Laser Squad 1988 - Target Games stratégia | Forrás: Spectrum (48k) Enterprise |
A játékot nevezhetjük akár a stratégiai játékok királyának! Nyolc-bites gépeken a körökre osztott stratégiai játékok etalonja, változatosságával és nehézségével minden rajongónak hosszú távú elfoglaltságot biztosít. A programot a TARGET software-ház készítette, kiváló 3D grafikával és igen jól kidolgozott mozgatással. A program készítői Julian és Nick Gollop testvérpár, már korábban is bizonyította, hogy remek stratégiai játékokat tudnak készíteni: a Chaos, Rebelstar, Rebelstar 2 is a kezük munkáját dícséri. Ez a program nem a szokványos lövöldözős játék, mert ugyan itt is a fő cél az ellenség kipusztítása, de amíg a szokványos botkormány gyötrő programokhoz csak a gyors reflexek kellenek, ebben a programban az előre gondolkozás nem csak, hogy nem árt, hanem kimondottan előnyös cselekedet! A programot akár ketten is játszhatjuk egymás ellen!
A letölthető verzióban az első dolgunk eldönteni, szeretnénk-e végtelen mennyiségű pénzt. A program tulajdonképpen hét program, mivel a küldetések külön is lejátszhatók, nem szükséges az előző feladat teljesítése. A bejelenkező menüből kiválaszthatjuk a nekünk legjobban tetsző feladatot, majd a következő menükből az irányítást, a játékosok számát, illetve a nehézségi fokozatot. A program egyébként eredetileg csak három pályát (az első hármat) tartalmazott, a további négy a (128K-s) REMIX kiadással került a programba. A hét küldetés név szerint a következő:
|
Az ezután következő menük már a harcban szereptő figurák felfegyverzésére szolgálnak. A játékban a kiválasztott nehézségi fokozatnak megfelelően áll rendelkezésünkre pénz. Minél erősebb fokozaton játszunk, annál kevesebb a pénzünk és a lépésszámunk, ezért hát jól meg kell gondolni, hogy miként szereljük fel a csapatunkat, mert később már nincsen mód a felszeretés megváltoztatására. No persze, néhány alapos elpáholás után elég dörzsöltek leszünk ebben a tekintetben is, valamint a harci stratégiánk is javulni fog. A felszerelés első lépéseként a páncélzat kiválasztására kerül sor. Itt négy szilárdsági fokozatú páncél között választhatunk személyenként. A negyedik fokozatú páncél a leginkább ellenálló "konfekció" ruházat, a játék során ellenünk használatos lézer "csiklandozók" és a nagyobb kaliberű pukkantók ellen, valamint a tömegközlekedés menetrendszerinti járatain a fellelhető kosz és a "kultúrált" utasok elleni védelmül. Sajnos ez a legdrágább (ebben hasonlít a ruhaipar felöltő néven árusított termékéhez). Ezért alaposan meggondolandó, hogy melyik emberünknek vesszük meg, mivel mindenkinek nem juthat, ha még fegyvert is akarunk venni. Ez a sajnálatos tény a legerősebb fokozatnál nyilvánul meg leginkább, ahol a nyugdíj szintű anyagi lehetőségeink miatt csak a létminimum alatti felszerelést vehetjük meg. Szerencsére a játék során lehetőségünk van némi gyűjtögetésre és így pótolhatjuk azt, amit nem tudtunk megvenni. Ez is bizonyítja, hogy a játék igen élethű szimuláció. A páncélzat menüben tájékoztatást kapunk arról, hogy a választható páncéloknak mekkora a védelmi ereje a különböző irányokban, mennyi a tömegük és mibe kerül ez nekünk. A páncél védelmi erejének beállítása után a választást a tüzeléssel véglegesítjük. A páncélok között a le-fel mozgással tudunk váltogatni. A véglegesítés után már nem módosíthatjuk a páncélzatot! | |
A képernyő jobb felső sarkában láthatjuk a pénztárcánk aktuális tartalmát. A páncélzat beszerzése után a feladatnak magfelelő fegyverzetet kell szintén személyenként kiválasztani. A fegyverzet menü hasonló, de itt előbb az aktuális fegyvert kell kiválasztani, majd kiosztani a megfelelő személynek. Ebben a menüben a fegyverzetnek csak az árát látjuk, a tömegét nem. Azonban nyilvánvaló, hogy az erősebb fegyver cipeléséhez több erő kell. Amennyiben egy emberünkre túl sok cuccot rakunk, a program finoman figyelmeztet, hogy az illető nem a málhás szamár beosztásban vesz részt a feladatban: (OBJECT TO HEAVY). A felszerelés kiválasztása a páncélzat menüben a: LE, FEL, TŰZ. A fegyverzet menüben: JOBBRA, BALRA, LE, FEL. Mindaddig amíg a menüben vagyunk lehetőségünk van a fegyverzet módosítására. A menüből a TŰZ-zel léphetünk ki. A fegyverzet vásárlásánál vegyük fegyelembe a következőket: a gyengébb fegyverek pontosabban lőnek, de többet kell velük lőni, hogy eredményesek legyünk. Az erősebb fegyverek találati pontossága pocsék és cipelésükhöz több akciópontot kell elhasználni. Az ellenfélnek általában több az erősebb fegyvere, természetesen a páncélzat rovására, mivel a program nem csal! Csak annyi pénzért tud felszerelést vásárolni, mint amennyiért mi is vásárolhatunk! |
Fegyverek és árak:
MARSEC PISTOL | 5 | SNIPER RIFLE | 7 | M4000 AUTO GUN | 12 | ||
PISTOL-CLIP | 1 | RIFLE CLIP | 2 | M4000 GUN-CLIP | 2 | ||
MARSEC AUTO GUN | 17 | L50 LASER GUN | 14 | HEAVY LASER | 21 | ||
MARSEC GUN-CLIP | 3 | L50 LAS-PACK | 3 | HEAVY LAS-PACK | 3 | ||
ROCKET LAUNCHER | 20 | AP50 GRENADE | 6 | DAGGER | 2 | ||
ROCKET | 12 | EXPLOSIVE | 9 |
Az ASSASSIN nevű pályán minden drágább: PISTOL CLIP - 1, L50 LAS-PACK - 4, HEAVY LAS-PACK -5, ROCKET 15, EXPLOSIVE -az első pályán nincs, RIFLE CLIP - 2, M4000 AUTO GUN - 15, MARSEC AUTO GUN - 21, SNIPER RIFLE - 9, MARSEC PISTOL - 7, L50 LASER GUN - 16, HEAVY LASER - 25, ROCKET LAUNCHER - 30, AP50 GRENADE - 8, DAGGER - 2, M 4000 GUN-CLIP - 2, MARSEC GUN-CLIP - 3.
A MOONBASE ASSAULT pályán a ROCKET LAUNCHER 24-be kerül.
Az M400 elég pontos gépfegyver, közepes tűzerővel. Valamivel nagyobb tűzerejű a MARSEC AUTO GUN, érdemesebb inkább ezt választani! A SNIPER RIFLE - hűen a nevéhez - a legpontosabb fegyver, de gyenge. A lézerfegyverek tűzereje szintén közepes, de jó sokat tudunk vele lőni, igaz csapnivaló pontossággal. Szűk átjárókban hathatós takarítást végezhetünk velük... Talán mondanom sem kell, hogy a ROCKET LAUNCHER (rakétavető) a legerősebb fegyver! A pontosságával sem lesz gond, hisz hatalmas területre hat. A szúró-vágófegyverek inkább csak bozótvágásra használhatóak, azokon a pályákon, ahol dús élővilágon kell utat törnünk magunknak.
A kiegészitő küldetésekben ezeken kívűl találkozhatunk egyébb fegyverekkel is, a kiválasztott pályától függően. (pl. fénykard, erősebb gránát)
Természetesen a fegyverekhez töltény is kell, esetenként nem árt, ha veszünk, mert ugyan a fegyvereket töltött állapotban vásároljuk, de kínos lehet, ha a legnagyobb lövöldözés közepén a program közli velünk, hogy a fegyver üres, és az ellenfél rövid úton tésztaszűrővé alakítja át emberkénket.
Ezek után a csapat elhelyezése következik. A játéktéren egy keret alakú kurzort mozgathatunk, és a tüzeléssel választhatjuk ki az elhelyezési pontot. A kurzor mozgatása közben a képernyő baloldalán lévő információs mezőben megjelenik minden információ, a kurzorban-található tárgyról, területről. A játék további részében az emberkékről is, és nemcsak a saját, de az ellenfél emberkéiről is szerezhetünk információt. A saját embereinket a piros alapon lévő D betűkön, az ellenfél csapatát a kék alapon lévő D betűkön helyezhetjük el. Természetesen, ha a gép ellen játszunk, akkor a gép ezt a munkát a saját csapatával magától elvégzi, a felfegyverzéssel együtt. Minden emberkének neve és rangja van, az elhelyezéskor a gép név szerint kéri a kiindulási pozíció kiválasztását. A pályának egyszerre csak egy 11x11-es mezőjét láthatjuk, ezért előbb célszerű az egész pályát áttekinteni. A pályák 50x80 mezőből állnak. Az ellenfél embereit csak akkor láthatjuk meg ha közvetlenül találkozunk vagy ahogy katonásan mondják "harcérintkezésbe" kerülünk velük. Magyarán, ha belénk lőttek akkor már látjuk... ! Ha a gép ellen játszunk, akkor minden mozgatási fázisa alatt a játéktér kimaszkolódik, és csak a HIDDEN MOVEMENT felirat látszik. Azonban a képernyő baloldalán a menü ilyenkor is látható, és az ellenfél emberkéiről így nyerhetünk némi információt! Amennyiben ketten játszuk a játékot, természetesen becsület dolga, hogy nem nézünk oda, amíg a játékostársunk a csapatát felállítja, illetve mozgatja.
A csapatunk elhelyezése után visszakapunk egy menüt, ahol több lehetőségünk van:
Illetve a 'tűz' gombbal folytathatjuk a játékot. Ezt a menüt minden lépésváltás után visszakapjuk. Ez ugyan kissé lassítja a játékot, de így minden lehetséges módosításra állandóan lehetőségünk van. A kimentést-betöltést még csak próbaképpen használtuk, mivel ezt a játékot szinte képtelenség abbahagyni, kivétel a szülői terror, illetve a LIBERO csere. A játék lejátszása szerencsére nem időhöz kötött, hanem a beállított nehézségi fokozat szerinti lépésszámon belül kell befejezni a küldetést. Egy lépésen belül a csapat mozgatása az adott akciópontok elfogyásáig illetve ez előtt akaratunk szerinti befejezésig tart. Érdemes némi akciópontot tartalékolni minden csapattagnak attól a pillanattól kezdve, amint az ellenféllel való találkozás várható, mert ellenkező esetben kellemetlen megtépetések érhetnek bennünket! Néhány esetben a játék kimenetele függhet ettől a pontszámtól!
A feladatokról
THE ASSASSINS: A játékban öt fős csapatunkkal kell megsemmisíteni az ellenséget, amely ebben az esetben egy STERNER REGNIX névre hallgató csúnya kopasz, és az öt gyilkos robot. A kopasz nyakkendő helyett nehéz lézert hord, és a robotok is M7000-es fegyverzettel rendelkeznek. A győzelemhez a csúnya kopasz lelövése kell. Helyszín: pár tucat szobás szükséglakás, alig kertecskével. Ajánlatunk a felszereléshez: Páncél 4-es. Sok AP 50-es kézigránát, gyakorlottaknak rakétavető. Ajánlott indulási hely, a baloldali bejárat előtti mezők. A bejárattól jobbra lévő folyosón, egy robot áll lesben. Valószínűsége 90%. Ebben a játékban, nem tudunk gyűjtögetni! | |
MOONBASE ASSAULT: A játékban nyolc fős csapattal kell egy holdbázison ipi-apacsot játszani, az ellenfél szintén nyolc fős csapatával, akik egy egész fegyverraktárat hordanak esetenként magukkal. Az utolsó ellenfél eleste után győzünk, vagy mi voltunk a (el)hunyók. Ajánlatunk a felszereléshez: ua. mint az előbbiekben. A rakéta itt nem használ az egészségünknek! Ajánlott indulási hely: baloldali alsó bejárat előtti mezők. A bejárattat szemben lévő szobában van egy ellenfél, L50-es lézerrel. Valószínűsége 90%. Érdemes néhány Heavy Laser-t is venni, mert ez elég hatásos az ellenség kommandósaival szemben. A bázis sok fedezéket kínál, de csak akkor forduljunk be egy sarkon, ha egy esetleges ellenséggel szemben elég lesz az AP-nk a küzdelem felvételéhez! A teljes győzelemhez eliminálni kell irtani az egész bandát. | |
RESCUE FROM THE MINES: A játékban újra öt fős csapattal kell harcolnunk, az előző játékban megismert ellenféllel, azonban itt a cél az, hogy a fogságban lévő három társunkat kiszabadítsuk a Metallix vállalat bányakomplexumából. Az ellenség a három foglyot külön cellába helyezte, távol egymástól. Győzünk, ha az ellenfelek elfogytak. Ajánlatunk a felszereléshez: tetszés szerint, de három adag robbanóanyag kell a három zárkaajtóhoz. A páncélököl használata ezen a pályán viszont nem éppen célszerű, ugyanis ha véletlenül el is találja a célját, a robbanás ereje rengeteg törmeléket (RUBBLE) szór szét , amin sokkal nehezebb átjutni. Ajánlott indulási hely, a jobb felső mezők. Ha az innen lefelé tartó folyosón haladunk, balra kanyarodva (más irányba nem is tudunk menni) a zárka ajtajától már megpillanthatjuk az első ellenfelet, valószínűsége 90%. A zárkában lehet az első kiszabadítandó fogoly. Valószínűsége 50%. Az ellenfelünknél van a VIDEO KEY, amivel az irányító központba bekapcsolhatjuk a VIDEO-t. Ezután már láthatóvá válnak az ellenfél emberkéi! Természetesen minden mozgatási fázisban újra be kell kapcsolni a kamerát: Ez az a kivétel, amikor láthatóvá válik az ellenfél csapata! A VIDEO KEY-t egy CAPTAIN MYLNE nevű csúnya hordja magánál! Amikor két játékos játszik, nincs VIDEO KEY!! | |
THE CYBER HORDES: Talán ez a legnehezebb küldetés, de van megoldása! Itt kizárólag gépek ellen kell harcolnunk és kivételesen mi leszünk a védők, egy kupolavárost kell megvédenünk a behatoló robotok ellen, NYOLC emberünket 250 pénzegységből aggathatjuk tele. Sajnos a gépek ritkán hibáznak, főleg az "egyszerű" célzási manővereknél, tehát két-három képernyőnyi távolságból rezzenéstelenül eltalálnak. A robotok közül a Battle Droid fogja a legtöbb problémát okozni, mert kitűnően céloz és nagy hatóerejű fegyvere van ami egyből átüti a legerősebb páncélt is. Ráadásul nagyon erős páncélzattal van felszerelve, mely gyakorlatilag csak hátul sebezhető (érdemes a háta mögé kerülni). Érdemes elég jól felfegyverkezni gránátokkal és MK1-esekkel. Használjuk ki a város adta lehetőségeket! Lőjünk fedezékből és használjunk sok gránátot! A robotok a központi erőműveket (CORE - sárga-poros kockák) fogja támadni, ezeket kell megvédenünk. A győzelemhez egy játékos módban elegendő 100 győzelmi pont megszerzése, két játékos módban a teljes ellenséges csapatot eliminálni kell. | |
A felszedhető tárgyak:
A játék célja: A titkos tervet (SECURITY DEVICE) kell átjuttatnunk a völgyön. Nem kell mást tennünk, mint a titkos kütyüt vivő emberünkkel kimenni a pálya jobb oldalán. | |
THE STARDRIVE: A harc igen kellemes helyen zajlódik: Prozine bolgyó Pashir városa alatt húzódó szennyvízcsatornákban 2 robot és 5 ember próbálja utunkat állni. Célunk a címadó stardrive-ot megszerezni (az egyik ellenségtől), és visszavinni a kiindulási helyünkre. A pályát csatornák keresztezik, ezeken a néhol megtalálható hidak segítségével juthatunk keresztül. Embereinket a képernyő bal oldalán helyezhetjük el. A bezárt páncélajtókat (SECURITY DOOR) a lézervágó (LAS CUTTER) használatával nyithatjuk ki: közvetlen közelről lőjünk, és az ajtóra célozzunk. | |
THE LASER PLATOON: A feladat 9 emberünkkel felvenni a harcot az ellenség 7 emberével és a droidjával. A küldetés nagyon nehéz, mert a droid szinte elpusztíthatatlan és 9 emberünk felszerelésére csak 155 Creditet kapunk és ez nagyon kevés. Teendő: csak néhány embert kell ellátni fegyverzettel és ezekkel kinyírni az ellenség egy részét. A fegyvertelen karaktereinkkel most mehetünk hullát rabolni. A szint érdekessége, hogy néhol különös tárgyak vannak elhelyezve, amelyek igen hamar robbannak. Egyébként ez az egyetlen pálya, ahol folyamatosan kapjuk az utánpótlást a néhány lépésenként érkező új karakterek személyében. Ezek elég gyenge fegyverzettel vannak ellátva, de a már elesettektől szerezhetőnk néhány új cuccot. Ezek a karakterek a pálya jobb és bal szélén jelennek meg. Érdemes egy jól felfegyverzett emberünket odaállítani az ellenfél érkezési pontjához, így a megérkezett karakterei elég gyorsan távozni fognak. A helyszín egy sok fedezéket kínáló űrbázis. Az droid ellen leginkább a gránátok, rakéták és Mk2-es rombolók hatásosak. Javasolt taktika: csaljuk a robotot az egyik átlós folyosó vége alatti szobába (fontos, hogy itt a központi helyiség sarkaiban a mar ismert "növény" álljon!). Itt az embereinkkel tegyünk le néhány 100-as gránátot (DROP), de ne időzítsük ki azokat! Ezután távozzunk sietősen a folyosón keresztül és miután a droid elérte a helyiséget, eresszünk be egy rakétát! (Ha volt emberünk a közelben, akkor vegyünk tőle érzékeny búcsút.) Ezután visszamehetünk a helységbe meg nézni, mimaradt a droidból. Ha még él, akkor bírjuk jobb belátásra egy-két Mk2-es lövéssel. Egy másik tipp: bár a droid a lőszert kitűnően bírja, ám ha hozzávágunk pár lézerkardot akkor szétesik! |
Természetesen, az összes indulási hely igénybevételével, egyszerre támadhatunk több irányból.
Ezek után nézzük a mozgatást: Miután elhelyeztük csapatunk tagjait, és az ellenfél is elvégezte ezt a sajátjaival, újra mi lépünk, majd újra az ellenfél lép. Ez folyamatosan így megy végig a játék folyamán, mindaddig míg, vagy nyerünk, vagy veszítünk. A lépésszám elfogyása egyenlő a vereséggel! A mozgatás során a következő utasítások közül választhatunk, illetve a következő tájékoztatásokat láthatjuk:
Az indulási mező kiválasztásakor, az elhelyezendő emberkénk rangját és nevét, valamint, hogy milyen felszereléssel rendelkezik. A gép csak a D betűs mezőre engedi az elhelyezést, és az ellenfél mezőire sem helyezhetjük emberkéinket. Csalás kizárva! A kurzor mozgatása közben folyamatos tájékoztatást kapunk a kurzor alatti mezőről, illetve az ott található tárgyról, személyről. Ez utóbbi esetben a személy rangja, neve és a kezében lévő fegyverzete is kijelzésre kerül. Ez az információ az ellenfél látható emberkéjéről is lekérhető!
Amennyiben a saját emberkénkre visszük a kurzort is tüzelünk, különböző utasítások közül választhatunk a megjelenő menüből (1. menü) a LE, FEL, TŰZ-zel:
| |
2. MENÜ: A SELECT választás, egy újabb menüt ad (2. menü): amiben megjelenik az összes információ, emberkénk állapotáról (MORALE - harci morál, STAMINA - állóképesség, WOUN - sebesülések), akciópontjainak számáról (APs), a kezében lévő fegyverzetről illetve eszközökről (OBJECT), valamint a terepről (TERRAIN). Egyúttal megjelenik egy keret, benne egy nyíllal, ami az emberünk látótere irányába mutat. A morál nagyban befolyásolja, mennyire pontosan tud célozni az emberünk. Nyilvánvalóan csökken a morál, ha minden irányból lőnek a delikvensre. A terepnek a mozgásban van jelentősége, nehezebb terepen kevesebbet tudunk lépni. Mihelyst ellenség kerül a látómezőnkbe, erre külön felirat figyelmeztet (x. ENEMY, x az ellenség száma). Ebben a menüben az irányítás már az emberkénk mozgatására vonatkozik! A FEL előre, a LE hátra, a JOBBRA-BALRA a forgatást eredményezi a nyíl irányához viszonyítva. A forgatás 45 fokonként történik. A TŰZ egy újabb (3.) menüt ad, ahol újabb választási lehetőségeket kapunk: | |
3. MENÜ:
|
|
4. MENÜ. A tüzelési menüben újabb választásokra van lehetőség:
|
Ennyit a mozgatással kapcsolatos menükről. Természetesen van még egy menü, de ez már a gyűjtögetéssel kapcsolatosan használható. Ha sikerül az ellenfél egy emberkéjét az örök vadászmezőkre küldeni, és egyik emberkénket a megboldogult földi maradványaira visszük, akkor a (3.) menüben megjelenik a PICK UP opció. Ezt aktiválva, megjelenik egy menü, benne a felvehető tárgyak. A választás a CHANGE menühöz hasonlóan, lehetséges.
A játék során van egy eléggé el nem ítélhető módszer a gyanútlan ellenfél másvilágra segítésére! Ha emberkénket pl. egy virágcserépre visszük és egy hosszúra időzített gránátot nem eldobunk (TROW) hanem ledobunk (DROP), akkor a menüben megjelenik a kérdés DO YOV WANT TO WIDE THIS OBJECT? YES/NO. Ha a yes-t választjuk, akkor a gránát még számunkra is láthatatlan lesz. Ez a sajnálatos lehetőség alkalmas arra, hogy ellenfelünket becsalogassuk egy ilyen módon aláaknázott játéktérre. A program készítői ezen kívül még gondoskodtak néhány meglepetésről, nevezetesen arról, hogy a berendezési tárgyak egy része, valamint a gázpalackok, tartályok hajlamosak a robbanásra (pl. FUEL DRUM, GAS SUPPLIES, VIDI SCREEN, OXYGEN COMMAND CONSOLE). Elegendő egy jól irányzott lövés, és az egész helyiség átrendeződik. Természetesen a lövést tisztes távolból kell leadni, nehogy mi is átrendeződjünk megboldogulttá!
A játék során van egy soron kívüli lehetőségünk a lövöldözésre. Ez akkor következik be, ha az ellenfél valamelyik emberkéjét a látóterünkbe mozgatja és mi látjuk meg előbb az ellenfelet. Ilyenkor automatikusan a (3.) menü FlRE opciójába kerülünk. Ha maradt elég akciópontunk az előző körünkből, akkor nagy valószínűséggel lepuffantjuk az óvatlankodót. A 2. menüben, az AP alatt van egy kisebb (kék) szám, ami azt mutatja, hogy minimum hány akciópontunknak kell tartalékolni a kör végén, ha élni kívánunk ezzel a lehetőséggel. Sajnálatos, hogy ez a lehetőség velünk szemben is bekövetkezhet! Szűk folyosókon ezért érdemes óvatosan haladni saroktól-sarokig, úgy, hogy a kör befejeztével maradjon akciópontja embereinknek.
Néhány tanács:
A pályák ismertetésénél említett valószínűségi érték csak akkor igaz, ha a programot először indítjuk, mert a gép RND szerint helyezi el az emberkéket és az RND induló értéke az eltelt idő szerint változik. A játék, így a leírás alapján, talán kicsit bonyolultnak tűnik, de a játszás során annál egyszerűbb!
Az Enterprise verzió készültekor "csúnyán elfajultak" a dolgok, Zozosoft átirata számos extrát tartalmaz:
Az Ep verzióban található küldetések (a file nevei szerint):
0: THE ASSASSINS
1: MOONBASE ASSAULT
2: RESCUE FROM THE MINES
3: THE CYBER HORDES
4: PARADISE VALLEY
5: THE STARDRIVE
6: LASER PLATOON
7: MAFIA | 8: BLUE PLANET | 9: RESCUE RANGERS |
A: THE ALIENS | B: AMAZONES | C: COAL CORP |
D: DEAD CITY | E: SABOTEURS | F: THE MELTER SQUAD |
G: THE ASSASSINS 2 | H: HOSTILE TAKEOVER | I: RETURN TO THE MOONBASE |
J |
K |
L |