Tujad

1986 - Ariolasoft UK Ltd.

akció, mászkálós

Spectrum (48k)

 

 

 

A történet a közeli jövőben játszódik, amikor a túlnépesedett, energiahiányban szenvedő emberiség áramellátását a világűrbe telepített, geostacionárius pályán keringő atomerőművek biztosítják. A megtermelt energiát vezeték nélkül sugározzák a földi elosztóhelyekre. Most azonban az automatikus üzemmódban működő 14C erőműben súlyos üzemzavar keletkezett: az atomerőművet vezérlő számítógép, a TUJAD (The Josephson Junction Supercomputer - bizonyára a fejlesztő neve után) meghibásodott. A számítógép aktiválta az űrállomás robotokból álló védelmi rendszerét, melyek így mindenkit ellenségnek tekintenének, még a rendszeres karbantartást végző személyzetet is. A kialakuló tűzharc óriási veszélyt jelentene az erőműre, így javasolt inkább egy robott bejuttatása, aki egymaga elháríthatja az üzemzavart. Ránk bízták a GEN 19-es robot távirányítását...
A történet tehát meglehetősen sablonos, akárcsak a játékmenet: a javításhoz szükséges vezérlőpanelt ugyanis az űrállomáson kell megszereznünk, ami - minő véletlen - érkezésünk pillanatában 40 darabban (!), szétszórva van tárolva. Az űrállomás megvadult robotjai között tehát össze kell gyűjtenünk mind a 40 darabot, majd a kész vezérlőpanellel vissza kell térnünk a reaktor vezérlő termébe (ahonnan küldetésünk indult, lásd 1. kép).

Robotunk sétálhat, vagy repülhet is, ehhez korlátlanul áll rendelkezésre energiánk. Kézifegyverünk szintén korlátlan lövésre elegendő energiával van feltöltve. Az űrállomás, egymástól elszeparált részei között teleportokkal közlekedhetünk (ld. 3. kép). Ellenfelektől egy pajzs véd meg, melynek energiája sérüléskor (összeütközünk egy másik robottal) csökken. Ha elfogy pajzsunk energiája, elvész egy életünk. A GEN 19 felszereléséhez tartozik egy különleges védőpajzs is, melyet a földön állva, a 'le' billentyű nyomva tartásával működtethetünk (közben nem tudunk mozogni). Robotunk ilyenkor villog, a sérülések nem fogyasztják az energiánkat, viszont maga a pajzs használata igen! Magyarán abszolút semmi értelme nincs használni...Robotokból kétféle van:

  • A "kicsi" robotok véletlenszerűen jelennek meg, pár lövéssel megsemmisíthetjük őket, hogy hamarosan új érkezzen helyettük... Szerencsére, ha ezek a robotok összeütköznek egymással, attól is megsemmisülnek.
  • A "nagy" robotok az űrállomás megadott pontjain járőröznek. Vigyázzunk, ezekkel a robotokkal ütközve azonnal megsemmisülünk! Csak speciális fegyverrel tudjuk ezeket a robotokat megsemmisíteni, viszont, ha egyszer megszabadulunk tőlük, nem jelenik meg helyettük új (mégha elhagyjuk a termet és később vissza is jövünk). Ilyen speckó fegyverből induáskor erősen krolátozott készleteink vannak, az űrbázison kell gyűjtögetnünk.
  • A piros lánctalpas robotot egyáltalán nem tudjuk megsemmisíteni, kerülgetnünk kell.

A vezérlőpanel zöld-fehér színben pompázó darabkáit könnyű lesz észrevenni. Emellett más hasznos tárgyat is találhatunk az űrállomás területén.

  • kicsi világoskék robot figura: jutalom életet,
  • piros nyíl: maximumra tölti energiánkat.
  • a speciális fegyverek:
    • zöld gránát: csak el kell hajítani,
    • sárga akna: az áldozat mellé kell leralni,
    • lila páncélököl: ki kell lőni.

A tárgyak pozíciója minden játékban ugyanaz, de a leosztás (mit találunk az adott helyen) változik. Sajnos nem minden fegyver jó minden robot ellen, a gránát a leghasznosabb. Többnyire, ha rossz fegyverrel próbálkozunk, azt azért elérjük, hogy a robot lebénuljon. Ha felveszünk egy vezérlőpanel darabot, megjelennek az eddig összegyűjtött darabkák, ami egy idő után idegesítővé válik, de legalább eközben is tudunk fegyvert váltani.

A játékképernyő felett, bal oldalon az aktuális fegyverünk (a speciális fegyverek esetében az ikon alatt a mennyiség látható), életeink száma és aktuális energiánk. Jobb oldalon egy üzenet-mező látható: itt jelennek meg a program üzenetei olyan dolgokról, amit amúgy is tudunk (felvettünk egy fegyvert / vezérlőpanel alkatrészt, alacsony az energiánk, stb.)...

Irányítás:
A menüben billentyűzetet, CURSOR, vagy KEMPSTON illesztőt választhatunk.
A billentyűzetet nem lehet definiálni, fix kiosztás van:

Z, C, B, M - balra,
X, V, N, SYMBOL SHIFT - jobbra,
Q-P - fel,
A-L - le,
1-0 - tűz,
CAPS SHIFT, SPACE - fegyverváltás (ezt kell használnunk akkor is, ha botkormányt választottunk)
ENTER - játék szüneteltetése / folytatása

Tulajdonképpen egy átlagos gyűjtögetős játékkal van dolgunk, igaz eredeti ötletet nem tartalmaz. Az átlagnál nagyobb sprite-ok érdekesek, de a hangok lesújtóak és zene semmi. A játék előnye viszont, hogy nem túl nehéz! Érdekességként említendő meg még a játék árazása (ez persze a korabeli hazai felhasználókat a legkevésbé sem érdekelte): 8.95 Fontos kezdőára irreálisnak tűnhet ezért a produkcióért, ha pl. a Nodes of Yesod 9,95 Fontos kezdőárához viszonyítjuk.

Örökélet: POKE 27214,58

Térkép