Fighter Pilot 1983 - Digital Integration repülőgép szimuláció |
Forrás: Spectrum (48k) Enterprise |
A program az F-15 vadászbombázó adatai alapján készült a harci körülmények ill. az egyszerű repülés szimulációjára. Grafikára sokra ne számítsunk, a repülőtéren kívül semmilyen tereptárgy nincs a programban, hangról ne is álmodjunk. Ennek ellenére a program jó szórakozást nyújthat a repülőgép szimulátorok rajongóinak. Betöltése után a következő lehetőségek közül lehet választani:
|
A biztonságos repülés szabályai:
Fighter Pilot Műszerfal
A navigáció
A repülésben az irányt nem égtájakkal fejezzük ki. hanem fokkal. A teljes kör 360 fok. a 0 fokos irány az észak és jobbra haladva növekszik: észak 0 fok, kelet 90 fok, dél 180 fok, nyugat 270 fok. Ilyen iránymeghatározással találkozunk a repülési irányt kijelző műszereknél (iránytű), a rádió-iránymérőkön és a kifutópályák fekvésének megadásánál.
Leszálláshoz a legnagyobb segítséget az ILS leszálló műszer adja. Tájékoztat, hogy milyen a gép eltérése az ideális helyzettől. Akkor ideális a siklópályánk, ha a jelzés az ILS "célkeresztének" közepében látszik. A pályához közeledve a műszer egyre érzékenyebben reagál az eltérésekre. Nehogy kis magasságban hirtelen erős süllyedésbe vigyük a gépet, mert pár méterrel feljebb vagyunk a kelleténél.
A fedélzeti számítógép nagyon pontos helymeghatározást tesz lehetővé, mivel a beállított rádióadóhoz viszonyított helyzetet lábban jelzi ki égtájak szerint (N = North = észak, S = South = dél, E = East = kelet, W = West = nyugat). Ez a műszer csak akkor mutat, ha az adó 6 mérföldnél közelebb van.
Irányítás:
7 |
magassági kormány előre (süllyedés) |
6 |
magassági kormány hátra (emelkedés) |
8 |
csűrő jobbra (jobbra dőlés) |
5 |
csűrő balra (balra dőlés) |
CAPS SHIFT |
oldalkormány balra (balra fordulás) |
Z |
oldalkormány jobbra |
Q |
gázadás |
A |
gázlevétel |
S |
fékszárny ki |
W |
fékszárny be |
U |
futómű ki/be |
N |
rádió-irányadó kiválasztás |
M |
térkép be/ki |
B |
fékezés guruláskor |
SYMBOL SHIFT |
ILS leszállóműszer / fedélzeti számítógép átkapcsoló |
C |
harci üzemmód átkapcsoló (célkereszt megjelenik), visszakapcsolás normál módba |
0 |
tűz |
H |
program leállítása (szünet) |
J |
program újraindítása (szünet vége) |
Joystick |
Kempston, AGF, Sinclair |
A repülés mechanikája
A repüléshez először is le kell győzni a súlyt, azaz levegőbe kell emelni az egész szerkezetet. Ezt repülőgépeknél a szárnyakon keletkező felhajtóerő teszi lehetővé, melynek nagysága függ a sebességtől és a szárny alakjától. Ha például vízszintes repüléskor csökken a sebesség, a felhajtóerő is kisebb lesz, így süllyedni kezd a gép. A szárny alakját a fékszárny segítségével változtathatjuk. Ha kibocsátjuk, azonos sebesség esetén nagyobb lesz a felhajtóerő, kisebb sebességgel is levegőben tudunk maradni. Ezt a tulajdonságát használjuk ki leszállásnál például, ha nem akarunk nagy sebességgel földet érni, és így túl sokat gurulni a megállásig.
A légellenállás szintén a sebességtől, a repülőgép alakjától és a levegő sűrűségétől függ. Nagy sebesség eléréséhez nagy ellenállási kell leküzdeni, és ehhez persze nagy tolóerő szükséges, így lehet a sebességet gázzal szabályozni. VIGYAZAT! Egészen kis sebességeknél, az "átesés" közelében a szárny körül egyre erősebben kezd örvényleni a levegő, amitől megnő a légellenállás, így a sebesség csökkenését csak egyre nagyobb gázadással lehet megállítani, amit felgyorsulás követ, ezért le kell venni a gázt és így tovább. A gázzal való "fűrészelést" úgy lehet elkerülni, ha lassításkor 300-400 csomós sebességnél kinyitjuk a fékszárnyat A repülőgép alakját a fékszárnyon kívül a futómű kibocsátása is változtatja, megnövelve a légellenállást. Fontos, hogy az ellenállás megnövekedésével egyidőben gázt is adjunk, mert ha elkésünk, megeshet, hogy nem tudjuk időben megállítani a sebesség vészes csökkenését, és "átesünk".
A nagy magasságban uralkodó alacsony levegősűrűség kellemesen lecsökkenti a légellenállást. Teljes gázzal földközelben legfeljebb 800 csomóra tudunk felgyorsulni, míg 60000 láb magasságban 1440 csomó a végsebesség.
A légellenállás leküzdéséhez és az emelkedéshez szükséges tolóerőt a hajtómű szolgáltatja. Mivel a motor a levegő oxigénjét használja fel az üzemanyag elégetéséhez, magasan a ritkább levegőben lecsökken a teljesítménye. Vadászgépeken van utánégető. Ez a berendezés a teljes gáz ráadása után kapcsolódik be, ha továbbtoljuk a gázkart. Nagy mennyiségű üzemanyagot fecskendez a fúvócsőbe, megnövelve a tolóerőt, de még jobban a fogyasztást. A tolóerő műszerének utolsó (piros) harmada az utánégető működését jelzi.
A repülés irányát fordulókkal tudjuk megváltoztatni. Ehhez elegendő a gépet a kívánt irányba bedönteni, és máris megkezdi az elfordulást, mégpedig annál gyorsabban, minél nagyobb szögben tértünk el a vízszintestől. Nagy bedöntésű, szűk fordulókban azonban tapasztalunk néhány furcsa dolgot. A fellépő centrifugális erő (vektoriálisan) hozzáadódik a repülőgép súlyához, és a gép vízszintes repülésből süllyedésbe kezd.
Igen nagy bedöntéseknél (45 fok fölött) észrevehetővé válik a kormányok hatásának felcserélődése: az oldalkormánnyal lehet az emelkedés vágy süllyedés mértékét szabályozni, míg a magassági kormány húzásával inkább a fordulót szűkíthetjük.