Tank Assault 1989 - E&J Software stratégia |
Spectrum (48K) Enterprise |
Ha pontosak akarunk lenni, azt kell mondanunk, hogy a Tank Assault egy körökre osztott stratégiai játék. Már Spectrum-on is igen népszerű volt ez a játékstílus, lényegesen tovább leköti az embert mint egy átlagos lövöldözős játék. Ennek a műfajnak egyik éllovasa a Laser Squad. Igaz a Tank Assault nem éri el annak színvonalát, mégis kellemes szórakozást nyújthat a műfaj kedvelőinek. A program ismert NATO Assault címen is, amely talán jobban takarja a program témáját: a hidegháború korszakában a két szembenálló katonai blokk nem tudja elkerülni a III világháború kirobbanását. A konfliktust a szembenálló felek egyenlőre hagyományos fegyverekkel vívják. Mi a háború egyik Kelet-Európai városkájában zajlódó harckocsi ütközetét vívhatjuk meg a NATO csapatokat irányítva.
|
Ezután a nehézségi szintet kell kiválasztani a 3 lehetséges fokozat közöl (a 3-as a legnehezebb, az 1-es "igen kellemes" kihívást jelent). Ezután a következő kérdésre (Destructable landscape?) válaszolva eldönthetjük, hogy a tereptárgyakat meg lehet-e semmisíteni. A játék mindkét módon érdekes, de arra készüljünk fel, ha szét lehet lőni a házakat, nem tudunk elrejtőzni, mert a gépnek is van annyi esze, hogy simán lebontja a minket takaró épületeket.
A játék teljesítésére 16 forduló áll rendelkezésünkre. Minden fordulóban először mi lépünk az egységeinkkel, majd az ellenség. Egy fordulóban az összes egység lép, de akár "passzolhatunk" is. Minden egység meghatározott mennyiségű akció-ponttal rendelkezik. Minden tevékenység (lépés, fordulás, lövés), fogyasztja az akció-pontunkat. Ha ez elfogy, az egység az adott körben nem tud többet lépni. Egy harckocsink akció-pontjait nem kötelező egyszerre elfogyasztani, megtehetjük például, hogy lépünk egyet, ezután a többi egységgel is lépünk, majd az első egységgel lövünk. Mivel a lövés is csak meghatározott mértékben fogyasztja az akció-pontjainkat, egy körben egy harckocsi többet is tud lőni. Mozgásnál a terepviszony határozza meg, mennyi akció-pontot fogyaszt a lépés. A legtöbbet az úton tudunk lépni, a legkevesebbet a roncsokon áthaladva tudjuk megtenni. A járművek irányítására a következő billentyűk szolgálnak:
I
|
- fordulás balra |
P
|
- fordulás jobbra |
O
|
- lépés előre |
9
|
- tüzelés |
A fordulás 45 fokos szögenként lehetséges, vagyis nyolc lehetséges
irányba tudunk mozogni és lőni. Sajnos a program ezen tulajdonsága (nem tudunk
szabadon célozni) valamelyest levon a játszhatóságból. A lőtávolságot a képernyő
határa jelzi, tehát a képernyőről nem tudunk kilőni.
A játék vezérléséhez a következő billentyűket is felhasználhatjuk:
SPACE
|
- A következő egység kiválasztása |
E
|
- Forduló befejezése, az ellenség lép. |
V
|
- A játéktér áttekintése a bal felső saroktól a jobb alsó sarokig. |
A
SPACE megnyomásával a program az egységeink között kötött sorrendben válogathatunk
(Nem kötelező egyszerre elfogyasztani az egység összes akció-pontját, később
folytathatjuk a lépést! Ez nagyon sokat segít!). Sajnos nincs a képernyőn szabadon
mozgatható kurzor, így időnként javasolt a V megnyomásával átnézni a játékteret.
Amennyiben nem kívánunk több egységgel lépni a fordulónkban, a E megnyomásával
az ellenség lépése következik. Ilyenkor végignézhetjük, a gép lépését, majd
a megmaradt egységeinkkel a következő fordulóban ismét mi lépünk.
A képernyő jobb oldalán a következő információkat láthatjuk:
A játékban a következő egységeket irányíthatjuk (Az egyes típusokat színük alapján is megkülönböztethetjük):
Sajnos az orosz tankok erőfölényt élveznek:
|
A
játék értékelése a következőképpen történik: minden kilőtt harckocsiért, vagy
a városon átjuttatott teherautóért győzelmi pontot kapnak a felek. A játék végén
olvasható értékelésből tudjuk meg a két harcoló fél pontjainak számát, illetve,
hogy ez alapján ki nyerte a játékot.
Végezetül íme egy tippcsokor: