Total Recall

1991 - Ocean Software Ltd.

akció

Spectrum (128k)

Enterprise

Az 1990-ben készült sci-fi film 2084-ben játszódik. A Rekall nevű cég egészen különleges szolgáltatást kínál: valóságosnak tűnő emlékeket ültet az ügyfelek agyába, ami a nyaralás egy olcsóbb módját kínálja. Douglas Quaid gyári munkás is igénybe veszi a szolgáltatást, egy kalandos marsi nyaralást kér. Ám a rutinművelet közben probléma merül fel, ami azzal fenyeget, hogy Quaid ráeszmél, ki is ő valójában... Quaidnek rá kell döbbennie, hogy élete hazugság és többé senkiben sem bízhat. A játék Commodore 64, Amiga, Amstrad CPC, ZX Spectrum, Atari ST és NES-re készült el. Érdekesség. hogy a C64 verzió teljesen más, mint a Spectrum és CPC változatok.
A játékban öt szinten keresztül lehetünk részesei Quaid kalandjainak, a film eseményeit követve. Ebben kétféle feladat váltogatja egymást: az első, harmadik, ötödik szint egy Robocop 2 szerű oldalnézetes platformjáték (nagyobb sprite-okkal), a második negyedik szint pedig autós üldözés.

Első szint:
Quaidnek el kell jutnia szállodától (pálya bal alsó sarka) a város túlsó felébe (jobb alsó sarokba). A filmben itt egy telefonfülkében további instrukciókat kapunk. Útja során öt tárgyat is meg kell szereznie: egy aktatáskát, útlevelet, jegyet a Marsra, álruhát és egy sebészeti műszert a beültetett jeladó eltávolításához. (Ezen tárgyak "ikonjai" a műszerfalon, középen jelennek meg, amikor sikerül megszerezni.) Ehhez persze át kell kutatni az egész várost, ami amúgy is akadályokkal, és a minket üldözőkkel telezsúfolt zegzugos labirintus (inkább egy ipari létesítményhez hasonlít). Az akadályok a "szokásosak":

  • Tűzbe, gyanús folyadékokba, karókba, lézersugárba nem szabad belesni / beleugorni.
  • A lila-fehér szikrákat a PAD feliratú kapcsolóra állva lehet kikapcsolni.
  • A világoskék, sötétkék, lila faldarabokat a padlón lévő, velük egyező színű kapcsolókkal tudjuk ki-bekapcsolni. (A kapcsolón csak át kell sétálni, hogy átbillentsük azokat.). A kapcsolókkal és a hozzájuk tartozó útakadályokkal nem spóroltak a készítők, jelentősebb időt tölthetünk el azzal, hogy kikombináljuk a kapcsolók helyes állását... Tovább kombinálja a dolgokat, hogy a megadott színű fal (lépcső) valahol segíti az áthaladást, máshol viszont akadályozza.
  • A liftekre állva le-fel tudunk közlekedni. Elvileg egyébként bármilyen magasból leeshetünk, de általában ahol le lehet esni, ott tűz vagy sav is van...
  • Ellenségből kétféle van: a fegyvertelen, és fegyveres. A zsebünkben már játék kezdetén tartogatunk fegyverünk, a tűz + le megnyomásával választhatunk a pisztoly és az öklünk között. A fegyverrel csak addig lövöldözhetünk, amíg a muníciónk tart. Lőszer nélkül marad a közelharc: pár ökölcsapás meghozza a várt hatást. Persze előfordulhat, hogy mi is kapunk egy-két sallert, amitől a "műszerfalon" középen (a tárgylista alatt) látható energiánkat jelző sáv látványosan csökken, pláne, ha lőfegyverrel találnak el. A lövések elől le kell guggolni. A legyőzött ellenfelek többet már nem jelennek újra.

A kijelző jobb oldalán, a pontszám felett a hátralévő időnket látjuk csökkenni. Ez kezdetben ugyan bőségesnek tűnik, később a sok össze-vissza szaladgálás közepette már kevésbé. A bal alsó sarokban láthatjuk a fegyverünket (ha van), alatta a számláló a lőszereinket számolja.
A városban pár felvehető segítséget is talákhatunk:

  • A piros szívek felvételével elvesztett energiát és 100 egység időt pótolhatunk.
  • Lőszert a sárga töltények felvételével (+10 db) szerezhetünk.
  • Lila pisztoly (GUN POWER ENERGY PACK). Nagyobb tűzerejű fegyver.
  • A felvehető kérdőjel véletlenszerűen ad energiát lőszert, vagy jutalompontot.
Második szint:
Kevesebb értelemmel bíró autós üldözés következik: Az önműködő taxival "manuális üzemmódban" kell kerülgetni a körülöttünk száguldozó autókat. Ízlés szerit szét is lőhetjük az elénk kerülő autót, némi pontért cserébe. Még a mentőautóért is jár pont... Fogyatkozó energiánkat az E jelzésű elemek(?) megszerzésével tölthetjük fel. A szint végén még egy nagyobb harckocsi is előkerül, amit csak több (értsd: sok) lövéssel lehet elhessegetni (lásd: HITS TO GET számláló).
Harmadik szint:
Az első szinthez hasonló mutatvány: a raktárépület bal alsó sarkából el kell jutni a jobb alsó sarokba, azaz az űrkikötőhöz. Tárgyakat most nem kell gyűjtenünk. A már ismert szívecskék (energia), lőszer, fejlesztett fegyver és kérdőjelek itt is találhatóak.
Negyedik szint:
Újabb autós üldözés, ezúttal már a Mars barlangjaiban. Elvileg a lázadók búvóhelyéhez vezető útvonalat keressük, de a második szinthez hasonlóan az út most is nyílegyenes és elágazás sincs sehol... Megjegyzendő, a C64 verzióban a második és negyedik szint teljesen más: ott valóban vannak kereszteződések. A járművek ugyanolyanok mint a második szinten - egy új típus tűnik fel -, és persze a harckocsi is újra előkerül.

A lázadók búvóhelyén, a bal felső sarokból el kell jutni a jobb alsósarokban lévő lifthez, amivel kijutunk a felszínre. Ez a lift azonban csak akkor működik, ha összegyűjtünk öt darab "ALIEN ITEM" nevű tárgyat (az első szinthez hasonlóan). A marsi környezetben energiánk folyamatosan csökken, amit most az O2 jelzésű oxigénpalackok felvételével is pótolhatunk. Megjegyzendő, ezeket a palackokat nem kell mind összegyűjteni, sőt érdemes "beosztani", az esetleg elhúzódó hosszabb útkereséssel járó bolyongásra. Szívecskékből még csak van pár darab, de a felvehető lőszer, kérdőjel igencsak megcsappant...

A játék kivitelezésre igazából nem lehet panasz, mégsem lett a játék a toplisták éllovasa. A nagyobb siker gátló tényezője az lehetett, hogy a mászkálós szinteken mindössze EGYETLEN életünk van (az autós szinteken négy), ha elfogy az energiánk, vége a játéknak. Viszont ha tűzbe, savba esünk, mindegy mennyi energiánk van... Ráadásul valószínűleg a legtöbb játékos teljesen belezavarodott a különböző színű falak kapcsolgatásába.

 

Irányítás:
Billentyűzet (O, P, Q, A, SPACE) vagy SINCLAIR, CURSOR, KEMPSTON botkormány.
A billentyűzet szabadon definiálható.
H - játék szüneteltetése / folytatása
Bármelyik SHIFT - játék megszakítása.

Térkép