The Untouchables

1989 - Ocean Software Ltd

akció, lövöldözős

Spectrum (128k)

Enterprise

Chicago, 1930. A város Al Capone és hasonszőrű gengszterek bandáinak terrorja alatt nyög: az utcán farkastörvények uralkodnak, a gátlástalan szeszcsempészek géppisztolyaikkal nap mint nap csatatérré változtatják az egykor békés utcákat. A tarthatatlan állapotok mielőbbi rendezése nyilvánvaló megoldást kínál a tehetetlen rendőrség embereinek: a gengszterekkel csak a saját eszközeikkel lehet elbánni. Rövidesen meg is találják a megfelelő embert a feladatra. Az ügynök, Eliot Ness néhány nap múlva a városba érkezik és megkezdi a gengszterek kitakarítását...
Talán ezek után az előzmények után elképzelhető, hogy a hasonló című mozifilm alapján készült UNTOUCHABLES számítógépes feldolgozása néhány órányi parázs lövöldözést fog eredményezni a vállalkozó kedvű játékosoknak. A játék pontról-pontra követi a film cselekményét és az alábbi szinteken játszódik:

Raktárépület (Warehouse)
Tippet kapunk egy rendőrségi informátortól egy titkos szeszüzemről és azonnal a helyszínre sietünk, hogy Capone emberei közül minél többet elfogjunk. A helyszínt oldalról látjuk és mindenféle akadályok között kell csetlenünk-botlanunk. (A mindenféle akadályok alatt legfőképp felfegyverzett gengsztereket kell érteni.) A képernyő jobb felső sarkában látható nyíl irányában kell keresnünk a következő célszemélyünket (A kép jobb felső sarkában látható embereket kell elkapnunk.) Az elfogásuk némileg rendhagyó módon történik: jó sokszor beléjük kell lőni. Mindeközben persze minden igyekezetükkel menekülni próbálnak előlünk. Ha sikerül elkapni a célszemélyt, eltűnik, és utána marad egy jelentés (papírlap), melyet felvéve a nyíl a következő célszemély irányát jelzi nekünk.
A pályán néhány hasznos tárgyba is belebotolhatunk: az elsősegélycsomag energiánkat állítja vissza kezdeti szintre, a hegedűtok gépfegyvert rejt, melyet felvéve tűzerőnket fokozhatjuk meg jelentősen. Sajnos a gépfegyverhez csak korlátozott számú lőszer van. (A kép jobb alsó sarkában követhetjük nyomon lőszerkészletünket. A középen látható portrénk energiánkat jelzi: ha teljesen átváltozik Al Capone portréjára, vége a játéknak. A balra látható százalékos kijelző az eddigi eredményünket jelzi: minden elkapott bűnöző után 10%-al növekszik a számláló, vagyis összesen 10 gengsztert kell elkapnunk.
Itt szeretném felhívni a figyelmet, hogy minden küldetésünket meghatározott idő alatt kell teljesíteni!
A híd (The bridge)
Az USA - Kanada határon állunk lesben, ahol információik szerint a tiltott szeszt csempészik be az országba. A képernyő előterében hasalunk és a kezünkben szorongatott puskával lőhetjük halomra a szeszcsempész urakat. Jobbra-balra gurulva a híd újabb részleteit láthatjuk. A képernyő alsó részén, középen lévő kinagyított kép segít a célpontok pontos eltalálásában: itt egy távcsövön kinagyítva láthatjuk azt a lehet, ahova tüzelni fogunk. Küldetésünk célja a hordóban szállított tiltott szeszesitalok elpusztítása 8szétlövése). A képen, középen látható hordókat kell szétlőnünk. A hordók csak egymás után, különböző helyeken jelennek meg, úgyhogy egy párszor át fogunk gurulni az egész hídon... Talán mondanom sem kell, hogy mindezen tevékenységünket a csempészek heves rosszallása közepette kell megtennünk...
A Licour kijelző számolja a megsemmisített hordókat, a Seized feliratt feletti sáv energiánkat jelzi.
A sikátor (The alleys)
A képernyő jobb oldalán állunk sörétes puskánkkal a kezünkben, előttünk egy kisutcácska. Az utca végében autó fékez... Ezen a szinten keresztül kell törnünk magunkat az utcán, hogy kijussunk a vasútállomáshoz, azaz a negyedik szintre. Összesen hat utcarészleten kell a ránk támadó gengsztereket ártalmatlanná tennünk. Fegyverünk kétlövetű, minden második lövés után jobbra húzódva a fedezékünkbe tudjuk fegyverünket újratölteni.
A LICOUR felirat most "hullaszámlálóként" funkcionál: ha elegendő áldozatot hagytunk magunk után, juthatunk a következő utcába.
A vasútállomás (The Train Station)
A vasútállomáson ismét tűzharcba keveredünk a gengszterekkel. A tűzharcban zűrzavar, pánik alakul ki az állomáson. Egy babakocsi elszabadul, gurul lefelé a lépcsőn. A képernyő felülről követi az eseményeket, folyamatosan halad lefelé, követve a babakocsit. Mi a szabadon mozoghatunk a játéktéren, a babakocsit arrébb is lökhetjük, de vigyáznunk, kell, csak a gengsztereket találhatjuk el! Természetesen a gengszterek találata is fogyasztja a baba energiáját. A képernyő alatt a mi portrénk mellett a gyermek képe is látható: egyikünk energiája sem fogyhat el. Szerencsére az első szintről megismert elsősegélycsomagokkal most is találkozhatunk. Ha az elsősegélycsomag elé toljuk a babakocsit, a baba energiáját növelhetjük meg!
Sajnos elég hosszú lépcsőn aljára kell eljutnunk...
Túszszabadítás (The hostage)
Az egyik gengszter miután sarokba szorítottuk egy túszt ejtve próbál menekülni. Nekünk a túsz mögül kell "kilőni a túszejtőt. Pontosan kell céloznunk, mert nemcsak a saját, de a túsz életét is kockáztatjuk. Egyetlen esélyünk van!
Ez az egyetlen szint, amit nem időre kell teljesítenünk, de úgysem tart tovább 10 másodpercnél...
A tető (The Rooftop)
A végső közdelemben Al Capone és megmarad emberei egy épület tetejére menekülnek. Itt a harmadik szinthez hasonló teendőink vannak, de most egy hatlövetű, forgótáras pisztoly van a kezünkben. Tölteni most is akkor tudunk, ha jobbra a fedezékbe húzódunk, de itt kiürült fegyverünket a tűz megnyomásával tudjuk újratölteni (a tűzgomb egyszeri megnyomásával egy töltényt helyezünk a fegyverbe.). A képernyőn időnként átszaladó figurára kell jó sokszor rálőnünk, miközben a többi gengszter is megkeseríti életünket.

Az UNTOUCHABLES -azon kívül, hogy szintén film alapján készült - számos közös vonást mutat egy másik nagy Ocean-sikerprogrammal, a ROBOCOP-al is. Ez a játék is elképesztően jól sikerült! A játékképernyőn ugyan csak két szín van, de a színtér megvalósítása így is nagyszerű. Nagy és precízen animált sprite-ok, szörnyű lövöldözés... mi kell még? Egy újabb biztos Nr. 1. sikerprogram az Ocean boszorkánykonyhájából. Egytlen érv szólhat a játék ellen: nagyon nehézre csinálták (túl hosszúak az egyes szintek)!

Cheat:
A pontszámtáblában írjuk be névnek: 'HUMPHREY BOGART'. Ezután játék közben 'Q', 'W', E' billentyűk egyidejű megnyomásával a következő szintre léphetünk. Az ENTERPRISE verzióban a STOP megnyomásával léphetünk szinet.

Bár ehhez a játékhoz gyakorlatilag felesleges, de végezetül íme az első két szint térképe:

Térkép