2007 - Weird Science Software

akció

Spectrum (48k)

Enterprise



Kevés olyan játék van, mely jobban "összenőtt" a C64-el, mint a Wizard of Wor. Pedig a C64 verzió maga is konverzió, az eredetit a nyolcvanas ével egyik legnagyobb pénzbedobós automatákat gyártó cége, a Midway jelentette meg 1981-ben. Az eredeti játék nem aratott túl nagy sikert, annál inkább a C64 verzió. A program sikere nem a "true color, nagyon SVGA" grafikának, vagy a 48 kHz-s hangoknak volt köszönhető, hanem az izgalmas "multiplayer" játékmenetnek. A legtöbb Spectrum tulajdonos bizonyára hallott "Commodor-os" barátaitól élménybeszámolót éjszakába nyúló lövöldözésről, mely egy idő után egymás aprításába torkollott (a szörnyek már csak "zavartak"...). Kicsit érthetetlen, hogy a Spectrum tulajdonosok "kimaradtak a jóból", de a magyar WSS Team jóvoltából 24 (!) év után (a C64-es változat 1983-ban jelent meg!) Spectrum-on is vadászhatunk a szörnyekre.

Arcade
C64

A történet egy poszt-apokaliptikus, elképzelt közeljövőben játszódik, amikor is egy unatkozó megalomániás ember - fellelt ősi kéziratokból - kitanulja a varázslás rég elfeledett tudományát. Egy "search and destroy" elit kommandó tagjai vagyunk, szörnyirtásra indulunk a varázsló labirintusába. A játék lényege egyszerű, de nagyszerű: a varázslót, illetve annak teremtményeit kell megsemmisítenünk egy labirintusban. A játék 25 labirintust tartalmaz, amiket minden játékban véletlenszerű sorrendben kapunk. Egy játékban nem láthatjuk mind a 25 labirintust! A játékos(ok) a képernyő alján, egy-egy biztonságot jelentő menedékből indulhatnak, de nem lehet itt akármeddig "sumákolni" 10 másodperc után mindenképpen kinyílik az ajtó. Két játékos módban figyelnünk kell arra, hogy nehogy véletlenül egymást lőjük le! Bár pontot kapunk a másik játékos lelövéséért, mindenképpen eredményesebb inkább összefogni.
Minden labirintusban, a képernyő két szélén van egy átjáró, melyen keresztül átjuthatunk a túloldalra. Az átjáró ajtaja 10 másodpercenként nyílik-záródik. A labirintusokban 4 féle szörny kóricál, valamint a varázsló is feltűnik időnként, ha megsemmisítettük az összes teremtményét.

  • A kék Burwor -ral fogunk a legtöbbször találkozni, elpusztítását 100 ponttal jutalmazza a gép.
  • A sárga Garwor előszeretettel változik láthatatlanná, pár másodpercre. (Ilyenkor a radarra kell hagyatkoznunk (lásd később). 200 pontot kapunk érte.
  • A piros Thorwor 500 pontot ér nekünk.
  • A második szinttől találkozhatunk Worluk-kal, aki leginkább egy óriási légyhez hasonlít, azután tűnik fel, miután az összes Burwor-t, Garwor-t, Thorwor-t elpusztítottuk. Lőni nem tud de repül, tehát nagyon gyors, ha nem sikerül lelőni, pár másodperc után elmenekül valamelyik kijáraton. Érdemes elkapni, hiszen 1000 kapunk érte. (Utolérni nem tudjuk, javasolt a kijáratok közelében várni rá.)
  • A varázsló a legveszélyesebb ellenfél, mindig csak akkor tűnik fel, ha minden teremtményét elpusztítottuk. Sűrűn teleportálja magát a labirintus más-más pontjára, miközben lövöldözik. Ha nem tudjuk időben lelőni, pár másodperc után angolosan távozik.

 A labirintus alatt, középen egy radart láthatunk, melyen a szörnyeket követhetjük nyomon. A radarnak akkor vesszük hasznát, amikor "fokozódik a helyzet", (mint említetem a Garwor-ok időnként láthatatlanná változnak). A láthatatlan szörny is bánt, és le is tudjuk lőni! Lézerfegyverünkben szerencsére végtelen mennyiségű energia van.
A játékot a ZX Interface II illesztővel irányíthatjuk, így mindkét játékos joystick-al (PORT1 / PORT2) játszhat, akárcsak C64-en! A játékot a tűz megnyomásával indíthatjuk, ha ketten akarunk játszani, ezt a második játékos tegye meg (a port 2-be botkormányról).

Bár nem gondolnánk, de a játék elkészülte nagy programozástechnikai teljesítmény a WSS Team-től. Míg a C64 a sprite-kezelést hardware-ből végzi, addig Spectrum-on ezt a programozónak kell megcsinálnia, ami a processzort dolgoztatja. A programnak - más játékokhoz viszonyítva is - elég sok sprite-ot kell mozgatnia, figyelni az ütközéseket. Ezt Spectrum-on elfogadható sebességgel szinte lehetetlen kivitelezni. Pontosabban lehet, de csak csapnivalóan, darabos mozgatással. Remek példa erre, egy régebbi "próbálkozás": a Wizards's Warrior (érdemes megnézni a játékot, kommentár talán nem szükséges...)!
Nem csoda hát, hogy a játék másfél évig készült.

Az ENTERPRISE verziót a két külső botkormányról vezérelhetjük, a tömörített változatban viszont szabadon beállíthatjuk az irányítást, akár billentyűzetre is. A játékot az F1, vagy F2 megnyomásával indíthatjuk, attól függően egyedül, vagy másodmagunkban szeretnénk játszani.
STOP - játék megszakítása
HOLD (PAUSE) - játék szüneteltetése.
A program RESET-kor elmenti a pontszámtáblát.