Terminator 2
Judgment Day

1991 - Ocean Software Ltd.

akció

Spectrum (128k)

Elfogultnak tűnhet a kijelentés, de a Terminator 2 - szerintem - az egyik legjobb, legizgalmasabb, leglátványosabb stb. akciófilm. (James Cameron rendezte, akiről igazán nem lehet azt mondani, hogy "gagyi" filmeket csinál...).
Azon kevesek kedvéért akik nem ismerik a filmet, egy rövid összefoglaló: Egy atomháború után (amit egy központi védelmi rendszer a Skynet robbantott ki) a gépek átveszik a hatalmat a földön. A megmaradt túlélőkre önműködő harci gépek vadásznak. Az emberiség utolsó reménye John Connor, az emberi ellenállás megszervezője. Miután a gépek rájönnek, hogy nem nyerhetik meg ezt a háborút, egy időgéppel visszaküldenek az időben egy Halálosztó gépet 1984-be, hogy ölje meg John Connor anyját, Sarah Connort. A Halálosztó kívülről megtévesztésig úgy néz ki mint egy ember, belülről azonban gép (T101-es modell). Szerencsére az embereknek is sikerült visszajuttatni egy magányos hőst, akinek feladata megvédeni Sarah-t a Halálosztótól. Látványos csihi-puhi után sikerül legyőzni a gépet, közben megfogan John a magányos védelmezőtől. (Ez az első rész.)
A második részben a gépek ismét próbálkoznak: visszaküldenek egy fejlettebb gépet John gyerekkorába (1991-be): a T1000-es modell folyékony fémből áll, így bármilyen alakot fel tud venni, bárkit le tud utánozni, akihez hozzáér. Az embereknek ezúttal is sikerül visszaküldeni egy védelmezőt, aki ezúttal nem ember, hanem az első részből megismert T101-es modell egy példányát. (Micsoda véletlen). A Halálosztót ezúttal arra programozták, hogy megvédelmezze John-t.

Az Ocean Software egyik fő "profilja" az aktuális filmsikerekből készített játékok. Ezek a játékok színvonalra eléggé vegyes képet mutatnak: jobb-rosszabb játékok egyaránt születettek, azonban a film sikere magával hozta ezen játékok sikerét is. Két legsikeresebb játékuk a Robocop és a Batman valóban remekült sikerült: mindent belezsúfoltak a 128K-s gép memóriájába, remek grafika, hangok, zene. Minden adva volt tehát, hogy a Terminator 2-ből is egy igazán jó játék készüljön. Sajnos - szinte már kegyetlen őszinteséggel - el kell árulnom: a játék csapnivaló, kiábrándító. Pillanatnyi lelkesedést csak a fanatikus rajongóknak okozhat.
A játék a film egyes jeleneteit dolgozza fel, összesen 7 szintet kell teljesítenünk:

 

1 Szint: A bevásárlóközpont
Fel kell tartóztatnunk a T1000-et, amíg John elmenekül. Verekednünk kell egyet puszta kézzel. A képernyő jobb alsó sarkában látható portré a mi energiánkat, a bal alsó sarokban látható portré a T1000 energiáját mutatja: ahogy átváltozik a kép, úgy fogyatkozik az energiánk. Jó sok pofonnal el kell fogyasztanunk a T1000 energiáját. Az irányítás a következőképpen alakul:
Balra - jobbra: lépés előre hátra,
Fel: lefejelés,
Le: legugolás (abszolút semmi értelme.),
Jobbra + tűz: rúgás hasra (ezt érdemes használni!),
Balra + tűz: ütés hasra,
Tűz + fel: ütés fejre,
Tűz + le: rúgás lábra.

2. szint: A csatorna
Elérkeztünk a játék mélypontjához... Nem is tudom, ezt hogy képzelték a készítők... Egy csatornában kell menekülnünk motorbiciklin a minket kamionnal üldöző T1000 elöl. Bal oldalon alul most a mi energiánk, jobb oldalon alul John energiáját láthatjuk. Ha nem vagyunk elég gyorsak, a kamion nekünk jön hátulról, ilyenkor John energiája fogy. Ha nekimegyünk egy akadálynak akkor a mi energiánk csökken. A jobb felső sarokban láthatjuk, (DISTANCE) mekkora távolságot kell még motoroznunk ilyen - idillinek nem nevezhető - körülmények között. A piros nyilak a javasolt útirányt jelzik, amit azonban nem mindig érdemes követni! A fehér pörgő dobócsillag alakú (azonosíthatatlan) tárgyat viszont mindig érdemes felvenni: energiánkat növeli. Egy másik pörgő tárgy jutalompontot ad. A sötétkék kavicsokon és a zöld gazon keresztül lehet menni, nem csökkentik az energiánkat. A világoskék pocsolyán is áthaladhatunk, de megcsúszunk, egy pillanatra irányíthatatlan a motor. A sárga-piros előre mutató nyíl és a piros autó ugratóként szolgál, mely segítségével átugorhatunk akadályokat.
Mindezt játszhatatlanul gyorsan kellene megtettünk, pár másodperc alatt véget ér a "játék". Az emulátort használók esetleg megpróbálhatják lelassítani a gépet a minimumra, hátha úgy sikerül...

3 szint: Javítás
A sérült kezünket kell megjavítanunk 60 másodperc alatt. Ehhez egy puzzle-t kell kiraknunk. A képernyő jobb oldalán alul látható a kép, amit ki kell raknunk, mi az efelett látható ábrán ténykedünk. A botkormánnyal egy "kurzort" mozgatunk, ha a tűz billentyű megnyomásával döntjük a botkormányt valamely irányba, akkor a kiválasztott elem az adott irányba mozogva helyet cserél az ott lévő puzzle-darabbal. Az alul látható minta-képen fehér színűre változik a helyére rakott darabka. Az időnket a képernyő tetején láthatjuk.
Ha lejár az idő, a gép közli, a puzzle hány százalékát sikerült kiraknunk. A játékot teljesítményünknek megfelelő energiával folytathatjuk.

 

4 szint: A kórház
Sarah-t kell megvédenünk a T1000-től. Feladatunk ugyanaz mint az első szinten, csak a háttér változott. Sajnos a T1000 egy kicsit összeszedte magát, most már keményebb ellenfél! Próbáljunk meg ellenfelünkhöz minél közelebb kerülni és hasbarúgásokkal "operálni".

5 szint: Javítás
Ismét javítást kell eszközölnünk magunkon: ezúttal a sminkünket kell megigazítani. 90 másodperc alatt kell kirakni arcunk egy részletét. Itt azonban már nehezebb dolgunk van: a klasszikus puzzle mintájára egyetlen üres helyünk van arra, hogy a botkormánnyal ide-oda csúsztassuk a puzzle-darabkákat.
A 3 szinthez hasonlóan a javítás eredményességétől függő energiahányaddal folytathatjuk a játékot.

 

6 szint: Az autópálya
Autóval menekülünk a minket üldöző T1000 elől. A küzdelem nem túl fair: a T1000 helikopterrel üldöz minket... Feladatunk kilőni a helikoptert, miközben a T1000 is bőszen lövöldözik felénk. A tűz gomb sűrű nyomogatásával Sarah lövi a helikoptert, miközben a szabályosan közlekedő autókat kell kerülgetnünk. (Ha egyenesen haladunk Sarah automatikusan a helikopterre céloz a célkereszttel, nekünk csak lőni kell.) Ha a T1000 eltalál Sarah energiája, ha ütközünk, a mi energiánk csökken. A szintnek akkor is vége, ha nem lőjük le a helikoptert, de elérjük az út végét. Valamivel értelmesebben kivitelezett rész, mint a második szint (de csak egy fokkal!)...
Nem tudom mire vélni a dolgot, de ha nem örökélettel játszunk, a szint elején Sarah energiája rögtön 0%, tehát vége a játéknak!!! Még az is elképzelhető, hogy -úgysem jut el idáig senki alapon - benne maradt a programban egy ekkora hiba...

 

7 szint: Az öntöde
A végső küzdelemben le kell győznünk a T1000. A feladat ugyanaz mint az 1. és 4, szinten. Örökélet nélkül abszolút esélytelenek vagyunk.

Mindazok akik legyőzték a T1000, és ezzel megmentették a világot kapnak egy WELL DONE című "maszatos" képet, melyről csak az tudja kivenni mit ábrázol, aki látta a filmet. Érthetetlen, hogy az Ocean hogy adhatott ki egy ilyen programot a Robocop után (1991-ben!!!)! Még a zenét is összecsapták (azt a keveset ami van), még csak nem is hasonlít a film fantasztikusan jó zenéjéhez... A játék ráadásul nagyon nehéz: egy élettel kellene teljesítenünk a játékot!

Irányítás:
A játékot Billentyűzettel, vagy Sinclair, Kempston, Protek botkormánnyal játszhatjuk. Az irányítást csak egyszer, a program betöltése után állíthatjuk be!


Végtelen energia (1, 4, 7 szint): POKE 38210,0; POKE 38352,35
Sérthetetlenség (2 szint) POKE 40522,60; POKE 40528,60; POKE 40612,201; POKE 40704,35; POKE 40723,35
Végtelen idő (3, 5 szint) POKE 45175,0
Végtelen energia (6 szint): POKE 33975,201; POKE 34184,35; POKE 34203,35; POKE 34934,60; POKE 34950,60

Meglepetés!!!