver a végső küzdelemben fog hasznos lenni: a számszeríj és egy kard. Elvileg elég csak egyetlen fegyver a végső összecsapáshoz, de ha nincs nálunk a kard, lényegesen csekélyebb esélyekkel szállunk harcba, ugyanis a harc végkimenetelét véletlenszerűen dönti el a program.
A használható parancsok: n, s, e, w, ne, nw, se, sw, go [helyszín], take, get, drop, examine (exam), inventory (i), clean, use, open, unlock, say, move, push, read, look, quit. A program eredetileg különbözőnek kezelte az open és unlock parancsokat, ez meg lett szüntetve. Támadásra - szokás szerint - az use [fegyver] parancs használható.

A megoldás:
n, examine pillow, move pillow, examine trapdoor, open trapdoor, go trapdoor, s, examine pipe, get flute, e, examine wall, clean wall, examine door, open door, go door, examine chest, open chest, examine chest, examine weapon, get crossbow, n, examine passage, go door, n, examine door, open door, go door, examine altair, move altair, get ring, examine ring, read ring, e, examine passage, go passageway, w, n, examine asp, say lightbend, get sword, s, e, e, examine cobra, use flute, n, examine python, use crossbow, n, use sword (amíg valamelyikünk nem győz)

Tower of Fear (Dan & Ed Caggiani)

A játéktörténet mondhatni sablonos: négy "értékes" tárgyat kell begyűjtenünk a "Félelem tornyából" és környékéről. Ezek az ezüst gyűrű (ring), egy rubin (ruby), egy tőr (dagger) és egy kard (sword). A tőr és a kard megszerzése viszonylag könnyű, későbbiekben fegyverként használatosak, a gyűrű és a rubin megtalálása "kicsit" macerásabb... Mindössze 18 helyszín van a játékban, mégis van néhány ötletes rejtvény benne.
A használható igék: n, s, w, e, go [hely megnevezése], take, get, drop, examine (exam), inventory (i) (tárgylista), climb, cut, pull, use, say, read, wear, look (helyszín leírásának újbóli megjelenítése), quit (q) (kilépés a játékból).
A támadásra nincs külön parancs, az ellenfelekkel az use [fegyver] paranccsal tudunk megküzdeni. A megoldáshoz a legfontosabb a help parancs egyetlen jótanácsa: mindent vizsgáljunk meg!

A megoldás:
w, w, get dagger, e, e, e, examine path, e, use dagger, get sword, w, w, examine tower, examine ivy, climb ivy, examine ivy, cut ivy, examine chains, pull left, w, examine window, go window, go door, e, exam lizard, use sword, e, exam leather, read leather, w, w, examine ladder, get ladder, pull bookcase, n, examine archway, n, e, get ring, examine ring, w, w, w, w, w, climb down, w, say sesame, exam archway, s, examine courtyard, drop ladder, climb ladder, pull lever, get ruby

Werewolf Wars (Dan & Ed Caggiani)

A kissé zavaros és nem is túl logikus történet szerint egy átok miatt jelenleg farkasember állapotban leledzünk. Csak egy mágikus amulett segíthet megtörni az átkot, tengerre szállunk hát (egy hajózó farkasember...), hogy megannyi veszély közepette felkutassuk a kérdéses amulettet, ami persze jól elrejtve, a tenger fenekén hever. A kivitelezés nem túl logikus, ahogy a - nem túl nagy kiterjedésű tengeren - vadászunk hajókra, értékes zsákmány reményében, illetve egy szigetre is elvetődünk. (Ráadásul a C64 verzió végigjátszhatatlan.) Mindenképpen a szerzőpáros nehezebb és kevésbé sikerült játékai közé sorolhatjuk a programot. A csaták véletlenszerű kimenetele is "megkeseríti" a játékos dolgát, még akkor is, ha a "fő ellenfél" ereje le lett csökkentve.
A programban használható igék: n, s, e, w, ne, nw, se, sw, go [helyszín], take, get, drop, examine (exam), inventory (i), drink, read, shoot, use, wear, set, board, look, quit.

A megoldás:
examine port, board ship, examine crescent, get crossbow, set sail, e, n, examine ship, board ship, shoot crossbow, examine items, get harpoon, examine harpoon, s, s, nw, examine ship, board ship, shoot crossbow, get map, examine map, read map, se, se, ne, examine ship, board ship, e, go hut, se, examine spider, s, s, get bottle, examine bottle, read bottle, n, n, nw, w, w, sw, sw, se, examine ship, board ship, s, w, examine serpent, shoot harpoon, w, examine shadow, drink potion, go under, go up, wear amulet

Gauntlet of Death (Dan & Ed Caggiani)

Az egymondatos történet szerint, egy csapdákkal, veszedelmes élőlényekkel teli labirintusból kell kijutnunk. A szerzőpáros többi - ugyanezen könyvben megjelent - programjával ellentétben ez a játék meglepően nehéz, szivatós, néhány logikai buktatóval fűszerezve (talán Brian Howarth munkássága ihlette meg a szerzőket...). Pedig egy csapdát - az alvó óriást - hibásan kezelt eredetileg a program, de ezt - vélhetően mindenki nagy örömére - sikerült "orvosolni".
A program szókészlete: n, s, w, e, go [hely megnevezése], take, get, drop, examine (exam), inventory (i) (tárgylista, egyszerre 5 tárgy lehet nálunk), push, pull, swing, say, jump, eat, insert, remove, light, look (helyszín leírásának újbóli megjelenítése), quit (kilépés a játékból).
Szokatlan módon támadásra és tárgyak használatára (is) a swing parancs használható, tárgyként a támadáshoz / csapda elhárításához felhasználandó eszközt kell megadni!

Egy lehetséges megoldás:
s, examine room, pull block, s, w, examine log, get log, e, n, pull block, n, n, e, get torch, examine wall, get flint, n, e, jump floor, e, s, examine snakes, light torch, swing torch, examine snakes, drop torch, drop flint, w, s, e, s, insert log, drop log, n, examine chariot, w, n, get rocks, e, n, w, w, s, w, s, examine fly, get fly, s, pull block, s, get rope, w, w, n, examine spider, drop fly, e, examine rodentroar, n, examine oil, swing rope, n, insert rock, w, examine giant, say zonix, s, examine staff, get staff, n, n, e, e, examine dog, s, e, n, e, jump floor, e, get diamond, examine diamond, s, w, s, e, s, w, examine room, jump string, w, n, drop rocks, get sword, examine sword, s, s, examine skeleton, swing sword, e, examine table, swing sword, push table, go hole, examine statue, insert diamond

Firekeep (Dan & Ed Caggiani)

A program terjedelme - a könyvben megjelent többi programhoz viszonyítva is - tetemes, aki hiba nélkül begépelte (az amúgy is olvashatatlan Microsoft Basic listát), az minimum UFO. Nem is sikerült hibamentesre a program, eredetileg végigjátszhatatlan, és néhány elgépelt változónév miatt kimaradnak események. Az Ep verzióban - remélhetőleg - minden a helyére került.
A történet szerint egy babár törzs elégedetlen tagja - erősen hiányos (mondhatni szalonképtelen) öltözékben - besétál a közeli városkába, hogy bevásárolja a szükséges felszerelést, majd a barbár törzs barlangjába visszatérve megkeresse és lekaszabolja Thorant, az épen regnáló törzsfőnököt. A lekaszabolás kimenetele véletlenszerű, így a siker a megfelelő felszerelés birtokában sem garantált... Újdonság a szerzőpáros többi programjához képest, hogy varázsolni is tudunk (persze csak a megfelelő eszköz birtokában)! Megjegyzendő, a városban a lopást nem kultiválják, viszont kezdetben semmi pénzünk nincs... A program erénye, hogy a viszonylag sok helyszín egy szinte "élő várost" varázsol elénk (némi képzelőerővel persze), és a törzs barlangjában is lehet egy jót bolyongani.
A használható igék: n, s, e, w, go [helyszín], examine (exam), inventory (i) (tárgylista), take, get, buy, drop, use, read, insert, open, eat, wear, mug, say, help, quit (kilépés a játékból.) Támadni az USE [fegyver] paranccsal tudunk.

Egy lehetséges megoldás:
w, w, w, examine man, mug man (nem szép a rablás, de ha muszáj pénzt szerezni...), e, e, e, examine shop, n, examine clothes, buy clothes, wear clothes, s, w, w, examine emporium, n, examine weapons, buy sword, buy book, read book (3 varázslatot tartalmaz), s, w (ruha nélkül nem engednek tovább), w, examine market, n, examine food, buy food, s, w, n, n, examine sign, read sign, e, e, e, e, e, n, examine canyon, (kard és élelem nélkül nem mehetünk tovább), go down, w, n, say begonus, e, n, n, w, say forcelus, s, say delphia rivel, n, n, examine cave, help, drop food, go cave, examine drawbridge, open drawbridge, s, examine clouds, s, s, w, w, w, n, e, n, w, examine maiden, go maiden, use sword.

Revenge of Balrog Donald L & Freda L Boner )

A játék eredetileg még 1981-ben készítette Donald és Freda Boner Microsoft BASIC-ben. Így a PC változat mellett készült belőle C64 verzió, ebből pedig Plus4 verzió is. Ez utóbbi a valamiért Graylockland Madness címet kapott. A szövegértelmező rutinon - az IS-BASIC "normális" string-kezelő függvényeivel - sikerült sokat gyorsítani. A történet szerint a gonosz Balrog elrabolta Celeste hercegnőt, a nagy fehér varázsló, Wilgus unokáját, és az ősi mágikus rubin nyakláncot. Természetesen meg kell mentenünk a hercegnőt, a mágikus nyaklánc körüli bonyodalmak azonban a Fortress at Time's End című folytatásra maradnak...

A megoldás:
n, read sign, w, examine tent, enter tent, examine table, look, get knife, get hat, exit tent, w, n, n, fight giant (a kés és a sisak kell hozzá), n, w, s, s, read sign, enter inn, examine box, look, get key, exit inn, w, w, s, n, n, fight orc, n, open gate (a kulcs kell hozzá), help, e, w, n, e, w, n, n, n, read sign, w, examine trees, look, examine canvas, move canvas, look, examine soldier, look, drop knife, get sword, examine sword, n, examine cliff, climb cliff, w, fight guard (a kard kell hozzá), n, untie princess, look, read sign

Fortress at Time's End (Donald L & Freda L Boner)

A Revenge of Balrog (ld. feljebb) folytatásában Celeste hercegnő megmentése után most az ősi mágikus rubin nyakláncot kell visszaszereznünk, ami csak úgy lehetséges, ha elpusztítjuk magát Balrog-ot is... A program kezelése természetesen változatlan (a szövegértelmező-rutin itt is át lett alakítva), a C64-es változat elég bugos, ezek (a készítők feltételezett szándéka szerint) javítva lettek.

Egy lehetséges megoldás:
help, enter castle, e, examine painting, n, n, examine statue, n, examine rack, look, get hat, e, e, open door, n, n, n, e, drop pipe, look, open door, enter hall, n, s, d, n, u, examine rings, d, s, examine table, read writing, remove hat, look, enter hall, examine pot, look, examine dirt, look, get key, n, e, examine couch, look, get note, read note, drop note, w, n, u, enter hall, s, examine table, n, e, examine case, look, get sword, help, move case, u, u, unlock gate, drop key, enter gate, n, n, enter closet, read sign, say follow, fight balrog, fight balrog (amíg meg nem hal, a harc kimenetele véletlenszerű), look, get necklace, read sign

The Blue-eyed Thief (Dan & Ed Caggiani)

A játékcsomag befejező darabja amolyan "jutalomjáték", melyben több a poén, mint az értelem. Egy tolvajjal kell átkutatnunk egy luxusvillát, ahol meglepő helyszíneket meglátogatva kell összegyűjtenünk négy értékes tárgyat. Ezek a cloak, picks, club, crystal. Az utolsó tárgy felvételével vége a játéknak. A rövid megoldás ne tántorítson el senkit az épület felfedezésétől...
A használható igéket nem érdemes felsorolni, valamennyi ráfért a funkcióbillentyűkre.

A megoldás:
examine villa, n, examine chain, pull left, e, get club, e, s, get crystal, n, w, w, w, get picks, n, n, e, get cloak