|
Tomahawk
1985 - Digital Integration
Helikopter szimulátor
|
Forrás:
Spectrum Világ 16. rész
Spectrum (48K)
Enterprise
|
3
dimenziós helikopter szimulációs játék. A program egy AH-64 (Apache) harci helikopter
irányításának szimulációja. A tereptárgyak térszerű ábrázolása a készítés idején
forradalmian újnak számított, csak az 1-2 évvel később készült szimulátorok
büszkélkedhetnek hasonlóval. A Fighter Pilot
c. játék szerzője készítette, ez egyébként a játék hasonlóságából is érezhető.
A program betöltése után láthatjuk, az ENTER megnyomásával rögtön a játék indul
el. Ha be akarjuk állítani az irányítást, a CAPS SHIFT+SPACE megnyomásával juthatunk
a menübe. Most a következők beállítására nyílik lehetőségünk:
-
MISSION - választható küldetések:
- Gyakorlat: nem lőnek ránk, de az ellenséges
gép "KAMIKAZE"- módjára legázol.
-
2: Rövid harc. Négy szövetséges szektort megtámad az ellenség.
- 3: A térkép összes szektora ellenséges megszállás alatt van, kivéve egyet, ott is éppen harcok folynak. Feladtunk valamennyi szektor felszabadítása.
- 4: Stratégiai csata a teljes térkép elfoglalásáért. Támogatni kell a szövetséges szárazföldi erőket a frontvonal mentén vívott csatájukban. Ha egy szektorban megsemmisítjük az összes ellenséges szárazföldi erőt, a front abban a sorban visszavonul. Ahol a harcokban az ellenséges erők győznek, ott előrenyomulnak (a térkép bal oldala felé). Az a sor, amit teljesen felszabadítottunk, vagy az ellenség elfoglalt, kiesik a játékból.
- DAY / NIGHT - Éjszakai/nappali repülés
- CLEAR / CLOUDY - Tiszta / ködös idő
-
50.-1000. - Ha ködös időt választottunk, akkor
azt a magasságot tudjuk beállítani, ameddig még tisztán látunk.
- CROSSWINDS AND TURBULANCE - Keresztszelek és légörvények
- SOUND: ON / OFF - Hang ki/be
-
PILOT RATING: TRAINEE / SQUADRON / INSTRUCTOR / ACE
- A játék nehézségi szintje: gyakorló / normál / oktató / ász. Nehezebb szinten az ellenég pontosabban lő.
-
CONTROLS: KEYBOARD / INTERFACE 2 / KEMPSTON -
a játék irányítása billentyűzet (6 - balra, 7 - jobbra, 8 - fel, 9 - le, 1 - forgás balra, 2 - forgás jobbra), Interface 2, Kempston Interface
Ha a nekünk megfelelő irányítást beállítottuk, nyomjuk le az `ENTER`-t. Máris
a gép pilótafülkéjében ülünk. Vegyük szemügyre a műszereket:
-
Rotorlapát-szög állása Felirata: TORQ.
Ha a zöld csíkok a középső (hosszabb) álláson túl vannak, akkor a gép emelkedik,
ha alatta, akkor süllyed. Mindez csak elméletileg igaz, ugyanis ez függ
a motor fordulatszámától. Ha a csíkok a piros mezőbe érnek, és csipogó hangot
hallunk, vegyünk vissza az állásszögből, mert így túlerőltetjük a motort..
Vezérlése: 'Q' - lapátszög fel 'A' - lapátszög le
-
Motor fordulatszámmérő Felirata: RPM.
Minél magasabbak a zöld csíkok, annál nagyobb a fordulatszám. Vezérlése:
`W` - fordulat növelése, `S` - fordulat csökkentése
-
Üzemanyagkészletünk Felirata: FUEL.
Minél hosszabb a zöld sáv, annál nagyobb a mennyiség. Az üzemanyag pótlása
a leszállópályára érkezve automatikusan megtörténik.
-
Motorhőmérséklet Felirata: C.
Ha már a piros részbe ér, a motorok károsodhatnak, aminek az lesz a következménye,
hogy lezuhanunk. Nézzünk utána, mi okozza a túlterhelést, csökkentsük a
teljesítményt. Ha túlterheljük a motort, arra csipogó hangjelzés is figyelmeztet.
-
Célpont azonosító (D)
A 'C' billentyű lenyomásával egy célkeresztet kapunk. Alapállapotban a 30
mm-es géppuskát használhatjuk (tüzelés a '0'-val, vagy a joy tűz gombjával).
A 'P' billentyűvel válthatunk a fegyverek között, az 'X' alakú célkereszt
a géppuskáé, a '+' alakú a nem irányított páncéltörő rakétáé, a négyzet
alakú a célkövető rakétáé. Ha a játék során a célkeresztbe valamilyen célpont
kerül, akkor ezen a kis műszeren megjelenik (D). Ha az ábra zöld színű,
akkor saját, ha piros, akkor ellenséges szerkezetet vettünk célba. A célkövető
rakéta csak ellenséges célra áll rá.
-
A baladási információk digitális kijelzője
- SPEED: sebesség (MPH). Ha kék alapja van, akkor előre, ha lila,
.akkor hátra haladunk. Figyelem! Ne növeljük a vízszintes sebességünket
200 MPH fölé, mert a gép "átesik" és lezuhanunk.
- ALT: magasság ( láb ) .
- TIME: a radaron beállított célpont eléréséhez szükséges idő, az
aktuális sebességgel (óra:perc)
- VSI: függőleges sebesség (láb/másodperc). Ha a kis nyíl felfelé
mutat, akkor a gép emelkedik, ha lefelé, akkor süllyed. Leszállásnál vigyázzunk,
hogy ne legyen a földetérés sebessége 3-4-nél nagyobb, mert összetörik a
gép.
- RANGE: a radaron beállított célpont távolsága (mérföld).
-
Műhorizont. Felirata: ROLL PITCH
A gépünk helyzetét állapíthatjuk meg a segítségével.
-
Radar kijelzője + grafikus sérülés jelző:
- felül és a jobb alsó sarokban a haladási irányunk fokban,
- középen a
helikopterünk stilizált ábrája, ha elszíneződik, akkor a gép azon részét
eltalálták (a harmadik találat végzetes),
- a villogó kis fehér pont a beállított célpont iránya,
- balra
lent a célpont iránya fokban kifejezve,
- felette a célpont ábrája és annak
száma. A célpont lehet:
B: rádió irányadó. A térképen (`M` bill.) 1-7-ig jelölve. A navigációt segítik.
H: leszállóhelyek. Itt feltöltik készleteinket és kijavítják az esetleges
hibákat. Repülés közben a talajon bekeretezett "H" betűként látható.
T: a körzetünkben lévő célpont (tank löveg)
Kettős villám - az ellenséges helikopter
Ha a radar nem ebben az üzemmódban van, és közel kerültünk az ellenséges
géphez, akkor ugyanilyen jel fog villogni a kijelző bal oldalán. Mivel egy
típusú célpontból több is van (kivétel a helikopter), az `N` billentyűvel
válthatunk köztük. Pl. a 2. sz. irányadót a gép B2-ként jelzi. A célpont
fajtákat (irányadó, leszállóhely, stb.) a `C` billentyűvel válthatjuk.
-
Muníció. Felirata: AMMO.
A függőleges vonalak (hevedersáv) a gépfegyvertöltényekre, a kis pontok
a páncéltörő rakétákra, az 'x'-ek a célkövető rakétákra vonatkoznak. A hevedersávon
19 vonás látható, 33 lövés után csökken eggyel a tartalma, vagyis 627 lövedékünk
van. A gépfegyver 2000 láb távolságig hatásos de harckocsikat nem lehet vele megsemmisíteni. A rakéták a két gép oldalán, a fegyverfelfüggesztési pontokon vannak
elhelyezve, és felváltva aktivizálódnak. Egyszer a bal oldali, egyszer a
jobb oldali. Mindkét oldalon 19-19 nem irányított, 4-4 irányított rakéta
van elhelyezve.
- Vészjelző
A megsérült rendszer kijelzője elszíneződik.
- Pontszám Felirata:
Feladatunk
megsemmisíteni az ellenséges helikoptereket, tankokat, tüzérséget. Körbe kell
pásztázni a terepet, és meg kell védeni a saját állásainkat, tankjainkat is,
mert a csata közben saját erőink is veszteségeket szenvednek. A feladat teljesítéséhez
3 helikopter áll rendelkezésünkre, ha mind a három megsemmisül megtörténik a
feladat kiértékelése. Ebből megtudhatjuk, milyen veszteségeket okoztunk az ellenségnek,
vagy épp saját magunknak.
Az 'M' billentyűvel nézhetjük meg a térképet. Ezen láthatjuk a saját, és az
ellenséges helikoptert, valamint leolvashatjuk róla, hogy mely területet birtokolják
a saját erőink, és melyek az ellenséges területek. A terep szektorokra van osztva,
ha egy szektor kék, akkor mi birtokoljuk a területet, ha piros, akkor az ellenség.
A villogó területen a szárazföldi erőink harcban állnak az ellenséggel. Javasolt
ezeken a területen segíteni a saját erőinket.
Senki ne csodálkozzon, ha egy szektort elvesztünk, vagy éppen visszaszorítjuk
az ellenséget, a harc folyamatosan folyik!
Ha a vízszintes sebességünk 50 MPH alatt van, akkor a farokrotor lapátjainak
állásszögét változtatva a függőleges tengelye körül forgatni tudjuk a gépet.
Egyébként ez jó módszer a gyors sebességcsökkentésre. A bal oldali 'CAPS SHIFT'-el
balra, a 'Z'-vel jobbra tudjuk forgatni a masinát.
Itt hívjuk fel a figyelmet arra, hogy a szimuláció meglepően élethűen utánozza
a helikopter levegőben való viselkedését, tehát ha a "KÉK VILLÁM"-éhoz
hasonló manőverekbe akarunk kezdeni, előtte jó magasra emelkedjünk fel!!!
Ha valakinek gondot okozna az elindulás, emelkedjünk fel, majd (CSAK EGY KICSIT)
buktassuk le a gép orrát!!
Végezetül tekintsük át a játékban használatos billentyűk listáját:
Q |
- rotor állásszög fel |
P |
- fegyver üzemmódok (csak harci üzemmódban) |
A |
- rotor állásszög le |
C |
- radar üzemmódok (harci / navigáció) |
W |
- motor teljesítmény fel |
N |
- radar üzemmódokon belüli választás |
S |
- motor teljesítmény le |
M |
- térkép ki / be |
H |
- szünet |
CAPS SHIFT |
- forgás balra |
J |
- szünet vége |
Z |
- forgás jobbra |
CAPS SHIFT + SPACE - kilépés a játékból
Az Enterprise átirat készítői az ENTER helyett a ";" (pontosvessző, német gépeken: "Ö") címezték rá az ENTER-t, tehát, ha a ENTER lenyomására szólít fel a program, akkor ezeket kell használni helyette.