Botkormány illesztők

A Spectrum (16/48K) egyszerűre sikerült felépítésének tudható be, hogy a játszani vágyó felhasználó nem talál botkormány-csatlakozó bemenetet kedvenc számítógépén. A koncepció tulajdonképpen érthető: az olcsó alapgép megvásárlása után mindenki olyan bővítő egységet vásárol számítógépéhez, ami a kívánt felhasználási területhez szükséges. Szerencsére a bővítőegységek bő választékból válogathatott a Spectrum tulajdonos, így botkormány illesztőkből is bőséges választék állt rendelkezésre. Ezen illesztőkből szemezgethetünk alább, a teljesség igénye nélkül.

Kempston Joystick interface
1983 - Kempston Micro Electronics Ltd.

Az egyik legelső botkormány illesztő megoldás. Ebből adódik, hogy a Spectrum játékok 99%-a támogatja, egyfajta szabvánnyá vált. Sok esetben a régebbi játékok a billentyűzet mellett csak ezzel az illesztővel játszhatóak! Széles körű támogatottsága a +2-es, +3-as gépek megjelenése után is megmaradt a játékokban. Álló és fekvő kivitelben is gyártották. Hátránya, hogy nem billentyűzet-párhuzamos, a 31-es porton lehet az állapotát lekérdezni. Elterjedtségének tudható be a rengeteg Kemspton kompatibilis klón, pl:

Addpac Joystick Interface 1983 - Addpac Electronics
Cambridge Colt Joystick Interface 1984 - Cambridge Computing Research
Cheetah RAT 1985 - Cheetah Marketing Ltd
Dove Joystick Interface 1984 - Dove Microtronix Ltd.
Indescomp Joystick Interface 1984 - Indescomp S.A.
I2L Joystick Interface 1983 - Interactive Instruments Ltd.
Kempston Pro Joystick Interface
1984 - Kempston Micro Electronics Ltd

Univerzális illesztő, mely a 3 legelterjedtebb botkormány-illesztővel kompatibilis: Kempston, Cursor és Sinclair port található rajta, így gyakorlatilag az összes játék irányítható vele. Található rajta egy ROM cartridge csatlakozó is, azonban ezek nem terjedtek el, köszönhetően magas áruknak és kis kapacitásuknak.

Sinclair ZX Interface II
1983 - Sinclair Research Ltd.

Kempston interface-ek mellett a második legelterjedtebb szabványt megvalósító illesztő. ROM cartridge csatlakozó is található rajta, valamint bővítő port, ami lehetővé teszi (elvileg) további egységek csatlakoztatását, gyakorlatilag azonban csak ZX Printer használható ezen a porton keresztül. A +2-es, +3-as gépekbe ezt az illesztőt építette be az Amstrad pár évvel később. Előnye, hogy egy illesztővel egyszerre két botkormányt csatlakoztathatunk gépünkhöz, így 2 személyes játékoknál sem kell az egyik játékosnak a billentyűzetet koptatnia. További előnye, hogy billentyűzet párhuzamos, azaz billentyűzet-figyeléssel is lekérdezhető a botkormányok állapota. Így azokat a játékokat is használhatjuk vele, melyek nem kezelik az interface-t, de lehetőséget adnak a billentyűzet definiálására. A két botkormány állapota a billentyűzeten a következő gomboknak felelnek meg:

JOY1: '6' - balra, '7' - jobbra, '8' - le, '9' - fel, '0' - tűz.
JOY2: '1' - balra, '2' - jobbra, '3' - le, '4' - fel, '5' - tűz.

A két botkormány állapotát a 61438-as és 63486 portokon keresztül is lekérdezhetjük:

Joystick 1
 
Joystick 2
61438 port
 
63486 port
bit 0
tűz  
bit 4
tűz
bit 1
fel  
bit 3
fel
bit 2
le  
bit 2
le
bit 3
jobbra  
bit 1
jobbra
bit 4
balra  
bit 0
balra
Protek Joystick Interface
1983 - Protek Computing Ltd.

Az első forgalomba került botkormány illesztő. A Kempston-nal folytatott versenyben alulmaradt, így nem vált széles körben támogatott szabvánnyá. Csak néhány korai játék támogatja.Szerencsére a billentyűzettel párhuzamos: a kurzormozgató számbillentyűknek és a '0' (tűz) billentyűknek felel meg. Ha a játékok menüjében nem szerepel PROTEK vagy AGF menüpont, a CURSOR típusú illesztőt kell választani, ez jelenti a kurzormozgató billentyűkkel párhuzamos illesztőt.

Protek Switchable Joystick Interface
1984 - Protek Computing Ltd.

Univerzális botkormány illesztő. Bár csak egy botkormány csatlakoztatható hozzá, egy háromállású kapcsolóval választhatunk üzemmódot: Protek, Kempston vagy Sinclair Interface 2 kompatibilis módot választhatunk.

Comcon Joystick Interface
1984 - Frel Ltd.

A botkormány illesztők egy különleges csoportját képviseli. Billentyűzet párhuzamos illesztő, melynek funkciói szabadon programozhatók tetszőleges billentyűre. A módszer előnye, hogy minden játék garantáltan irányítható vele, hátránya, hogy használata körülményes. Több más gyártó is készített programozható illesztőt, mely hasonló elv alapján működik, pl:

AGF Programmable Joystick Interface 1983 - AGF
CCI Programmable Joystick Interface 1984 - Custom Cables International Ltd.
DK'Tronics Programmable Joystick Interface 1984 - DK'Tronics Ltd.
Downsway Programable Joystick Interface 1984 - Downsway Electronics
Electrotech Joystick Programmer 1987 - Electrotech
Fox Programmable Joystick Interface 1984 - Fox Electronics Ltd.
JRS Programmable Joystick Interface 1983 - JRS Software Ltd.
Page Programmable Joystick Interface 1984 - Page Computing
RomJoy            Rom Digital Ltd. (Görögország)
Solidisk Programmable Joystick Interface 1984 - Solidisk Technology
VTR Programmable Joystick Interface 1985 - VTR
DEMAK Intelligent Joystick Interface
DEMAK

A magyar cég programozható illesztője nagyon jól használható darab! Kiküszöbölendő a 48K-s Spectrum egyik legbanálisabb hiányosságát: RESET gombot is találunk rajta! Miután az illesztőn található kétállású kapcsolót 'TANUL' állásba kapcsoltuk, megkezdhetjük az illesztő programozását, ami nagyon egyszerűen történik: A gép megfelelő billentyűjét nyomvatartjuk, a botkormányt elmozdítjuk az annak megfelelő helyzetbe, majd a botkormányt visszaengedjük az alaphelyzetbe, és csak ezután engedjük fel a gép billentyűit.

MICROTEAM Programmable Joystick Interface
1987 - MICROTEAM Kft.

Szintén magyar termék, a Spectrum és Enterprise hardware-fejlesztéseiről egyaránt híres Microteam Terméke. A programozása a rajta található DIP kapcsolók beállításával történik.

Stonechip Programmable Joystick Interface
1983 - Stonechip Electronics

Némileg egyszerűbben kezelhető programozható illesztő, mely nem kapcsolókkal, hanem software-es úton programozható. Alapértelmezés szerint a kurzormozgató billentyűknek megfelelő beállítást kapunk.

 

DK'Tronics Games Controller
1985 - DK'Tronics Ltd.

A számtalan Kempston-kompatíbilis illesztők egyike. Érdekessége a "programfék", azaz lehetőségünk van a futó program "lefagyasztására" (megállítására), és a programfutás lassítására is.

DK'Tronics Dual Port Joystick Interface
1985 - DK'Tronics Ltd.

Univerzális illesztő, mely a Kemspton illesztő azon hiányosságát próbálja kiküszöbölni, hogy nem párhuzamos a billentyűzettel. Az első port a '6', '7', '8', '9', '0' billentyűknek felel meg, a második port Kempston kompatibilis.

ISS Joystick Interface
1984 - ISS

A német cég illesztője megpróbálja kiküszöbölni a Kempston illesztők azon hiányosságát, hogy csak egy botkormányt kezel. Az illesztőn található "A" port szabványos Kempston kompatibilis csatlakozó (a 31-es porton lehet lekérdezni az állapotát), a "B" port csak annyiban különbözik, hogy állapota a 32-es porton keresztül kérdezhető le. Programtámogatottság hiányában sajnos nem lehetett sikeres.

Spectrum Interface
1985 - Ram Electronics Ltd.

Kempston kompatíbilis botkormány illesztő. Egyetlen különlegessége az árcédula: 9,95 Fontos ára rendkívül kedvezőnek volt nevezhető az átlagos 15-20 Font körüli átlaghoz képest.