Shinobi

1989 - Virgin Games Ltd.

akció

Spectrum (128k)

A derék középkori japán bérgyilkosok (a nindzsák) úgy látszik nemcsak az akciófilmek rendezőire, hanem a számítógépes játékok alkotóira is termékeny hatással vannak. Megint itt van egy ilyen "nindzsásdi" - talán mondanunk sem kell, hogy ezt is egy pénzbedobós automatából adoptálták... A kerettörténet a szokásos: a helyi rossz bácsi (jelen esetben nevezzük Bwah Foo-nak) elrabolt mindenkit a környéken, aki csak élt és mozgott, de főleg a leghíresebb ninja-iskola növendékeit. Egyrészt azért, mert ez egy rendkívül rossz bácsi volt, másrészt azért, hogy egy "átnevelő kurzus" után őt szolgálják. Mint a rossz bácsik általában, Bwah Foo is számos hasonszőrű gazembert toborzott maga köré, akik a nemkívánatos személyeket felnégyelik, élveboncolják, karóba húzzák, kerékbe törik, meg ilyen hasonlók. De hopplá - itt jön Superman-Shinobi fekete pizsamában... Na, ő talán végre tudja hajtani az életveszélyes feladatot: a szabadítást! És így tovább - a többi az egészséges (beteges?) fantáziára bízva. A játékban 5 pályán kell keresztülrobognunk, azonban minden pálya 3 vagy 4 "jelenetre" van felosztva. Shinobi fegyvertára surikenekből áll, amiből - gondolva a jövőre - végtelen számút hozott magával. Már említettük, hogy rossz bácsik is akadnak a játékban szép számmal: például az egyik bumeránggal hadonászik, a másik lövöldözik (a lőtávolsága nagyobb, mint egy képernyő!), egy izomkolosszus mozsárágyúval lövöldözik, mig a többiek úgy puszta kézzel, vagy karddal rohangálnak. Shinobi nem nagyon bírja a gyűrődést, bármilyen sérüléstől rögtön hanyatt esik (azaz elvész egy életünk). A lövedékek elkerüléséhez leguggolhatunk, illetve akár így is járkálhatunk. A rosszcsontok elnémítására természetesen a szüntelen surikendobálás a kézenfekvő módszer, de korlátozott mennyiségben ninja-mágiát is bevethetünk. (A sárga nyíl jelzi a rendelkezésre álló mágiát. Általában egy "jelenetben" egyszer varázsolhatunk, de ha elveszítjük egy életünket, újat kapunk.)
A szinteken elszórva megtaláljuk a foglyul ejtett, összekötözött gyerekeket, akiket úgy tudunk "kiszabadítani", hogy egyszerűen átgyalogolunk rajtuk. A gyerekek megkeresése annyi "macerával" fog járni, hogy a legtöbb szint 2-3 emeletből áll, amiket be kell járnunk, hogy minden gyereket megtaláljunk. Az emeletek között (ha nem definiáljuk át a billentyűzetet) a SPACE + le / fel megnyomásával ugrándozhatunk. Csak miután az összeset kiszabadítottuk (a SAVE felirat után látható portrék jelzik, hány gyereket kell még kiszabadítanunk), jelenik meg a szint végén az a harcos, aki a következő szintre vezető átjárót őrzi (ilyen egyébként mindegyik szinten található). Ezek a harcosok meglehetősen nagyra nőttek, és csak úgy gőzhetjük le őket, hogyha a "gyenge pontjukat" találjuk el. Általánosságban most is igaz a "csak a fejét, hogy meg ne sántuljon" mondás... A BOSS felirat jelzi, hány találatot kell még bevinnünk, hogy kifeküdjön az ellenfelünk. Miután levertük az urat, bonusz pálya következik, majd folytathatjuk az utunkat a következő szinten. A bonusz pálya annyiból áll, hogy az előttünk keresztben átsétáló, közeledő ellenfeleket lemészároljuk, mielőtt elérnek hozzánk. (Megjegyzés: a program szerint a bonusz pálya indításához a tűzgombot kellene megnyomnunk, de inkább a 'mágia' gombot nyomkodjuk!)
Megjegyzendő, hogy minden "jelenetet" 3 perc leforgása alatt kell teljesíteni, ellenkező esetben elvész egy életünk. A szint végén viszont jutalompontot kapunk a megmaradt időnk függvényében.
Az ötödik szint végén találkozunk magával Főrossz őkelmével és kezdetét veszi a drámai finálé. Ha őt is legyőztük, akkor happy end: az összes ellenfelünket kiirtottuk, csupa hulla minden - milyen jók is ezek a békés játékok!...
Valószínűleg senki nem fog hanyattesni a SHINOBI-tól: ezekből a játékokból pontosan tizenkettő egy tucat. Ezt az ötletet ugyanis már a száznegyvenharmadik kivitelezésben látjuk viszont GREEN BERET, ROBOCOP és társai. A grafika átlagos, a 128K-s zene viszont elég kellemesre sikerült.

Irányítás:
Ezzel nem lesz sok probléma, a játék minden elképzelhető botkormány-illesztőt támogat, és természetesen billentyűzetről is játszható (O, P, Q, A, M kiosztással, de át is definiálható).
Van néhány különleges billentyű is (szintén átdefiniálható): SPACE - ugrás, emeletek között, Z - mágia, P - játék szüneteltetése.

Örökélet (1. szint): POKE 34715,0
Örökélet (2. szint): POKE 34699,0
Örökélet (3. szint): POKE 34434,0
Örökélet (4. szint): POKE 34710,0
Örökélet (5. szint): POKE 34412,0

Térkép